Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voorstander van de zo-egalitair-als-mogelijke samenleving?
ja 3 12,50%
neen 12 50,00%
hangt van de definitie af 9 37,50%
daar wil ik eerst eens grondig over discussiëren 0 0%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 oktober 2010, 10:32   #21
eno2
Banneling

Standaard

Het egalitarisme is de normatieve politieke theorie van verdelende rechtvaardigheid.

Het primaire doel is dat alle burgers in de samenleving met gelijke zorg en gelijk respect worden behandeld.

Voor de overheid impliceert dit dat de baten en de lasten van het samenleven in de politieke gemeenschap rechtvaardig over burgers moeten worden verdeeld.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2010, 15:21   #22
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het egalitarisme is de normatieve politieke theorie van verdelende rechtvaardigheid.
Leuke theorie, en ze kan werken voor mierennesten.
Citaat:
Het primaire doel is dat alle burgers in de samenleving met gelijke zorg en gelijk respect worden behandeld.
Respect verdien je, Respect kan je niet eisen.
Niet iedereen heeft dezelfde zorg nodig. Die gezonde kerel die geheel zijn leven zijn belastingen betaald heeft, of die ziekelijke baby van een drugverslaafd koppeltje...

Citaat:
Voor de overheid impliceert dit dat de baten en de lasten van het samenleven in de politieke gemeenschap rechtvaardig over burgers moeten worden verdeeld.
Lees Orwel nog maar eens, Animal Farm is een prima voorbeeld van hoe gelijk alles zal gaan.
Je kand e menselijke natuur nu eenmaal niet wegcijferen. De reden waarom elke communistisch initatief gewoon krepeerd aan corruptie, en kapitalisme daar prima mee om kan is gewoon menselijke hebzucht en jaloezie.

En zonder die menselijke eigenschappen, goeie en slechte, ga je de mens degraderen tot een mier, ter meerdere eer en glorie van de koningin.

Laatst gewijzigd door maddox : 14 oktober 2010 om 15:22.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 08:57   #23
Bebob
Provinciaal Statenlid

Standaard

Waarom zou gelijkheid rechtvaardig zijn? Waarom zou de luie mens de hardwerkende mogen parasiteren?
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 09:31   #24
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ge zijt gij nen brave mens eno2, ik dacht dat gij toch veel boeken leest... Lees eens over de menselijke hebzucht, dan zult ge rap snappen dat egalitaire systemen nooit kunnen bestaan het zit nu eenmaal in onze natuur.
Jawek ik lees veel over de periode 500-100
Voor Christus wel te verstaan.

The rise and fall van de prille democratieën.

En hun vernietiging. Door Koningschappen, plutocratieën en Generaals.
Sindsdien zijn de democratieën nooit meer van hetzelde gehalte geworden.
Oud 15 oktober 2010, 09:32   #25
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bebob Bekijk bericht
Waarom zou gelijkheid rechtvaardig zijn? Waarom zou de luie mens de hardwerkende mogen parasiteren?
Waarom doen de kapitalisten dat ?
Waarom mogen ze dat blijven doen?
Oud 15 oktober 2010, 09:37   #26
eno2
Banneling

Standaard

Gelijkheid betekent niets meer of minder dan dat gelijke
gevallen gelijk worden behandeld – wie kan daar tegen zijn? Echter, de vraag is welke gevallen gelijk
zijn in moreel relevante zin, en wat gelijke behandeling precies inhoudt. Sommige ongelijkheden zijn
triviaal, andere zelfs wenselijk, en weer andere onvermijdbaar. Het nastreven van gelijkheid in het ene
domein zal ongelijkheden in het andere genereren. Wat precies moet gelijk verdeeld worden, en hoe
bereiken we deze gelijke verdeling in dynamische en plurale samenlevingen?
Oud 15 oktober 2010, 18:16   #27
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het egalitarisme is de normatieve politieke theorie van de verdelende rechtvaardigheid.Het primaire doel is, dat alle burgers met gelijke zorg en gelijk respect worden behandeld.
Het primaire doel is dus niet dat ze allemaal evenveel bezitten, dat er geen rijkere en armere burgers meer zijn.
Blijft dus: armere burgers die buiten hun schuld, en terwijl ze hun best doen om daar verandering in te brengen, er niet in slagen uit de armoede te geraken moeten op weg geholpen om daar wel iets te kunnen aan doen.

Dit gaat dus niet over klaplopers, luiaards, profiteurs enz die enkel uit zijn op het krijgen van het nodige, en niet op het leveren van de nodige inspanningen om zelf uit de "armoede" te geraken.
Doe daar nog bij dat elke maatschappij een bepaalde draagkracht heeft om bvb arme migranten op te vangen en te helpen, maar zich niet moet laten onder de voet lopen en leegplunderen door alle armen uit de vier wereldhoeken die tot daar geraken! Indruk die we nu wel aan het krijgen zijn, gezien het bijna dagelijks geleuter over de "vele armen die hun rekeningen, huur, gas enz niet meer kunnen betalen".
Laten we nog een paar honderdduizenden armen invoeren, en het kan enkel maar beter worden, nietwaar?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2010, 18:19   #28
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb geen enkele zin om dictatoriale regimes te herhalen die miljoenen van hun eigen mensen ombrengen en die een aanfluiting maken van elk egalitaire principe.

Deze gruwelen aangrijpen om te beweren dat een stelselmatige verhoging van de egalitaire inrichting van de maatschappij op zulke gruwelen zal en moet eindigen, bezit geen enkele basis.
Het egalitaire ideaal laat geen dictatoren toe, om te beginnen, laat staan een dictatoriaal apparaat.
Hadden we het niet over de toestand in ons landje en niet over Noord-Korea en zo?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2010, 09:22   #29
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Hadden we het niet over de toestand in ons landje en niet over Noord-Korea en zo?
Wacht even, dit is nog maar het begin van het essay. A peu près één regel per dag.
Oud 16 oktober 2010, 09:24   #30
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Het primaire doel is dus niet dat ze allemaal evenveel bezitten, dat er geen rijkere en armere burgers meer zijn.
Blijft dus: armere burgers die buiten hun schuld, en terwijl ze hun best doen om daar verandering in te brengen, er niet in slagen uit de armoede te geraken moeten op weg geholpen om daar wel iets te kunnen aan doen.

Dit gaat dus niet over klaplopers, luiaards, profiteurs enz die enkel uit zijn op het krijgen van het nodige, en niet op het leveren van de nodige inspanningen om zelf uit de "armoede" te geraken.
Doe daar nog bij dat elke maatschappij een bepaalde draagkracht heeft om bvb arme migranten op te vangen en te helpen, maar zich niet moet laten onder de voet lopen en leegplunderen door alle armen uit de vier wereldhoeken die tot daar geraken! Indruk die we nu wel aan het krijgen zijn, gezien het bijna dagelijks geleuter over de "vele armen die hun rekeningen, huur, gas enz niet meer kunnen betalen".
Laten we nog een paar honderdduizenden armen invoeren, en het kan enkel maar beter worden, nietwaar?
Dat is allemaal waar en ik vrees dat ik het in de loop van de verdere ontwikkeling van het essay concreet nader zal moeten behandelen. (Ik weet bv nog niet zeker of armen, die net als rijken, altijd wel iets kunnen verweten worden, daarom niet moeten geholpen worden). Dus maar eerst beginnen met het theoretische paalsteigerwerk.

Laatst gewijzigd door eno2 : 16 oktober 2010 om 09:26.
Oud 16 oktober 2010, 09:30   #31
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Lees Orwel nog maar eens, Animal Farm is een prima voorbeeld van hoe gelijk alles zal gaan.
Je kand e menselijke natuur nu eenmaal niet wegcijferen. De reden waarom elke communistisch initatief gewoon krepeerd aan corruptie, en kapitalisme daar prima mee om kan is gewoon menselijke hebzucht en jaloezie.
Waw animal farm, daar is mijn jeugd mee verpest door een uiteraard anticommunistische katholieke ayatollah die mij en zijn hele klas dat boekje vanbuiten liet blokken. (den Aap)

Waardoor ik even anti-katholiek geworden ben als anti-communistisch, maar George Orwell beschouw ik als één van de vijf grootste schrijvers van de twintigste eeuw, en wat nog opmerkelijker is: als één van de vijf grootste mannen van die eeuw tout-court.
Oud 16 oktober 2010, 09:32   #32
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Leuke theorie, en ze kan werken voor mierennesten.
En, wat verstaan mierennesten onder rechtvaardigheid?
Oud 16 oktober 2010, 09:34   #33
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Respect verdien je, Respect kan je niet eisen.
Respect kan je perfect opeisen vanuit de mensenrechten. Wat niet wegneemt dat je het ook gewoon kan verdienen. Trouwens alleen al vanuit zijn menselijkheid, verdient ieder menselijk wezen een zekere mate van respect. Hoe komt dat? Dat is een essentieel deel van de beschaving.
Oud 16 oktober 2010, 10:44   #34
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
De kloof tussen rijk en arm is er altijd al geweest, en dat zal zo blijven, het is logisch dat die kloof groter wordt naarmate de tijd vordert.
Na verloop van tijd zullen die rijken bij de hele rijken behoren en er nieuwe rijken ontstaan. Zoiets kan je niet verhelpen.

De maatschappij verrechtst omdat de hoge koppen te halsstarrig hebben blijven proberen de mensen multicul en andere cul aan te smeren.
Die mensen zijn veelal ook de mensen die het breed hebben, want die zitten in een mooie wijk, met een mooi huis (villa) en staan boven de werkvloer.

De sociale stelsels zijn zodanig misbruikt en uitgezogen door degene die het willen misbruiken en niet gebruiken.
Daardoor worden deze aangevallen.
Anomie, ongelijkheidskloven, verbrokkeling van de sociale coherentie, verpaupering van hele bevolkingslagen, dat is nu net wat moet vermeden worden via egalitaire tendenzen.
Oud 16 oktober 2010, 10:47   #35
eno2
Banneling

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door eno2 : 16 oktober 2010 om 10:47.
Oud 16 oktober 2010, 11:51   #36
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
En, wat verstaan mierennesten onder rechtvaardigheid?
Voor een doorsnee mier is het perfect rechtvaardig haarzelf op te offeren voor het nest.
Veel egalitairder kan trouwens niet.
Oud 18 oktober 2010, 09:46   #37
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Voor een doorsnee mier is het perfect rechtvaardig haarzelf op te offeren voor het nest.
Veel egalitairder kan trouwens niet.
Jammer dat ze dat zelf niet kunnen verstaan.

Laatst gewijzigd door eno2 : 18 oktober 2010 om 09:47.
Oud 18 oktober 2010, 09:47   #38
eno2
Banneling

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door eno2 : 18 oktober 2010 om 09:47.
Oud 18 oktober 2010, 10:02   #39
eno2
Banneling

Standaard

Gelijkheid betekent niets meer of minder dan dat gelijke
gevallen gelijk worden behandeld – wie kan daar tegen zijn? Echter, de vraag is welke gevallen gelijk
zijn in moreel relevante zin, en wat gelijke behandeling precies inhoudt. Sommige ongelijkheden zijn
triviaal, andere zelfs wenselijk, en weer andere onvermijdbaar. Het nastreven van gelijkheid in het ene
domein zal ongelijkheden in het andere genereren. Wat precies moet gelijk verdeeld worden, en hoe
bereiken we deze gelijke verdeling in dynamische en plurale samenlevingen?

Over deze vragen is er sinds de verschijning van John Rawls’ Theory of Justice (1971) een intensief
filosofisch debat gaande. Dit debat wordt gedomineerd door twee stromingen. In de eerste benadering,
het burgerschapegalitarisme, ligt de nadruk op het egaliseren van voorwaarden die het mogelijk maken
voor burgers om als sociale gelijken in de democratische samenleving te participeren. Ongelijkheid
wordt gezien als een systemische uitkomst van de manier waarop de basisstructuur van de samenleving
is ingericht. Het doel van deze theorie is om de sociale instituties in deze basisstructuur in
overeenstemming te brengen met principes van rechtvaardigheid, zodat sociale ongelijkheden zoveel
mogelijk worden tegengegaan. Deze benadering is vooral geënt op het werk van Rawls. In de tweede
benadering, het omstandighedenegalitarisme, ligt de nadruk op gelijkheid als uitgangspunt van
interpersoonlijke vergelijking. Het basisidee is dat ongelijkheden tussen burgers rechtvaardig zijn als
ze voortkomen uit de keuzen die mensen maken, maar onrechtvaardig als ze voortkomen uit ongekozen
omstandigheden, bijvoorbeeld aangeboren handicaps of sociale omstandigheden zoals ras, etniciteit,
gender, etcetera. Voor een omstandighedenegalitarist is het onrechtvaardig als mensen geheel buiten
hun keuze om met serieuze beperkingen te maken hebben terwijl anderen het geluk hebben dat ze in
hun persoonlijke leven nooit geconfronteerd worden met dit soort tegenspoed. Aan de andere kant
moeten mensen verantwoordelijk worden gehouden voor zaken waar ze zelf voor gekozen hebben. De
overheid moet respect hebben voor de keuzen die mensen maken en de gevolgen ervan zoveel mogelijk
ongemoeid laten; aan de andere kant moet ze zorg dragen voor mensen die buiten hun schuld om in
problematische situaties zitten. Deze benadering is vooral geïnitieerd door het werk van Ronald
Dworkin.
Oud 18 oktober 2010, 10:04   #40
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Anomie, ongelijkheidskloven, verbrokkeling van de sociale coherentie, verpaupering van hele bevolkingslagen, dat is nu net wat moet vermeden worden via egalitaire tendenzen.
Correctie:

Cohesie
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be