![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Er zijn ook tal van automobilisten die denken dat de weg van hun en niet toevallig dikwijls zijn het de dure merken die vinden dat de weg enkel voor hun gemaakt is. Hoeveel auto's staan er niet op het fietspad geparkeerd???? het liefst van al stamp ik liever dan een ganse bluts in diene wagen. voetgangers en fietsers komen zelden met mekander in aanraking, ik heb nog nooit geen problemen gehad met voetgangers en andersom ook niet. Dat er op mooie zondagen heel wat voetgangers op de limburgse fiets en wandelwegen lopen en je niet kunt doorrijden is voor mij geen ergernis, ik ga meestal s'morgens fietsen om dit te vermijden. maar het probleem stelt zich altijd wanneer zwakke weg gebruikers zoals fietsers en voetgangers in contact komen met het andere verkeer vooral auto's en vrachtwagens. maar niet iedere automobilist ergert zich achter een fietsers colonne of het nu 60+ zijn of wielertoeristen en niet iedere wielertoerist rijd als een gek rond. wat wel heel veel wielertoeristen doen is op de weg rijden terwijl er een fietspad ligt maar als de automobilisten eens zouden goed kijken naar de staat van dat fietspad dan zouden ze misschien niet zo rap hunne claxon moeten gebruiken maar ook hier gebruiken voor de personen met dure wagens hun claxon het meest want bmw, audi en mercedes rijders vinden dat de weg van hun is natuurlijk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik een paar meter moet achteruit rijden tussen de voetgangers en fietsers speel ik Russische roulette omdat ze perse toch altijd opnieuw achter een bewegende wagen doorlopen alsof die er niet is. 4 pinklichten aan, geluidssignaal bij het achteruit rijden... maakt allemaal geen moer uit. Langs alle kanten en over de ganse breedte van de straten schuifelen ze van links naar rechts zonder zich te bekommeren om andere gebruikers. Soms zijn ze zelfs kwaad dat er een auto op straat aan het rijden is omdat zij nu eens toevallig op die plek van die bepaalde straat op dat moment moeten zijn. Hun plek! Iedereen heeft er moeite mee. Trams of bussen, iedere chauffeur moet honderden keren op de remmen gaan staan voor de zoveelste voetganger of fietser die net dat één plekje voor zich wil inpalmen koste wat kost.
![]() |
![]() |
#24 |
Minister
|
![]() In het verkeer met al die auto's zijn fietsers de zwakke kwetsbare partij. Als een auto bost met een fietser dan is de laatste meestal de onderliggende partij.
En wat doe we met zwakke kwetsbare groepen in de maatschappij? Die gaan we extra faciliteren. En dat geeft als resultaat het gedrag dat je heden ten dagen kan observeren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
Wat gaat je volgend onderwerp zijn ? Over een fietser wiens - God beware me ! - achterlicht niet werkt ? Nog een geluk dat jij feilloos de verkeersregels opvolgt, als een goede huisvader en gehoor gevend aan de wet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
het feit dat fietsers zich door hun eigen gedrag blootstellen aan dodelijke ongevallen dan nemen we er maar bij zeker. Beter arrogant dan in leven ![]() wat een gezaag allemaall.
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Staatssecretaris
|
![]() Als je als fietser een voetganger overrijdt, ben je als fietser de sterkere weggebruiker. T.o.v. auto's moto's en vrachtwagens ben je de zwakke weggebruiker maar war heb je daar aan als je in het ziekenhuis of op het kerkhof ligt? Als verstandige fietser geef je dus altijd voorrang.
Een klein voorbeeldje. Fietspaden dienen vaak als parkeerplaats voor auto's of als "beschikbare" ruimte voor bouwwerven. Ik maak het dagelijks mee. Het verplichte fietspad is versperd door een auto. rechts het voetpad waarop ik niet mag rijden. Ik moet dus stoppen, afstappen en te voet tot voorbij de auto gaan om vervolgens terug op te stappen en verder te fietsen. Ik mag er niet aan denken dat ik door over het voetpad te fietsen en kind dat uit een huis komt gelopen verwond. De andere optie is het geparkeerde voertuig via de rijbaan fietsend voorbij te gaan. Het spreekt voor zich dat ik niet graag aangereden zou worden maar in dat geval ben ik sowieso in fout en word ik aanzien als een roekeloze fietser die denkt zich alles te kunnen permiteren (zie openingsbericht). Of ik nu over het voetpad of over de rijbaan verder fiets, in beide gevallen ben ik strafbaar EN kunnen de gevolgen ernstig zijn. De automobilist die parkeert op het fietspad begaat ook een fout maar aan de mogelijke gevolgen denkt hij of zij uiteraard niet, het kan de automobilist niks schelen tenzij ik hen hinder of in gevaar breng door mijn overtreding. De automobilist die het verplichte fietspad blokkeert doet iets wat niet mag. Riskeert een boete maar is hoegenaamd niet verantwoordelijk als daardoor iets gebeurd. Als er iets gebeurd is het mijn schuld als fietser omdat ik de wet niet gevolgd heb. En dan zwijg ik maar over de bouwwerven waar ook het voetpad onderbroken is en waar naar veiligheid van fietsers en voetgangers de signalisatie volledig ontbreekt. Een bordje "voetgangers en soms ook fietsers verplicht oversteken kan er soms wel af maar een bordje om de automobilist tot voorzichtigheid aan te sporen voor overstekende voetgangers en fietsers is teveel gevraagd. Natuurlijk zijn er fietsers en ook voetgangers die nergens naar kijken. Volgens mij zijn dat dommerikken omdat zij in de eerste plaats zichzelf in gevaar brengen. Al bij al geldt enkel de wet van de sterkste, het overlevingsinstinct e.d. Wat doe je in de auto als je moet kiezen tussen een frontale botsing met een andere auto of een fietser of voetganger doodrijden. Automatisch rij je de zwakke dood. Das geen verwijt hoor, als ik een auto bestuur doe ik dat wellicht ook. Ik wil enkel aantonen dat zwakke weggebruikers geen rekening mogen houden met de wetgeving want zelfs al zijn ze volgens de wet in hun recht, ze trekken toch aan het kortste eind. Het is wel typisch dat mensen als duveltje382 aan de hand van iets wat hij of zij heeft voorgehad zo'n topic opstart. Wellicht kijkt hij ook niet naar de veiligheid van anderen vannuit zijn auto en loopt ie wellicht weinig risico als ie uit z'n wagen stapt. Het voetpad oversteken is doorgaans niet zo gevaarlijk. Bovendien zijn de mensen die vannuit hun auto klagen over het weggedrag van andere weggebruikers ook de grootste zeurpieten, de meest onverantwoorde weggebruikers als ze zich eens te voet of per fiets verplaatsen. Hun eigen gedrag t.o.v. de zwakke weggebruiker kunnen ze niet inschatten door hun gebrek aan ervaring. Tot slot nog 1 voorbeeld. Het centrum van mijn "dorp" is volledig aangepast. Op 1 oversteekplaats heeft het autoverkeer voorrang op de fietsers. Daar stoppen de auto's meestal wel. Op een andere oversteekplaats heeft de fietser voorrang op de auto maar het is zelfmoord om daar je voorrang te nemen. In tegenstelling tot duveltje zijn er ook andere en betere automobilisten zoals nynorsk, een automobilist MET respect voor andere weggebruikers. Oftewel het verschil tussen de mens die zich meer aantrekt van de bonus malus, de bloedvekken en krassen op z'n voertuig versus iemand die het zich iets aantrekt van de persoon die zwaar gekwetst is of de nabestaanden van de mens die ze dood hebben gereden. Ik heb der menselijke aard wel leren kennen en het is wel typerend voor mensen als als als duveltje. Zo heb ik ooit eens een ongeluk gehad. Ik was in fout vanwege voorangsregels maar dat doet er niet toe. Ik, ook al kende ik die mensen niet, was kapot vanwege gebroken benen bij de kinderen in het andere voertuig. De bestuurster van het andere voertuig was niet bezorgd om de kinderen. Haar enige zorg was was dat ze de extra spoiler niet kon terugtrekken van de verzekering. Destijds kon het te wijten zijn aan de shock maar na enkele jaren was die persoon erin geslaagd meer dan 1 miljoen BF te ontvangen voor morele schadevergoeding. Ik kan enkel hopen dat de echte slachtoffers, de kinderen, ook de best mogelijke hulp hebben gekregen. Ik heb dus het schijt aan topics als die van u. Man man, ben nekeer verschoten van een fietser, dat moet ik effe aan iedereen laten weten. De mensen die de rest van hun leven in een rolstoel moeten doorbrengen, de nabestaanden van de overleden zwakke weggebruiker kunnen u geen bal schelen. Kijk gewoon eerst eens naar jezelf en kom dan nog eens zeveren. Of kom eens zeveren over automobilisten als je er een negatieve ervaring mee hebt gehad nadat je je voertuig had verlaten?
![]() |
#32 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ja, veel relevanter dan ongeschaafd in leven blijven.
![]() |
#33 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hopelijk gaat dat niet verder zo als ze eens hun auto gaan hebben, of in hun auto stappen... Het is tenslotte niet alleen de auto die gevaarlijk is voor fietsers, ook zwaardere voertuigen zijn dat meestal vele maten erger, sommige hebben amper 5 kmh nodig voor een fietser te verpletteren... Daarbij rijden de meeste auto´s steeds trager..., nu nog hopen dat de kwetsbare weggebruiker daar geen misbruik van maakt of er een vals veiligheidsgevoel van krijgt... Het is niet omdat daar een bordje 30 staat of een verkeersplateau of drempel ligt dat men daar dan voorrang krijgt, of dat daar dan vele auto´s 30 gaan rijden... Gelukkig is er nog de moderne auto die steeds veiliger wordt bij een impact met kwetsbare weggebruikers: Citaat:
Toch raar dat meestal enkel de auto de zondebok moet spelen... Citaat:
![]()
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 19 september 2010 om 16:11. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister-President
|
![]() Hm, want die brengen geen geld int laadje.
![]() |
#35 |
Minister-President
|
![]() Vanwege het anti-autobeleid van de jongste jaren, dat deels wel noodzakelijk is, is bij fietsers en andere zwakke weggebruikers een aura ontstaan dat ze ongenaakbaar zijn en zich alles mogen permitteren. Er is een gevoel van straffeloosheid en nonchalance onder de zwakke weggebruikers, ook al beseffen ze soms niet dat ze hiermee zichzelf in gevaar brengen. Ikzelf neem als sporadische automobilist in 'onze crontreien' drie grote ergernissen waar van fietsers (en brommertjes ook natuurlijk !):
- geen voorrang van rechts verlenen: vele fietsers denken echt dat ze een prioritair voertuig besturen. Hiermee samenhangend zouden fietsers dudielijk op voorhand moeten aangeven welke richting ze willen afslaan, vermits ze geen pinkers hebben (wie steekt als fietser nu nog z'n arm omhoog om af te draaien ?). - als volwassene tegen hoge snelheid rijden over het voetpad. Vele fietsers denken dat ook dit hun rijdomein is. Ben zelf al twee maal bijna aangereden door zulke voetpadfietsers (want zulke snelheden verwacht je daar niet) en heb al een ongeluk zien gebeuren door het onrechtmatig gebruiken van het voetpad (daar mag men alleen de fiets in de hand houden. - het weigeren gebruik te maken van het fietslicht: als de fietsers dan ook nog eens in het zwart gekleed zijn , zie je ze helemaal niet aankomen en zijn ze een vogel voor de kat op sommige donkere stukken. Is dit nu zoveel moeite gevraagd ? Als iedereen hier nu eens rekening met elkaar zou houden, dan dwingt men wederzijds respect af. Nu fixeert men zich te veel op de automobilisten, de roekeloze fietsers worden veelal ongemoeid gelaten, straffeloosheid overheerst. De slinger is dus te veel in de andere richting doorgeslagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Europees Commissaris
|
![]() Niets aan de situatie veranderen. Ik wil nog een job vinden na mijn studies.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
Ik geef wel toe dat ik in februari 2007 ooit eens fietser gezien heb die op het voetpad reed met een snelheid van maar liefst 25 per uur. Ik weet niet wat me tegengehouden heeft om direct een nieuwe draad te openen om mijn beklag hierover te doen. Ik denk dat ik nog teveel in shock was. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |