![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() alsof de E314 het toelaat om te spreken van een snelle verbinding met het werk
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Speculatie op grond wordt dan meteen de kop in gedrukt. En neen jouw vader mag gewoon dat stuk grond verkopen voor zijn onderhoud. Niks onteigenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
4 jaar geleden heb ik ergens een stuk bouwgrond gekocht van 6000m² aan 2 euro per m². Nu 4 jaar later heeft de eigenaar van de kavel ernaast zijn stuk verkocht aan 25 euro m². Dus op 4 jaar tijd een vertwaalfvoudiging. Dus in Belgie valt het al bij al nog mee ook. Het kan nog veel erger.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
Snel is relatief. Dagelijks 2x een half uur minder rijden + betere verbinding via openbaar vervoer is niet niks. In gans de Maaskant is geen enkel station te vinden. De verbindingen via (sneldienst) van de lijn naar het centrum van het land zijn héél beperkt, vooral buiten het academiejaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
Zijn de weiden die mijn schoonvader langs zijn boederij kocht 'aan de prijs van bouwgrond' om zijn beesten naar de stal te kunnen leiden investeringsgronden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() Iets zegt mij dat uw schoonvader die gronden niet koopt enkel om zijn beesten naar de stal te kunnen leiden. Iets zegt mij dat hij dit ook en voornamelijk als investering ziet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Minister-President
|
![]() Is daar dan iets fouts aan?
![]() |
#30 |
Banneling
|
![]() raadt gij hem eerder aan op het pensioen te rekenen dat hij van de staat gaat krijgen mss ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben gaan kijken voor bouwgrond onlangs. 130k euro, zonder kosten. Doe even normaal. En op stedenbouw wisten ze me te vertellen dat er meer als genoeg braakliggende gronden zijn in de gemeente, maar dat die al sinds de jaren 60-70 er zomaar bij liggen. Wij noemen dat de "lege gaten" in woonwijken van die periode. Gekocht voor een appel en ei (200 000 - 300 000 fr), wachtend op de dag dat de eigenaar het loodje legt..... Onlangs is er zo ene de pijp uit gegaan, 36 (!) gronden opeens beschikbaar in de gemeente. Wel tegen de gemiddelde prijs van 150k euro....zelfs al spaar je jezelf de tering, dit is onbetaalbaar voor de gewone mens. Projectontwikkelaars zijn er dan ook mee gaan lopen voor het grootste deel. Met alle respect, maar grond, is niet iets wat ik zie als investeringsgoed. Er steekt geen arbeid in. Het is van ons allemaal en is bedoeld om landbouw op te doen en op te wonen. Blijkbaar is het nu al een financieel instrument geworden. Bouwverplichting nu ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() Ja.
Maar u bent natuurlijk niet jong meer. U bent dat geweest. Mijn ouders hebben in de tijd hun grond gekocht, met ongeveer 1 half jaarsalaris van mijn pa. Nu, wel, is dat ongeveer 5 jaarsalarissen. Om maar te zeggen hoe moeilijk het geworden is om te bouwen. En er is geen tekort aan gronden. En is een tekort aan beschikbare gronden, die te koop staan. Dankzij uw schoonvader. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het probleem is dat ge niet van die grond kunt eten he (tenzij ge aan landbouw doet). Dus vroeg of laat zal die schoonpa wel eieren voor zijn grond moeten kiezen, en die te koop stellen, om het geld aan te wenden, of om het echt te investeren in iets dat een interest/dividend opbrengt. Als er zo veel schoonpa's dat doen, dan zal die prijs wel zakken, wat dan weer de schrik gaat opleveren bij andere schoonpa's die hun investering naar omlaag zien gaan. Als ge die grond echt gebruikt dan is dat geen probleem want uw rendement is het gebruik ervan (landbouw, of op wonen, ...). Maar als die daar gewoon maar ligt te liggen zoals bankbiljetten in een kous, dan gaat ge beginnen na te denken (of niet, natuurlijk, en dan zal dit spelleke nog een tijdje duren).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
beetje meer zuinigheid en beetje meer zelfvertrouwen, dat lukt wel die aankoop. zeker met die lage rentes heb in 95 mijn huis gekocht (met twee gronden) in 2001 een tweede huis gebouwd, voor verhuur en in 2007 een nieuwe bouwgrond gekocht (daar verbouw ik nu groentjes op, keiplezant), denk er nu over om daar volgend jaar op te bouwen (nu mijn lening van '95 afbetaald is) mijn echtgenote en ik zijn geen universitairen, en hebben beiden een modaal inkomen in B is er geen enkel probleem met vastgoedprijzen, integendeel, die liggen een pak lager dan in buurlanden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maw, het is geen investering waarvan men een ROI verwacht, maar een louter speculatief spel waar men rekent op een waardeverhoging omwille van het feit dat anderen het ook gaan kopen omwille van de verwachte waardeverhoging en daardoor een (tijdelijke) schaarste kreeren en DUS de waardeverhoging in de hand werken... zolang dat massa-effect blijft duren. Maar aangezien het niet op zijn economisch juiste waarde is ingeschat, zakt dat spel ineen van zodra men zijn plusvalue wil innen in grote getalle. Aangezien het hier gaat om speculatie op lange termijn ("voor mijnen ouwen dag") heeft die bel jammer genoeg ademruimte om te groeien over die ganse "lange termijn" en kan dus decennia duren. De crash zal echter navenant zijn, als alle schoonpapa's hun centen willen recupereren en dus hun grond tekoop stellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dubbel
Laatst gewijzigd door patrickve : 22 september 2010 om 09:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En je ziet onmiddellijk het probleem van deze immobilienbubbel: je KON in 2007 een nieuwe grond kopen, en je KAN nu een nieuw huis laten bouwen, omdat je lening AFBETAALD IS. Je had dus een redelijke lening van 15 jaar (zoals het hoort). Maar al die brave koppels die zich nu hebben vastgezet voor 30 jaar of nog langer en een relatief gezien zwaardere afleg hebben, die kunnen dat dus NIET binnen 15 jaar. Tegen dat die normaal gezien op de markt hadden moeten komen (na ~ 15 jaar, zoals jij), gaan die dat dus NIET KUNNEN, en gaat de vraag ineen stuiken. Maar zolang gaat die bel dus potentieel mee kunnen gaan. Maar tussen dit en 5 of 10 jaar, gaan we het effect voelen van de "second-ascendants" die er niet meer zullen zijn, omdat die nog vast zitten aan hun schuld over 30 jaar (in tegenstelling tot jouw generatie). En zonder second-ascendants krijg je enkel maar de kleinere woningen verkocht voor primo-ascendants (en nog een paar kapitaalkrachtigen die het zich kunnen veroorloven om grote woningen te kopen). De vraag naar groter gaat op dat ogenblik gevoelig ineenstuiken, en dat gaat net op de moment zijn dat schoonpa zijn centen gaat willen zien voor zijnen ouwen dag. Toenemend aanbod, ineenstortende vraag. |
|
![]() |
![]() |