Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 23 november 2010, 04:58   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Dat olie voor andere zaken een belangrijke grondstof is is duidelijk, maar op termijn moeten we daar ook van af want de olie zal ooit op geraken. In hoever kan je eigenlijk plastiek en andere olie producten maken van plantaardige olie?

Allemaal, daar niet van, maar hoeveel km² oerwoud en andere natuurlijke omgevingen wil je verwoesten? Je moet het zo bekeken, olie is zonne-energie uit een ver verleden.
Oud 23 november 2010, 05:07   #22
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat lijkt me te kloppen.
Maar wie rijdt er gemiddeld 100km/dag? Want da's wel 36500 km/jaar.

Mijn vrouwtje en ik doen per dag tesamen 60 km, en we kunnen dat doordat ik nachtwerk doe.

Je moet het effe iets anders bekijken. Per 100 km ben je gemiddeld met een brandstofwagen 40 seconden kwijt voor de tanken. Met een electrowagen, zelfs met de meest geavanceerde laders, 20 minuten.

Ergo, de mensen die veel kilometers per dag rijden, willen de tijd om per gereden uur een kwartier aan de kant te gaan niet spenderen.
Ik nam 100 als de afstand die iemand die in Antwerpen woont en in Brussel werkt iedere werkdag moet afleggen.
Oud 23 november 2010, 05:10   #23
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Allemaal, daar niet van, maar hoeveel km² oerwoud en andere natuurlijke omgevingen wil je verwoesten? Je moet het zo bekeken, olie is zonne-energie uit een ver verleden.
Ja, maar zonne energie die bij het gebruik het ecosysteem wel eens serieus zou kunnen verstoren.

Voor de productie van natuurlijke olie op grote schaal zou men trouwens best ook op zoek gaan naar een efficiëntere methode dan regenwouden kappen.

Genetisch gemanipuleerde planten, verticale productiefaciliteiten in zee, plankton, algen,...
Oud 23 november 2010, 06:18   #24
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hoe lang duurt het juist voordat een niet geëxploiteerd patent terug beschikbaar wordt?
Wat ik mij meen te herinneren van mijn kursussen intellectueel eigendomsrecht, is dat je de eigenaar van een ongebruikt patent kan dwingen om je een licentie te verkopen. Maw, de smoes van "we hebben een patent opgekocht zodat het spul niet kan gebruikt worden" is volgens mij wettelijk niet mogelijk. Je hebt het recht NIET om een uitvinding ongeexploiteerd te laten. Je hebt wel het recht om exclusiviteitsrechten toe te kennen aan zus of gene fabrikant, maar die moet daar dan wel degelijk iets mee doen. Enfin, dat is wat ik mij meen te herinneren.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2010, 07:07   #25
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen die accu's werden niet geleased. Thuis laden was mogelijk omdat de lader bijgeleverd werd. De kosten van de elektriciteit zijn niet vergelijkbaar met de kosten van diezel/benzine. Elektriciteit is veel goedkoper en elektromotoren zijn veel energie efficiënter.

Stel ik woon in Antwerpen en werk in Brussel. Dat is ongeveer 50 km. Heen en terug is dus perfect mogelijk met een auto die 's nachts volledig is opgeladen. met een bereik van 150-200 km. En als ik op zeker wil spelen kan ik overdag de auto op het werk laten opladen. Met snelle laad palen kan de oplaadtijd ook drastisch worden verminderd tot een 30 tal minuten.

Ik zie niet in hoe een diezel/bezine wagen hier zo'n voordeel heeft dat een elektrische wagen een belachelijke aankoop zou zijn. Integendeel, de elektrische wagen is voordeliger.
Het prijsverschil in verbruik is (nog) niet van die orde dat men zichzelf wil beperken in het bereik..
Wat moet men doen bij een langere reis of een uitzonderlijk drukke dag ?..een 2de wagen als reserve kopen ?..de brandstoftanks worden maar steeds groter omdat veel mensen het overslaan van een tankbeurt aangenaam vinden.

Niet iedereen beschikt over een garage met plaats voor een lader..

Dit soort wagens is zeker geschikt om een deel van het verkeer te vervangen..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2010, 09:35   #26
thefishdoesntthink
Gouverneur

thefishdoesntthink's schermafbeelding

Standaard

Oud nieuws.
De eerste auto's die op deze planeet rondreden waren allemaal electrisch, begin jaren 1900.
Oud 23 november 2010, 09:57   #27
giserke
Banneling

Standaard

Hoe zit dat met de inverkeersstelling en de verkeersbelasting?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2010, 10:29   #28
giserke
Banneling

Standaard

Deze komt volgend jaar hier op de markt: tesla S http://www.teslamotors.com/models

Hij zou 50.000 dollar kosten (37.000€)
Wel als het zover is, ik koop dat.

Laatst gewijzigd door giserke : 23 november 2010 om 10:31.
Oud 23 november 2010, 12:49   #29
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Deze komt volgend jaar hier op de markt: tesla S http://www.teslamotors.com/models

Hij zou 50.000 dollar kosten (37.000€)
Wel als het zover is, ik koop dat.
Ik kan me die wagen niet veroorloven.
Ook, ik rijd regelmatig met wat "grotere dingen" rond, zoals de robots van Team RCC. Doe dat maar eens met je electro coupé...
Oud 23 november 2010, 14:05   #30
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Wat moet men doen bij een langere reis of een uitzonderlijk drukke dag ?..een 2de wagen als reserve kopen ?..de brandstoftanks worden maar steeds groter omdat veel mensen het overslaan van een tankbeurt aangenaam vinden.
Japans systeem toepassen: lege batterij vervangen met een volle. Duurt 2 a 3 minuten.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2010, 14:24   #31
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Japans systeem toepassen: lege batterij vervangen met een volle. Duurt 2 a 3 minuten.
Door ervaren personeel of een peperdure automatische installatie. Detail nietwaar.
Oud 23 november 2010, 14:29   #32
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Hopelijk niet.
met de auto naar het werk, en hem daar heel de dag laten opladen
Oud 23 november 2010, 14:33   #33
giserke
Banneling

Standaard

Zie dat ens hier
Dat is toch wel 37k waard hé

Oud 23 november 2010, 14:43   #34
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Zie dat ens hier
Dat is toch wel 37k waard hé
Misschien wel, maar ik kan het er niet aan geven, al zou ik willen.
Oud 23 november 2010, 14:47   #35
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Door ervaren personeel of een peperdure automatische installatie. Detail nietwaar.
Een benzinepomp is ook een peperdure installatie. Misschien niet zo duur als het batterij vervangingssysteem maar nieuwe technologie is altijd duur en zo'n installatie zou gemakkelijk 20 jaar of meer mee moeten kunnen gaan.

Laatst gewijzigd door Pieter B : 23 november 2010 om 14:49.
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2010, 15:05   #36
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een benzinepomp is ook een peperdure installatie.
Wat is er zo duur aan een blikken doos, een paar kunststof slangen en wat pistolen? Een groot vat in de grond is ook de kost niet hoor.

Citaat:
Misschien niet zo duur als het batterij vervangingssysteem maar nieuwe technologie is altijd duur en zo'n installatie zou gemakkelijk 20 jaar of meer mee moeten kunnen gaan.
Een automatisch systeem moet idiootveilig zijn. Helaas vind moeder natuur steeds wel een betere idioot.
Oud 23 november 2010, 19:54   #37
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wat is er zo duur aan een blikken doos, een paar kunststof slangen en wat pistolen? Een groot vat in de grond is ook de kost niet hoor.

Een automatisch systeem moet idiootveilig zijn. Helaas vind moeder natuur steeds wel een betere idioot.
Benzine stations moeten meer idioot veilig zijn, batterijen zijn namelijk niet zo explosief.
Oud 23 november 2010, 21:38   #38
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Benzine stations moeten meer idioot veilig zijn,
Elke dag ontploft er wel eentje nietwaar.

Citaat:
batterijen zijn namelijk niet zo explosief.
De Lipo chemie is anders wel niet onaardig explosief, en uiteindelijk, als je met kilowatts afgegeven vermogen gaat spelen, dat kan ook al aardige knetters geven.
'k zal na't werk wat filmpjes tonen wat een klein Lipo'tje al kan doen. Dan mag je verbeelding dat X1000 ofzo extrapoleren.

Ik heb al meerdere malen sleutels en tangen zijn verdampen...
Oud 23 november 2010, 22:11   #39
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Quatch. Ik zit met mijn snufferd op de accutechnologie.
Guttegutte toch, de EZ 1.

In 1998 was het wel zo dat Lithium-Ion batterijen alleen goed waren voor kleine verbruikertjes, maar op dit moment, vergeet het maar.

Per Gewichts/capaciteitsverhouding laten Lithium accu's elke nikkelaccu gewoon in de middeleeuwen.

In alle geval, een electrische wagen bouwen konden we al in 1900 en vroeger. Alleen de toenmalige accu's waren loodzwaar, en dit duurde tot de jaren 60 van deze eeuw, omdat men voor de ruimtevaart geen loodaccu kon veroorloven kwa gewicht. Dat gaf de geboorte aan Nikkel Cadmium batterijen, fuelcells en atoomaccu's.
De doorontwikkeling van accu technologie gaf ons de Nikkel metaalhydride accu en de onbekende , goedkopere Nikkel-zink accu. Maar ook de Lithium gebaseerde accus.

Toen ik met mijn hobby begon, waarbij gewicht, opslagcapaciteit en afgiftemogelijkheden cruciaal zijn, waren de 2 opties duidelijk. Loodaccu en Nikkel Cadmium. De loodaccu's hadden als voordeel dat ze betaalbaar (niet goedkoop) waren en voor hun opslagcapaciteit zeer hoge stromen kunnen afgeven. Helaas waren het gewicht en de efficientie doordoeners. Een zwaar belaste loodaccu zakt gemakkelijk tot onder 50% efficientie.
Nikkel Cadmiums waren een pak lichter en hadden een betere efficientie. Helaas waren ze wel een grootorde duurder per watt. En was het piekvermogen minder, waardoor je weer meer opslag moest installeren, wat de prijs nog meer opdreef.

Op dit moment beginnen de high end loodaccu's even gemakkelijk te vinden dan de "bruikbare" Lithium polymer of nog veiligere Lithium ijzer nano-fosfaat accu's voor eenzelfde afgegeven vermogen, voor een gewicht dat minder dan een kwart is.
9Ah 12V loodaccu piek 100A, gewicht 2.7kg, vermogen afgegeven op die belasting, na 9Ah erin te pompen, 4Ah. Kostprijs €30
4.6Ah 11.1V LiFe 420 gram, piek 280A, vermogen afgegeven na het volladen van de 4.6 Ah 4.4 Ah. Kostprijs €60

De dingen die beletten om een commercieel aanvaardbare electrowagen te bouwen zijn
  • kostprijs van lichtgewicht accus met voldoende bereik
  • distributie van electriciteit

In België kunnen we de bureaucratie ook tellen als probleem. maar da's te omzeilen.
Chevron patent mijn kloten. NiMH is passé. Al een jaar of 4 trouwens.
Het probleem met Nickel Metal Hydride batterijen zou te maken hebben met het houden van de temperatuur op -180graden, of ben ik mis?
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2010, 22:27   #40
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Iederen lijkt te geilen om een deel van het lithium van Bolivia te kunnen exploteren. Er zit daar blijkbaar veel toekomstmuziek in.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be