Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 oktober 2010, 13:36   #21
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Het gevolg van een afstandelijke vader omdat hij het zelf nooit liefde en genegenheid kreeg van zijn vader?
lol, nice try
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 13:37   #22
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Die bestaan wel hé Anna. Zo zijn er nog steeds kinderen die niet geleerd hebben hun tanden te poetsen.
een ouder die dat voordien niet deed, gaat dat, me dunkt ook op 12 niet starten
Oud 4 oktober 2010, 13:40   #23
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Die drie prentjes die daarboven staan vind ik terecht. Niet alle kinderen hebben graag dat je aan hen komt, en in de 'persoonlijke zone' komen kan heel intimiderend zijn. Aangezien je als leerkracht in een hogere positie staat, loop je ook het risico dat het kind zijn ongenoegen daarover niet durft uiten. Volgens mij wordt er in alle lerarenopleidingen wel aandacht besteed aan lichamelijkheid met kinderen en jongeren, maar ik denk dat scholen best de discussie af en toe nog eens hebben.
Wat 'n onzin toch... Kinderen ervaren dat pas als intimiderend als het ongewoon is of gebeurt waar niemand bij is.

Het gevaar van dit soort flauwekul is dat leraars hun leerlingen uiteindelijk niet meer aanraken, want dat is "het veiligste". Op den duur creëren we kinderen (en later volwassenen) die niet meer omkunnen met lichamelijkheid, die bang worden van iedere aanraking, die elke toenadering als een bedreiging ervaren. Dat zit sowieso al sterk in onze cultuur gebakken: je moet Vlamingen in een drukke tram eens observeren.

Er is niets op tegen om grenzen te stellen, maar laat in godsnaam de idee los dat elke subjectieve grens die overschreden wordt er één te veel is. Ook kinderen moeten leren dat er andere dan hun eigen opvattingen bestaan over lichamelijkheid en dat er geen reden is om moord en brand te schreeuwen bij een vriendelijke streling van een leraar.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 13:44   #24
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
lol, nice try
Spijtig genoeg zijn die er. (mijn maat weer eens
Gelukkig leert hij van mij
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 13:48   #25
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik had bij die prentjes liever een woordje rechtstreeks naar het kind gezien : zoals in : "hier mag je gerust van zeggen dat je hier niet van houdt" ... zou de positie van 'twijfelende' kinderen versterken, me dunkt zo ...
in een document opgesteld voor leerkrachten heeft dat weinig zin eh.
ik ben toch al genoeg materiaal tegengekomen met dergelijke prentjes die wel gericht zijn op kinderen, en die de bedoeling hebben kinderen mondiger te maken op dit vlak.
Oud 4 oktober 2010, 13:53   #26
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heeft niemand een bemerking op het eerste prentje ? Een leerkracht die een kind van zeven jaar eens bemoedigend over de haarbos streelt.
Aan lichamelijkheid wordt zo te zien veel zwaarder getild dan aan kwetsende uitspraken.
Waarom moet het toch altijd gaan over wat 'erger' is?
Wat is de redenering? Tot zolang er ergere dingen zijn mag er over het minder erge niet gepraat worden?
Als je een kind wil bemoedigen, en het heeft niet graag aanraking, moet je het dan bemoedigen door het aan te raken? Mag het niet gezegd worden ofzo, dat men er zich beter bewust van is dat niet iedereen dat ziet als iets aangenaams? Waarom zou je een kind dat absoluut niet geniet van aanraking geen positieve mondelinge bemoediging geven?

Nee serieus, ik versta echt niet wat er fout is met erop te wijzen dat niet iedereen graag aanraking heeft

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 4 oktober 2010 om 13:53.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 13:54   #27
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Het gevolg van een afstandelijke vader omdat hij het zelf nooit liefde en genegenheid kreeg van zijn vader?
ga je de theorie van de ijskastmoeders nog eens bovenhalen ofzo?
mooie poging tot schuldinductie.
Oud 4 oktober 2010, 13:59   #28
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
ga je de theorie van de ijskastmoeders nog eens bovenhalen ofzo?
mooie poging tot schuldinductie.
eerder de theorie van de ijskastvaders lanceren ... opmerkelijk sexisisch dat die theorie er nog niet is trouwens !
Oud 4 oktober 2010, 14:04   #29
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Wat 'n onzin toch... Kinderen ervaren dat pas als intimiderend als het ongewoon is of gebeurt waar niemand bij is.
Dat is pas onzin. Iedereen verschilt in de mate waarin hij lichamelijk contact op prijs stelt. Sommige kinderen hebben het op dit vlak nog moeilijker dan de 'gewone' kinderen, die sowieso al verschillen. Kinderen met autisme kunnen heel afkerig staan van contact, en ook kinderen die seksueel misbruikt worden bijvoorbeeld.
In 2009 nog meegemaakt dat een opvoeder het een goed idee leek te vinden dat iemand met autisme zou 'leren knuffelen'. Komaan zeg.

Ik stelde het overigens ook niet bepaald op prijs dat één van de leerkrachten tijdens een mondeling examen steevast zijn arm om me heen legde. Kan bemoedigend bedoeld zijn hoor, maar hij moet met z'n fikken van mij blijven.

Citaat:
Het gevaar van dit soort flauwekul is dat leraars hun leerlingen uiteindelijk niet meer aanraken, want dat is "het veiligste". Op den duur creëren we kinderen (en later volwassenen) die niet meer omkunnen met lichamelijkheid, die bang worden van iedere aanraking, die elke toenadering als een bedreiging ervaren. Dat zit sowieso al sterk in onze cultuur gebakken: je moet Vlamingen in een drukke tram eens observeren.
Vroeger waren aanrakingen van leerkrachten ook gewoon not done. De leerkracht stond in de Meester-positie, daarin passen vriendelijke knuffels niet. Het is NU dat men niet vies meer is van aanraking, maar toch blijkt het helaas nodig om mensen erop te wijzen dat niet iedereen dat even tof vindt.

Citaat:
Er is niets op tegen om grenzen te stellen, maar laat in godsnaam de idee los dat elke subjectieve grens die overschreden wordt er één te veel is. Ook kinderen moeten leren dat er andere dan hun eigen opvattingen bestaan over lichamelijkheid en dat er geen reden is om moord en brand te schreeuwen bij een vriendelijke streling van een leraar.
En van wie leren ze dat? Juist, van mensen die het zelf in de praktijk brengen, en kinderen die niet graag aangeraakt worden ook niet per sé gaan aanraken, ook al vindt die leerkracht dat tof.
Oud 4 oktober 2010, 14:05   #30
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
eerder de theorie van de ijskastvaders lanceren ... opmerkelijk sexisisch dat die theorie er nog niet is trouwens !
lol. ik zou klacht neerleggen bij het cgkr.

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 4 oktober 2010 om 14:05.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 14:07   #31
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Iedere opvoeder die van die 'kindertekeningen' nog iets kan opsteken is zowiezo ongeschikt voor dit beroep..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 14:08   #32
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is pas onzin. Iedereen verschilt in de mate waarin hij lichamelijk contact op prijs stelt. Sommige kinderen hebben het op dit vlak nog moeilijker dan de 'gewone' kinderen, die sowieso al verschillen. Kinderen met autisme kunnen heel afkerig staan van contact, en ook kinderen die seksueel misbruikt worden bijvoorbeeld.
In 2009 nog meegemaakt dat een opvoeder het een goed idee leek te vinden dat iemand met autisme zou 'leren knuffelen'. Komaan zeg.

Ik stelde het overigens ook niet bepaald op prijs dat één van de leerkrachten tijdens een mondeling examen steevast zijn arm om me heen legde. Kan bemoedigend bedoeld zijn hoor, maar hij moet met z'n fikken van mij blijven.

Vroeger waren aanrakingen van leerkrachten ook gewoon not done. De leerkracht stond in de Meester-positie, daarin passen vriendelijke knuffels niet. Het is NU dat men niet vies meer is van aanraking, maar toch blijkt het helaas nodig om mensen erop te wijzen dat niet iedereen dat even tof vindt.

En van wie leren ze dat? Juist, van mensen die het zelf in de praktijk brengen, en kinderen die niet graag aangeraakt worden ook niet per sé gaan aanraken, ook al vindt die leerkracht dat tof.

maar ook vooral over het auti-kennisniveau van opvoeders/leerkrachten
Oud 4 oktober 2010, 14:12   #33
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist. Een dezer dagen zal er worden geëist dat kinderen die zich wassen de mogelijkheid moeten hebben zich totaal af te schermen van het zicht van ouders, broers en zussen.
Precies of alle jongetjes van 12 jaar bewust zijn van het feit dat ze best ook eens hun eikel wassen.
Normaalgezien leer je dat van jongsafaan.
zoals iemand al stelde: een ouder die dat niét geleerd heeft aan zijn kinderen, gaat er ook niet mee starten als het kind al 12 jaar is. En als je als ouder merkt dat het toch niet zo goed verloopt, kun je een 12-jarige ook wel uitleggen hoe het moet in plaats van er zelf op te beginnen schrobben eh.
maar er een gewoonte van maken om als ouder het pietje van uw kind te wassen is niet normaal.

vanaf een bepaalde leeftijd eisen kinderen trouwens zelf die privacy op. een 13-jarige mag vind ik best wel eisen dat ze met rust gelaten wordt in de badkamer. Of vind je het kunnen dat broerlief eist dat hij mag toekijken terwijl zus haar tampon vervangt?
Oud 4 oktober 2010, 14:16   #34
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Normaalgezien leer je dat van jongsafaan.
zoals iemand al stelde: een ouder die dat niét geleerd heeft aan zijn kinderen, gaat er ook niet mee starten als het kind al 12 jaar is. En als je als ouder merkt dat het toch niet zo goed verloopt, kun je een 12-jarige ook wel uitleggen hoe het moet in plaats van er zelf op te beginnen schrobben eh.
maar er een gewoonte van maken om als ouder het pietje van uw kind te wassen is niet normaal.

vanaf een bepaalde leeftijd eisen kinderen trouwens zelf die privacy op. een 13-jarige mag vind ik best wel eisen dat ze met rust gelaten wordt in de badkamer. Of vind je het kunnen dat broerlief eist dat hij mag toekijken terwijl zus haar tampon vervangt?
16-jarige broer vervangt de tampon van zijn 13-jarige zusje.
Rode vlag: not done dus

[/Sensoa-mode]

Eigenlijk is het triest dat de inhoud van die prentjes niet vanzelfsprekend is, maar uit een aantal reacties in deze draad blijkt dat ze hoognodig zijn.

Nee, het is niet normaal dat een moeder de piet van haar puberende zoon wast.
Nee, het is niet nodig dat een vrouwelijke leerkracht haar tieten in een 15-jarige scholier zijn nek legt.
Nee, het is niet nodig dat leerkrachten met hun handen aan het haar van kinderen zitten.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 14:17   #35
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Iedere opvoeder die van die 'kindertekeningen' nog iets kan opsteken is zowiezo ongeschikt voor dit beroep..
die is ook raak.
Oud 4 oktober 2010, 14:21   #36
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Ik vind toch dat je daarmee wat te kort door de bocht gaat.
Heel het thema samengenomen is toch niet zo simpel hoor.
Oud 4 oktober 2010, 14:35   #37
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind toch dat je daarmee wat te kort door de bocht gaat.
Heel het thema samengenomen is toch niet zo simpel hoor.
ik denk dat het voor iedereen met gezond verstand wel zo simpel is, desondanks loopt het in de praktijk nog altijd heel dikwijls fout...

een degelijke screening van onderwijs- opvoedpersoneel zal echter nog niet voor vandaag of morgen zijn ... vanwege het gebrek aan kwalitatieve instroom ...
Oud 4 oktober 2010, 14:52   #38
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik denk dat het voor iedereen met gezond verstand wel zo simpel is, desondanks loopt het in de praktijk nog altijd heel dikwijls fout...

een degelijke screening van onderwijs- opvoedpersoneel zal echter nog niet voor vandaag of morgen zijn ... vanwege het gebrek aan kwalitatieve instroom ...
Ik denk het niet zenne. kom je als leerkracht binnen in de omkleedruimte voor de turnles om de leerlingen tot spoed aan te manen? wanneer stop je met kinderen te verbieden het toilet op slot te doen? voorzie je aparte kleedhokjes voor de leerlingen?
Ik heb in de klas gezeten met iemand met ernstige brandwonden op haar lijf. Het omkleden voor de zwemles was telkens een nachtmerrie voor haar. verplicht je kinderen om hun naakt lichaam te tonen aan anderen? of laat je ze de keuze?
wat doe je met kinderen die precies blijven geknuffeld willen worden, ook al vind je het al leerkracht niet meer passen? hoe ga je daarmee om?

zijn dat allemaal vanzelfsprekende dingen? als twee leerkrachten hierover van mening verschillen, kun je dan zeggen dat er dan een goeie leerkracht is, en een slechte?
Instromende leerkrachten zijn vaak nog maar 21 en hebben meestal zelf nog geen kinderen. Moeten zij allemaal 'spontaan' weten wat het 'correcte' antwoord is op al die vragen, terwijl oudere leerkrachten met veel ervaring zelf verschillen van mening, en terwijl de omgang met die zaken ook doorheen de tijd geëvolueerd is?
Oud 4 oktober 2010, 14:54   #39
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk het niet zenne. kom je als leerkracht binnen in de omkleedruimte voor de turnles om de leerlingen tot spoed aan te manen? wanneer stop je met kinderen te verbieden het toilet op slot te doen? voorzie je aparte kleedhokjes voor de leerlingen?
Ik heb in de klas gezeten met iemand met ernstige brandwonden op haar lijf. Het omkleden voor de zwemles was telkens een nachtmerrie voor haar. verplicht je kinderen om hun naakt lichaam te tonen aan anderen? of laat je ze de keuze?
wat doe je met kinderen die precies blijven geknuffeld willen worden, ook al vind je het al leerkracht niet meer passen? hoe ga je daarmee om?
Wellicht is dat anders voor opvoeders, maar ik vind niet dat leerkrachten leerlingen moeten knuffelen. Waar is dat nu goed voor?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 14:55   #40
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

zijn dat allemaal vanzelfsprekende dingen? als twee leerkrachten hierover van mening verschillen, kun je dan zeggen dat er dan een goeie leerkracht is, en een slechte?
Instromende leerkrachten zijn vaak nog maar 21 en hebben meestal zelf nog geen kinderen. Moeten zij allemaal 'spontaan' weten wat het 'correcte' antwoord is op al die vragen, terwijl oudere leerkrachten met veel ervaring zelf verschillen van mening, en terwijl de omgang met die zaken ook doorheen de tijd geëvolueerd is?
ok daar heb je een punt

t is idd door zelf ouder te zijn dat ik daar allemaal absoluut een hele duidelijke correcte lijn in zie (die zoveel het kan vertrekt vanuit de noden van elk kind afzonderlijk)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be