Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 14 oktober 2010, 09:01   #21
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francis Vere Bekijk bericht
Als je ziet welke macho rondrijden op moto's, denk ik niet dat ze een probleem zullen hebben met onverzekerd rondrijden.
En dat vergroot het probleem enkel maar.

En zeg nu niet dat ik stel dat alle motards machos zijn.
Ja dat is weer een ander probleem natuurlijk...

Nu zou je een verkoopsverbod kunnen instellen bij dealers van bvb + 200 PK moto`s te verkopen aan mensen met minder dan bvb 5 jaar ervaring (Fictieve getallen om een voorbeeld te stellen. )

Maar dan zit je weer met dat tweede hands circuit waar je geen vat op hebt , of pa die ne moto koopt voor zoonlief.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2010, 09:16   #22
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alfred Bekijk bericht
Als het voor jou prima is dat iemand op z'n 40-50ste de held wil uithalen met een bromfiets, dan kan die dat nog steeds, want hey, die is ouder dan 24 en al die levenswijsheid zal hem wel redden. Of je nu 18 bent, 24 of 50, als je geen ervaring hebt ben je allemaal minstens even gevaarlijk.
dat wordt duidelijk tegengesproken door de ongevalsstatistieken per leeftijd.
Oud 14 oktober 2010, 09:21   #23
Anna List
Banneling

Standaard

ongeveer 100.000 moto kilometers op de teller.

als één van mijn zonen met ne moto afkomt voor zijn dertigste, dan gaat er eens serieus geklapt moeten worden ... en dat weten ze nu al.

mannelijke motorrijders jonger dan 30 zijn gewoon nog veel te jong, wild en onbezonnen. dat is werkelijk levensgevaarlijk, maar ze kunnen daar niet aan doen, dat zit nu éénmaal in onze genen.

conclusie : veel te slappe maatregel.
ik zou voorstellen : mannen vanaf 30, vrouwen vanaf 25.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2010, 09:25   #24
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Wat ik levensgevaarlijk vind is ook het inhalen in files, nu mogen ze tussen de auto`s inrijden als dat links gebeurt kan ik er mee leven, maar wanneer ze u rechts voorbijsteken, die kant kijkt ge niet, want ge verwacht vandaar geen verkeer. Toch niet als de auto naast u stil staat.
als de auto naast u stil staat, en ge wilt naar rechts ... waar ga je dan naartoe ? erover rijden ?

en ja, als je van baanvak verandert, moet je je spiegel gebruiken, zowel naar links als naar rechts

nog teveel automobilisten gaan ervan uit dat die rechter zijspiegel er maar voor esthetische redenen aanhangt blijkbaar ...
Oud 14 oktober 2010, 09:26   #25
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
dat wordt duidelijk tegengesproken door de ongevalsstatistieken per leeftijd.
heb je daar een linkje naar ?
Oud 14 oktober 2010, 09:28   #26
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ongeveer 100.000 moto kilometers op de teller.

als één van mijn zonen met ne moto afkomt voor zijn dertigste, dan gaat er eens serieus geklapt moeten worden ... en dat weten ze nu al.

mannelijke motorrijders jonger dan 30 zijn gewoon nog veel te jong, wild en onbezonnen. dat is werkelijk levensgevaarlijk, maar ze kunnen daar niet aan doen, dat zit nu éénmaal in onze genen.

conclusie : veel te slappe maatregel.
ik zou voorstellen : mannen vanaf 30, vrouwen vanaf 25.
Ben inderdaad rond mijn 30ste pas beginnen motorrijden.
Oud 14 oktober 2010, 09:32   #27
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Ja, de pk's zijn het probleem
Ofwel verbied je gewoon motorrijden onder 24, ofwel niet, maar niet volgens pk's, een moto van 125 cc rijdt evengoed 130 km p/u
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2010, 09:32   #28
plakker
Minister

Standaard

Citaat:
als de auto naast u stil staat, en ge wilt naar rechts ... waar ga je dan naartoe ? erover rijden ?

en ja, als je van baanvak verandert, moet je je spiegel gebruiken, zowel naar links als naar rechts

nog teveel automobilisten gaan ervan uit dat die rechter zijspiegel er maar voor esthetische redenen aanhangt blijkbaar ...
² !!
Oud 14 oktober 2010, 09:36   #29
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Anna als den auto rechts naast u stil staat gaat ge inderdaad niet naar rechts gaan, maar stel dat er links van u een ambulance aankomt of een andere mottard dan gaat ge misschien eens een beetje naar rechts om die te laten passeren, normaal gezien ga je dan altijd rechts eens kijken, maar een spiegel heeft ook nen dooien hoek he.

Of als je al lang in de file staat gaan sommige mensen ook wel eens uitstappen, normaal gezien kijk je dan ook, maar ik ben er 100 % zeker van dat er zo nog accidenten gaan gebeuren.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2010, 09:38   #30
plakker
Minister

Standaard

Citaat:
Anna als den auto rechts naast u stil staat gaat ge inderdaad niet naar rechts gaan, maar stel dat er links van u een ambulance aankomt of een andere mottard dan gaat ge misschien eens een beetje naar rechts om die te laten passeren, normaal gezien ga je dan altijd rechts eens kijken, maar een spiegel heeft ook nen dooien hoek he.

Of als je al lang in de file staat gaan sommige mensen ook wel eens uitstappen, normaal gezien kijk je dan ook, maar ik ben er 100 % zeker van dat er zo nog accidenten gaan gebeuren.
Ik kijk standaard altijd eerst in de spiegel en dan snel eens achter mij, zo voorkom je het probleem van de dode hoek, tenzij je in een vrachtwagen zit.
Dit wordt volgens mij zelfs zo aangeleerd in de rijschool
Oud 14 oktober 2010, 09:48   #31
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

en in al de voorbeelden die je hier aanhaalt, is de automobilist gewoon 100% in fout.

ps ik zie het nog niet zo direct gebeuren, een motard die rechts voorbijkomt en een ambulance links ... al is het wel zo dat ambulances trager over de ring geraken dan motards maar ik ben m toch nog nooit durven 'voorbij'gaan hoor (denk dat je daar echt jong voor moet zijn )
Oud 14 oktober 2010, 09:50   #32
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Ik kijk standaard altijd eerst in de spiegel en dan snel eens achter mij, zo voorkom je het probleem van de dode hoek, tenzij je in een vrachtwagen zit.
Dit wordt volgens mij zelfs zo aangeleerd in de rijschool
dat doe ik als ik automobilist ben ook
(toch naar rechts)
spiegel + eens in de rechter achterruit piepen

naar links heb ik zo een tweevoudige spiegel
Oud 14 oktober 2010, 09:50   #33
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:

Als je als motard tussen de file je snelheid in toom houdt, moet er al veel gebeuren om een ongeval te krijgen. Dan gaat het effectief over mensen die vlak voor jou hun portier opengooien.

Ik word elke dag geconfronteerd met auto's die zonder richtingaanwijzer van rijstrook veranderen etc, maar ik heb daar nauwelijks problemen mee omdat ik niet te snel door die file raas. Ik kan tijdig stoppen.
Ik heb meer problemen met autobestuurders die aan bellen, sms'en, lezen, ... zijn en daardoor met hun wagen aan het zwalpen zijn. Leuk.

Of, als het geen file is, auto's op de linkerrijstrook die niet opzij gaan. 't is een moto, die gaat me wel rechts voorbij. Ah néé.
Oud 14 oktober 2010, 09:52   #34
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
en in al de voorbeelden die je hier aanhaalt, is de automobilist gewoon 100% in fout.

ps ik zie het nog niet zo direct gebeuren, een motard die rechts voorbijkomt en een ambulance links ... al is het wel zo dat ambulances trager over de ring geraken dan motards maar ik ben m toch nog nooit durven 'voorbij'gaan hoor (denk dat je daar echt jong voor moet zijn )
Erachter blijven. Is vaak heerlijk om in het zog van zo'n ambulance te rijden. Het gaat vooruit en de auto's gaan extra opzij. Wel niet te veel achterblijven, want dan is het zoals de Egyptenaren en de Rode (dode? wa was't weeral) zee.
Oud 14 oktober 2010, 09:53   #35
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Erachter blijven. Is vaak heerlijk om in het zog van zo'n ambulance te rijden. Het gaat vooruit en de auto's gaan extra opzij. Wel niet te veel achterblijven, want dan is het zoals de Egyptenaren en de Rode (dode? wa was't weeral) zee.
ik vind het ergerlijk

1 dien ambulance rijdt te traag
2 altijd automobilisten die jouw spelletje zouden willen proberen en achter dien ambulance heel kort willen invoegen ...

laat mij maar tssn de rijvakken flitsen zonder ambulance, niks dat sneller gaat.
Oud 14 oktober 2010, 09:56   #36
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
ik vind het ergerlijk

1 dien ambulance rijdt te traag
2 altijd automobilisten die jouw spelletje zouden willen proberen en achter dien ambulance heel kort willen invoegen ...

laat mij maar tssn de rijvakken flitsen zonder ambulance, niks dat sneller gaat.
Ik heb zo'n vermoeden dat jij een van die mannen bent waarvan ik denk (net nadat ik ze heb doorgelaten) 'die zien we straks terug ergens tussen/onder de vangrail.

Het valt wel mee met die ambulances. Zoveel kom ik er niet tegen. En ja, meestal gaan die niet zo rap maar ik vind het rustiger rijden in hun zog. En als ik er tegenaan knal, lig ik meteen goed
Oud 14 oktober 2010, 09:57   #37
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je als motard tussen de file je snelheid in toom houdt, moet er al veel gebeuren om een ongeval te krijgen. Dan gaat het effectief over mensen die vlak voor jou hun portier opengooien.

Ik word elke dag geconfronteerd met auto's die zonder richtingaanwijzer van rijstrook veranderen etc, maar ik heb daar nauwelijks problemen mee omdat ik niet te snel door die file raas. Ik kan tijdig stoppen.
Ik heb meer problemen met autobestuurders die aan bellen, sms'en, lezen, ... zijn en daardoor met hun wagen aan het zwalpen zijn. Leuk.

Of, als het geen file is, auto's op de linkerrijstrook die niet opzij gaan. 't is een moto, die gaat me wel rechts voorbij. Ah néé.
zeer herkenbaar !

ik flits wel tssn de files, maar moet dan ook maar een tiental km 'ring' doen, waardoor ik hypergeconcentreerd kan rijden ... waardoor ik ze wel 'zie komen' (al 2 keer "mee" van baanvak veranderd met een automobilist, toch elke keer echt 'schrikken' ... je hart dat 'overslaat' en ff 5 minuten bekomen ...)
Oud 14 oktober 2010, 09:59   #38
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb zo'n vermoeden dat jij een van die mannen bent waarvan ik denk (net nadat ik ze heb doorgelaten) 'die zien we straks terug ergens tussen/onder de vangrail.
Het valt wel mee met die ambulances. Zoveel kom ik er niet tegen. En ja, meestal gaan die niet zo rap maar ik vind het rustiger rijden in hun zog. En als ik er tegenaan knal, lig ik meteen goed
af en toe ruim ik baan voor een andere motard, waarvan ik hetzelfde denk, dus t zal nog wel meevallen

maar ik moet toegeven, het komt me meer voor dat ik wordt doorgelaten door andere motards ... (maar dat zijn dan dikwijls nl-platen, en ik snap dat wel dat die dat niet doen, of kunnen doen, dat is nl een concentratie die je op langere trajecten niet kan houden)
Oud 14 oktober 2010, 09:59   #39
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
zeer herkenbaar !

ik flits wel tssn de files, maar moet dan ook maar een tiental km 'ring' doen, waardoor ik hypergeconcentreerd kan rijden ... waardoor ik ze wel 'zie komen' (al 2 keer "mee" van baanvak veranderd met een automobilist, toch elke keer echt 'schrikken' ... je hart dat 'overslaat' en ff 5 minuten bekomen ...)
Van de 55 km die ik dagelijks doe (afin, 110 dus), is dat 45 km (dus 90) op de autostrade. Het is inderdaad kwestie van geconcentreerd te blijven. Vaak dwalen je gedachten af en dan is het dubbel verschieten als er zo eentje voor je neus zonder pinker van rijbaan wisselt. Als het écht zwaar verkeer is (donker, nat, ellenlange file) dan kom ik soms afgepeigerd thuis. Maar het weegt niet op tegen de tijd die ik win en het heerlijk gevoel om het ochtendgloren op te snuiven.

edit: ik stop zelfs af en toe aan een wegrestaurant voor een koffie en een sigaret. Just for relaxing

Laatst gewijzigd door backfire : 14 oktober 2010 om 10:02.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2010, 10:01   #40
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
af en toe ruim ik baan voor een andere motard, waarvan ik hetzelfde denk, dus t zal nog wel meevallen

maar ik moet toegeven, het komt me meer voor dat ik wordt doorgelaten door andere motards ... (maar dat zijn dan dikwijls nl-platen, en ik snap dat wel dat die dat niet doen, of kunnen doen, dat is nl een concentratie die je op langere trajecten niet kan houden)
Nog zoiets: Ollanders snappen dat echt niet, hé, motos die tussen de file rijden.

Ik rij ondertussen al zolang door de file dat ik er een zekere snelheid op nahoudt die nog altijd veilig is, maar waarbij ik inderdaad meer motards inhaal dan dat ik zelf opzij moet gaan. De meesten die ik doorlaat vind ik toch te snel gaan om veilig te zijn.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be