![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Volgens mij bedoelen ze daar het status quo mee, terwijl in een echte unitaire staat geen blokkeringsminderheid mogelijk zou zijn en er gestemd zou worden volgens het één man-één stem principe in een federale kieskring (of oude kieskringen, BHV inbegrepen) met unitaire partijen, waarbij er geen speciale meerderheden en geen paritair samengestelde regering nodig zou zijn. Zonder belangenconflicten en alarmbelprocedure, want waarom zou een unitair land deze nodig hebben? Bovendien zou in zo'n stelsel Brussel dus gewoon een stad (weliswaar de Belgische hoofstad) in Vlaanderen zijn. En jij denkt dat de Walen (en bij uitbreiding de Franstaligen in 't algemeen) voorstander van een (echt) unitair België zouden zijn? |
|
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik denk inderdaad dat de FR bereid zijn bij VL te blijven en naar hun voorstellen te luisteren en er veel van uit te voeren.
Er zijn er alsmaar meer die NL leren; de grote struikelsteen in het verleden. |
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
daarin staan Vlamingen en Franstaligen loodrecht tegenover mekaar. |
|
![]() |
![]() |
#24 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Er moet vooral een heroriëntatie van het heersende franstalige politieke landschap komen alvorens er ook maar een betere verstandhouding kan groeien tussen de verschillende politieke niveaus in België. Hoe verder uit mekaar de verschillende landsdelen stemmen, hoe minder overeenstemming er op federaal niveau gevonden kan worden. Zodra die helemaal niet meer gevonden kan worde,, vrees ik dat België vanzelf stopt te bestaan. Vandaar dat iedereen er volgens mij nog voor gaat (cfr. EDR in fr-talige pers met hoopvolle boodschap en NVA die ook lijkt te bedaren nu er een werkgroep aan de financieringswet bezig is). |
|
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
't zou wat anders geweest zijn als ze de vraag hadden gesteld of de Walen een systeem van één man, één stem zouden aanvaarden. |
|
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De enquetemmethode latende voor wat het is, ik heb er mijn bedenkingen bij: "De resultaten lopen soms sterk uiteen" zegt al voldoende. Voorts is het nauwelijks nieuws te noemen dat de Walen minder een fan zijn van het einde van België dan de Vlamingen. Ze krijgen tenslotte jaarlijks een aardige som en hun welvaart zou bijna gegarandeerd dalen voor minstens een decenia zonder deze transferts. Dan moet je je "partner" wel heel erg haten om voorstander van een scheiding te zijn. Het kan trouwens goed zijn dat er minder Waalse seperatisten zijn maar dat heeft in casu bitter weinig effect als we het hebben over Vlamingen die België beëindigen. Walen die meewerken is natuurlijk veel aangenamer maar geen vereiste. Voorts...zowel degene die zeggen "de Walen willen het niet" als jij "De Walen willen wel een unitaire staat" hebben gelijk. De oorzaak van deze ogenschijnlijke paradox is simpel: De definitie die men hanteert verschilt. Velen hier beschouwen het verdwijnen van de voordelen (hefbomen, belangenconflicten, speciale meerderheid,...) als een evidentie moest België terug unitair worden. De Walen zouden deze voordelen, vermoed ik, +- nooit opgeven "Tirranie van de Vlamingen" zou hun mening goed samenvatten vermoed ik. Als je dat aan Walen vraagt vermoed ik niet dat ze het verdwijnen van die zaken als een evidentie beschouwen. Een goed voorbeeld hiervan is confederalisme. Je zou eens de krantenartikels van de Vlaamse en Waalse zienswijze van wat confederalisme nu juist is eens moeten bekijken. De artikels zijn van 2008 of zo denk ik. De uitspraken waren van een MR'er als ik me niet vergis. Als er toch confederalisme was dan zou de solidariteit gebettoneerd worden in een gemeenschappelijke grondwet, zou Vlaanderen niet zomaar uit het confederatie kunnen stappen, ... Ik betwijfel dat veel NV-A'ers (om maar iets te noemen) zo'n gedrocht nog als een confederatie zouden beschouwen. |
|
![]() |
![]() |
#30 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
Contenter dan nu in dit belachelijk federalistisch wespennest.
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() Hoe bedoelt u? Welk is dan het verschil tussen pakweg Beieren en het Vlaams gewest?
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
![]() |
![]() |
#37 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
#39 |
Europees Commissaris
|
![]() Vandaar djimi's vermelding van die krant. De VRT zit dus (weer) fout...
#40 |
Minister-President
|
![]() Best dat je de openingsbron eens leest....
|
![]() |