![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ik noteer uw positief ingesteld geloof in de vindingrijkheid van het mensenras:"we"zullen wel nieuwe energiebronnen vinden,"we"zullen wel nieuwe bossen aanplanten,"we"zullen wel stoppen met de overbevissing...maar daar is dus nog NIKS van te merken en de natuurslachting gaat exponentiëel voort, wat ook normaal is bij een steeds toenemende bevolking. U ontkent zondermeer het bestaan van de milieuproblematiek, maar ik kan u vertellen dat die heel wat dwingender is dan discussies over directe of afgevaardigde democratie: dat is redetwisten over het geslacht der engelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Stof valt neer; SO2 reageert met water; CO oxydeert verder tot CO2 enz En waar zit er ergens DDT in de dampkring? Citaat:
Maar ik vind wel dat de discussie rationeel moet verlopen. En als het over broeikasgassen gaat, ben ik erg wantrouwig. Reden: het weer- en klimaatsysteem is buitengewoon complex, met veel terugkoppelingen en met veel kans op chaotische mechanismen. In zo'n ingewikkelde systemen kan zelfs een kleine wijziging in de beginsituatie snel uitgroeien tot een enorm gevolg. Ook omkeringen zijn mogelijk; het is bv best denkbaar dat bij stijging van de concentratie van een broeikasgas, eerst temperatuursstijging optreedt, maar bij verdere toename toch weer temperatuursdaling enz. Heeft men dat allemaal voldoende nauwkeurig in beeld kunnen brengen? Ik betwijfel het sterk. Overigens: de afgelopen honderden en duizenden jaren is het klimaat sterk gewijzigd, zonder dat men de oorzaak kent. Is het dan niet rationeel om als nulhypothese aan te nemen, dat die ongekende oorzaken ook nu nog spelen en al onze voorspellingen en modellen op de meest onverwachte wijze kunnen doorkruisen? Ik vermoed dat men werkt met modellen die niet krachtig of verfijnd genoeg zijn om betrouwbare voorspellingen te doen op basis van wat men weet, en dat daar bovenop nog eens andere, onbekende elementen de zaak doorkruisen.
![]() |
![]() |
#23 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Aan zichzelf overgelaten zou dat na 6 maanden al een infecte boel geweest zijn met dooie vissen, een overvloed aan slakken en een watervervuiling om u tegen te zeggen. Geen enkele wetenschapper kan nagaan wat er nu juist in mijn visbakje écht gebeurt(wat moet dat dan niet met de hele wereldbol zijn!)maar ik grijp in als ik iets ZIE mislopen en ZO komt het dat mijn 10 neon-visjes blaken van gezondheid. Per cm.vis moet ge op een liter water rekenen. Het moment dat ge daar 1 visje bijzet beginnen de problemen. Het komt erop aan het evenwicht te vinden om zo min mogelijk met filters, additieven etc. te moeten ingrijpen want die hebben ook effecten op elkaar enz. i.p.v.te wachten op sluitende uitspraken van wetenschappers zou men beter ingrijpen in manifeste wan-situaties: bijv. 1 uitgeroeide plantensoort komt nooit meer terug en wie weet voor wat we ze nog nodig hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Is dat een rationele handelswijze? Nee: 'ingrijpen' is over het algemeen slechts zinvol, indien men een inzicht heeft op de mechanismen die het probleem veroorzaken. Uitgaande van dat inzicht kan men dan op effectieve wijze gaan ingrijpen. Soms is 'trial and error' een alternatief, maar ik zie niet in hoe men die benadering kan toepassen in het geval van klimaatsverandering. Er moet eerst aangetoond worden, niet met zekerheid, doch met een redelijke graad van waarschijnlijkheid, dat de temperatuurswijziging tijdens de twintigste eeuw inderdaad door menselijke C02-uitstoot wordt veroorzaakt. Indien dit niet is aangetoond, lijken de Kyoto-maatregelen mij zinloos. Ik ga het KMI contacteren om het fijne te weten te komen van het uitgebreide IPCC-rapport. Wordt vervolgd!
![]() |
![]() |
#25 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() mvg. Rogier ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]() Er zijn idd tientallen redenen waarom de aarde opwarmt of juist niet. CO2 blijkt echter alsmaar meer een van de voornaamste redenen te zijn. Toegegeven, dit is niet altijd door mensen, een vulkaanuitbarsting betekent ook een serieuze stijging van broeikasgassen, maar waarom zou ons dit tegenhouden om het eigen aandeel te beperken?
Als je een groot deel kan terugdringen, zonder noemenswaardige opofferingen op vlak van comfort, waarom dan niet? Het voorbeeld van de auto wassen is gegeven, wel is dat zo een slecht idee? Misschien heeft het er niet zo veel mee te maken als sommige wetenschappers menen, maar kwaad kan het zeker niet. En dan ben ik nog niet zo zeker dat de wetenschappers van bijv het Worldwatch Institute ongelijk hebben... Indertijd waren er ook wetenschappers die zeiden dat roken niet ongezond was. Zij bleken of ongelijk te hebben, of gesponosrd te worden door de tabaksindustrie... De belangrijkste reden waarom wij, mensen uit het westen, minder mogen vervuilen, is omdat, als iedereen evenveel zou uitstoten als wij, (jawel, het voorbeeld van de Chinees met de auto ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wij gaan dus 'schone lucht kopen van Rusland'. Waar slaat dat nu weer op. Kunnen wij nog van beschaving spreken als schone lucht nu ook al een economisch goed is geworden, gekocht en verkocht?
Trouwens, weet iemand eigenlijk hoe al die schone lucht naar hier verscheept wordt? Luchttankers in plaats van olietankers ![]()
![]() |
![]() |
#28 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#30 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#31 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#32 |
Vreemdeling
|
![]() Het is wel zeer grappig dat iedereen op dit forum aan het afgeven is tegen de VLD maar iets constructiefs en zinnigs zeggen blijkt juist iets teveel van het goede!
Groenen die roepen en tieren maar juist niets doen kennen we al vier jaar! Welke onzin wordt hier toch uitgekraamt! Doel komt er wel, alleen moeten ze het hun achterban nog vertellen, en daar hebben ze schrik voor! Of gaan ze de burger weer laten opdraven voor de kosten van een onafgewerkt dok!! Als dat gebeurt zullen we ze verantwoordelijk moeten stellen! Het enige dat Verhofstadt doet is de economie levent houden en er niet voor zorgen dat er mensen komen die binnenkort geen eten meer kunnen betalen, jaja denk daar maar eens over! Kyoto is nodig maar soms moet je keuzes maken, en deze is gerechtvaardigd! |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Wel, dat is nu precies waarom ik mij telkens weer genoodzaakt zie om af te geven op de VLD, omdat die het economische belang uiteindelijk toch telkens weer boven dat van de mensen stelt. De VLD hoeft uiteraard niet bang te zijn om dat aan zijn achterban te vertellen? Want er zitten geen Doelenaars in de VLD? Niets wat de partijkas kan spijzen met enkele miljoenen misschien... Wel, ik zou als Doelenaar eerlijk gezegd ook niet stemmen voor de VLD als ik zag hoe weinig men er om verlegen zit. Ja Tom, ik lijk van kwade wille, maar dat is niet zo. Maar als gij de Groenen hier komt de mantel uitvegen, dan moogt ge ook naar de coalitiepartners kijken, want waar houden die zich zoal mee bezig? Een VLD die vooral wakker ligt van machtsuitbreiding, snelheden en boetes in het verkeer en een SPa die denkt dat men sluipmoorden pleegt op jobs bij DHL als iemand iets durft zeggen over geluidsoverlast. Boeiend, intelligent spektakel ... Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() mvg. Rogier ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Christiaens, ik zou het eerder andersom zeggen. De neoliberale dogmatiek die Europa ons oplegt en door Verofstadt en co gretig gepropageerd wordt hypothekeert net onze toekomst. Complete afbraak van sociale verwezenlijkingen ten voordele van multinationals (denk aan bvb privatiseringen etc.) zullen uiteindelijk de kloof tussen super arm en extreem rijk zodanig maken dat een catastrofe onvermijdelijk is.
![]() |