Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2010, 22:28   #21
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Inderdaad, bij elke dergelijke uitspraak verliest hij honderden, mogelijk zelfs duizenden, kerkgangers.
De ontdopingen zijn nooit hoger geweest dan nu.

Laat hem nog maar veel zijn mening uiten, dan kunnen ze binnenkort eucharistie vieren met de volledige belgische kerkgemeenschap in een chalet ergens in de ardennen.
D�*t zou pas een reden en dé moment zijn om belgie te splitsen.
Oud 27 oktober 2010, 23:19   #22
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Léonard: "Niet alle pedopriesters berechten"

Volgens aartsbisschop André-Joseph Léonard is het voor de rechtbank brengen van pedofiele priesters "een soort van wraak". "De berechting van priesters wegens kindermisbruik is niet noodzakelijk het evidente en adequate antwoord", aldus Léonard in het RTBF-programma 'Questions �* la une'.

LEES VERDER

Wanneer gaan die mannetjes eens even hunne kak inhouden? Als iemand ooit door een pedofiele paster die nu 85-jaar is werd misbruikt en die mens wil dat de dader wordt gestraft, dan moet Leonard daar zijn mond over houden! Daar heeft die pipo niks maar dan ook niks over te beslissen.

Geen greintje begrip hebben die smeerlappen zèg! ze willen de slachtoffers "horen", waarom zou een slachtoffer zijn verhaal godverdomme tegen een even smerige paster moeten gaan doen?
O, wat ben ik blij dat je terug bent.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 07:09   #23
Wisord
Banneling

Standaard Léonard probeert gevoel van schuld bij slachtoffers te leggen

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...13ea8e9df.aspx

Citaat:
Dat die mensen zich alsnog voor de rechter moeten verantwoorden, is volgens de geestelijke "een soort van wraak".

Een shotgun dat zou wraak zijn .... dat ziekelijk mormel mogen ze van mij in een vergeetput smijten .
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 07:19   #24
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Onbegrijpelijk dat er nog mensen zijn die dit de plaatvervangers van god durven te noemen...reden 297.804 om u te bekeren tot het ongeloof..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 07:47   #25
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht

Een shotgun dat zou wraak zijn .... dat ziekelijk mormel mogen ze van mij in een vergeetput smijten .
Ik juich de onkiese uitspraken van Léonard toe. Ik hoop zelfs dat hij nog véél verder gaat. Hij doet in zijn uppie veel meer voor de ontkerkelijking dan alle atheïsten samen.

Meer van dat!

Hup Léonard!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 07:52   #26
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ik juich de onkiese uitspraken van Léonard toe. Ik hoop zelfs dat hij nog véél verder gaat. Hij doet in zijn uppie veel meer voor de ontkerkelijking dan alle atheïsten samen.

Meer van dat!

Hup Léonard!
Ach de tijd lost het wel op..de huidige bejaarde fanclub sterft vanzelf uit..

A propos..ik mis kritiek tegen die andere homofobe religie..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 08:27   #27
Wimpeus
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Meer van dat!

Hup Léonard!
Als dit een ontkerkelijking inhoudt die leidt naar een vorm van atheïsme, volledig akkoord.
Als dit een ontkerkelijking inhoudt die leidt naar een andere godsdienst, is het louter een verplaatsing van het probleem.
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 10:26   #28
system
Banneling

Standaard

Leonard is natuurlijk vrij om te zeggen wat hij wil. En of men oude en bejaarde pedopriesters met rust moet laten, is een zeer kieze zaak. Is het inderdaad zinvol of 'menselijk' een priester, een pater of een broeder van 75 jaar nog voor de rechtbank te dagen wegens pedofilie of hem daarmee lastig te vallen? Voor zover de misdrijven dan al niet verjaard zijn. Het is een beetje zoals bij oude oologsmisdadigers. Moet men deze mensen nog voor de rechtbank dagen? Men kan dat, want oorlogsmisdaden verjaren nooit, voorzover ik weet.

Toch krijgt men bij Leonard weer het onaangename gevoelen, dat in zijn ogen de de priesters nog steeds een aparte kaste zijn, die zich op de eerste plaats zich moeten verantwoorden tegenover de kerk en tegenover God, en niet tegenover de burgerlijke strafrechter. Die indruk geeft hij toch.

Laatst gewijzigd door system : 28 oktober 2010 om 10:45.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 10:26   #29
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Meer van dat!

Hup Léonard!
100% akkoord maar laat ons verder geen energie meer verspillen aan dit kalf.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 10:46   #30
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht

Als geen ander is Léonard in staat de polemiek te zoeken. Aangaande zijn jongste uitlatingen heb ik slechts te zeggen dat priesters die zich bezondigd hebben aan (kinder)misbruik, immer vervolgd kunnen worden. Het feit dat zij wel of niet in functie zijn, is geheel buiten de orde.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 10:52   #31
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Die man heeft dringend nood aan mediatraining...
Waarom? Dan krijgen we de zoveelste politieke figuur die enkel laffe, koude pap verkondigt.

Citaat:
een pedopriester van 85 kan waarschijnlijk niet eens berecht worden, omdat de feiten al verjaard zijn. Waarom spreekt Leonard daar dan nog over?
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 10:52   #32
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Leonard is natuurlijk vrij om te zeggen wat hij wil. En of men oude en bejaarde pedopriesters met rust moet laten, is een zeer kieze zaak. Is het inderdaad zinvol of 'menselijk' een priester, een pater of een broeder van 75 jaar nog voor de rechtbank te dagen wegens pedofilie of hem daarmee lastig te vallen? Voor zover de misdrijven dan al niet verjaard zijn. Het is een beetje zoals bij oude oologsmisdadigers. Moet men deze mensen nog voor de rechtbank dagen? Men kan dat, want oorlogsmisdaden verjaren nooit, voorzover ik weet.
Het is dan ook niet aan politici vanuit bepaalde hoek om even te gaan verklaren dat het vervolgen van oorlogsmisdadigers enkel een kwestie van "wraak" is en dat men dit nie zou moeten doen.
Léonard spreekt daarenboven nog vanuit een zelfverklaarde zogezegde morele superioriteit!
Maar hij m�*g natuurlijk zijn mening verkondigen, niemand gaat hem daarvoor kunnen aanklagen over vervolgen.
alleen vind ik (en niet alleen ik als ik de kranten nalees) die mening volkomen laakbaar.

Citaat:
Toch krijgt men bij Leonard weer het onaangename gevoelen, dat in zijn ogen de de priesters nog steeds een aparte kaste zijn, die zich op de eerste plaats zich moeten verantwoorden tegenover de kerk en tegenover God, en niet tegenover de burgerlijke strafrechter. Die indruk geeft hij toch.
Ik denk niet dat het enkel een indruk is, maar dat die kerkleiders daarvan volledig overtuigd zijn. De onderzoeksrechter wordt gewraakt door Danneels, stoort het hem dat het gerecht zijn werk doet?
Nog steeds zitten ze de slachtoffers de zwarte piet toe te schuiven:

- als ze vervolgen willen ze wraak
- als ze schadevergoeding eisen zijn ze geldbelust
- als ze in de openbaarheid treden, dan hadden ze rekening moeten houden met de leeftijd en de positie van de dader

In feite pleit Léonard voor volledige straffeloosheid van de pedofiele daders: als ze te oud zijn zwijgen we erover en als ze nog in functie zijn dient het enkel om toekomstig misbruik een beetje te temperen.

Het is tenslotte een "ziekte" zei Benny!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 11:20   #33
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

" Léonard wou menselijkheid in het debat brengen " , zegt zijn woordvoerder..........

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...penningen_reax

Die vent denkt dus echt dat wij achterlijk zijn, eh...............

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 11:24   #34
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Beste vriend, mgr. Léonard mag zeggen wat hij wil. Of is het recht op vrijemeningsuiting misschien niet voor hem en u alleen weggelegd?
Hij kwetst hiermee nog eens de vele slachtoffers van de pedopriesterclub.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 12:13   #35
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Hij kwetst hiermee nog eens de vele slachtoffers van de pedopriesterclub.
Ik ben benieuwd welke sociale processen dit zal veroorzaken.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 12:19   #36
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Beste vriend, mgr. Léonard mag zeggen wat hij wil. Of is het recht op vrijemeningsuiting misschien niet voor hem en u alleen weggelegd?
Inderdaad, die meneer mag zeggen wat hij wil.

Ik hoop alvast dat zijn uitspraken zullen leiden tot het herzien van de financiering van religies in dit land (volgens het principe 'de vervuiler betaalt') en de afschaffing van de verjaring van misdrijven waarvan minderjarigen het slachtoffer zijn.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 12:22   #37
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

@Circe: de RKK laat inderdaad zien waartoe ze instaat is. Nog eventjes en ze wordt opgedoekt als criminele organisatie.
Oud 28 oktober 2010, 12:30   #38
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
@Circe: de RKK laat inderdaad zien waartoe ze instaat is. Nog eventjes en ze wordt opgedoekt als criminele organisatie.
Welke langetermijngevolgen zie je hieruit vloeien, Andy?

Ik weet niet of de doorslagenergie van de gebeurtenis groot genoeg zal zijn om meer te doen dan een afkeer te veroorzaken van de RKK en direct daaruit het christendom.
Het christendom wordt al in de meeste kringen gezien als een leer die saai en achterhaald is, en die nu bovendien kwaadaardig blijkt te zijn.

Wat ik mij afvraag is hoe snel de informatie over kwaadaardigheid zich zal verspreiden en hoe groot de impact zal zijn.
We zitten langs de andere kant met een proces die de islam demoniseert als een wrede en kwaadaardige religie. De convolutie tussen dit proces en het RKKhaatproces kan op een aantal manieren gebeuren, maar ik denk dat de manier waarbij mijn op het katholicisme zal terugkomen om zich tegen vreemde invloeden te verdedigen te verwaarlozen is tegenover eentje die de gemene deler van beide processen neemt: een algemeen idee van haat tegen alles wat religie is.
Daarbij is uiteraard de vraag hoeveel momentum dit proces zal genereren als het door de tijd en door de volksmassa propageert.

Ik weet niet of de golf een demping of een amplificatie zal zien.
Oud 28 oktober 2010, 12:33   #39
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Ik hoor veel katholieken zeggen: goed dat dit gebeurd is, nu kunnen we de kerk uitkuisen en blijven enkel de goeien over.

Probleem is dat het niet pakt. Ik denk niet dat de kerk nog echt zal blijven leven hierna.

Langs de andere kant kan nog iets zich voordoen: een crackdown op religie in't algemeen zal een reactiekracht vanuit de meest dogmatische kringen genereren. Crackdowns bundelen over't algemeen mensen, dus ik vraag mij af hoe groot de doorslagenergie van de tegengolf zal zijn.
Oud 28 oktober 2010, 12:45   #40
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Welke langetermijngevolgen zie je hieruit vloeien, Andy?

Ik weet niet of de doorslagenergie van de gebeurtenis groot genoeg zal zijn om meer te doen dan een afkeer te veroorzaken van de RKK en direct daaruit het christendom.
Het christendom wordt al in de meeste kringen gezien als een leer die saai en achterhaald is, en die nu bovendien kwaadaardig blijkt te zijn.

Wat ik mij afvraag is hoe snel de informatie over kwaadaardigheid zich zal verspreiden en hoe groot de impact zal zijn.
We zitten langs de andere kant met een proces die de islam demoniseert als een wrede en kwaadaardige religie. De convolutie tussen dit proces en het RKKhaatproces kan op een aantal manieren gebeuren, maar ik denk dat de manier waarbij mijn op het katholicisme zal terugkomen om zich tegen vreemde invloeden te verdedigen te verwaarlozen is tegenover eentje die de gemene deler van beide processen neemt: een algemeen idee van haat tegen alles wat religie is.
Daarbij is uiteraard de vraag hoeveel momentum dit proces zal genereren als het door de tijd en door de volksmassa propageert.

Ik weet niet of de golf een demping of een amplificatie zal zien.
Momenteel zijn het vooral Léonard en Vangheluwe die kritiek krijgen. De rest van het instituut blijft al bij al buiten schot, ondanks het rapport Adriaenssens. Danneels bvb wordt nog steeds met alle égards behandeld. Als die kritiek persoonlijk blijft, en dus zolang opiniemakers, politiek en gerecht de kerk niet als instituut aanvallen, denk ik dat er niet veel meer gebeurt dan een vervolging van enkele personen. Als dat gebeurt, lijkt het me onwaarschijnlijk dat die pedofilie en dat machtsmisbruik als argument gebruikt gaat worden tegen andere religies. Gisteren haalde men in die draad in I&I Saudische pedofilie aan om katholieke pedofilie en christelijke verkrachtingen te 'kenteren'. Alsof het misbruik zelf om twee tegenpolen zou gaan, en niet om dingen die in elkaars verlengde liggen. (De context waarin zoiets gebeurde verschilde natuurlijk wel, maar die nam men niet op de korrel.)

Maar moest de kerk als instituut geviseerd worden, dan zullen moslims daar hoogstwaarschijnlijk erg onder te lijden hebben. "De moslims" bestaan als entiteit zoals "de Kerk" bestaat en zoals islamitische geloofsstrekkingen en gebedshuizen niet bestaan. Toch niet aan de toog of in de gazetten. En daarop zullen politici hun betoog afstemmen. Als men de kerk wil 'straffen', dan zal men dat wellicht doen door de subsidies aan alle religies droog te leggen, en niet door meer gepaste maatregelen (meer en regelmatigere controles bvb).

Een krachtige crackdown acht ik weinig waarschijnlijk. De sympathie voor een goedlachse en vriendelijke meneer als Danneels is misschien best te vergelijken met die van sommigen voor het koningshuis: bijzonder oppervlakkig en erg makkelijk te manipuleren.

Laatst gewijzigd door Andy : 28 oktober 2010 om 12:53.
Andy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be