Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 oktober 2010, 11:34   #21
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Inderdaad, De Wever lijkt wel het vleesgeworden voorbeeld over hoe het niet moet.
Ge zult het er nog een paar jaar mee moeten doen.
Oud 13 oktober 2010, 12:13   #22
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
De Wever zou dus naar nieuwe verkiezingen gaan, waarbij hij volgens de eminente System het deksel op de neus zou krijgen.

Enfin..., een soort zelfmoordpoliticus dus?

Straffer nog, ook bij een akkoord en dus geen verkiezingen zal De Wever volgens deze kenner van de Belgische politiek het deksel op zijn neus krijgen en veel stemmen verliezen.

Samengevat luidt de theorie van deze wel zeer exquise politoloog dus:
1/ als de N-VA geen akkoord sluit, zal ze veel stemmen verliezen;
2/ als de N-VA een akkoord sluit, zal ze veel stemmen verliezen.
U moet de zaken niet bewust verkeerd voorstellen. Ik stel dat De Wever en de NVA-strategen menen dat, indien zij het spel zo spelen, dat zij op betrekkelijke korte termijn nieuwe verkiezingen kunnen uitlokken (*) door hun subtiele verrottingspolitiek, dat ze dan misschien nog meer stemmen kunnen binnenrijven dan nu. En dat zou wel eens een grove misrekening kunnen zijn.

(*)
(ondertussen -voor het ogenblik dus- verkondigt De Wever aan iedereen die het maar horen wil, dat nieuwe verkiezingen niets oplossen en daarna, wanneer alles vastzit door zijn verottingspolitiek, zal hij vanzelfsprekend de schuld van de mislukking op 'de anderen' schuiven en luid beginnen uit te bazuinen dat nieuwe verkiezingen nu wel zullen moeten.

Zo zal het gaan.)

Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2010 om 12:21.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 12:45   #23
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Er lag een goed voorstel op tafel dat genoeg ruimte gaf om een formatie te starten.
Het enige moment waar een ontwerpakkoord op tafel lag, was tijdens de preformatie, en het was Di Rupo en niet De Wever die dat heeft geweigerd.

Volgens mij ben je dus gewoon in de war.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 12:59   #24
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
wat is het alternatief mss ?

80% van de Vlaamse partijen willen financiële responsabilisering en in die andere democratie binnen belgie laat 70 % van de Franstalige partijen daarop bij monde van Di Rupo weten dat ze dan voor plan B kiezen.

hoe zie jij die knoop op te lossen ?
Is dat zo? Ik denk dat 99% van welke taalgroep dan ook, meer bezig is met werkzekerheid, voldoende loon, kindergeld, pensioen en niet in het minst met rechtszekerheid. Nu lijkt alles te draaien om de administratieve taal.

Communicatie is belangrijk maar die is vooral afhankelijk van respect en goede wil. VOKA en andere belangengroepen - geholpen door de media - misbruiken het probleem van de administratieve taal.

Taal en evenmin trouwens als religie (schoolstrijd) zijn geen goede basis om een land te organiseren.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 13:11   #25
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
U moet de zaken niet bewust verkeerd voorstellen. Ik stel dat De Wever en de NVA-strategen menen dat, indien zij het spel zo spelen, dat zij op betrekkelijke korte termijn nieuwe verkiezingen kunnen uitlokken (*) door hun subtiele verrottingspolitiek, dat ze dan misschien nog meer stemmen kunnen binnenrijven dan nu. En dat zou wel eens een grove misrekening kunnen zijn.

(*)
(ondertussen -voor het ogenblik dus- verkondigt De Wever aan iedereen die het maar horen wil, dat nieuwe verkiezingen niets oplossen en daarna, wanneer alles vastzit door zijn verottingspolitiek, zal hij vanzelfsprekend de schuld van de mislukking op 'de anderen' schuiven en luid beginnen uit te bazuinen dat nieuwe verkiezingen nu wel zullen moeten.

Zo zal het gaan.)
Persoonlijk twijfel ik of De Wever wel echt voor een onafhankelijk Vlaanderen wil gaan. Het NV-A behartigt vooral de belangen van VOKA (rechts Liberaal). Ik denk dat het verdwijnen van België het ook nadelen zal bezorgen. De persconferentie om de "De Wever spread" te bezweren, wees al in die richting.

Het lijkt er wat op dat De Wever het zelf niet meer goed weet. Zoals Leterme is hij door de media naar boven gekatapulteerd. Landen zal moeilijk worden.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Oud 13 oktober 2010, 13:38   #26
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Taal en evenmin trouwens als religie (schoolstrijd) zijn geen goede basis om een land te organiseren.
Corruptie, racisme en een afkeer van democratie zijn dan weer een goede basis om een land te organiseren.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 13 oktober 2010 om 13:39.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 14:06   #27
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
1)Ik sluit mij daar NIET bij aan.
Koppigheid is geen goed bestuur.
2)Zorgen voor de welvaart van de ganse bevolking wél.
1)Steeds toegeven aan de leegzuigpolitiek van de andere kant wel?

2)Welvaart van de éné is gerelateerd aan de welvaart van de andere in een systeem waar de mier gedwongen is om voor een groot stuk voor de levenswijze (keuze) van de krekel in te staan.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 14:40   #28
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Corruptie, racisme en een afkeer van democratie zijn dan weer een goede basis om een land te organiseren.
Hoe kom je daar bij?
Een natie kan je zien als een organisatie die het mogelijk maakt toegevoegde waarde te creëren en die vervolgens te verdelen naargelang ieders inbreng en behoefte. Dit moet niet gebeuren op basis van racisme, religie, taal, ...
Oud 13 oktober 2010, 14:48   #29
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
2)Welvaart van de éné is gerelateerd aan de welvaart van de andere in een systeem waar de mier gedwongen is om voor een groot stuk voor de levenswijze (keuze) van de krekel in te staan.
Als je boven de taalgrens woont ben je een mier. Verhuis je onder de taalgrens verander je plots in een krekel.
Een gedaanteverwisseling die past in een 'Suske en Wiske"

Het kan er bij mij niet in dat mensen beloond/gestraft zouden worden op basis van hun officiële woonplaats.
pajoske is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 14:55   #30
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard 'De Wever nam juiste beslissing'

Citaat:
Wo 13 okt - 13u36

2 op de 3 Vlamingen vindt dat Bart De Wever de juiste beslissing heeft genomen, door de onderhandelingen op een bepaald moment stop te zetten. Dat blijkt uit een onderzoek.
http://vtm.be/nieuws/binnenland/5033...ste-beslissing
Oud 13 oktober 2010, 14:56   #31
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hoe meer ik erover denk, hoe meer ik tot het besluit komt dat dienen hele Dewever niet veel voorstelt.

Dat ie niet goed weet wat hij moet aanvangen, geen besluit durft te nemen, nooit voorstellen op tafel legt, bang is voor zijn 'stratego-groep', en hij dus eigenlijk één van de zovele dwerg-politici is zoals we er al meer dan genoeg van hebben.

Wedden dat hij zonder resultaat zijn nieuwe opdracht neerlegt?

En dan naar de liberalen? Precies of het met Maingain beter zou gaan.

Enfin, om een lang verhaal kort te maken, nul, nul en nog een dikke 0 /10 op zijn rapport. Eigenlijk is Dewever tot nu toe een 0 et een 's' ervoor.

Tja een oplossing is snel gevonden.
Als je maar genoeg toegeeft aan de franstaligen is er immers direct een oplossing.
Zo ging het ook altijd in het verleden.
Dat waren dan de goede politici waarschijnlijk
Is vragen dat iemand zich financieel verantwoordelijk gedraagt een overdreven eis?
Volgens mij in geen geval
Oud 13 oktober 2010, 14:56   #32
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Hoe kom je daar bij?
We beleven het alle dagen, nietwaar.
Oud 13 oktober 2010, 15:01   #33
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja een oplossing is snel gevonden.
Als je maar genoeg toegeeft aan de franstaligen is er immers direct een oplossing.
Zo ging het ook altijd in het verleden.
Dat waren dan de goede politici waarschijnlijk
Is vragen dat iemand zich financieel verantwoordelijk gedraagt een overdreven eis?
Volgens mij in geen geval
Iedereen moet wat water in de wijn doen. Ook Dewever. Ook di Rupo. En men moet niet om de haverklap met andere eisen komen aandraven.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 15:07   #34
satiper
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als je boven de taalgrens woont ben je een mier. Verhuis je onder de taalgrens verander je plots in een krekel.

Het kan er bij mij niet in dat mensen beloond/gestraft zouden worden op basis van hun officiële woonplaats.
Mooi idealisme, ik hoop dat er ooit een wereld komt waarop ieder burger min of meer gelijkwaardig zal zijn.
Momenteel is het echter helemaal anders.
Er zijn landen en streken genoeg te vinden waar je nauwelijks voldoende eten hebt om te overleven.
Het zou mooi zijn mocht het anders zijn.
Hoewel ik akkoord ben dat je op termijn moet naar streven om iedereen in de mogelijkheid te stellen om aan zijn behoeften te voldoen betekend dat nog niet dat de ene systematisch mag gaan leunen op de andere.
Er is met andere woorden een verschil tussen solidariteit en profitariaat.
Oud 13 oktober 2010, 15:49   #35
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iedereen moet wat water in de wijn doen.
Waarom?

Citaat:
Ook Dewever.
Neen. Direct na de verkiezingen heeft hij zijn wijn al verdronken in water.

Citaat:
Ook di Rupo.
Vanzelfsprekend. Over de hele lijn. Hij heeft als een soort Frederik De Klerk de historische opdracht om de Franstalige dominantie over België te beëindigen en samen met de Vlaamse meerderheid een democratische staat op te richten.

Hopelijk kan hij dat aan. Anders is het wachten op de aankomende generatie Waalse leiders om dat te doen.

Citaat:
En men moet niet om de haverklap met andere eisen komen aandraven.
U hebt hier een punt: men had beter meteen de hele Vlaamse eisenbundel (Octopusnota + Vijf Resoluties) op de onderhandelingstafel neergeplofd.
Oud 13 oktober 2010, 15:53   #36
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen moet wat water in de wijn doen. Ook Dewever. Ook di Rupo. En men moet niet om de haverklap met andere eisen komen aandraven.
of men moet eens zijn woord houden.

zo kan je niet op 14 juni zeggen dat je gereed bent om een grote staatshervorming te onderhandelen om nadien enkel toegevingen te doen op borrelnootjes.
Oud 13 oktober 2010, 16:16   #37
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Laat je niet zo indoctrineren. Het is echt wat genuanceerder.
De Oost-kantons zijn welvarend. Trouwens de ganse as Brussel-Aarlen doet het goed. High-tech bedrijven lijken Wallonië te verkiezen boven het Noorden.

Ik weet niet waar je de Limburgers wil rangschikken? De Oost-West transfers zijn ook niet zonder belang.
Oud 13 oktober 2010, 16:32   #38
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
of men moet eens zijn woord houden.

zo kan je niet op 14 juni zeggen dat je gereed bent om een grote staatshervorming te onderhandelen om nadien enkel toegevingen te doen op borrelnootjes.
Mij verbaast de manier van iets te brengen telkens. Het gebeurt vooral in de vorm van beeldspraak. Borrelnootjes, vette vis, ....

Misschien weet jij meer. Maar Reynders zegde dat hij voor hij zich wil aansluiten bij een Franstalig blok, eerst wil weten wat de franstaligen hebben toegegeven.

Persoonlijk heb ik al moeite met het woord toegeven. Ik dacht dat een optimalisatie van bestuur het streefdoel zou moeten zijn. Nu maken ze er een soort voetbalmatch van.

Ben ik de enige die soms een slecht gevoel heeft? Men praat over het ene in vage bewoordingen. Ondertussen hoort men weinig over VOKA (in het Zuiden en Brussel zullen ook wel gelijkaardige belangengroepen bestaan).
Wij lijken door al de splitsingen meer op een Mexicaans leger. Heel veel generaals die ruim 2x de Balkenende norm verdienen en elkaar bedienen en ja nog een aantal werkers in het Noorden en Zuiden. Maar ik denk niet dat de taal verschil brengt voor hen.
Oud 13 oktober 2010, 21:29   #39
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mooi idealisme, ik hoop dat er ooit een wereld komt waarop ieder burger min of meer gelijkwaardig zal zijn.
Momenteel is het echter helemaal anders.
Er zijn landen en streken genoeg te vinden waar je nauwelijks voldoende eten hebt om te overleven.
Het zou mooi zijn mocht het anders zijn.
Hoewel ik akkoord ben dat je op termijn moet naar streven om iedereen in de mogelijkheid te stellen om aan zijn behoeften te voldoen betekend dat nog niet dat de ene systematisch mag gaan leunen op de andere.
Er is met andere woorden een verschil tussen solidariteit en profitariaat.
Als men in een bedrijf vaststelt dat over een termijn van tientallen jaren ploeg A door omstandigheden betere prestaties geleverd heeft dan ploeg B vind jij het normaal dat elk lid van ploeg B een lager pensioen krijgt, ongeacht zijn persoonlijke prestaties?
pajoske is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 21:57   #40
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als men in een bedrijf vaststelt dat over een termijn van tientallen jaren ploeg A door omstandigheden betere prestaties geleverd heeft dan ploeg B vind jij het normaal dat elk lid van ploeg B een lager pensioen krijgt, ongeacht zijn persoonlijke prestaties?
Niet als ze, onafhankelijk van hun prestaties, evenveel hebben bijgedragen aan het pensioenstelsel.

Wat tracht u eigenlijk aan te tonen?
Kawadude is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be