Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 september 2010, 01:36   #21
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
In 2007 behaalde dus niet de CD&V maar het kartel van CD&V en NVA een verkiezingsoverwinning van rond de 30 pct. Tussen haakjes, dat is ongeveer evenveel als de NVA in 2010.

Ik zie niet in waarom dat muggeziften zou zijn, het ging nu eenmaal niet om 1 maar om 2 partijen. Het lijkt me intellectueel oneerlijk om die merkwaardige overwinning slechts aan 1 van die 2 partijen toe te bedelen.

Niemand weet immers precies welk in die 30 pct het aandeel was van de NVA en welk dat van de CD&V, maar het N-VA aandeel moet minstens 10 tot 12 pct geweest zijn. Het was toen al niet meer 100 pct zeker wie nu de kleine en wie de grote broer in het kartel was.

Die waren enkel mogelijk dankzij de het kartel met de N-VA. Zonder dat kartel zou de CD&V nooit met een duidelijk Vlaams project uitgepakt hebben. Maar eenmaal de stemmen die via het kartel verworven waren binnengehaald, heeft Leterme �* la Verhofstadt een bocht van 180 graden gemaakt en consequent de N-VA buitengegooid.

Duidelijk is dat de kartelformule op zich heel wat nieuwe kiezers aantrok: het feit dat de N-VA erbij was gaf de kiezer vertrouwen. Heel wat Vlamingen hebben daardoor voor heel even hun wantrouwen tegenover de CD&V laten vallen en hebben voor het kartel gestemd. Daar hadden zij vrij snel spijt van, getuige de landslide van 13 juni 2010.

Leterme heeft de Vlaamse verzuchtingen en de ras-le-bol stemming in Vlaanderen misbruikt om Belgisch eerste minister te kunnen worden.

Ook als je dat laatste niet gelooft, is het naast de waarheid om uit de overwinning van 2007 te concluderen dat de CD&V in dat jaar een "heropstanding" zou gekend hebben.
Man, wat doe jij venijnig over de Christen-Democraten, ik denk dat je (openlijke) afkeer een afgewogen benadering in de weg staat.

Natuurlijk was er het kartel maar ook ''Zou de N-VA de kiesdrempel wel halen?''. Wat ik hierboven juist betoog is dat er weldegelijk plaats is voor een CD-partij mits deze met haar tijd meegaat en met behulp van maatschappelijke voelsprieten meebeweegt met de evoluties. Dat heeft de CVP op tijd gedaan: Men heeft zich CD&Vlaams genoemd en ingezien dat Vlaamsgezindheid (in combinatie met christendemocratie) stemmen oplevert, o.a. door met de N-VA in kartel te gaan. Dat de N-VA uiteindelijk CD&V is ontstegen doet daar niets aan af. Het is aan de persoonlijke kwaliteiten van politici te danken als een partij geloofwaardig is. In die tijd was CD&V/N-VA voor heel veel mensen geloofwaardig. Dat diezelfde mensen laten van een kouwe kermis thuiskwamen doet daar ook niets aan af.

In Nederland gebeurde hetzelfde. Na 8 jaar paars was de Christen-Democratie afgeschreven. CDA, CU en SGP hadden met elkaar weinig tot niets meer te vertellen. Balkenende ontdekte al snel de mogelijkheden van Fortuyn en hing zijn wagentje succesvol aan de LPF-locomotief. Door de stevige ''vluchtheuvel''-middenpositie die het CDA altijd heeft gehad, de afspraken met Fortuyn elkaar niet aan te vallen maar de pijlen te richten op Paars én de campaign-kwaliteiten van Balkenende herrees het CDA weer uit het graf en heeft het tot begin dit jaar volgehouden.

Begrijp me goed, ik moet helemaal niets van de Christen-Democraten hebben. Ik zou nog eerder PvdA dan CDA stemmen, en zelfs dat eerste is al onwaarschijnlijk. Er is nu officieel nog geen nieuwe partijleider maar áls ie komt moet hij zich eerst een weg banen tussen alle partijleiders/-ideologen die voor lijk liggen met een mes in hun rug: Brinkman, Heerma, De Hoop-Scheffer, Van Rij, Klink... de rij is lang, de pijn hevig. Als er één hypocriete partij is in Nederland is het het CDA. Tegelijkertijd moeten we wel erkennen dat deze partij ook stevige bestuurders heeft opgeleverd.

De weg in Nederland is bergafwaarts: De meeste kiezers waren al vertrokken naar Christen-Unie, PvdA en VVD, in de laatste verkiezingen verdween nog eens de helft naar VVD en - vooral - PVV. Tegelijkertijd heeft het CDA zich nu definitief geprofileerd als een 'rechtse' partij, waardoor ze in de laatste peilingen zelfs op 12! zetels terechtkwam. Dom! Er is teveel concurrentie op rechts.

De traditionele achterban van het CDA lag in het katholieke oosten en zuiden van ons land, het platteland (de boeren) en de biblebelt. De Biblebelt waren ze al kwijt aan de CU, de linkervleugel aan de PvdA, de boeren zijn de laatste jaren erg slecht behandeld door het CDA en het katholieke zuiden herkende zich uiteindelijke meer in Wilders dan in de steile Balkenende. En dat, terwijl er conservatieve en aansprekende katholieke Limburgers voorhanden waren: Eurlings en Leers. CDA had de middenpositie moeten blijven innemen.

Citaat:
Geloof me vrij: dat zal nooit meer gebeuren. De CD&V komt in Vlaanderen nooit meer aan de bak. Ik verwacht dat ze de weg opgaat van de SP-a.
Je neemt je wensen voor werkelijkheid. Zoals nu mensen hebben gekozen voor meer-geprofileerde partijen, zal de hang naar een goede, stevige middenpartij met bestuurservaring ook weer terugkeren. Dan ligt er weer een kans voor een aansprekend Christendemocratisch politicus/partij. Toegegeven, de grafiek zal blijvend een dalende lijn laten zien maar helemaal wegvallen zal ze nooit. SP-a komt ook weer op, let op mijn woorden.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2010, 06:46   #22
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Man, wat doe jij venijnig over de Christen-Democraten, ik denk dat je (openlijke) afkeer een afgewogen benadering in de weg staat.

Natuurlijk was er het kartel maar ook ''Zou de N-VA de kiesdrempel wel halen?''. Wat ik hierboven juist betoog is dat er weldegelijk plaats is voor een CD-partij mits deze met haar tijd meegaat en met behulp van maatschappelijke voelsprieten meebeweegt met de evoluties. Dat heeft de CVP op tijd gedaan: Men heeft zich CD&Vlaams genoemd en ingezien dat Vlaamsgezindheid (in combinatie met christendemocratie) stemmen oplevert, o.a. door met de N-VA in kartel te gaan. Dat de N-VA uiteindelijk CD&V is ontstegen doet daar niets aan af. Het is aan de persoonlijke kwaliteiten van politici te danken als een partij geloofwaardig is. In die tijd was CD&V/N-VA voor heel veel mensen geloofwaardig. Dat diezelfde mensen laten van een kouwe kermis thuiskwamen doet daar ook niets aan af.

In Nederland gebeurde hetzelfde. Na 8 jaar paars was de Christen-Democratie afgeschreven. CDA, CU en SGP hadden met elkaar weinig tot niets meer te vertellen. Balkenende ontdekte al snel de mogelijkheden van Fortuyn en hing zijn wagentje succesvol aan de LPF-locomotief. Door de stevige ''vluchtheuvel''-middenpositie die het CDA altijd heeft gehad, de afspraken met Fortuyn elkaar niet aan te vallen maar de pijlen te richten op Paars én de campaign-kwaliteiten van Balkenende herrees het CDA weer uit het graf en heeft het tot begin dit jaar volgehouden.

Begrijp me goed, ik moet helemaal niets van de Christen-Democraten hebben. Ik zou nog eerder PvdA dan CDA stemmen, en zelfs dat eerste is al onwaarschijnlijk. Er is nu officieel nog geen nieuwe partijleider maar áls ie komt moet hij zich eerst een weg banen tussen alle partijleiders/-ideologen die voor lijk liggen met een mes in hun rug: Brinkman, Heerma, De Hoop-Scheffer, Van Rij, Klink... de rij is lang, de pijn hevig. Als er één hypocriete partij is in Nederland is het het CDA. Tegelijkertijd moeten we wel erkennen dat deze partij ook stevige bestuurders heeft opgeleverd.

De weg in Nederland is bergafwaarts: De meeste kiezers waren al vertrokken naar Christen-Unie, PvdA en VVD, in de laatste verkiezingen verdween nog eens de helft naar VVD en - vooral - PVV. Tegelijkertijd heeft het CDA zich nu definitief geprofileerd als een 'rechtse' partij, waardoor ze in de laatste peilingen zelfs op 12! zetels terechtkwam. Dom! Er is teveel concurrentie op rechts.

De traditionele achterban van het CDA lag in het katholieke oosten en zuiden van ons land, het platteland (de boeren) en de biblebelt. De Biblebelt waren ze al kwijt aan de CU, de linkervleugel aan de PvdA, de boeren zijn de laatste jaren erg slecht behandeld door het CDA en het katholieke zuiden herkende zich uiteindelijke meer in Wilders dan in de steile Balkenende. En dat, terwijl er conservatieve en aansprekende katholieke Limburgers voorhanden waren: Eurlings en Leers. CDA had de middenpositie moeten blijven innemen.

Je neemt je wensen voor werkelijkheid. Zoals nu mensen hebben gekozen voor meer-geprofileerde partijen, zal de hang naar een goede, stevige middenpartij met bestuurservaring ook weer terugkeren. Dan ligt er weer een kans voor een aansprekend Christendemocratisch politicus/partij. Toegegeven, de grafiek zal blijvend een dalende lijn laten zien maar helemaal wegvallen zal ze nooit. SP-a komt ook weer op,
Venijnig? Ik zal maar niet vragen waar in mijn analyse je iets venijnigs ontwaart, dat zou tijdverlies zijn. Ik ga er pour le besoin de la cause van uit dat het niet de blootlegging van eenvoudige feiten is die je als venijnig aanvoelt.

1/ CVP/CD&V staat in Vlaanderen voor net iets meer dan een "goede, stevige middenpartij met bestuurservaring". Ze staat kortgezegd voor de belgitude, voor het steeds weer opnieuw opofferen van de Vlaamse belangen aan de Belgisch-Brusselse staat. Zonder CVP/CD&V bestond die staat al lang niet meer, of niet in de hatelijke vorm zoals wij hem nu kennen. De Vlaamse christendemocratie was en is het gewillige instrument van de Belgisch-Brusselse bourgeoisie voor de onderwerping van Vlaanderen. Dat is haar diepste kern, en zoals we weten kan je veel veranderen, maar niet je essentie.

2/ De CVP/CD&V heeft de Vlaamsgezindheid van vele generaties misbruikt, gekanaliseerd en afgeleid ten bate van haar eigen machtsposities in de Belgische salons. Dat is een halve eeuw lang haar modus operandi en de basis van haar macht geweest. Dat begon al met de strijd voor de terugkeer van Leopold III en de schoolstrijd in de jaren '50, toen de CVP erin slaagde de Vlaamse gevoelens terzake om te zetten in een absolute meerderheid en die gebruikte om België overeind te houden.

3/ Laat niemand beweren dat wat Vlaanderen uiteindelijk bereikt heeft, toch dank zij de CVP/CD&V is. Als het alleen van de CVP/CD&V afgehangen had, was er helemaal niets bereikt voor Vlaanderen. Al wat er ooit bereikt is, is er uitsluitend gekomen door de druk van de Vlaamsnationalisten, die van bij hun partijpolitieke oprichting aan de CVP zijn beginnen knabbelen. De christendemocraten beschouwen het partijpolitieke Vlaamsnationalisme na al die tijd nog altijd als een dwars kind dat weggelopen is uit het vaderlijk huis en eigenlijk bij hen thuishoort. Precies daarom is de huidige ommekeer in de machtsverhoudingen tussen CD&V en N-VA voor hen zo pijnlijk. De arrogante bitsigheid van Marianne Thyssen tegen de N-VA tijdens en na de jongste verkiezingscampagne is vanuit deze geschiedenis te verklaren. De CD&V is nog altijd verongelijkt dat het weggelopen kind nu op zijn eentje succes blijkt te hebben en haar posities aan het inpikken is.

4/ Doordat de CVP/CD&V al die tijd Vlaanderen grootste partij was, moest elke staatshervorming België versterken en waanzinnige toegevingen doen aan het franco-extremisme. Daardoor zitten we nu met één van de grootste institutionele warboelen ter wereld, met een zgn. federalisme dat langs geen kanten werkt, en met een nooit geziene staatsschuld. Het Vlaanderen van vandaag is geamputeerd, gehandicapt, bont en blauw geslagen. Dat hebben we aan de CVP/CD&V te danken (en onrechtstreeks natuurlijk aan onszelf als kiezers); de andere kleurpartijen volgden de christendemocraten immers als het over staatshervorming ging, zoals ze nu de N-VA volgen.

5/ Je analyse hierboven blijft myoop. Je concentreert je op de laatste 8 tot 15 jaar, zodat je analyse dat ze een "heropstanding" gemaakt hebben juist lijkt. Wie de complete lijn bekijkt, van een absolute meerderheid in de jaren '50 tot 17 pct vandaag, weet dat deze partij ten dode opgeschreven is. Na elke heropflakkering viel de katholieke partij immers nog dieper terug, omdat telkens weer bleek dat ze helemaal niet de bedoeling had om haar "vernieuwde doelstellingen" ook waar te maken.

6/ Bij elke nieuwe generatie kon de CVP/CD&V de kiezer weer eens bedriegen, tot ook die generatie het door had. Het lijkt erop dat aan die carroussel nu een definitef eind gekomen is, niet omdat de nieuwe generatie zoveel meer politiek inzicht zou hebben als de oudere, maar eenvoudig omdat de nieuwste generatie zich op geen enkele manier herkent in deze partij. De CD&V heeft gewoon geen aanknopingspunten meer voor de jongeren van vandaag en wordt steeds wereldvreemder (parallelen met de Vlaamse kerk en kardinaal Danneels mogen hier gerust getrokken worden). Het christendemocratisch kiezerspotentieel sterft dus letterlijk uit. Als je de partijpolitieke kaart van Vlaanderen bekijkt, zie je dat de plekken waar de CD&V nog ietwat aan de bak komt, naadloos overeenkomen met de meest vergrijsde, economisch achtergebleven gebieden (de Westhoek staat hier model voor). Binnen vijf �* tien jaar is die aanhang simpelweg dood.

7/ De CD&V heeft, zeker de laatste dertig jaar geen inhoudelijke aanhang meer. Hun ideologisch profiel is niet alleen zo goed als onbestaande, het blijkt ook van geen tel te zijn voor haar optreden als bestuurspartij. De rest-aanhang van de CD&V in 2010 bestaat dan ook grotendeels uit ambtenaren, zuil-apparatsjiks en hun families die hun welvaart rechtstreeks aan de katholieke partij en zuil te danken hebben. Als de CD&V onder het kritisch peil van 15 pct valt - en daar zijn we zo goed als - is ze niet meer in staat deze uitgebreide schare kolonisatoren van onze staat een postje aan te bieden. Dan implodeert ze gegarandeerd.

8/ Als de CD&V en Leterme voor iets erkenning moeten krijgen, dan omdat ze de weg voor de N-VA en De Wever bereid hebben. Leterme heeft in 2007 als allereerste Vlaamse kandidaat-premier het pad van het Belgicisme (dit is de ideologie dat Vlaanderen een legitieme kolonie is van Franstalig België) eventjes verlaten. Na enkele maanden is hij al naar dat pad weergekeerd, maar desalniettemin heeft hij daardoor een eerste, minieme psychologische ommekeer mogelijk gemaakt. De Wever is met zijn niet te overschatten intelligentie en politiek instinct in dat gaatje in de dijk gesprongen en heeft er een echte bres van gemaakt. We zijn nu het point of no return voorbij.

9/ Misschien komt er wel een nieuwe stevige middenpartij met bestuurservaring, maar het zal niet meer de CD&V zijn. Volgens mij staan de contouren van deze nieuwe middenpartij nu al voor onze ogen in de politiek arena. De grondstroom in Vlaanderen, die een eeuw lang in christendemocratische handen was, is nu verschoven. Er zijn geen aanduidingen dat dat de eerste decennia nog kan veranderen. Als de CD&V terug zou groeien, zou dat betekenen dat de doorsnee-Vlaming zijn eigen emancipatie bij nader inzien toch maar niets vindt en liever weer in de oude slavenrol kruipt.

Citaat:
let op mijn woorden.
Je weet dat ik dat altijd doe en zal doen.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 9 september 2010 om 07:16.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2010, 17:52   #23
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Venijnig? Ik zal maar niet vragen waar in mijn analyse je iets venijnigs ontwaart, dat zou tijdverlies zijn. Ik ga er pour le besoin de la cause van uit dat het niet de blootlegging van eenvoudige feiten is die je als venijnig aanvoelt.
Misschien is 'verbeten' een beter woord. Laat ik het zo zeggen: Je bent duidelijk boos op de CD&V.

Citaat:
1/ CVP/CD&V staat in Vlaanderen voor net iets meer dan een "goede, stevige middenpartij met bestuurservaring". Ze staat kortgezegd voor de belgitude, voor het steeds weer opnieuw opofferen van de Vlaamse belangen aan de Belgisch-Brusselse staat. Zonder CVP/CD&V bestond die staat al lang niet meer, of niet in de hatelijke vorm zoals wij hem nu kennen. De Vlaamse christendemocratie was en is het gewillige instrument van de Belgisch-Brusselse bourgeoisie voor de onderwerping van Vlaanderen. Dat is haar diepste kern, en zoals we weten kan je veel veranderen, maar niet je essentie.

2/ De CVP/CD&V heeft de Vlaamsgezindheid van vele generaties misbruikt, gekanaliseerd en afgeleid ten bate van haar eigen machtsposities in de Belgische salons. Dat is een halve eeuw lang haar modus operandi en de basis van haar macht geweest. Dat begon al met de strijd voor de terugkeer van Leopold III en de schoolstrijd in de jaren '50, toen de CVP erin slaagde de Vlaamse gevoelens terzake om te zetten in een absolute meerderheid en die gebruikte om België overeind te houden.

3/ Laat niemand beweren dat wat Vlaanderen uiteindelijk bereikt heeft, toch dank zij de CVP/CD&V is. Als het alleen van de CVP/CD&V afgehangen had, was er helemaal niets bereikt voor Vlaanderen. Al wat er ooit bereikt is, is er uitsluitend gekomen door de druk van de Vlaamsnationalisten, die van bij hun partijpolitieke oprichting aan de CVP zijn beginnen knabbelen. De christendemocraten beschouwen het partijpolitieke Vlaamsnationalisme na al die tijd nog altijd als een dwars kind dat weggelopen is uit het vaderlijk huis en eigenlijk bij hen thuishoort. Precies daarom is de huidige ommekeer in de machtsverhoudingen tussen CD&V en N-VA voor hen zo pijnlijk. De arrogante bitsigheid van Marianne Thyssen tegen de N-VA tijdens en na de jongste verkiezingscampagne is vanuit deze geschiedenis te verklaren. De CD&V is nog altijd verongelijkt dat het weggelopen kind nu op zijn eentje succes blijkt te hebben en haar posities aan het inpikken is.

4/ Doordat de CVP/CD&V al die tijd Vlaanderen grootste partij was, moest elke staatshervorming België versterken en waanzinnige toegevingen doen aan het franco-extremisme. Daardoor zitten we nu met één van de grootste institutionele warboelen ter wereld, met een zgn. federalisme dat langs geen kanten werkt, en met een nooit geziene staatsschuld. Het Vlaanderen van vandaag is geamputeerd, gehandicapt, bont en blauw geslagen. Dat hebben we aan de CVP/CD&V te danken (en onrechtstreeks natuurlijk aan onszelf als kiezers); de andere kleurpartijen volgden de christendemocraten immers als het over staatshervorming ging, zoals ze nu de N-VA volgen.

5/ Je analyse hierboven blijft myoop. Je concentreert je op de laatste 8 tot 15 jaar, zodat je analyse dat ze een "heropstanding" gemaakt hebben juist lijkt. Wie de complete lijn bekijkt, van een absolute meerderheid in de jaren '50 tot 17 pct vandaag, weet dat deze partij ten dode opgeschreven is. Na elke heropflakkering viel de katholieke partij immers nog dieper terug, omdat telkens weer bleek dat ze helemaal niet de bedoeling had om haar "vernieuwde doelstellingen" ook waar te maken.

6/ Bij elke nieuwe generatie kon de CVP/CD&V de kiezer weer eens bedriegen, tot ook die generatie het door had. Het lijkt erop dat aan die carroussel nu een definitef eind gekomen is, niet omdat de nieuwe generatie zoveel meer politiek inzicht zou hebben als de oudere, maar eenvoudig omdat de nieuwste generatie zich op geen enkele manier herkent in deze partij. De CD&V heeft gewoon geen aanknopingspunten meer voor de jongeren van vandaag en wordt steeds wereldvreemder (parallelen met de Vlaamse kerk en kardinaal Danneels mogen hier gerust getrokken worden). Het christendemocratisch kiezerspotentieel sterft dus letterlijk uit. Als je de partijpolitieke kaart van Vlaanderen bekijkt, zie je dat de plekken waar de CD&V nog ietwat aan de bak komt, naadloos overeenkomen met de meest vergrijsde, economisch achtergebleven gebieden (de Westhoek staat hier model voor). Binnen vijf �* tien jaar is die aanhang simpelweg dood.

7/ De CD&V heeft, zeker de laatste dertig jaar geen inhoudelijke aanhang meer. Hun ideologisch profiel is niet alleen zo goed als onbestaande, het blijkt ook van geen tel te zijn voor haar optreden als bestuurspartij. De rest-aanhang van de CD&V in 2010 bestaat dan ook grotendeels uit ambtenaren, zuil-apparatsjiks en hun families die hun welvaart rechtstreeks aan de katholieke partij en zuil te danken hebben. Als de CD&V onder het kritisch peil van 15 pct valt - en daar zijn we zo goed als - is ze niet meer in staat deze uitgebreide schare kolonisatoren van onze staat een postje aan te bieden. Dan implodeert ze gegarandeerd.

8/ Als de CD&V en Leterme voor iets erkenning moeten krijgen, dan omdat ze de weg voor de N-VA en De Wever bereid hebben. Leterme heeft in 2007 als allereerste Vlaamse kandidaat-premier het pad van het Belgicisme (dit is de ideologie dat Vlaanderen een legitieme kolonie is van Franstalig België) eventjes verlaten. Na enkele maanden is hij al naar dat pad weergekeerd, maar desalniettemin heeft hij daardoor een eerste, minieme psychologische ommekeer mogelijk gemaakt. De Wever is met zijn niet te overschatten intelligentie en politiek instinct in dat gaatje in de dijk gesprongen en heeft er een echte bres van gemaakt. We zijn nu het point of no return voorbij.
Mooi en helder betoog waar ik niets tegenin te brengen heb. Eigenlijk een té mooi verhaal om zomaar op een forum verloren te laten gaan. Met deze analyse sla je m.i. de spijker op de kop voor wat betreft de teloorgang van deze partij, de CVP/CD&V. Maar je zult ook toegeven dat dat meer komt door het handelen van personen binnen die partij/ de partij zélf, en de lijn die deze partij binnen Belgisch staatsverband heeft gevolgd, dan door de christendemocratie als politieke stroming.

Citaat:
9/ Misschien komt er wel een nieuwe stevige middenpartij met bestuurservaring, maar het zal niet meer de CD&V zijn. Volgens mij staan de contouren van deze nieuwe middenpartij nu al voor onze ogen in de politiek arena. De grondstroom in Vlaanderen, die een eeuw lang in christendemocratische handen was, is nu verschoven. Er zijn geen aanduidingen dat dat de eerste decennia nog kan veranderen. Als de CD&V terug zou groeien, zou dat betekenen dat de doorsnee-Vlaming zijn eigen emancipatie bij nader inzien toch maar niets vindt en liever weer in de oude slavenrol kruipt.
Ik denk dat je je ten aanzien van dat laatste geen illusies moet maken, het heeft niets met een vermeende Vlaamse slavenmentaliteit te maken als er weer een christendemocratische partij zou groeien of opstaan. Nogmaals, de teloorgang van CD&V heeft vooral te maken met het handelen van de partij op dit moment, in het hier en nu. Kiezers vergeten snel, en terecht, als er weer andere mensen met andere ideeën het beleid van een partij bepalen. Kijk naar N-VA, kijk naar D66, vier jaar geleden hadden ze afgedaan, de politici hadden het verpest. Kijk naar de VVD, nu de grootste partij.

De christendemocratie zál verder afkalven omdat de natuurlijke aanhang verdwijnt. De snelheid waarmee CD&V keldert staat daar op zich los van. Misschien heb je wel gelijk en verdwijnt CD&V helemaal. Ik ben ervan overtuigd dat christendemocratie, evenals sociaaldemocratie, een stevige rol blijft spelen in de Laaglandse politiek. Steeds minder, maar nog wel stevig. Tenminste, als de christendemocratie zich op tijd herpakt, het gekonkel achter zich laat en aansprekende figuren naar voren schuift die mensen kunnen overtuigen.

Citaat:
Je weet dat ik dat altijd doe en zal doen.
Ja. Insgelijks.
Oud 10 september 2010, 18:04   #24
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het is afgelopen met de christendemocratie in Vlaanderen.
Welke Christendemocratie? Met CD&V misschien, maar ik vind CD&V geen 'christendemocratische' partij, enkel een pure machtspartij.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2010, 21:55   #25
Albrecht
Banneling

Standaard

Ik wist niet dat er nog steeds Christendemocratische partijen waren....
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2010, 07:08   #26
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Welke Christendemocratie? Met CD&V misschien, maar ik vind CD&V geen 'christendemocratische' partij, enkel een pure machtspartij.
QED...
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
Oud 11 september 2010, 08:15   #27
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Dit is als de beurs: omhoog, omlaag, omhoog, omlaag...

Als binnen de 10 jaar CD&V weer een historisch dieptepunt bereikt, zal ik pas geneigd zijn een trend te vermoeden, die dan na nog eens 10 jaar zal bevestigd zijn.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2010, 08:54   #28
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht

Als binnen de 10 jaar CD&V weer een historisch dieptepunt bereikt, zal ik pas geneigd zijn een trend te vermoeden, die dan na nog eens 10 jaar zal bevestigd zijn.
Van meer dan 50 pct begin jaren '50 naar 16,8 pct in september 2010... Het lijkt me dat aan uw vraag al een tijdje voldaan is, nietwaar?
Oud 11 september 2010, 09:14   #29
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hypocrisie, leugenachtigheid en een aangeboren dubbele tong zijn nu eenmaal eigenschappen die de moderne kiezer niet meer zo waardeert.

En daarmee is alles gezegd over dit thema.
Dan zitten de vlaamsnationalisten natuurlijk op rozen.
Want zeg nu eerlijk: het vertrouwen-inboezemings-potentieel van koppen als Filip Dewinter, Stoere Bart en Derdenrekening Geert is echt grenzenloos.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2010, 10:09   #30
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Want zeg nu eerlijk: het vertrouwen-inboezemings-potentieel van koppen als Filip Dewinter, Stoere Bart en Derdenrekening Geert is echt grenzenloos.
Dat wordt althans voor de twee laatsten inderdaad door elke verkiezing en peiling bevestigd.
Oud 11 september 2010, 15:57   #31
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Hierop aanhakend: In Nederland is eigenlijk hetzelfde aan de hand:
Citaat:
Klink binnen CDA beschuldigd van 'verraad' en 'moord'

DEN HAAG - Binnen de fractie van het CDA heerst een sfeer van wantrouwen en intimidatie. De crisis over samenwerking met de PVV heeft diepe sporen nagelaten, wat mogelijk gevolgen kan hebben voor het verdere verloop van de formatie.
Dat schrijft NRC Handelsblad zaterdag op basis van een reconstructie.

De drie CDA-dissidenten Ab Klink, Ad Koppejan en Kathleen Ferrier zijn tijdens emotionele vergaderingen van de CDA-fractie door een collega beschuldigd van 'verraad' en 'moord'. De drie voelden zich geïntimideerd toen waarnemend partijvoorzitter Henk Bleker zei dat hij wilde uitzoeken wat de consequenties zouden zijn als de dissidenten zich van de fractie zouden afscheiden.

De dissidenten werd meerdere keren gevraagd een verklaring te tekenen waarin zij beloofden afstand te doen van hun zetel als zij zich niet zouden schikken naar het oordeel van het CDA-congres over de onderhandelingen. De drie weigerden dit.
Het CDA wás al een machtspartij maar laat nu nog meer haar lelijke gezicht zien. En de kiezers blijven maar afhaken.
Oud 11 september 2010, 20:57   #32
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van meer dan 50 pct begin jaren '50 naar 16,8 pct in september 2010... Het lijkt me dat aan uw vraag al een tijdje voldaan is, nietwaar?
Nu je het zegt...

Oud 11 september 2010, 20:58   #33
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Laat het ons ander zeggen... Stel dat de partijen noteren op Euronext: van welke zou je aandelen kopen?
Oud 12 september 2010, 13:16   #34
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Corrupte socialisten alla Willy Claes & co boezemen natuurlijk meer vertrouwen in.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2010, 15:54   #35
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En, is er nu al een klacht tegen Geert Bourgeois? Om het even niet over een veroordeling te hebben.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2010, 16:04   #36
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht

Het volstaat de kaart van de verkiezingsuitslagen van 2010 te mappen op een kaart met de veroudering van de bevolking. Zowel Ø-VLD, SP.A en CD&V zijn alleen nog maar de grootste in kantons met een sterk verouderde bevolking (CD&V in de westhoek, Ø-VLD in de vlaamse ardennen, SP.A in haspengouw). Het ziet er dus erg slecht uit voor de toekomst van de klassieke partijen. Vooral omdat ze zich nog amper profileren. N-VA is de erfgenaam geworden van de zelfstandigen en conservatieven van zowel Ø-VLD als CD&V en graaft zich meer en meer in in het middenveld (VOKA, Unizo, ...). Op links is het wachten op een echt linkse partij ala "die Linke" of "SP". En dan zie ik op termijn een nieuw soort tweestromenstelsel tot stand komen met wat eco- en andere fascistische franjes.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2010, 00:56   #37
Hertog van Gelre

Standaard

Er stond dit weekend toevallig een uitgebreid artikel in NRC over de Christendemocratie. De tendens was dat de opkomst van partijen die wij ''populistisch'' noemen in Nederland alles te maken heeft met de katholieke ontzuiling. Dat leek me vergezocht maar er waren goed argumenten voorhanden. En inderdaad, eind jaren vijftig waren de drie partijen die nu het CDA vormen goed voor een absolute zetelmeerderheid (50 KVP, 13 ARP, 13 CHU, totaal 76 van de 150 zetels).

D66, DS'70, Fortuyn, Marijnissen, Wilders. Allemaal katholiek en allemaal ten koste van het CDA. Ik kom hier nog op terug.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be