Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 13 september 2010, 09:22   #21
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Nog iemand voor wie een toenadering tot Nederland synoniem is met "aansluiten", zeg maar "anschluss".

Wel Garry, en andere Vlaamse "Ollander"-haters op dit forum, troost u, dergelijke "aansluiting" komt er niet. Ik wil gerust aannemen dat er in Vlaanderen en/of Nederland weinigen zijn die in vervoering geraken bij de gedachte aan een "aansluiting". Wie zich als Vlaming evenwel ook ontpopt als een tegenstander van grotere samenwerking met Nederland getuigt ronduit van plat racisme. En dergelijke pipo's zijn er, helaas, ook.
Ik begin dat "haat" toontje nogal beu te worden. WAAR staat er dat wij jullie haten? Maar neen, omdat wij ONafhankelijk willen zijn, haal JIJ daar je neus voor op en vertaalt dat dan maar als "hollanderhaat". Wel, DAT is een serieus staaltje van VLAMINGENhaat, en een bewijs dat je eigenlijk je neus ophaalt voor ons. Een reden te meer om NIET bij elkaar te gaan.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 13 september 2010, 09:31   #22
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ja. Mag ik het op deze manier doen?

http://www.baarlewerkgroep.org/index...mid=21&lang=nl
Interessant artikel !
Een federatie zou de beste oplossing zijn
Boduo is offline  
Oud 13 september 2010, 09:33   #23
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik vraag me af hoeveel Fransen er een stuk grond bijwillen (Wallonië). Ik schat meer dan 2 op 10. Nederland wacht af terwijl Frankrijk handelt. Dat is mijn vermoeden. Of noem het thesis ter discussie.
De doorsnee Fransman is stééngerust in Wallonie. Ik heb bijna 30 jaar kontakt met Fransen...

Laatst gewijzigd door Boduo : 13 september 2010 om 09:33.
Boduo is offline  
Oud 13 september 2010, 09:35   #24
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Uit wat zou de confederatie dan bestaan? Wat zouden Vlaanderen en Nederland samen beter kunnen dan elk apart?
Europees hebben we dan meer stemrecht, terwijl we in een confederatie met Nederland toch onze volledige zelfstandigheid blijven behouden.
giserke is offline  
Oud 13 september 2010, 09:36   #25
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De doorsnee Fransman is stééngerust in Wallonie. Ik heb bijna 30 jaar kontakt met Fransen...
Fransen willen Wallonie niet.
giserke is offline  
Oud 13 september 2010, 09:57   #26
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Fransen willen Wallonie niet.
Volgens een peiling uitgevoerd door Dimanche matin als ik me niet vergis waren meer dan 65% van de Fransen voor.
Dus vraag ik me af waaruit je je quote afleidt?

Laatst gewijzigd door speurneus : 13 september 2010 om 09:57.
speurneus is offline  
Oud 13 september 2010, 09:58   #27
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Ik begin dat "haat" toontje nogal beu te worden. WAAR staat er dat wij jullie haten? Maar neen, omdat wij ONafhankelijk willen zijn, haal JIJ daar je neus voor op en vertaalt dat dan maar als "hollanderhaat". Wel, DAT is een serieus staaltje van VLAMINGENhaat, en een bewijs dat je eigenlijk je neus ophaalt voor ons. Een reden te meer om NIET bij elkaar te gaan.
Goed gezien. Bak vol.
Garry is offline  
Oud 13 september 2010, 09:59   #28
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Zie ik hier iemand opschuiven?
naar waar?
speurneus is offline  
Oud 13 september 2010, 10:06   #29
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benjiro Bekijk bericht
Geschiedenisboekjes lezen? Staat ergens een datum in van rond 1830.

En Vooroordelen?

Je moet niet ver kijken om soms problemen op te merken met onze Nederlandse buren. De uitdieping van de toegang tot Antwerpse Haven? Nogal zwaar vertraagt ( en voordelen voor een bepaalde Nederlandse haven ). Al lang geleerd, als een regering iets gedaan wilt, dan maakt "natuur" bescherming niets uit. Maar toen het over iets dat die "Belgen" wouden, was het ineens ...

Of de toestand met de Koffieshops aan de grens. De Nederlandse steden willen ze niet meer, tja, dan gaan we maar dreigen ze zo dicht mogelijk langs de Vlaamse Grens te relokaliseren.

Vlamingen en Nederlanders hebben toch nog altijd een verschillende cultuur.

Voor menige Vlamingen, zou men gewoon de Waalse machthebbers dan omgewisseld hebben voor Nederlandse machthebbers, en hetzelfde probleem zou zich ook weer voordoen.

Denk dat niemand gebrand is om de ene monarchie om te wisselen voor een Oranje Monarchie.

Samenwerken met Nederland, geen enkel probleem. Maar samengaan... Dat zou echt dom zijn.

Je kan gerust met een uitgebreide samenwerking dezelfde voordelen behalen, zonder de onafhankelijkheid te moeten opgeven in ruil voor nieuwe "bazen".
Inderdaad. Nog even vergeten te vermelden. Voor die snelle trein moest Vlaanderen anders wel gereed staan. Voor de uitdieping van de schelde? oeioei.
Garry is offline  
Oud 13 september 2010, 10:08   #30
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Indien er na de splitsing van België een confederatie zou ontstaan tussen Vlaanderen en Nederland, is er geen sprake van onderdrukking voor wie dan ook. Ik denk zelfs dat zo'n constructie in ons beider voordeel zou zijn.

Waarom denk je dat een samengaan met Nederland automatisch tot verdrukking zou leiden? Vooroordelen?
Nee, noem het alertheid.
Garry is offline  
Oud 13 september 2010, 10:10   #31
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
naar waar?
Naar een ... ahum ... vereniging/hereniging van (bepaal)de Nederlanden?
Oud 13 september 2010, 10:12   #32
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Volgens een peiling uitgevoerd door Dimanche matin als ik me niet vergis waren meer dan 65% van de Fransen voor.
Dus vraag ik me af waaruit je je quote afleidt?
peilingen zijn héél relatief.
Hoe werden de vragen gesteld ? Aan welk publiek ? Wanneer ?
Boduo is offline  
Oud 13 september 2010, 10:12   #33
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Uit wat zou de confederatie dan bestaan? Wat zouden Vlaanderen en Nederland samen beter kunnen dan elk apart?
de grootste havendelta van Europa (en de wereld) uitbaten ?
Anna List is offline  
Oud 13 september 2010, 14:21   #34
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Uiteraard zijn peilingen relatief, maar ik denk dat iedereen toch wel aanvoelt dat er in Vlaanderen en Nederland geen draagvlak is voor een hereniging. Laten we eerlijk zijn: Nederland heeft altijd bijzonder weinig interesse gehad voor Vlaanderen. Toen Peter Vandermeersch hoofdredacteur werd van het NRC stelde hij verbijsterd vast dat het laatste artikel dat over Belgie was verschenen dateerde van enkele jaren terug...

Ook in onze "strijd" tegen de verfransing en voor het behoud van onze taal (toch ook hun taal), is er nooit enige vorm van steun gekomen.

Niet dat ik daar 'boos' over ben ofzo, het toont gewoon de desinteresse aan van (gemiddeld) Nederland t.o.v. Vlaanderen. Vlamingen weten veel meer over Nederland dan omgekeerd, ook al is dat de laatste jaren sterk verminderd. Er wordt in VL nog amper naar de Nederlandse televisie gekeken. Het omgekeerde is zelfs nooit het geval geweest.

Ik ben er van overtuigd dat een "hereniging" van Vlaanderen en Nederland de komende 50 jaar niet zal gebeuren, ik denk zelfs dat het er nooit inzit. Ik zie veel meer in een samenwerking tussen de 2 onafhankelijke staten dan in een staatkundige eenheid.

We zouden beter al onze energie besteden aan het bestrijden van het gedrocht België. Het is al moeilijk genoeg om ons daaruit los te wrikken. Eens dat gebeurt moet Vlaanderen op adem komen en volop genieten van de gewonnen vrijheid om z'n eigen ding te doen. Met meer inwoners dan Denemarken, Ierland, Finland en Noorwegen misstaat Vlaanderen helemaal niet in het rijtje van zelfbewuste, moderne staten.
Zeno! is offline  
Oud 13 september 2010, 14:30   #35
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
de grootste havendelta van Europa (en de wereld) uitbaten ?
Leg eens uit: waarom kan dat niet in aparte landen zoals NU?

Ik zal antwoorden: de Nederlanders werken ons, Vlamingen, in alle opzichten TEGEN. Geen reklame voor een verenigd Nederland. Of dacht je dat die houding ineens zou veranderen dan? Blijkbaar hebben sommigen NIKS geleerd van de geschiedenis.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 13 september 2010, 14:35   #36
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
quercus IS een Vlaming. En nu nog eens....
Hertog van Gelre is offline  
Oud 13 september 2010, 14:37   #37
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Goed gezien. Bak vol.
Niet goed gezien, quercus is een Vlaming.
Hertog van Gelre is offline  
Oud 13 september 2010, 14:37   #38
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Vandaag op TV, niet meer dan 20 % van de Nederlanders willen Vlaanderen aangesloten zien bij Nederland. Verder vinden ze dat Vlaanderen moet tot een overeenkomst komen met Wallonië.

Ten eerste; Gelukkig maar dat er zo veel zijn die opnieuw aansluiten bij Nederland niet zien zitten. Hiervoor moet ik ze bedanken.

Ten tweede; Waar moeien die pummels zich mee. Voor die armzalige vijftien jaar in de geschiedenis dat we onder hun bewind hebben gezeten, denken ze dat ze daarom nu nog altijd in een dominerende positie zitten om ons de les te spellen? Om ons te kunnen commanderen wat ons te doen staat? Met hun ziekelijke bemoeizucht. Dat ze zich maar gaan bemoeien in hun kolonies.
alsof wij de Nederlanden toestemming gaan vragen om de gebieden boven de schelde te annexeren
Anna List is offline  
Oud 13 september 2010, 14:38   #39
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
spreek voor uzelf ... 'wij' willen helemaal niet onafhankelijk zijn.
Anna List is offline  
Oud 13 september 2010, 14:39   #40
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Leg eens uit: waarom kan dat niet in aparte landen zoals NU?

Ik zal antwoorden: de Nederlanders werken ons, Vlamingen, in alle opzichten TEGEN. Geen reklame voor een verenigd Nederland. Of dacht je dat die houding ineens zou veranderen dan? Blijkbaar hebben sommigen NIKS geleerd van de geschiedenis.
omdat dat gedoemd is om te mislukken zolang dat niet onder 1 havendirectie kan, zo simpel is dat (cfr het slechte voorbeeld van de Vlaamse havens).
Anna List is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be