Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 12 oktober 2010, 18:38   #21
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

De Belgen zijn al een kleine tweeduizend jaar geleden opgegaan in de Gallo-Romeinen.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline  
Oud 12 oktober 2010, 19:07   #22
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
De Belgen zijn al een kleine tweeduizend jaar geleden opgegaan in de Gallo-Romeinen.
Een groot deel is later naar Engeland verhuisd...
respublica is offline  
Oud 12 oktober 2010, 22:27   #23
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Een groot deel is later naar Engeland verhuisd...
Ik dacht dat al die dapperen doodgeslagen waren door die fascisten uit Rome.

Nil novi sub sole.

Laatst gewijzigd door Cyrano : 12 oktober 2010 om 22:28.
Cyrano is offline  
Oud 13 oktober 2010, 00:20   #24
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht

Nil novi sub sole.
Niewe hielen onder je zolen?

Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 13 oktober 2010, 00:45   #25
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Er is sinds enige tijd, naar mijn bescheiden mening, tot wel een beetje evolutie te merken in de standpunten der “belgicisten”. Stellingen zoals bijvoorbeeld “Vlamingen en/of Walen bestaan niet ; er bestaan alleen Belgen” ziet men – enkele zeldzame uitzonderingen niet te na gesproken – duidelijk minder dan voorheen.

Zou het kunnen dat de meeste belgicisten inmiddels niet helemaal blind meer willen zijn voor de aperte realiteit ? Zou het kunnen dat zij stilaan inzien dat de volstrekt kunstmatige “eenheid” in België in wezen niet bestaat, of toch minstens volkomen onhoudbaar is geworden ? Zou het mogelijk zijn dat zij uiteindelijk beseffen dat hetgeen zij willen “redden” niet meer te redden is ?

Bij mij roept het in elk geval een voor de hand liggende vraag op : zou het misschien uiteindelijk tot hen doordringen dat België véél beter af zou zijn indien de beide gemeenschappen (ik laat uw vrienden uit Eupen etc…nu even terzijde) grotendeels het eigen potje zouden kunnen koken, zonder dat de ene zich qua bestuur kan bemoeien met de andere ?

Zouden zij zich misschien al eens ingebeeld hebben hoe veel beter die beide gemeenschappen zouden kunnen leven en bestuurd worden zonder dat zowat tachtig procent van alle politieke energie aan communautaire strubbelingen en problemen moet besteed worden ?

Kijk, dat de Franstalige belgicisten op die vraag “nooit, jamais, never” zouden antwoorden kan ik nog een héél klein beetje begrijpen : ze zullen het nooit toegeven, maar zij weten dat de Franstalige gemeenschap het niet zelfstandig kan rooien, en dus constant een flink pak extra geld en steun nodig heeft uit Vlaanderen (of elders, maar elders houdt de boot af).

Dat Vlaamse belgicisten op mijn vraag echter niet volmondig “ja” zouden antwoorden, zal ik nooit begrijpen. Niemand van hen heeft mij of anderen hier ooit zelfs maar het begin van een zinnig argument kunnen voorleggen omtrent een voorgehouden voordeel van het behoud van België in de huidige staatsvorm. De reden is zeer eenvoudig : er bestaat daartoe geen enkel zinnig argument. Welaan, dan….

Tja, en dan zijn er ook nog de unitaristen. Daarover kunnen we kort zijn : wie hun volstrekt waanzinnige en totaal onrealistische “argumenten” heeft gelezen, behoeft geen verdere uitleg.

Hoe dan ook, als er nu geen echte Belgen bestaan, dan zal dat wel degelijk het geval zijn eens België uit mekaar valt, vermits Di Rupo het zeer onlangs nog heeft bevestigd : "si c’est le cas, la Belgique nous appartient" ! Dus niet getreurd, doorwinterde belgicisten en unitaristen : nog eventjes geduld en dan, allen daarheen bij de echte Belgen !
Gwylan is offline  
Oud 13 oktober 2010, 13:11   #26
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Precies of de Nederlandssprekenden in Belgiê nu 'Vlamingen' zouden zijn.Ik vraag me nog altijd af waarom ik als Limburger me 'Vlaming' moet noemen.

Vlamingen horen thuis in Oost- en West-Vlaanderen en bij uitbreiding in Frans-Vlaanderen en/of eventueel in Zeeuws-Vlaanderen. Ik mag aannemen dat het wellicht veruit allemaal brave mensen zijn, maar ik heb daar niet veel mee.

Edoch, men moest een naam bedenken voor alle Nederlandssprekenden in België, en daarom heeft men maar gemakshalve de term 'Vlaming' bedacht. Zo kunstmatig is het allemaal en zo zit de vork in de steel. België bestaat teminste al meer dan 180 jaar. Vlaanderen bestaat politiek amper sedert 1993. Dus als er iets kunstmatig in mekaar gebokst werd, is het wel het zogenaamde 'Vlaanderen'.

Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2010 om 13:15.
system is offline  
Oud 13 oktober 2010, 13:17   #27
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Precies of de Nederlandssprekenden in Belgiê nu 'Vlamingen' zouden zijn.Ik vraag me nog altijd af waarom ik als Limburger me 'Vlaming' moet noemen.

Vlamingen horen thuis in Oost- en West-Vlaanderen en bij uitbreiding in Frans-Vlaanderen en/of eventueel in Zeeuws-Vlaanderen. Ik mag aannemen dat het wellicht veruit allemaal brave mensen zijn, maar ik heb daar niet veel mee.

Edoch, men moest een naam bedenken voor alle Nederlandssprekenden in België, en daarom heeft men maar gemakshalve de term 'Vlaming' bedacht. Zo kunstmatig is het allemaal en zo zit de vork in de steel. België bestaat teminste al meer dan 180 jaar. Vlaanderen bestaat politiek amper sedert 1993. Dus als er iets kunstmatig in mekaar gebokst werd, is het wel het zogenaamde 'Vlaanderen'.
Korrektie: Vlaanderen bestaat politiek sedert 1980.
Boduo is offline  
Oud 13 oktober 2010, 13:23   #28
EddyBal

Standaard

Citaat:

We dragen de verdoem-titel van Vlaming met TROTS en , jij zal natuurlijk anders beweren, maar onze gezamelijke strijd tegen de verfransing, heeft ons tot één volk gemaakt. We zijn onze titel en volksgebondenheid waard. Ooit was elke naam kunstmatig. Zoals bvb België. Wel, het is net dat kunstmatige België dat de Vlamingen verenigd heeft door ons 180 jaar als een knecht te beschouwen.

Tijden veranderen
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 13 oktober 2010, 13:24   #29
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Men kan in de feiten pas echt spreken van een Vlaanderen als politieke entiteit nadat België een federale staat werd. En dat was in 1993.

Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2010 om 13:24.
system is offline  
Oud 13 oktober 2010, 13:24   #30
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Sinds 1830 zijn we al allemaal samen "les sales flamins". We hebben er een eretitel van gemaakt
EddyBal is offline  
Oud 13 oktober 2010, 13:26   #31
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Sinds 1830 zijn we al allemaal samen "les sales flamins". We hebben er een eretitel van gemaakt
"Waalse ratten, rolt uw matten" is anders ook niet zo fraai.

Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2010 om 13:28.
system is offline  
Oud 13 oktober 2010, 13:28   #32
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Francis Vere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als het allemaal zo kunstmatig is, waarom kan de NVA dan wel een regering vormen met de SP-a maar niet met PS?

En als het allemaal zo kunstmatig is, waarom protesteren de Walen dan bij het voorstel tot splitisen van BHV?

En als het allemaal zo kunstmatig is, waarom spreekt Di Rupo dan over Plan B?

En als het allemaal zo kunstmatig is, waarom wordt dan in de deelstaten Vlaanderen en Wallonie wel al 3 jaar geregeerd?
Francis Vere is offline  
Oud 13 oktober 2010, 13:33   #33
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francis Vere Bekijk bericht
Als het allemaal zo kunstmatig is, waarom kan de NVA dan wel een regering vormen met de SP-a maar niet met PS?
En als het allemaal zo kunstmatig is, waarom protesteren de Walen dan bij het voorstel tot splitisen van BHV?

En als het allemaal zo kunstmatig is, waarom spreekt Di Rupo dan over Plan B?

En als het allemaal zo kunstmatig is, waarom wordt dan in de deelstaten Vlaanderen en Wallonie wel al 3 jaar geregeerd?
En daarom noemt De Wever de Spa 'onbetrouwbaar' zeker? En wat de Vlaamse Regering betreft. De Spa wordt er gedoogd. En hoe eerder als ze die kunnen buitenbonjouren, hoe liever.

Maar het punt dat ik wilde maken is dat Vlaanderen even kunstmatig als België. Kan ook niet anders vermits de deelstaat 'Vlaanderen' ontstaan is door en uit een Belgische context. En daarom is Vlaanderen eigenlijk nog kunstmatiger dan België.

Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2010 om 13:35.
system is offline  
Oud 13 oktober 2010, 13:34   #34
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Waalse ratten rolt uw matten.
Is dat niet een vers uit het lied, dat men zong in de Nederlanden toen de Franse bezetters afdropen na de nederlaag te Waterloo? Ze moesten wel nog de geroofde kunstschatten teruggeven.

O, ja ook in Leuven in 1966 is het nog als slogan gebruikt bij de onwillige splitsing van de universiteit aldaar.
fcal is offline  
Oud 13 oktober 2010, 13:46   #35
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Francis Vere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En daarom noemt De Wever de Spa 'onbetrouwbaar' zeker? En wat de Vlaamse Regering betreft. De Spa wordt er gedoogd. En hoe eerder als ze die kunnen buitenbonjouren, hoe liever.
Da's praten tegen de vaak.
Ik constateer enkel dat in een volgens U 'kunstmatige' entiteit wordt geregeerd en akkoorden worden gesloten.
En dat in een volgens U 'meer natuurlijke' entiteit niet wordt geregeerd.
Logisch?

Citaat:
Maar het punt dat ik wilde maken is dat Vlaanderen even kunstmatig als België.
Niet akkoord: in dit tijdsgewricht is Vlaanderen minder kunstmatig dan Belgie.
Maw: Vlaanderen is op dit moment een beter niveau om te besturen dan Belgie; da's geen romantische nationalistische praat, maar een vaststelling.
Een nationalist die vasthoudt aan structuren die niet werken is kunstmatig.

Citaat:
En daarom is Vlaanderen eigenlijk nog kunstmatiger dan België.
En daarnet nog "even kunstmatig"
Kom eens los van uw romantische nationalistische gedachtengoed.
We leven in de 21e eeuw; tijd voor efficient en modern staatsbestuur.
En als dat dan nu toevallig 'Vlaanderen' is, tant pis.
Voor mijn part spreken we binnen 500 jaar allemaal chinees; al dat romantisch nationalisme hangt me de keel uit.

Laatst gewijzigd door Francis Vere : 13 oktober 2010 om 13:46.
Francis Vere is offline  
Oud 13 oktober 2010, 13:52   #36
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar het punt dat ik wilde maken is dat Vlaanderen even kunstmatig als België. Kan ook niet anders vermits de deelstaat 'Vlaanderen' ontstaan is door en uit een Belgische context. En daarom is Vlaanderen eigenlijk nog kunstmatiger dan België.
Elk natie-idee is inderdaad wat kunstmatig tot stand gekomen. In de negentiende eeuw leefde de Vlaamse natie vooral in de hoofden van een deel van de middenklassen. Er moest zelfs nog een gemeenschappelijke communicatietaal voor dat 'Vlaanderen' worden geïmporteerd en via het onderwijs worden verspreid. Nog steeds zijn veel Vlamingen dat standaardnederlands niet machtig en heeft het iets elitairs (het 'beschaafde' Nederlands in de hogere echelons tegenover de 'onbeschaafde' dialecten op de lagere niveaus).

Dat neemt echter niet weg dat die kunstmatige constructie gaandeweg is "verdingelijkt". Ze is niet langer alleen het product van menselijk handelen, ze is ook steeds meer zelf dat menselijk handelen gaan sturen. Er hebben zich in dat Vlaanderen "Vlaamse" media gevormd bijvoorbeeld, en deze media zijn voor het gros van de "Vlamingen" zowel een gemeenschappelijk venster op de wereld als een gedeelde communicatieruimte. De Belgische staat heeft zulke ruimtes niet kunnen en willen creëren (iets wat de Franse staat op zeer drastische wijze wel lukte). In die zin heeft ze als staat gefaald. Anno 2010 kan ze bovendien het volk niet meer naar haar hand zetten: die bevestigt en bekrachtigt door zijn dagdagelijkse gebruik van diezelfde media de Vlaamse ruimte in haar legitimiteit, en daarmee ook de Vlaamse staatsvorming.
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 13 oktober 2010, 13:53   #37
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Uit onverdachte bron: Sébastien Pontault, Chevalier de Beaulieu, Ingénieur en Maréchal de Camp van Zijne Hoogheid, Koning Lodewijk XIV zag "Vlaanderen" de volgende provinciën omvatten:
het Graafschap van dezelfde naam;
het Graafschap Artesië;
het Graafschap Henegouwen;
het Hertogdom Luxemburg;
het Hertogdom Brabant;
het Markiezaat Antwerpen;
de Heerlijkheid Mechelen;
het Graafschap Namen;
het Hertogdom Limburg;
het Prinsbisdom Luik
en het Bisdom Kamerrijk.

m.a.w. l'Estat des Provinces connues sous le nom de Flandre

http://www.flandrianostra.org/Beaulieu/default.htm

Laatst gewijzigd door fcal : 13 oktober 2010 om 13:55.
fcal is offline  
Oud 13 oktober 2010, 13:54   #38
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Je hoeft weer niet te beginnen mekkeren omtrent de opportuniteit om de notie "Vlaming" op een Limburger of Brabander toe te passen. Het gaat hier niet meer over de historische betekenis van de term "Vlaming", maar omtrent de benaming die thans formeel (én wettelijk) geldt voor het Nederlandstalig gedeelte van de vroegere Zuidelijke Nederlanden. Welnu in die huidige betekenis ben jij een Vlaming, of je het nu graag hebt of niet. Daarnaast ben je ook Limburger. Iedereen voelt zich ergens betrokken bij meer dan een entiteit. Ik ben Vlaming en tegelijkertijd beschouw ik me ook inwoner van de Nederlanden. Wil jij bovendien nog zonodig "Belg" zijn dan ben je dat maar, niemand houdt je tegen. Maar hou dan op met meesmuilen tegenover diegenen die zich wel degelijk Vlaming voelen en voor wie de notie "Belg" enkel nog een administratief gegeven is zonder relevantie.
Oud 13 oktober 2010, 13:55   #39
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Is dat niet een vers uit het lied, dat men zong in de Nederlanden toen de Franse bezetters afdropen na de nederlaag te Waterloo? Ze moesten wel nog de geroofde kunstschatten teruggeven.

O, ja ook in Leuven in 1966 is het nog als slogan gebruikt bij de onwillige splitsing van de universiteit aldaar.
Het lied heet 'Fransche ratten rold uw' matten', een lied uit 1814 (naar't schijnt dateert het van de tijd toen het Franse leger een nederlaag leed in Rusland en de propaganda dat nieuws niet kon verdoezelen). Het werd inderdaad in 1815 gezongen tegenover de afdruipende Fransche bezetter en de Franschgezinden (de franskiljons). De tweeëntwintig jaar onderdrukking zaten dan ook nog vers in het geheugen.

http://www.youtube.com/watch?v=9RqHvz8rxSg
http://www.dbnl.org/tekst/duys001oud...02_01_0229.php

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 13 oktober 2010 om 13:57.
Scarabaeida is offline  
Oud 13 oktober 2010, 14:02   #40
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor mijn part spreken we binnen 500 jaar allemaal chinees; al dat romantisch nationalisme hangt me de keel uit.
Dat vind ik niet, ik hou wel van romantisch militarisme, met name de variant die in nostalgisch warme kleuren op zulke oude postkaarten tot uiting komt.

poekieJ is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be