Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 oktober 2010, 10:26   #21
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
In de Latijns Amerikaanse pers ja. Ik kan die berichten opzoeken inderdaad.
Maar wat als die 'crimineel' ergens anders wel ongestoord terug een mijn mag openen, en ondertussen de kosten van de redding geexternalizeerd worden naar de overheid? Dat is wat er gebeurd is. Legal blijkbaar niets aan te doen, en in een wereld 'zonder overheid' nog minder natuurlijk. Dan zaten die mensen daar nu te sterven onder een harteloze logica. Spijtig dat in België blijkbaar alleen het fait divers reddingsnieuws aan bod komt
Ondertussen gaan ze nu allemaal rijk worden...Maar dat is inderdaad niet dankzij hun ex-winstnemer.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2010, 12:36   #22
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Dat kan m.i. alleen vanuit een diepgewortelde haat tegenover het liberalisme, niet vanuit logische deductie.
Ik kom uit een mixte familie waar een heel deel liberaal van is. Mijn moeder is ook zelfstandige geweest. Geen haar aan mijn hoofd denkt eraan mensen het recht te ontnemen een onderneming te kunnen beginnen. Dat wil niet zeggen dat er geen mechanisme nodig is om excessen tegen te gaan. Ik heb het vooral tegen degenen die dit mechanisme willen afschaffen omwille van 'de vrijheid'. Ook nu wordt ik omringd door vrienden waarvan er heel wat een eigen zaak hebben. Maar als we samenkomen wordt er niet gezaagd over belastingen maar eerder wordt er empathie getoond voor mensen in nood en over onrechtvaardige verdeling van rijkdommen enz. Ondertussen kan ik ongestoord spreken over de smeerlapperijen die corporaties én overheden begaan. Je mag een KMO niet verwarren met corporaties die in Latijns America al veel leed veroorzaakt hebben hiervoor dikwijls gebruikend overheden.

Neem die mijn. Die was in 2007 eigenlijk al 'definitief' gesloten wegens doden en te gevaarlijk. 'Greed' opende haar weer. En heb je enig idee hoeveel mijnwerkers in Chili sterven elk jaar? Hebben we geen 'overheid' nodig die veiligheidsvoorschriften opstelt en controleert of is het allemaal maar een 'kontrakt' tussen werknemer en werkgever zoals sommigen zouden willen, met nog meer doden tot gevolg? Dat is waar ik het over heb...'libertijns' denken misschien eerder dan 'liberalisme' alhoewel er te discusiëren is over het onderscheid in de praktijk zoals in Chili.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 oktober 2010 om 12:46.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2010, 12:47   #23
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, ik kom uit een mixte familie waar een groot deel liberaal is. Mijn moeder is ook zelfstandige geweest. Geen haar aan mijn hoofd denkt eraan mensen het recht te ontnemen een onderneming te kunnen beginnen. Dat wil niet zeggen dat er geen mechanisme nodig is om excessen tegen te gaan. Ik heb het vooral tegen degenen die dit mechanisme willen afschaffen omwille van 'de vrijheid'. Ook nu wordt ik omringt door vrienden waarvan er heel wat een eigen zaak hebben. Maar als we samenkomen wordt er niet gezaagd over belastingen maar eerder over wordt er empathie getoond voor mensen in nood en zelfs over onrechtvaardige verdeling van rijkdommen. Ondertussen kan ik ongestoord zagen over de smmerlapperijen die corporaties én overheden begaan. Je mag een KMO niet verwarren met corporaties die in Latijns America al veel leed veroorzaakt hebben hiervoor gebruikend overheden.
Dat vind ik al een heel andere toon waar ik me meer bij kan aansluiten. Ik ken onvoldoende van Zuid-Amerika om goed te oordelen, maar wat ik er al van gezien heb, vind ik inderdaad dat de multinationals in Zuid-Amerika het soms wat bont maken (o.a. met de bioethanol industrie in Brazilië). Dat zijn toestanden die je bij ons in de 19e eeuw terug vond.

Uw woordkeuze is dan ook typerend, "exces" duidt op iets dat "buiten" staat en mensen laten creveren als ideale liberale wereld gaan omschrijven, dat vind ik de waarheid geweld aandoen. Uitbuiting en het niets waard achten van de mens zijn van alle tijden, dat vond je terug voor het marxisme bestond, het liberalisme en kapitalisme, de feodaliteit, het Romeinse rijk,...

Citaat:
Neem die mijn. Die was in 2007 eigenlijk al d'efinitief' gesloten wegens doden en te gevaarlijk. 'Greed' opende haar weer.
Dit vind ik wel een discussie waard...

Citaat:
En heb je enig idee hoeveel mijnwerkers in Chili sterven elk jaar? Hebben we geen 'overheid' nodig die veiligheidsvoorschriften opstelt en controleert of is het allemaal maar een 'kontrakt' tussen werknemer en werkgever zoals sommigen zouden willen, met nog meer doden tot gevolg.
Ik ken de modaliteiten niet waarin die mijn heropend is, ik neem aan dat dit gepaard ging met heel wat getouwtrek en vraag me dus af of dit wettelijke kader degelijk gefunctioneerd heeft. Indien zo, mag er voor mijn part door een commissie onderzocht worden waar de fout dan wel lag: gebrekkige controle, corruptie,...

Citaat:
Dat is waar ik het over heb...libertarisme misschien eerder dan liberalisme alhoewel er te discusiéren is over het onderscheid in de praktijk zoals in Chili.
Dat was niet wat je zei. Dat is trouwens niet erg nuttig: door te spuwen op het liberalisme op zich, heb je misschien meer mensen tegen de haren in gestreken zodat een constructieve aanpak van de mijnbouwpolitiek in Chili daarmee geen stap dichter is gekomen.

Gesteld dat wij invloed zouden hebben natuurlijk...
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2010, 12:48   #24
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Ondertussen gaan ze nu allemaal rijk worden...
Ik hoop het voor hun, dat zou een leuke compensatie zijn voor 69 dagen in dezelfde ruimte zitten met 32 andere stinkende venten zonder zon en puree slurpend met een rietje...
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2010, 16:52   #25
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het een zeer grootse prestatie. Whatever de verhalen er om heen. In dit geval telt uitsluitend het resultaat.
Oud 14 oktober 2010, 16:57   #26
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Besef dat in een ideale 'liberale' wereld die mensen dood waren geweest want opgegeven door het bedrijf waarvoor ze werkten, wegens te duur, te weinig kans, geen verzekering enz. Ze krijgen eveneens geen loon uitbetaald voor de tijd dat ze ondergronds waren.
In een Communistisch regime waren ze in ieder geval dood want rampen zijn daar een zaak van nationale veiligheid.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2010, 17:10   #27
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Zo, alle 33 mijnwerkers zijn gered...
heb er eentje zien bovenkomen 'life'... best pakkend zenne, amai.
Oud 14 oktober 2010, 17:59   #28
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Ik hoop het voor hun, dat zou een leuke compensatie zijn voor 69 dagen in dezelfde ruimte zitten met 32 andere stinkende venten zonder zon en puree slurpend met een rietje...
Ze hebben al meerdere aanbiedingen gekregen voor hun verhaal te doen. Tegen grote sommen geld natuurlijk.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be