Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2010, 12:36   #21
BrusselsMussels
Partijlid

BrusselsMussels's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Dat klinkt allemaal geweldig hoor, BM, maar ik ben daar sceptisch over. Zo is het bijvoorbeeld onjuist om verfransing als iets uit het verleden voor te stellen. Ik wil best geloven dat de verfransing in Brussel zelf vertraagd of misschien wel stilgevallen is, maar die in de rand en zelfs daarbuiten deint alsmaar verder uit. Zelfs in Oost-Vlaamse steden als Aalst, Denderhouten en Dendermonde merk je dat het Frans oprukt, en een geografische uitbreiding van administratieve tweetaligheid kan dat enkel nog versnellen.

Uw economisch argument kan anderzijds pleiten voor herschikking van deelstaatgrenzen, maar het staat niet vast in welke zin. Vereniging van Brussel met haar achterland kan immers ook onder de vorm van de aanhechting van Brussel bij Vlaanderen, of van unitarisme. En voor die beide opties is het maatschappelijk draagvlak al even klein als voor uw voorstel.
De verfransing in de rand is geen verfransing in de aard van Vlamingen die franstalig worden. Het is een verfransing door Vlamingen die er hun grond verkochten aan rijke franstaligen. Nogmaals een volk dat een streek verlaat of verkoopt zal bijdragen aan de een culturele verandering van de streek.

Brussel aanhechten bij Vlaanderen zou een slechte constructie zijn omdat de Waals Brabanders hun band met hun economisch centrum dan kwijt zijn. Bij Vlaanderen zullen de Brusselaars niet willen omdat de franstalige meerderheid dan een minderheid wordt: we zijn op zoek naar een evenwicht. Unitarisme is duidelijk niet gewenst voor de komende generaties, later als iedereen meertalig en cosmopolitisch zal zijn misschien. Feit is dat Belgie Brussel nodig heeft, maar dat Brussel ruimte in haar hinterland nodig heeft. De huidige constructie waarin dorpjes de wil opleggen aan een grootstad is volledig surrealistisch. Je zal een aantal dorpen toch ook de groei van Parijs of Londen niet in de weg zien staan?
BrusselsMussels is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2010, 12:50   #22
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BrusselsMussels Bekijk bericht
De verfransing in de rand is geen verfransing in de aard van Vlamingen die franstalig worden. Het is een verfransing door Vlamingen die er hun grond verkochten aan rijke franstaligen. Nogmaals een volk dat een streek verlaat of verkoopt zal bijdragen aan de een culturele verandering van de streek.

Brussel aanhechten bij Vlaanderen zou een slechte constructie zijn omdat de Waals Brabanders hun band met hun economisch centrum dan kwijt zijn. Bij Vlaanderen zullen de Brusselaars niet willen omdat de franstalige meerderheid dan een minderheid wordt: we zijn op zoek naar een evenwicht. Unitarisme is duidelijk niet gewenst voor de komende generaties, later als iedereen meertalig en cosmopolitisch zal zijn misschien. Feit is dat Belgie Brussel nodig heeft, maar dat Brussel ruimte in haar hinterland nodig heeft. De huidige constructie waarin dorpjes de wil opleggen aan een grootstad is volledig surrealistisch. Je zal een aantal dorpen toch ook de groei van Parijs of Londen niet in de weg zien staan?
Oh jawel hoor. In London wordt de uitdeining van de aglommeratie zelfs heel expliciet en bewust bekampt om ecologische redenen.

Ik spreek mij niet uit over de aard of oorzaken van de verfransing, feit is dat die bestaat en best vermeden wordt. En een uitbreiding van Brussel is daarmee in tegenspraak.

Waarom zou de Waalse band met Brussel verloren gaan bij een Vlaamse aanhechting? Gaan de Waalse tewerkgestelden in Brussel dan plots weigeren om daar nog te gaan werken? Of gaan Brusselse bedrijven misschien weigeren om hun producten in Waals-Brabant te verkopen?

Ik snap dat hele idee van een geografische Brusselse ruimte trouwens niet. Brusselse (franstalige) media, en ook u, stellen de zaak voor alsof Vlaanderen Brussel inperkt. Maar kan de Brusselse agglommeratie dan vandaag niet uitbeiden? De randgemeenten zijn volop aan het verstedelijken. Brussel breidt dus al uit, maar weliswaar op een manier die de Brusselse politici niet méér macht oplevert, en daar zit het probleem.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2010, 21:08   #23
BrusselsMussels
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oh jawel hoor. In London wordt de uitdeining van de aglommeratie zelfs heel expliciet en bewust bekampt om ecologische redenen.

Ik spreek mij niet uit over de aard of oorzaken van de verfransing, feit is dat die bestaat en best vermeden wordt. En een uitbreiding van Brussel is daarmee in tegenspraak.

Waarom zou de Waalse band met Brussel verloren gaan bij een Vlaamse aanhechting? Gaan de Waalse tewerkgestelden in Brussel dan plots weigeren om daar nog te gaan werken? Of gaan Brusselse bedrijven misschien weigeren om hun producten in Waals-Brabant te verkopen?

Ik snap dat hele idee van een geografische Brusselse ruimte trouwens niet. Brusselse (franstalige) media, en ook u, stellen de zaak voor alsof Vlaanderen Brussel inperkt. Maar kan de Brusselse agglommeratie dan vandaag niet uitbeiden? De randgemeenten zijn volop aan het verstedelijken. Brussel breidt dus al uit, maar weliswaar op een manier die de Brusselse politici niet méér macht oplevert, en daar zit het probleem.
Vindt jij het dan niet meer dan logisch dan gebieden die socio-economisch 1 weefsel vormen, ook samen bestuurd worden? Wat hebben die Brusselaars in de rand nu aan de beleidsvisie voor Vlaanderen terwijl hun leven verbonden is aan Brussel?

Wil je de verfransing vermijden, wel dan zullen de Vlamingen hun stadsvlucht en verkavelingscultuur moeten opgeven en terugkomen naar de stad die ze de rug toekeren. Nogmaals, voor mij is de aard van de verfransing belangrijk want de angst bij de Vlaming voor gedwongen verfransing heerst echt en die is ongegrond. Wat er in het verleden is gebeurd is idd helemaal niet goed te keuren maar wij zijn toch ook niet meer bang voor een Duitse invasie??

Ik begrijp de ecologische redenen om een gigantisch gebied als Londen een beetje in te perken, maar Brussel is een hoop kleiner en de grenzen er rond zijn ultra strak. En nogmaals, ik vind dat een stad en haar achterland, socio-economisch verbonden, in dit geval in Vl en Waals Brabant als 1 moeten worden bestuurd.

Ik heb zo'n vermoedens dat het bij de Vlaamse politiekers ook om geld draait:
Volgens mij is de druk die door hen gevoerd wordt om de faciliteiten gemeenten niet af te staan ook een beetje verbonden met het feit dat daar veel rijke - meestal franstalige maar ook Europese - Brusselaars wonen, en die brengen belastingsgeld in het laatje. Daarenboven zou Brussel niet verliezen bij een splitsing hen ook het belastingsgeld laten behouden dat ze nu kunnen innen op Vlaamse gastarbeiders en die hoe onlogisch ook toch belasting betalen in Vlaanderen.
Oud 17 oktober 2010, 21:19   #24
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
eindelijk; het wordt tijd om out-of-the-box te denken
en dat er vanuit Brabant een eigen oplossing komt want het VL<=>WAL denken levert alleen maar ellende op

het werd tijd
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2010, 21:53   #25
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vindt jij het dan niet meer dan logisch dan gebieden die socio-economisch 1 weefsel vormen, ook samen bestuurd worden?
Hoor ik daar een pleidooi voor fusie van 19 gemeentes?

Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2010, 22:04   #26
BrusselsMussels
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Hoor ik daar een pleidooi voor fusie van 19 gemeentes?

Als dat nodig blijkt voor een efficienter beleid in Brussel dan moet het maar.
Oud 17 oktober 2010, 22:11   #27
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
en dat er vanuit Brabant een eigen oplossing komt want het VL<=>WAL denken levert alleen maar ellende op

het werd tijd
Vive le Brabant francophone!
Dan mag Brabant eindelijk terug genieten van de zogenaamde taalvrijheid (het gebruik der talen is vrij) uit de Belgische grondwet van 1830: je weet wel, die taalvrijheid die Vlaanderen bijna volledig wist te verfransen. Als het spel der talen vrij is, wint de sterke taal. Altijd. Kijk maar naar Quebec, waar de Franstaligen met een meetlat de lengte van teksten op winkelruiten controleren om het Frans te beschermen.

Laatst gewijzigd door respublica : 17 oktober 2010 om 22:11.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2010, 22:51   #28
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Enkel de uitbreiding van Brussel met 305 Vlaamse gemeenten is aanvaardbaar.
Oud 17 oktober 2010, 23:07   #29
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is DE oplossing voor het land die ik zelf ook in gedachten had: een groter, meertalig Brussel met ademruimte en een gezondere verbinding met haar economisch hinterland.
Brussel pikt 1 miljoen inwoners en 65 gemeenten van Vlaanderen, met daarin verschillende van de meest welvarende, en wat geeft het in ruil?

Niets? Naar aloude Belgische gewoonte dus?

OK, voorstel afgevoerd dan.
Oud 17 oktober 2010, 23:08   #30
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Brabantse hinterland kan volgens mij alleen maar baat hebben bij een dichtere aansluiting bij het feitelijke economische hart van deze regio.
Brussel kan zich altijd opnieuw aansluiten bij zijn hinterland.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 17 oktober 2010 om 23:09.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2010, 23:13   #31
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht

het werd tijd
Al te doorzichtig. En veel, veel te laat. Niemand is nog geïnteresseerd in een oplossing �* la Bruxelloise.
Oud 18 oktober 2010, 07:14   #32
BrusselsMussels
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Al te doorzichtig. En veel, veel te laat. Niemand is nog geïnteresseerd in een oplossing �* la Bruxelloise.
Wat een negativisme. De streken die Belgie omvat beleven al meer dan 400 jaar een gemeenschappelijke geschiedenis, op een paar jaar zal het dan niet aankomen.

Wat betreft de uitbreiding naar heel Brabant, wel dit is een denkoefening misschien hoeft het niet helemaal tot in Leuven maar de bedoeling is wel een evenwichtige balans te verkrijgen om echte tweetaligheid te verantwoorden.

En neen, de verfransing zal niet meer toeslaan zoals in het verleden. De Vlaming heeft nu zijn rechten verworven, remember. Of jij franstalig wordt hangt volledig van jezelf af. Ik woon al 28 jaar in Brussel en ben nog niet verfranst. In tegendeel, het meer in contact komen met nederlandstaligen door hun grotere vertegenwoordiging zal ongetwijfeld de talenkennis van onze franstalige lotgenoten fel verbeteren. Een taal leer je pas goed als je door voldoende sprekers omringd bent, niet in een voor 90% franstalige regio. Nee, Gidius, je hoeft niet meer zo bang te zijn. Trouwens het engels als derde taal voor Brussel-Brabant zou er nog bijmogen voor mijn part. Hoe meer talen hoe meer vreugd haha.
Oud 18 oktober 2010, 07:21   #33
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussel breidt dus al uit, maar weliswaar op een manier die de Brusselse politici niet méér macht oplevert, en daar zit het probleem.
Daar is het inderdaad om te doen. Daarom en niets anders. De bestuurlijke uitbreiding van Brussel is niet meer dan een middel om het ondemocratische concept van de Brussels-Belgische staat overeind te kunnen houden en zelfs nog te versterken.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 07:34   #34
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een negativisme. De streken die Belgie omvat beleven al meer dan 400 jaar een gemeenschappelijke geschiedenis, op een paar jaar zal het dan niet aankomen.

Wat betreft de uitbreiding naar heel Brabant, wel dit is een denkoefening misschien hoeft het niet helemaal tot in Leuven maar de bedoeling is wel een evenwichtige balans te verkrijgen om echte tweetaligheid te verantwoorden.

En neen, de verfransing zal niet meer toeslaan zoals in het verleden. De Vlaming heeft nu zijn rechten verworven, remember. Of jij franstalig wordt hangt volledig van jezelf af. Ik woon al 28 jaar in Brussel en ben nog niet verfranst. In tegendeel, het meer in contact komen met nederlandstaligen door hun grotere vertegenwoordiging zal ongetwijfeld de talenkennis van onze franstalige lotgenoten fel verbeteren. Een taal leer je pas goed als je door voldoende sprekers omringd bent, niet in een voor 90% franstalige regio. Nee, Gidius, je hoeft niet meer zo bang te zijn. Trouwens het engels als derde taal voor Brussel-Brabant zou er nog bijmogen voor mijn part. Hoe meer talen hoe meer vreugd haha.
het is inderdaad zot van tweetaligheid te eisen in Brussel als je op bep. plaatsen amper NL moet gebruiken.
Lukas vandetaelen: in het begin was ik boos omdat men mij in de supermarkt niet in het NL aansprak; tot ik merkte dat ik in mijn Brusselse supermarkt misschien wel de enige Nederlandstalige klant van de dag was.
Oud 18 oktober 2010, 07:36   #35
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

en de migranten beginnen het voorbeeld te geven als ik de school van Lukaku mag geloven.
Op school NL; thuis iets anders en op straat Frans en ENgels.
Zij zullen de Belgen leren wat Belg zijn is.
Oud 18 oktober 2010, 08:52   #36
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En neen, de verfransing zal niet meer toeslaan zoals in het verleden.

De verfransing gaat op volle snelheid verder in 'Vlaams' Brabant.

Waarom zou dat nu ineens stoppen?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 09:00   #37
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Brussel pikt 1 miljoen inwoners en 65 gemeenten van Vlaanderen, met daarin verschillende van de meest welvarende.
Vreemde stelling, aangezien die inwoners geen Vlamingen zijn en niet in het Vlaamse Gewest of de Vlaamse regio wonen maar duidelijk inwoners zijn van het Brussels Gewest.

Als het tot een splitsing komt zullen diverse gemeentes met een Franstalige meerderheid een referendum afdwingen binnen Europa. Ze zullen dat referendum winnen en dus veeleer bij Brussel/Wallonië aansluiten.

Een onafhankelijk Vlaanderen zal er dus een zonder Brussel en de rand zijn. Wat blijft er van dat Vlaanderen dan nog over? Wat voor Vlaanderen wordt dat, zonder echte stad (en dat komt uit de mond van een Antwerpenaar)?

Overigens: indien België splitst, gebeurt dat tegen de wil van een grote meerderheid van de Vlamingen. Wat let die Vlamingen om dat eventuele onafhankelijke Vlaanderen te betwisten, bevechten of zichzelf af te scheuren?

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 09:16   #38
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vindt jij het dan niet meer dan logisch dan gebieden die socio-economisch 1 weefsel vormen, ook samen bestuurd worden? Wat hebben die Brusselaars in de rand nu aan de beleidsvisie voor Vlaanderen terwijl hun leven verbonden is aan Brussel?

Wil je de verfransing vermijden, wel dan zullen de Vlamingen hun stadsvlucht en verkavelingscultuur moeten opgeven en terugkomen naar de stad die ze de rug toekeren. Nogmaals, voor mij is de aard van de verfransing belangrijk want de angst bij de Vlaming voor gedwongen verfransing heerst echt en die is ongegrond. Wat er in het verleden is gebeurd is idd helemaal niet goed te keuren maar wij zijn toch ook niet meer bang voor een Duitse invasie??

Ik begrijp de ecologische redenen om een gigantisch gebied als Londen een beetje in te perken, maar Brussel is een hoop kleiner en de grenzen er rond zijn ultra strak. En nogmaals, ik vind dat een stad en haar achterland, socio-economisch verbonden, in dit geval in Vl en Waals Brabant als 1 moeten worden bestuurd.

Ik heb zo'n vermoedens dat het bij de Vlaamse politiekers ook om geld draait:
Volgens mij is de druk die door hen gevoerd wordt om de faciliteiten gemeenten niet af te staan ook een beetje verbonden met het feit dat daar veel rijke - meestal franstalige maar ook Europese - Brusselaars wonen, en die brengen belastingsgeld in het laatje. Daarenboven zou Brussel niet verliezen bij een splitsing hen ook het belastingsgeld laten behouden dat ze nu kunnen innen op Vlaamse gastarbeiders en die hoe onlogisch ook toch belasting betalen in Vlaanderen.
'Brusselaars in de Rand' bestaan niet. De rand ligt in Vlaanderen, dus haar inwoners zijn Vlamingen, of ze dat nu leuk vinden of niet.

Je mag mij wel eens uitleggen waarom binnen de economische ruimte van de EU, net de grens tussen Brussel en Vlaanderen dan wel zo onhoudbaar zwaar zou doorwegen.

En het kan best dat Vlaanderen ook om financiele redenen haar gemeenten wil behouden. Het contrast met Brussel, dat gemeenten van een ander wil inpikken, is evident.

Brussel zou niet verliezen bij een splitsing? Er is op dit forum een draad over uitspraken van de franstalige voorzitter van een Brusselse werkgeversvereniging die er voor pleit om Brussel in geval van een plisting bij Vlaanderen te voegen, net omdat het anders te veel zou verliezen.

Soit, ik wil best geloven dat jij het een grote noodzaak vindt om Brussel uit te breiden, maar er zou al bijzonder veel moeten veranderen als dit er ooit zou van komen, aangezien het radicaal in strijd is met de bestaansreden van de Vlaamse regering, en met de grondslagen van haar beleid sinds haar ontstaan, namelijk het behoud van de territoriale samenhang van het Nederlandse taalgebied.
Oud 18 oktober 2010, 09:20   #39
BrusselsMussels
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De verfransing gaat op volle snelheid verder in 'Vlaams' Brabant.

Waarom zou dat nu ineens stoppen?
Nogmaals, de verfransing die op volle snelheid doorgaat is er geen waarbij nederlandstaligen noodgedwongen franstalig worden zoals in het verleden. Het is er een waar dikwijls nederlandstaligen hun grond duur verkopen aan rijke franstalige Brusselaars.
Oud 18 oktober 2010, 09:20   #40
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Vreemde stelling, aangezien die inwoners geen Vlamingen zijn en niet in het Vlaamse Gewest of de Vlaamse regio wonen maar duidelijk inwoners zijn van het Brussels Gewest.
Herlees het eens, je bent niet mee.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be