Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2010, 08:40   #21
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Inderdaad, opvoeden gebeurt eerst en vooral thuis. Ouders moeten hun kinderen van jongsaf bijbrengen wat goed en fout is.
Maar kinderen die toch meer dan eens over de schreef gaan, moeten gestraft worden en niet met duizend en één verontschuldigingen witgewassen. Alleen moeten de straffen aangepast zijn aan hun leeftijd (en natuurlijk ook het soort misdaad). Ik ben voorstander van werkstraffen. Vrijheidsberoving vind ik enkel in heel erge gevallen kunnen en geldboetes worden gewoonlijk door de ouders betaald dus dat voelen de kinderen haast niet.
Opvoeden begint thuis ...

mijn aanklacht is eer: als het thuis mankeert met die opvoeding, dan moet er wat gebeuren.
want dat is vele malen erger dan wat kattekwaad vanwege een snotter.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2010, 08:53   #22

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het is reeds lang geleden, er was er daar ergens een garage waar men al eens een gestolen brommer naartoe bracht. In 20 minuten werd dat uiteen gevezen, alles met nummers in ging bij het oud ijzer. Alles zonder nummer werd als occazie verkocht.

De jaren zeventig van vorige eeuw waren gouden tijden voor iemand die niet bang was om de wet een beetje te plooien. In die tijden waren er nog voddeventen zoals men dat dan noemde, die kochten oud ijzer op en koper en alles wat maar iets waard was. En toen kostte koper nog geld, in die dagen was het winstgevend van bouwwerven in het oog te houden om te kijken wanneer de electriekers kwamen. Ik heb er geweten die savonds de kabels die tijdens die dag door de arbeiders getrokken waren er terrug uittrokken. En de dag erna nog eens, dat was lachen.

Of de electriciteitswerken langs de weg, waar men die meters grote houten rollen voor gebruikte, rood koperen kabel van 6 centimeter dik. Dat bracht voor twintig minuten werk 15.000 frank op, in die dagen werkte men een maand voor 20.000 frank. Zo deden ze er dan wel eens zes op een nacht. En de volgende morgen was al het koper gesmolten en in baren gegoten, en al de plastic was verbrand.

Bij die mensen mocht je met koperen latten, met de "Ebes" stempel erin geslagen, aankomen, een uur later was dat allemaal omgesmolten. Die vroegen niets die zeiden niets. Die wogen de spullen en betaalden je uit.

Maar ok, dat is misschien wat OT.
Ik ken er enkele die bij de brouwers hun leeggoed gingen stelen om dan terug te verkopen als leeggoed in gewone winkels. Die bakken stonden gewoon buiten tegen de muur gestapeld.

Ene bak was dan 180 frank als ik me niet vergis. In diene tijd was dat ongeveer drie weken zakgeld gemiddeld.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2010, 09:08   #23

Karma's schermafbeelding

Standaard

Veel heeft te maken met oververwenning waardoor de normen en de waarden volledig veranderd zijn.

Veel kinderen worden de dag van vandaag opgevoed met het gegeven dat ze heel veel (materieel) krijgen. Gsm's, belwaarde, merkkledij, computer, dure spelletjes voor op die computer, bromfiets op hun zestiende, auto op hun achttiende ... enz... Dat is dus de norm van vandaag en het rechtstreekse gevolg is dat kinderen die dat niet krijgen zich minderwaardig gaan voelen. Ze moeten dus iets doen om dat "goed te maken" en beginnen dan maar met wat gedrag dat niet door de beugel kan.

Ik versta dat eigenlijk een beetje maar dat wil niet zeggen dat ik dat goedkeur.

Wat ook is dat bepaalde ouders niet doorhebben dat kinderen spijbelen en dus overdag een zee van tijd hebben om zaken uit te steken dat niet kan.

Wat ik niet versta is dat sommige kinderen van zo jonge leeftijd gewoon 's avonds (en zelfs 's nachts) buiten kunnen blijven rondhangen.
Oud 19 augustus 2010, 09:31   #24
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Vroeger viel dat ook meer in de 'kattekwaad' categorie..de laatste doortocht in het dorp van een groepje vandalisten liet een spoor van €15.000 schade na..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2010, 11:45   #25
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Dat hangt ervan af: volgens de islambashers hier ligt 't aan de islam. Volgens anderen aan hun afkomst of aan hun huidskleur.
Wie zijn dat?
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2010, 20:46   #26
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Opvoeden begint thuis ...

mijn aanklacht is eer: als het thuis mankeert met die opvoeding, dan moet er wat gebeuren.
want dat is vele malen erger dan wat kattekwaad vanwege een snotter.
't Is daarom dat ik ook zeg dat kinderen die meermaals over de schreef gaan, gestraft moeten worden, wel rekening houdend met leeftijd en soort overtreding en liefst een werkstraf.
Oud 19 augustus 2010, 21:20   #27
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
neen ... nooit.
Heb je dan nooit eens zin om iets te doen dat verboden is?

Ik zou zo nooit kunnen leven.
Oud 19 augustus 2010, 22:24   #28

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Heb je dan nooit eens zin om iets te doen dat verboden is?

Ik zou zo nooit kunnen leven.
Toch wel ... maar toevallig niet die zaken die jij opnoemde (fiets stelen, joint). Heb voor de rest wel andere zaken uitgespookt.
Oud 20 augustus 2010, 07:12   #29
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar kinderen die toch meer dan eens over de schreef gaan, moeten gestraft worden en niet met duizend en één verontschuldigingen witgewassen. Alleen moeten de straffen aangepast zijn aan hun leeftijd (en natuurlijk ook het soort misdaad). Ik ben voorstander van werkstraffen. Vrijheidsberoving vind ik enkel in heel erge gevallen kunnen en geldboetes worden gewoonlijk door de ouders betaald dus dat voelen de kinderen haast niet.
In Mechelen werd in 2006 de overlasttaks, nadien combitaks, ingevoerd. Als een minderjarige wordt opgepakt moeten de ouders het transport betalen (100 € als ik me niet vergis). Als de ouders niet betalen komen ze in een soort begeleidingstraject terecht.
Geld heeft dus blijkbaar voorrang.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 07:24   #30

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
In Mechelen werd in 2006 de overlasttaks, nadien combitaks, ingevoerd. Als een minderjarige wordt opgepakt moeten de ouders het transport betalen (100 € als ik me niet vergis). Als de ouders niet betalen komen ze in een soort begeleidingstraject terecht.
Geld heeft dus blijkbaar voorrang.
Ja, geld is nu eenmaal voor veel mensen een doorslaggevend argument om in actie te schieten.
Oud 20 augustus 2010, 11:10   #31
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Toch wel ... maar toevallig niet die zaken die jij opnoemde (fiets stelen, joint). Heb voor de rest wel andere zaken uitgespookt.
Ah ok, weet je, het was ook niet mijn bedoeling van het te beperken tot mijn twee voorbeelden.

Iedereen is dus wel een beetje misdadiger.
Oud 22 augustus 2010, 12:25   #32
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Na een paar oorvijgen begin je het wel te leren natuurlijk.

Maar goed die fietsdiefstallen dat groeit er vanzelf uit.

Als ze ouder zijn pakken ze brommers.
Wie een appel pikt, pikt ook de kassa.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 15:09   #33
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't Is daarom dat ik ook zeg dat kinderen die meermaals over de schreef gaan, gestraft moeten worden, wel rekening houdend met leeftijd en soort overtreding en liefst een werkstraf.
Tuurlijk moeten kinderen opgevoed worden, en dat houdt in dat ze vaak moeten leren dat niet alles altijd mogelijk is.

Maar als iets oudere kinderen, als ze eigenlijk nog nauwelijks kind zijn, feiten gaan plegen waaruit duidelijk blijkt dat hun ouders er zich geen bal van aantrekken, dan moeten die ouders ook aangepakt worden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be