Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2010, 15:43   #21
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Volgens mij mag je van Europa geen "selectieve" tolheffingen doorvoeren. Maar weet je wat, pajoske, als morgen de Vlaamse overheid beslist om een brug over jouw dorp/stad/gemeente te leggen en jullie willen een referendum houden om te ijveren voor een betere/leefbaardere oplossing, dan heb je mijn volle steun. Ik zou nog niet de pretentie willen hebben om daar dan inspraak in te eisen. Idem als Vlaanderen morgen beslist een verbrandingsoven in jouw tuin te installeren.
Onze gemeentebesturen krijgen zelfs geen (of zeer beperkte)inspraak over een grote gewestweg die midden door de gemeente snijdt. Vlaamse ambtenaren beslissen.
Democratie op zijn Vlaams.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 15:49   #22
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Onze gemeentebesturen krijgen zelfs geen (of zeer beperkte)inspraak over een grote gewestweg die midden door de gemeente snijdt. Vlaamse ambtenaren beslissen.
Wat houdt je tegen een referendum te organiseren en zo een betere oplossing af te dwingen?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 16:22   #23
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Wat houdt je tegen een referendum te organiseren en zo een betere oplossing af te dwingen?
-Het gemeentebestuur vertegenwoordigt de burger.
-Er is geen enkel wet die bepaalt dat de overheid rekening moet houden met de uitslag van een referendum.
-Als er al iemand zou zijn die een referendum wil organiseren zal dat moeilijker zijn dan bv in Antwerpen. De wetgever heeft namelijk bepaalt dat in een kleine gemeente het percentage van de bevolking om een referendum te bekomen hoger moet zijn dan in een grote gemeente.
Citaat:
In een kleine gemeente (minder dan 15.000 inwoners) moet 20 percent van de inwoners het verzoek steunen, in grotere steden en gemeenten (meer dan 30.000 inwoners) is dat 10 percent.

Laatst gewijzigd door pajoske : 12 oktober 2010 om 16:23.
Oud 12 oktober 2010, 17:38   #24
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja en aan de andere kant hoor je de gemeente klagen dat ze een industriepark hebben ingericht maar dat de buurgemeente de verbindingsweg niet wil herinrichten voor het toegenomen verkeer.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2010, 18:21   #25
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gewestweg lijkt me geen gemeentelijke aangelegenheid.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 14:40   #26
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Gewestweg lijkt me geen gemeentelijke aangelegenheid.
En een brug/tunnel in Antwerpen wel?
Oud 13 oktober 2010, 15:43   #27
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En een brug/tunnel in Antwerpen wel?
Voor een infrastructuurwerk waarvan een belangrijk deel (vandaar ook die percentages) van de inwoners ernstige overlast ondervindt, vind ik het niet meer dan normaal dat die inwoners zich daar mogen over uitspreken. Dat jij je zonder meer neerlegt als er ver boven je hoofd beslissingen worden genomen die ernstige overlast met zich meebrengen, is toch vooral jouw probleem. Dan mag zo'n referendum nog niet wettelijk bindend zijn, het is een sterk signaal naar de gemeentelijk verkozenen: jullie kiezen iets dat tegen onze belangen indruist, dan worden jullie daarvoor afgestraft.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2010, 16:06   #28
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Dat zou volgens mij geen slecht idee zijn. Maar welke Waalse gemeenten zouden dan wel naar Vlaanderen willen?
Ik kan er me wel een paar inbeelden waar een referendum in geval van uiteenvallen van België heel anders kan uitpakken dan het francofone establishment verwacht. Edingen, bijvoorbeeld.
Oud 14 oktober 2010, 11:28   #29
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar gaat het dus om: de regels voor de enen gelden niet voor de anderen. Degenen die de regels opgesteld hebben, hebben die regels op hun maat geschreven.
Maar neen. De regels gelden voor iedereen. Het pleit voor een onafhankelijk Erps-Kwerps is echter niet geloofwaardig, daar waar dit voor Vlaanderen wel zo is.

Aangezien een soevereine entiteit zuiver afhankelijk is van de erkenning door internationale instanties is deze geloofwaardigeid het enige dat van tel is.

Citaat:
Dit soort praktische bezwaren geldt ook voor zogezegd "onafhankelijke" staten. (snip)

Is hun "onafhankelijkheid" dan niet minstens even relatief als dit van individuen die in een gemeenschap leven? Een "onafhankelijk" Vlaanderen zal zich bijvoorbeeld evenzeer naar de regels van de EU en WTO moeten schikken als een "onafhankelijk" België. Hoezo "onafhankelijk"?
Daar gaat het toch helemaal niet over? Ik had het over praktische bezwaren. Ja, Vlaanderen en Erps-Kwerps zouden allebei dezelfde afspraken moeten maken. Vlaanderen kan dat, een gemeente niet.

Zie je Erps-Kwerps al aan internationale diplomatie doen? Een judicieel apparaat opzetten? Luchtverkeersleiding binnen zijn luchtruim? De Kyoto-norm implementeren?

Je bent je hier en in je ander handvol threads aan het opwinden over de zogezegde discriminatie tegenover mensen die een onafhankelijke gemeente willen oprichten, maar het is gewoon geen leefbaar niveau om dat te organiseren. Laat algauw vallen.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 14:06   #30
Amontillada
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Een ter plaatse geboren en opgegroeide nakomeling van een inwijkeling wordt als een "oorspronkelijke bewoner" beschouwt, de elders geboren en opgegroeide nakomeling van een oorspronkelijke bewoner niet.
Concreet vraagstukje: mijn dochter is geboren in Mechelen, woont daar administratief samen met mij in ons huis, maar groeit, wegens mijn LAT-relatie met haar vader, op in ons (lees administratief zijn) huis in een niet-nader te bepalen Vlaams-Brabantse gemeente.
Gesteld dat zij meerderjarig zou zijn en dus stemrecht zou hebben in dezen: Mechelen of de Vlaams-Brabantse gemeente?
Amontillada is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 15:18   #31
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht even dat het hier een grote doorbraak betrof, maar hij eist dan wel weer dat hij Belgie blijft, dat gemeentes Belgisch kunnen blijven als ze dat willen en dat Brussel zelfs automatisch niks te zeggen heeft.
Oud 15 oktober 2010, 15:19   #32
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amontillada Bekijk bericht
Concreet vraagstukje: mijn dochter is geboren in Mechelen, woont daar administratief samen met mij in ons huis, maar groeit, wegens mijn LAT-relatie met haar vader, op in ons (lees administratief zijn) huis in een niet-nader te bepalen Vlaams-Brabantse gemeente.
Gesteld dat zij meerderjarig zou zijn en dus stemrecht zou hebben in dezen: Mechelen of de Vlaams-Brabantse gemeente?
Bij ons is het zo dat je je inschrijft als woonachtig op een adres in een bepaalde gemeente. Je kan je maar op één adres inschrijven. Als je verhuist schrijft je nieuwe gemeente je uit in de administratie van je vorige gemeente.

Dat zal bij jullie toch wel niet anders zijn neem ik aan.
Oud 15 oktober 2010, 15:20   #33
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amontillada Bekijk bericht
Iedereen moet maar gewoon in zijn huidige woonplaats volgens het bevolkingsregister stemmen, anders word het inderdaad te ingewikkeld.
Oud 15 oktober 2010, 16:53   #34
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat wil je hé.
Frikandel Bart wil de zaak laten vermodderen...

Ik ben voor een referendum dan is het direkt gedaan met het vlaamsnationalistisch gejank over onafhankelijkheid.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 17:24   #35
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat wil je hé.
Frikandel Bart wil de zaak laten vermodderen...

Ik ben voor een referendum dan is het direkt gedaan met het vlaamsnationalistisch gejank over onafhankelijkheid.
yeahhhh......

right.......

Oud 15 oktober 2010, 18:03   #36
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bart wil de zaak laten vermodderen...
Je liegt er alweer op los. Meneer De Wever, zoals jij hem hoort te noemen, is op dit ogenblik een "clarificatekst" aan het schrijven omdat hij de enige is die intelligent en integer genoeg is om dat te doen. Zelfs onze nationale pipo begrijpt dit. In feite is dit het werk van Elio, maar daar zijn de rode profiteurs van het noorden en het zuiden véél te stom voor. Ze kennen één zaak zeer goed, de zak waarin hun portefeuille zit.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 18:57   #37
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Je liegt er alweer op los. Meneer De Wever, zoals jij hem hoort te noemen, is op dit ogenblik een "clarificatekst" aan het schrijven omdat hij de enige is die intelligent en integer genoeg is om dat te doen. Zelfs onze nationale pipo begrijpt dit. In feite is dit het werk van Elio, maar daar zijn de rode profiteurs van het noorden en het zuiden véél te stom voor. Ze kennen één zaak zeer goed, de zak waarin hun portefeuille zit.
Die tekst kan ik ook schrijven, en Frikandel Bart zal er wel haken en ogen in voorzien zodat er hij met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wordt afgeschoten.

Zo kennen we frikandel Bart wel.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 21:29   #38
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Di Rupo vindt dat de Vlaamse burgers zich in een referendum over zaken zoals onafhankelijkheid moeten kunnen uitspreken. Voor mijn part zou elke wijziging van grondwet of kieswet aan een referendum moeten worden onderworpen, omdat het tenslotte de burgers zijn die met deze wetten moeten leven.

Voor mijn part mogen ook afzonderlijke gemeenten beslissen of ze wel of niet binnen een bestuurlijk verband willen blijven. Als men zelfbeschikkingsrecht wil moet men dit ook gunnen aan gemeenten.
Europa heeft de criteria voor erkenning van staten in 1991 laten vastleggen door een juridische commissie (Badinter Committee). Sindsdien heeft de EU de zogenaamde 15 Badinter Opinions rigoureus opgevolgd.

Opmerkelijk in deze opinions is dat recht op zelfbeschikking op geen enkele manier een rol speelt in de erkenning van nieuwe staten. De Badinter Opinions stellen dat er soms nieuwe staten ontstaan, en als dat gebeurt, dan moeten die gewoon erkend worden.

Concreet wordt gesteld dat een staat een politieke entiteit is met vast grondgebied, bevolking, en de capaciteit om internationale verdragen af te sluiten. Daarnaast is het uit Europees oogpunt best dat een nieuwe staat democratisch is (verkozen parlement, regering, democratische grondwet, mensenrechten, beschermng minderheden).

En de nieuwe staat moet democraisch ontstaan (referendum, en daarop uitroepen onafhankelijkheid door verkozen parlement).

Die Badinter Opinions maken dat enkel een deelstaat van een federaal land kan erkend worden. Niet Oost-Vlaanderen, Linkebeek of Erps-Kwerps.

Bovendien stelt Badinter dat de grenzen van de nieuwe staat automatisch dezelfde zijn als zijn voorloper. En die grenzen zijn automatisch protected by international law. Dus als WalloBrus een referendum organiseert in de faciliteitengemeenten van de kersverse Vlaamse republiek, dan komt de zaak voor de veiligheidsraad van de VN.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 22:07   #39
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Di Rupo moet zijn mond houden.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2010, 23:06   #40
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die tekst kan ik ook schrijven,...
Sta mij toe daaraan te twijfelen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be