Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 oktober 2010, 19:32   #21
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Heb ik dat ergens geschreven? Het is wel duidelijk zeker dat ik geen Putin fan ben. De Sovjet Unie daarentegen, hoewel ook verre van perfect of een paradijs, was een waardig alternatief systeem. Mits enige aanpassingen denk ik zelfs dat het ooit terug komt. Iedereen heeft ondertussen gezien dat de westerse liberale democratie en het kapitalisme ook niet zaligmakend zijn, en dikwijls niet goed functioneren in niet-westerse landen.
Er is een mentaliteit bij de bevolking nodig wil democratie niet vervallen tot kleptocratie of ieder voor zich mentaliteit. Dat de Russen vervallen in kleptocratie bij democratie moge duidelijk zijn.

Vraag rest wat is eenvoudiger, de Rus omvormen tot een soort West Europeaan of zelfs Surinamer, waar democratie niet leidt tot grootschalige kleptocratie

- of een andere samenleving creeren voor de Rus zijn waar dit volk met zijn perikelen beter tot zijn sociaal recht komt.

Ik meen naar jou kant uit te gaan.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 3 oktober 2010 om 19:46.
Frankenstein is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 13:57   #22
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We weten allemaal dat Rusland vandaag geen echte democratie is en dat vrije meningsuiting mogelijk is zolang je voor niemand een bedreiging vormt...
Is nog verre van goed, de weg naar vrijheid en democratie is lang. Maar het is een serieuze verbetering van tijdens het beleid van uw vrienden in de Sovjetunie. Want toen mocht men al helemaal niets zeggen, schrijven of ook maar laten blijken. De gevangenissen in de goelags waren overvol mensen met een vrije mening die er levenslang in een hel gevangen zaten. Uw vrienden leiders van de Sovjetunie daarentegen, beter bekend onder de groepsnaam Nomenklatura, baadden in ongekende weelde terwijl de bevolking koud en honger leed... leve uw avatar
Oud 4 oktober 2010, 17:51   #23
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Is nog verre van goed, de weg naar vrijheid en democratie is lang. Maar het is een serieuze verbetering van tijdens het beleid van uw vrienden in de Sovjetunie. Want toen mocht men al helemaal niets zeggen, schrijven of ook maar laten blijken. De gevangenissen in de goelags waren overvol mensen met een vrije mening die er levenslang in een hel gevangen zaten. Uw vrienden leiders van de Sovjetunie daarentegen, beter bekend onder de groepsnaam Nomenklatura, baadden in ongekende weelde terwijl de bevolking koud en honger leed... leve uw avatar
Terugkeer naar Stalin en zijn slavenrijk is geen optie, maar een dictatuur met een sociaal lintje, waarom niet ?

Niet elk volk kan met democratie overweg, niet elk volk heeft een extreem verlangen naar persvrijheid. Als bv 1 % van de Russen om politieke redenen in het gevang moeten, maar daar tegenoverstaat dat de Nomenklatura ipv tientallen miljarden enkel miljarden achteroverdrukken, er geen bejaarden meer doodvriezen op straat, etc, dan is dat winst voor de overigen. In dat opzichte is herinvoering voor communisme een optie dat ik steun.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 4 oktober 2010 om 17:53.
Oud 4 oktober 2010, 17:52   #24
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 4 oktober 2010 om 17:52.
Oud 5 oktober 2010, 16:02   #25
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Nogmaals, de gulags werden grotendeels gesloten in de jaren 50. Tot de jaren 50 hadden de meeste westerse landen kolonies waar ze met ijzeren hand alle verzet tegen hun tirrannieke en racistische bezetting onderdrukten.

De bevolking leed honger en kou? Ah, dat is nieuw, ik neem aan dat U ook enkele jaren in de Sovjet Unie geleefd hebt, dat U dit zo met zekerheid kan zeggen? Wat ik uit eigen ervaring weet en van bijna iedereen waarmee je spreekt, en wat ook blijkt uit alle opiniepeilingen in Rusland en de andere republieken, is dat de levensstandaard in de Sovjet Unie hoger lag dan vandaag na 20 jaar kapitalisme.
En de nomenclatura had inderdaad wel voordelen, bvb ze hadden een dienstauto en een dienstverblijf, net als de nomenclatura in veel westerse landen. MAAR ze hadden geen vele miljarden op hun bankrekening, waarmee ze de grootste jachten ter wereld en voetbalclubs opkopen, zoals de huidige elite.

Zoals gebruikelijk bevat uw bijdrage dus de gekende pure propaganda en leugens die je aan de hand van geen enkel concreeet bewijs kunt staven. Als je wil geef ik je links naar de vele opiniepeilingen en statistieken (onder meer van de worldbank en UNDP) waaruit blijkt dat de levensstandaard in de Sovjet Unie hoger lag dan vandaag.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2010, 16:05   #26
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Terugkeer naar Stalin en zijn slavenrijk is geen optie, maar een dictatuur met een sociaal lintje, waarom niet ?

Niet elk volk kan met democratie overweg, niet elk volk heeft een extreem verlangen naar persvrijheid. Als bv 1 % van de Russen om politieke redenen in het gevang moeten, maar daar tegenoverstaat dat de Nomenklatura ipv tientallen miljarden enkel miljarden achteroverdrukken, er geen bejaarden meer doodvriezen op straat, etc, dan is dat winst voor de overigen. In dat opzichte is herinvoering voor communisme een optie dat ik steun.
De vraag democratie of geen democratie is niet de belangrijkste voor de Russen. Ze nemen Putin's "geleide democratie" er graag bij als dat welvaart en vooruitgang brengt. Maar het probleem is dat de welvaart heel ongelijk verspreid is en de elite gigantisch veel voor zichzelf neemt. Dat zullen de Russen niet blijven pikken.
Oud 6 oktober 2010, 15:02   #27
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals, de gulags werden grotendeels gesloten in de jaren 50. Tot de jaren 50 hadden de meeste westerse landen kolonies waar ze met ijzeren hand alle verzet tegen hun tirrannieke en racistische bezetting onderdrukten.

De bevolking leed honger en kou? Ah, dat is nieuw, ik neem aan dat U ook enkele jaren in de Sovjet Unie geleefd hebt, dat U dit zo met zekerheid kan zeggen? Wat ik uit eigen ervaring weet en van bijna iedereen waarmee je spreekt, en wat ook blijkt uit alle opiniepeilingen in Rusland en de andere republieken, is dat de levensstandaard in de Sovjet Unie hoger lag dan vandaag na 20 jaar kapitalisme.
En de nomenclatura had inderdaad wel voordelen, bvb ze hadden een dienstauto en een dienstverblijf, net als de nomenclatura in veel westerse landen. MAAR ze hadden geen vele miljarden op hun bankrekening, waarmee ze de grootste jachten ter wereld en voetbalclubs opkopen, zoals de huidige elite.

Zoals gebruikelijk bevat uw bijdrage dus de gekende pure propaganda en leugens die je aan de hand van geen enkel concreeet bewijs kunt staven. Als je wil geef ik je links naar de vele opiniepeilingen en statistieken (onder meer van de worldbank en UNDP) waaruit blijkt dat de levensstandaard in de Sovjet Unie hoger lag dan vandaag.
... van "gekende pure propaganda en leugens" gesproken ... als uw bijdrage zodanig correct is en de mijne totaal fout, dan stel ik mij de vraag waarom de bevolking uit de Sovjetunie en omringende Oostbloklanden trachtten te vluchten naar het Westen en niet omgekeerd, en waarom de val van de muur een overwinning was voor de Westerse democratie en voor de Oostblokbevolkingen die eindelijk ook vrijheid en voorspoed gingen opbouwen, en niet omgekeerd.

Ik herinner mij al te goed hoe de ganse Kommunistische wereld gekend stond om lege bakkerijen en slagerijen waar men uren in de rij stond om uiteindelijk zonder iets naar huis te keren, en waar de straten totaal leeg waren, behalve voor de dure sleeën van de stinkend rijke nomenklatura.

Ik herinner mij ook reportages van de BRT die toonden hoe de Sovjet TV beelden toonde van mensen in het Westen die in de rij stonden voor bioskoopzalen maar ze lieten doorgaan voor mensen die stonden te wachten op gratis soep en brood.

Blijf in uw droom leven, het doet niemand kwaad.
Oud 6 oktober 2010, 15:47   #28
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Antoon

Citaat:
van "gekende pure propaganda en leugens" gesproken ... als uw bijdrage zodanig correct is en de mijne totaal fout, dan stel ik mij de vraag waarom de bevolking uit de Sovjetunie en omringende Oostbloklanden trachtten te vluchten naar het Westen en niet omgekeerd
Vanuit propaganda oogpunt gezien was dat inderdaad een fantastische zaak voor de communismebashers. En ik geef toe dat die muur geen erg verstandige beslissing was. Iets dat verboden is lokt altijd. Overigens proberen vele oost Europeanen nog altijd naar West Europa te migreren, dat is een fenomeen dat je al ziet sinds de 19de eeuw. Oost Europa was altijd armer dan West Europa, maar de achterstand werd wat ingelopen onder het communisme, nu is ze weer groter geworden.

Niet alle communistische landen sloten hun grenzen af, Hongaren en Joegoslaven waren vrij om naar het Westen te reizen. Toch keerden de meesten netjes terug naar hun land, veel meer dan bvb. de Grieken of Portugezen die bleven hangen in West Europa.

Citaat:
, en waarom de val van de muur een overwinning was voor de Westerse democratie en voor de Oostblokbevolkingen die eindelijk ook vrijheid en voorspoed gingen opbouwen, en niet omgekeerd.
vrijheid kregen ze misschien wel (maar ook dat is relatief) voorspoed zeker niet. In bijna alle voormalige oostbloklanden is de levensstandaard erop achter uit gegaan. Zowel de grote meerderheid der Hongaren, Roemenen, Russen, Oekraïeners, Georgiërs, Bulgaren, Joegoslaven, etc. geven aan dat ze beter leefden tot 20 jaar geleden volgens verschillende opiniepeilingen uitgevoerd door Westerse bedrijven. Het was zeker een overwinning voor het westerse kapitalisme en imperialisme, en de inwoners van het voormalige oostblok waren de verliezers.

Citaat:
Ik herinner mij al te goed hoe de ganse Kommunistische wereld gekend stond om lege bakkerijen en slagerijen waar men uren in de rij stond om uiteindelijk zonder iets naar huis te keren, en waar de straten totaal leeg waren, behalve voor de dure sleeën van de stinkend rijke nomenklatura.
propaganda. Als je er nooit gewoond hebt kun je niet weten hoe het leven was in die tijd. De mensen die er woonden geven aan dat het helemaal niet zo'n slechte tijd was. Crèches waren gratis, gezondheidszorg ook en veel beter dan nu, onderwijs stond op hoog niveau en was voor iedereen toegankelijk, jeugdorganisaties, prijzen voor openbaar vervoer, verwarming, huisvesting, voeding, drank, pretparken, etc. waren belachelijk laag, en zelfs de vakantie op de Krim werd meestal betaald door het werk. Overigens werd er in die tijd veel meer gereisd dan nu. De skifaciliteiten in Georgië, Abchazië en de Oekraïense Karpaten liggen er nu verwaarloosd bij, toen kon iedereen dat betalen. Nu gaat de betere middenklasse naar Egypte of Turkije, de rijken gaan naar Oostenrijk, Nice of de malediven, maar de grote meerderheid van de bevolking kan zich geen vakantie veroorloven. En dan heb ik het nog niet over landen als Kyrgyzië, waar de economie kromp met maar liefst 90%...

Citaat:
Ik herinner mij ook reportages van de BRT die toonden hoe de Sovjet TV beelden toonde van mensen in het Westen die in de rij stonden voor bioskoopzalen maar ze lieten doorgaan voor mensen die stonden te wachten op gratis soep en brood.
Propaganda in pure koude ooorlogsstijl. Op de Sovjet tv kon je toen ook beelden zien van clochards in de metro van Parijs, en men liet de mensen geloven dat talloze Fransen zo leefden, propaganda van dezelfde orde.

Citaat:
Blijf in uw droom leven, het doet niemand kwaad.
Ik kan mij baseren op tientallen enquetes en statistieken van de VN of worldbank (als u wil geef ik u de links) U baseert zich op Westerse anti communistische propaganda.
Oud 10 oktober 2010, 01:15   #29
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Nog een foto om te tonen dat het "Putin wonder" toch gerelativeerd moet worden, zeker op het Russische platteland. Alles blijft maar verder vervalen, sinds eind jaren 80 is op veel vlakken nog weinig gebeurd. Bvb. de Russische wegen in veel streken... dikwijls zie je een rechtstreekse correlatie tussen de wegen en corruptie, dat is zo in Afrika en zeker ook in Rusland.
Oud 10 oktober 2010, 11:00   #30
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Negationisme is verboden.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 11:00   #31
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

En zeggen dat Rusland = 'kapitalistisch' = negationisme.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2010, 11:04   #32
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Negationisme is verboden.
wat ik zeg is geen negationisme, het is niet omdat het iet past in uw verhaal dat het negationisme is.

Laatst gewijzigd door tomm : 10 oktober 2010 om 11:05.
Oud 12 oktober 2010, 21:35   #33
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Antoon

Vanuit propaganda oogpunt gezien was dat inderdaad een fantastische zaak voor de communismebashers. En ik geef toe dat die muur geen erg verstandige beslissing was. Iets dat verboden is lokt altijd. Overigens proberen vele oost Europeanen nog altijd naar West Europa te migreren, dat is een fenomeen dat je al ziet sinds de 19de eeuw. Oost Europa was altijd armer dan West Europa, maar de achterstand werd wat ingelopen onder het communisme, nu is ze weer groter geworden.

Niet alle communistische landen sloten hun grenzen af, Hongaren en Joegoslaven waren vrij om naar het Westen te reizen. Toch keerden de meesten netjes terug naar hun land, veel meer dan bvb. de Grieken of Portugezen die bleven hangen in West Europa.

vrijheid kregen ze misschien wel (maar ook dat is relatief) voorspoed zeker niet. In bijna alle voormalige oostbloklanden is de levensstandaard erop achter uit gegaan. Zowel de grote meerderheid der Hongaren, Roemenen, Russen, Oekraïeners, Georgiërs, Bulgaren, Joegoslaven, etc. geven aan dat ze beter leefden tot 20 jaar geleden volgens verschillende opiniepeilingen uitgevoerd door Westerse bedrijven. Het was zeker een overwinning voor het westerse kapitalisme en imperialisme, en de inwoners van het voormalige oostblok waren de verliezers.

propaganda. Als je er nooit gewoond hebt kun je niet weten hoe het leven was in die tijd. De mensen die er woonden geven aan dat het helemaal niet zo'n slechte tijd was. Crèches waren gratis, gezondheidszorg ook en veel beter dan nu, onderwijs stond op hoog niveau en was voor iedereen toegankelijk, jeugdorganisaties, prijzen voor openbaar vervoer, verwarming, huisvesting, voeding, drank, pretparken, etc. waren belachelijk laag, en zelfs de vakantie op de Krim werd meestal betaald door het werk. Overigens werd er in die tijd veel meer gereisd dan nu. De skifaciliteiten in Georgië, Abchazië en de Oekraïense Karpaten liggen er nu verwaarloosd bij, toen kon iedereen dat betalen. Nu gaat de betere middenklasse naar Egypte of Turkije, de rijken gaan naar Oostenrijk, Nice of de malediven, maar de grote meerderheid van de bevolking kan zich geen vakantie veroorloven. En dan heb ik het nog niet over landen als Kyrgyzië, waar de economie kromp met maar liefst 90%...

Propaganda in pure koude ooorlogsstijl. Op de Sovjet tv kon je toen ook beelden zien van clochards in de metro van Parijs, en men liet de mensen geloven dat talloze Fransen zo leefden, propaganda van dezelfde orde.

Jezus, man. Laat u zich met opzet voor zo iemand doorgaan... of bent u echt zo?

Citaat:
Ik kan mij baseren op tientallen enquetes en statistieken van de VN of worldbank (als u wil geef ik u de links) U baseert zich op Westerse anti communistische propaganda.
Wel het zal u verbazen, maar ik spreek ook uit eigen ervaring. Ter plaatse!

Ik ben eind jaren '70 met vrienden matrozen per boot naar de S.U. gevaren, en toen we aan wal kwamen droegen we elks drie paar Jeansbroeken over elkaar. Om er twee achter te laten aan die arme drommels die niets hadden, en hun buren die dan weer broeken droegen uit de inneficiënte monsterfabriekenfabrieken...echt geen zicht, laat staan kwaliteit.

Maar opnieuw, dream on. Niemand zal er onder lijden. U maakt uzelf alleen wat minder ernstig.
Oud 13 oktober 2010, 22:02   #34
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Antoon

Citaat:
Jezus, man. Laat u zich met opzet voor zo iemand doorgaan... of bent u echt zo?
Ik zie dat U veel respect hebt voor andere meningen...

Citaat:
Wel het zal u verbazen, maar ik spreek ook uit eigen ervaring. Ter plaatse!

Citaat:
Ik ben eind jaren '70 met vrienden matrozen per boot naar de S.U. gevaren, en toen we aan wal kwamen droegen we elks drie paar Jeansbroeken over elkaar. Om er twee achter te laten aan die arme drommels die niets hadden, en hun buren die dan weer broeken droegen uit de inneficiënte monsterfabriekenfabrieken...echt geen zicht, laat staan kwaliteit.
Hoho, ik zie dat u er jaren gewoond hebt...
Ja, de Sovjet Unie zag er wat armzaliger uit dan het Westen, en alles blonk minder. Maar blijkbaar lag de levensstandaard toch hoger dan vandaag de dag. Bovendien, de basisbegoeften waren vervuld, iedereen had eten, een vrij ruim appartement, iedereen kon het openbaar vervoer gebruiken, iedereen kon zich laten verzorgen, iedereen kon gebruik maken van gratis crèches. Vandaag, in het kapitalistische Rusland, kun je op elke hoek van de straat een westerse (namaak)jeans kopen, vijfdehands Chinese kopieën van lady gaga, en in het centrum van de meeste grote steden zie je reusachtige sleeën van auto's. Anderzijds zie je ook talloze oude dametjes een appel of een paar frambozen verkopen om toch niet om te komen van de honger. Dat is kapitalisme... alles is te koop, en the winner takes it all, en blijkbaar vinden de Russen het toch niet zo fijn, want de meeste vonden het vroeger beter, zelfs al hadden ze geen jeansbroek...

Citaat:
Maar opnieuw, dream on. Niemand zal er onder lijden. U maakt uzelf alleen wat minder ernstig.
De feiten geven mij gelijk. Ik ga liever af op de ervaring van de meerderheid van de bevolking in verschillende communistische landen dan op U die eens een paar dagen aan wal mocht...
Oud 13 oktober 2010, 22:21   #35
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik heb eigenlijk wel zin in wat links! Als het niet stoort...
Oud 13 oktober 2010, 22:35   #36
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik heb eigenlijk wel zin in wat links! Als het niet stoort...
http://forum.politics.be/showthread.php?t=143241

hier vindt u er een heleboel.

Most Hungarians believe that life was better in the János Kádár era before Communism collapsed in 1989-90, according to a survey by market researchers Gfk Piackutató.

In all, 62% of the 1,000 people interviewed said they were happiest in the period preceding the change of regime, up from 53% in 2001. Those favouring the Kádár era were generally the elderly rather than the young, and those with lesser schooling. The number saying that the pre-1990 era was the worst fell from 20% in 2001 to 13% today.

Only 14% of respondents said the period since 1990 has been their happiest, while 60% said it has been the least happy, compared to 17% and 48% seven years ago.

http://www.politics.hu/20080521/poll...nder-communism

Deze ook

Leven onder communistisch bewind was beter in Roemenië

Vijf op de tien Roemenen vinden dat het leven beter was onder het communistische bewind, zo blijkt uit een enquête die vandaag bekend werd gemaakt.

Werkzekerheid
"Het merendeel van de ondervraagde mensen zegt dat het leven in Roemenië voor december 1989 (de val van het communisme) beter was", aldus het onderzoeksinstituut IICCMER.

http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bui...Roemenie.dhtml

Laatst gewijzigd door tomm : 13 oktober 2010 om 22:38.
Oud 14 oktober 2010, 00:54   #37
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=143241

hier vindt u er een heleboel.

Most Hungarians believe that life was better in the János Kádár era before Communism collapsed in 1989-90, according to a survey by market researchers Gfk Piackutató.

In all, 62% of the 1,000 people interviewed said they were happiest in the period preceding the change of regime, up from 53% in 2001. Those favouring the Kádár era were generally the elderly rather than the young, and those with lesser schooling. The number saying that the pre-1990 era was the worst fell from 20% in 2001 to 13% today.

Only 14% of respondents said the period since 1990 has been their happiest, while 60% said it has been the least happy, compared to 17% and 48% seven years ago.

http://www.politics.hu/20080521/poll...nder-communism

Deze ook

Leven onder communistisch bewind was beter in Roemenië

Vijf op de tien Roemenen vinden dat het leven beter was onder het communistische bewind, zo blijkt uit een enquête die vandaag bekend werd gemaakt.

Werkzekerheid
"Het merendeel van de ondervraagde mensen zegt dat het leven in Roemenië voor december 1989 (de val van het communisme) beter was", aldus het onderzoeksinstituut IICCMER.

http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bui...Roemenie.dhtml
Zijn zulk onderzoeken ook in het Westen gedaan ?

Ik kan me voorstellen dat de meerderheid van de Westerlingen zich gelukkiger voelde voor 1990 dan erna.

Over die goeie oude tijd gesproken..
Oud 14 oktober 2010, 01:11   #38
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Zijn zulk onderzoeken ook in het Westen gedaan ?

Ik kan me voorstellen dat de meerderheid van de Westerlingen zich gelukkiger voelde voor 1990 dan erna.

Over die goeie oude tijd gesproken..
Ze hebben concrete argumenten om dit te staven, het is niet zomaar een gevoel. Het zou me sterk verwonderen moest de meerderheid der westerlingen zeggen dat het voor 1990 economisch beter was...
Zowiezo was die periode dus niet de hel zoals die beschreven werd in de westerse pers, anders zou de meerderheid van de bevolking er zeker geen heimwee naar hebben.
Het gekke is eigenlijk dat de minst succesvolle communistische landen op economisch vlak, Noord Korea en Cuba, wel overleefden en deze in Oost Europa niet. Het had veel te zien met Gorbachov, daarnaast leefde in Centraal Europa het gevoel dat men eigenlijk bij het Westen hoorde en niet bij Rusland.

Laatst gewijzigd door tomm : 14 oktober 2010 om 01:15.
Oud 14 oktober 2010, 13:26   #39
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
dat zegt U. Ik ben daar niet zo zeker van. Ik denk eerder, zeker sinds de laatste crisis, dat het ongelimiteerde kapitalisme volledig gedeskrediteerd is.
Uw vriend in Cuba heeft toegegeven dat communisme zijn grootste vergissing was, en dat het land faiet is momenteel.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2010, 13:39   #40
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Uw vriend in Cuba heeft toegegeven dat communisme zijn grootste vergissing was, en dat het land faiet is momenteel.
Castro is dan ook geen communist pur-sang.

Hij dient overigens in context geciteerd te worden.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be