Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 mei 2004, 14:54   #21
sebby
Burgemeester

Standaard

Cross Of Iron is toch ook een hele goeie. En meer recent, die Roman Polanski film :The Pianist.

Maar back to topic: idd, waar blijven de realistische reportages en goede films? btw.: The Longest Day ben ik al KOTSbeu...
Oud 27 mei 2004, 15:02   #22
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Ik vind oorlogsfilms gewoon saai : seen one, seen em all.

't zelfde voor (fictieve) oorlogsboeken.

Langs den andere kant, op de verjaardag van D-Day zouden ze toch in sfeer kunnen blijven voor diegenen die er wel om geven natuurlijk. Ik zal dan ondertussen wel naar menne DVD van LoTR kijken ofzo.
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2004, 15:19   #23
bruut geweld
Minister-President

bruut geweld's schermafbeelding

Standaard

Mja , "goede" oorlogsfilms...

vergelijk idd the longest day eens met saving private ryan

Wat de landing betreft : TOTAAL onvergelijkbaar ; ook al hebben beide scenes uit dog green sector , omaha beach.

weet nog dat ik als kleine voor de eerste keer de landing zag in the longest day ...spijtig, dat ik er niet bij dacht ik dan mezelf baserend op dat stukje film.

een realistische goede oorlogsfilm moet tegelijk de waanzin en de bloederige taferelen gedetailleerd in kaart brengen zonder zich te verliezen in special effects, heldenverering en dergelijke

vb van slechte : the dirty dozen, the devils brigade, merrils merauders, the green berets en zovelen andere die ik liever vergeet

War is hell , niet alleen voor de vijand, maar ook voor jou
Het maakt niet uit hoe goedje getraind bent, hoe hard je bent, hoeveel gelijk je hebt, wat je allemaal al niet gepresteerd hebt...
Wrong time wrong place : en uw hersenen hangen samen met de rest van uw schedel op uw schouder...

Saving private ryan mag je idd erook bij rekenen. full metal jacket voor een gedeelte ook : de beste scene buiten boot camp is die waarin de helicoptergunner in het wilde weg op burgers begint te schieten . Isn't it difficult to shoot women and children ? = sadistisch grijzend no, they don't run as fast as the men...
mooie illustratie van de waanzin en het sadisme.
bovendien willen amerikanen vooral een film waarin ze op het einde overduidelijk winnen (we where soldiers en tears of the sun zijn de laatste voorbeelden) hoewel er goed scenes in zitten, verwordt de hele film daardoor ongewild tot een parodie
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2
bruut geweld is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2004, 15:28   #24
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Enkel spijtig van diene mottige voetbal op dinsdag en woensdag (ben ik blij dat Sporza er is...).
Volledig mee eens. Mijn vriend en ik willen 's woensdag altijd graag filmfan kijken, maar de laatste weken lukt dat niet..
"Mijn vriend en ik" yeah right
Nu weten we wie er bij jullie thuis de broek draagt.
Oud 27 mei 2004, 15:29   #25
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruut geweld
full metal jacket voor een gedeelte ook : de beste scene buiten boot camp is die waarin de helicoptergunner in het wilde weg op burgers begint te schieten . Isn't it difficult to shoot women and children ? = sadistisch grijzend no, they don't run as fast as the men...
mooie illustratie van de waanzin en het sadisme.
Kubrick en Coppla haalden de pittigste dialogen uit eenzelfde boekje, 'Dispatches' van Michael Herr, straffe kost. Bij gebrek aan goede vertaling de originele versie halen.

euh... wat zou er naast dat surfen in godsnaam overdreven zijn aan die helicopter-scene uit Apocalypse Now? Te weinig helicopters, dat wel ja...
Oud 27 mei 2004, 18:42   #26
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Tarantino zou een film over D-Day in zijn pijp hebben zitten. Ik ben benieuwd...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2004, 18:55   #27
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Tarantino zou een film over D-Day in zijn pijp hebben zitten. Ik ben benieuwd...
Ja, als het weer "kijk eens naar mij want ik ben anders!!" �* la kill bill is, hoeft het niet (en te zeggen dat Pulp fiction zo goed was)

Anyway, oorlogsfilms schoppen kont!!!
Oud 27 mei 2004, 19:28   #28
PAJOT
Banneling

Standaard

Hier kan je allerlei goede films terugvinden :

http://www.freier-widerstand.net/emule/
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2004, 19:32   #29
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Het is 60 jaar geleden dat het D-Day was. Op de Vlaamse zenders is er geen enkele oorlogsfilm te zien.

Men heeft wel extra documentaires, maar voor filmen moet je naar o.a. France 2 gaan.

Een schande voor de openbare en de commerciële TV.
Daar heb je gelijk in!

Misschien dat de kijkcijfers erop achteruit zouden gaan wanneer men dat elk jaar doet? Bv. met Pasen komt altijd de kruisiging en verrijzenis van Jezus Christus aan bod. Dat wordt op den duur wel erg afgezaagd.

De remedie: DVD kijken! Bv. de volledige reeks van Band Of Brothers, Saving Private Ryan.....
Oud 27 mei 2004, 19:53   #30
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

In die tiendelige reeks van Band Of Brothers had ik bv liever wat meer de acties van het Belgisch Verzet aan bod zien komen. België is in die hele reeks enkel van tel met het Ardennenoffensief. En als ze dan het verzet in beeld brachten, was dat in Holland.

"Wier from de deutschj rezistans"
Oud 27 mei 2004, 21:55   #31
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruut geweld

idd : stalingrad : klasse
eveneens : das boot !
toch ook usa : apocalypse now redux (buiten de overdreven helicopterscene)
Saving Private Ryan vind ik toch een uitstekende film eerlijk gezegd
ook saving private ryan is redelijk eenzijdig.
de landingsscene in het begin is goed in beeld gebracht en er werd idd in soms in de amfibieboten geschoten wanneer het luik openging.

maar wat zien we van de doodsangst die de duitse soldaten (17-18 jaar...) hadden wanneer zij, relatief pover bewapend, zowat de grootste legermacht ooit op zich af zagen komen?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2004, 22:21   #32
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door §tijn
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Het is 60 jaar geleden dat het D-Day was. Op de Vlaamse zenders is er geen enkele oorlogsfilm te zien.

Men heeft wel extra documentaires, maar voor filmen moet je naar o.a. France 2 gaan.

Een schande voor de openbare en de commerciële TV.

Op 6 Juli komt er op Canvas een speciale D-day-dag dacht ik met een historiereportage.
VTM zal wel "the longest day" uitzenden...
Waar? Ik heb het alleszins nergens gezien in het programmaboekje...

En documentaires zijn saai...
Oud 29 mei 2004, 10:58   #33
blabla
Vreemdeling

Standaard

daar gaat jouw dorst naar kennis...
blabla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2004, 12:13   #34
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blabla
daar gaat jouw dorst naar kennis...
Niks van, ik ken de feiten al. Ik wil entertainment!!!
Oud 29 mei 2004, 18:08   #35
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Ik vind dat de meeste oorlogsfilm naar het einde toe een opgeklopt gevoel van heldendom tentoonspreiden hetgeen niet overeenkomt met de werkelijkheid. Oorlogsfilms zetten meestal één of 2 acteurs té centraal voor welbepaalde historische gebeurtenissen.
hoop dat ik er geen gewoonte van ga maken, maar ik moet Guderian gelijk geven.

Wat uw laatste punt betreft zijn de Amerikanen inderdaad kampioenen, idem voor creatief met de waarheid omgaan en pseudo-heroïsch gezeik...
Recent komt daar dan ook nog es de obligate love-interest bij kwestie van ook vrouwen naar de cinema te lokken?

prefereer persoonlijk het wat rauwere en donkerdere Europese werk, de Duitse prent "Stalingrad" zullen velen kennen. Geen John Wayne toestanden voor mij, die vent deed alleen maar alsof ie een cowboy was
Ja , de Europese oorlogsfilms zijn in vele gevallen beter.

Hollywood verkracht regelmatig historische gebeurtenissen. Ik word daar zot van. Laatste keer was met die U-571. Een film gebaseerd op een geslaagde Britse missie om een enygma machine buit te maken.
Uit commerciele overwegingen (de amerikaanse markt is blijkbaar niet klaar om niet-amerikaanse helden op beeldscherm te zien) hebben ze daar even een Amerikaanse missie van gemaakt. Zéér respectvol voor de historische Britse bemanning. En ja, uiteraard met een neger er bij wiens gat door heel de blanke bemanning gekust werd. Accuraat !

Saving Private Ryan vond ik zéér goed , maar het lijkt natuurlijk weer alsof er enkel Amerikanen in die oorlog zijn omgekomen. Baanbrekend was wel dat er voor de eerste keer in een Amerikaanse WWII film ook zwakheden getoond worden. Het verhaal was wel melig.

Band Of Brothers is een bangelijke miniserie (10+ uur sterk beeldmateriaal). Weinig op aan te merken. Beter dan Saving Private Ryan.

Stalingrad (Europees) is een van de betere over het Oostfront.

Das Boot (Europees) is ook super.

Enemy at the gates (Europees) ook goed. Die begin scene met de Stuka's !

De allerslechtste WOII film dat ik ooit gezien heb , moet die Windtalkers zijn. Wa was dat voor iets?
Max is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2004, 18:17   #36
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max
Hollywood verkracht regelmatig historische gebeurtenissen.
Merk op dat de meeste beroemde oorlogsfilms dateren van de periode van de oorlog met Vietnam...

Citaat:
Uit commerciele overwegingen (de amerikaanse markt is blijkbaar niet klaar om niet-amerikaanse helden op beeldscherm te zien) hebben ze daar even een Amerikaanse missie van gemaakt. Zéér respectvol voor de historische Britse bemanning. En ja, uiteraard met een neger er bij wiens gat door heel de blanke bemanning gekust werd. Accuraat !
Tiens, die homoerotische scene heb ik gemist bij de -overigens waardeloze- film...

Citaat:
Saving Private Ryan vond ik zéér goed , maar het lijkt natuurlijk weer alsof er enkel Amerikanen in die oorlog zijn omgekomen.
Ik vond vooral dat er veel moffen in dood gingen

Saving Private Ryan vond ik emotroep. Enkel het begin en het einde zijn de moeite waard (en dan bedoel ik niet als de ouwe Ryan voortmankt naar dat graf, maar de landing en het verdedigen van de brug).

Citaat:
Baanbrekend was wel dat er voor de eerste keer in een Amerikaanse WWII film ook zwakheden getoond worden. Het verhaal was wel melig.
Enorm... Het heeft de hele film verpest.

Citaat:
Band Of Brothers is een bangelijke miniserie (10+ uur sterk beeldmateriaal). Weinig op aan te merken. Beter dan Saving Private Ryan.
Mijn favoriete "film"! Aflevering 7 en 8 vind ik zwak, maar voor de rest... Heel wat beter dan die emoshit van Shaving Ryan's Private... Bah...

Citaat:
Stalingrad (Europees) is een van de betere over het Oostfront.

Das Boot (Europees) is ook super.
Niet gezien...

Citaat:
Enemy at the gates (Europees) ook goed. Die begin scene met de Stuka's !
Vond ik een van de meest spannende oorlogsfilms. Vooral de zelfmoordaanval in het begin is aangrijpend. Weer een meesterwerk van Jean-Jacques Annaud!

Citaat:
De allerslechtste WOII film dat ik ooit gezien heb , moet die Windtalkers zijn. Wa was dat voor iets?
Nooit gezien.

Dirty Dozen is ook leuk...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be