![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Simpel de overheid heeft met ons geld (en dus ons bloed zweet en tranen) geknoeid en gebruikt voor doelen waar het niet voor moest dienen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() IERLAND? IS DIT EEN GRAP OF OM TE HUILEN?
Ierland was een proefstation, een proefkonijn voor het neoliberalisme. Ze gingen de eeuwenlange schapenboeren eens naar de moderne wereld katapulteren. Evolutie was niet meer nodig, wij kunnen met geld en schulden (opdringen) alles bereiken! We zetten de Ieren in fabrieken, burelen en magazijnen en laten ze consumeren, we laten ze van hun prachtige land een storthoop maken omwille van het consumentisme. Gevolg: Geen enkel land heeft kans op slagen zonder de “natuurlijke evolutie” te passeren. De nu terug op hun poten gevallen schapenboeren moeten 100 jaar schulden terug betalen voor deze neoliberale modernismen gril. Toekomst: We zullen dit prachtig volk weer 100 jaar moeten missen is de nieuwe wereldevolutie. Met veel geluk horen en zien we ze misschien nog eens op Eurosong met hun enorme cultuurliederen. Bedankt in ieder geval beste elite en jetset voor deze “economische faling” met dit prachtige volk en hun ongelooflijke cultuur. Het doet me een beetje denken aan de bikini eilanden, bij het uitproberen van de eerste waterstofbom. Bikini atol, Marshall eilanden: http://www.inzichten.nl/topografie/t...sen_bikini.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Gaat ons wel zwaar pijn doen maar het is dan enkel te open dat de ogen en geesten eindelijk eens opengaan en dat we onze samenleving eens grondig beginnen te herdenken!
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is dus niet mogelijk "dat een bank blut is want ze heeft veel griekse obligaties" he. Dan moet ze die gewoon maar doorverkopen. Indien je echter bedoelt dat ze toxische waardepapieren hadden van Griekse of Portugese banken, dat is iets anders, maar ja, dan had de Ierse staat misschien 2 keer moeten nadenken alvorens die banken te steunen he. Mij lijkt het dus een beetje kort door de bocht om te stellen dat de Ieren gaan afzien om de Portugezen of zo te steunen. De Ieren zien af omdat hun STAAT zwaar deficitair is. Die staat is zwaar deficitair omdat die dingen gedaan heeft die zijnen bruine niet kon trekken, zoals het willen steunen van sommige banken. Ik snap trouwens niet dat staten zich in Europa in de problemen steken voor banken die toevallig op hun grondgebied zijn gevestigd. Staten hebben misschien banken nodig, maar gelijk welke prive bank is ok binnen de Euro-zone, he. Stel dat de de Ieren de Ierse banken laten failliet gaan, dat geeft geen probleem, Duitse of franse banken kunnen daar direct de rol van overnemen als ze goesting hebben. En als de Duitsers of de Fransen schrik hebben van een sneeuwbal effect of zo, dan zou ik als Ierse staat zeggen: doe maar. Red dan maar de Ierse banken, ik geef er geen fluit om. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Parlementslid
|
![]() Zolang de werkende, producerende arme overmeerderheid doelgroep, zich niet zal ontdaan hebben van de ‘Allermachtige gemondialiseerde kapitalistische geheel overkoepelende dictaateconomie’, - Zolang dat het 'Volk' niet zal ingezien hebben dat de eerst genoemde groep hun 100% manipuleert door bv. : de spelregels op te leggen en steeds maar zelf de kaarten uit te delen. - Zolang dat de 'Walen', 'Vlamingen' en alle andere etnische of culturele doelgroepen niet zullen inzien dat ze kunstmatig vijandig tegenover elkaar staan en gehouden worden, gewoon omdat het een reeds met succes beproefde overheerstechniek is. (laat 2 honden voor een bot vechten, de derde zal ermee gaan lopen. Deze laatste genoemde is de kapitalist uiteraard)
Zolang de ‘massa’ geen andere god zal aanbidden dan ‘POEN’ en tevens de traditionele religies zal blijven negeren. Zolang dat ze niet zullen inzien dat het vroegtijdig vervangen van hun confortuitrustingen en steeds maar op de loer liggen voor de laatste verfijningen op het gebied van de technologische ‘schlagers’. Kortom, zolang men geregeld een fiks deel van onze inkomsten op het altaar van de almachtige god ‘POEN’ zullen opofferen, zal er niet veel aan gedaan kunnen worden. Denk erom: zelfs sterven kost iedereen veel geld waarvan, de ‘Kapitalisten’ het grootste aandeel van opstrijken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En hoe zou "de werkende producerende arme overmeerderheid doelgroep" eruit zien zonder die economie ? (dus zonder bedrijven, werkgevers, fabrieken, verdeelketens van de produkten, banken, geldverdeelautomaten, belastingscontroleurs en dergelijke)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Parlementslid
|
![]() Zolang dat de beroepseconomisten, (welke nog niet helemaal werden opgeslorpt door de god 'POEN') , zullen het falend corrupt economisch stelsel niet kunnen keren, zolang; ze zullen blijven denken, redeneren en handelen op basis van de leerstof die ze in de Universiteiten hebben meegekregen.
Gezond verstand, inzicht en willen dat het veranderd is bij dit proces veel meer waard dan ontoepasselijke vergane schoolboeken en diploma. Zolang de economisten, (welke nog niet helemaal werden opgeslorpt door de god 'POEN') , zullen blijven denken, redeneren en handelen op basis van de leerstof die ze in de Universiteiten hebben meegekregen. zullen ze het 'falend-corrupt-economisch-stelsel' niet kunnen keren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Globaal gezien is het niet aan het systeem dat het schoentje knelt, maar wel de manier waarop men het doet fungeren. Zoals het nu gaat is het doodeenvoudig: ONGEZOND punt. Probeert U maar eens anders te denken. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ge moet trouwens (zoals nog een paar anderen) ophouden met denken dat het "economisten" zijn die de "economie" organiseren, he. Economisten zijn wetenschappers die het fenomeen "economie" trachten te bestuderen. Zoals astronomen niet de mensen zijn die de sterren aan het firmament hangen en de planeten bewegen, zijn economen niet de mensen die de economie organiseren... Laatst gewijzigd door patrickve : 9 december 2010 om 08:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Maar moest een private bank nu zelf geld maken zonder een goudstandaard en een andere manier vinden om vertrouwen te creëren, dan is dat ook goed. De markt zal dan wel oordelen of het geld goed is. Spijtig genoeg zitten we niet in een ideale vrije marktsituatie maar zijn er centrale banken. In dat geval zijn er geen mogelijkheden tot experimentatie. De enige vorm van geld is deze die de overheid via wet oplegt. Er is geen vrije keuze en in dat geval ben ik voorstander van een goudstandaard. Want goud heeft bewezen dat het goed werkt. Dat het een stabiele waarde heeft, dat het een bescherming tegen inflatie biedt,... Dit in tegenstelling tot fiat geld dat al verschillende keren gefaald heeft: hyperinflaties, bubbels, creeping inflation en accellerating inflation,... Citaat:
--> Consumptie = Inkomen - Investeringen en --> Sparen = Investeren Daarmee wil ik zeggen dat iedere vorm van sparen investeren is. Zelfs al steek je je goud in je matras, dan nog zal je (onrechtstreeks) investeren. Want: Moest je wel consumeren, dan werden er goederen voor jou geproduceerd die jij dan kan kopen met je goud en om ze dan zelf te consumeren. Als je je goud in je matras steekt. Dan hoeft niemand goederen voor u te produceren. Door niet te consumeren komen er dus meer productiemiddelen vrij. Je verhoogt het relatieve aanbod van productiemiddelen dus hun prijs daalt. Hierdoor kunnen anderen met hun goud meer productiemiddelen kopen dan wanneer jij zou consumeren. De daling van de hoeveelheid geld die jij veroorzaakt door goud in je matras te steken wordt exact gecompenseerd door een prijsdaling van productiemiddelen waardoor de totale verkochte hoeveelheid productiemiddelen even groot is dan wanneer je zelf productiemiddelen gekocht (= geïnvesteerd) had met je goud. Het is volledig neutraal en das volledig is lijn met de gangbare visie op geld, nl. dat de geldhoeveelheid geen effect heeft op de reële economie. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Maar moest een private bank nu zelf geld maken zonder een goudstandaard en een andere manier vinden om vertrouwen te creëren, dan is dat ook goed. De markt zal dan wel oordelen of het geld goed is. Spijtig genoeg zitten we niet in een ideale vrije marktsituatie maar zijn er centrale banken. In dat geval zijn er geen mogelijkheden tot experimentatie. De enige vorm van geld is deze die de overheid via wet oplegt. Er is geen vrije keuze en in dat geval ben ik voorstander van een goudstandaard. Want goud heeft bewezen dat het goed werkt. Dat het een stabiele waarde heeft, dat het een bescherming tegen inflatie biedt,... Dit in tegenstelling tot fiat geld dat al verschillende keren gefaald heeft: hyperinflaties, bubbels, creeping inflation en accellerating inflation,... Citaat:
--> Consumptie = Inkomen - Investeringen en --> Sparen = Investeren Daarmee wil ik zeggen dat iedere vorm van sparen investeren is. Zelfs al steek je je goud in je matras, dan nog zal je (onrechtstreeks) investeren. Want: Moest je wel consumeren, dan werden er goederen voor jou geproduceerd die jij dan kan kopen met je goud en om ze dan zelf te consumeren. Als je je goud in je matras steekt. Dan hoeft niemand goederen voor u te produceren. Door niet te consumeren komen er dus meer productiemiddelen vrij. Je verhoogt het relatieve aanbod van productiemiddelen dus hun prijs daalt. Hierdoor kunnen anderen met hun goud meer productiemiddelen kopen dan wanneer jij zou consumeren. De daling van de hoeveelheid geld die jij veroorzaakt door goud in je matras te steken wordt exact gecompenseerd door een prijsdaling van productiemiddelen waardoor de totale verkochte hoeveelheid productiemiddelen even groot is dan wanneer je zelf productiemiddelen gekocht (= geïnvesteerd) had met je goud. Het is volledig neutraal en das volledig is lijn met de gangbare visie op geld, nl. dat de geldhoeveelheid geen effect heeft op de reële economie. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De oplossing is dat de ECB of de Ierse CB deze obligaties overneemt van die banken tegen de nominale waarde! Ik vraag mij nu af of de ECB ze gekocht heeft of dat de Ierse CB er ze heeft gekocht. Als Griekenland en Portugal van het IMF hun schulden mogen herstructureren lijdt de Ierse staat dus een aanzienlijk verlies op deze obligaties en daarmee steunt Ierland dan feitelijk andere zwakke EU landen. Citaat:
Citaat:
En dan denk je dat de Ieren daarna gewoon weer in de EU zaken kunnen doen en grondstoffen en brandstoffen kunnen kopen? Ze zullen met huid en haar aan de schuldeisers zijn overgeleverd. Nu hebben ze nog enige vorm van zelfbeschikking. Laatst gewijzigd door Piero : 9 december 2010 om 12:38. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben inderdaad aanhanger van de subjectieve waarde theorie, als het hem gaat om precieze prijsrelaties te vinden, maar je gaat mij toch niet zeggen dat er geen intrinsieke waarde is aan dingen zoals voedsel, he. (om er een cijfer op te plakken, dan ben ik het met U eens natuurlijk, dat is volledig bepaald door hoeveel honger men heeft en hoeveel honger men wil lijden om een zeilboot te hebben) Er zijn nu eenmaal dingen die ergens wel een onontkenbaar nut hebben (of tenminste categorieen van dingen) en waarvan men zich niet kan indenken dat het "afval" zou kunnen zijn ; terwijl voor mij goud evengoed "afval" zou kunnen zijn evengoed als vele radio-isotopen in "nucleair afval" bijvoorbeeld. Behalve dat het blinkt en zwaar weegt wat er dus een minimaal gebruiksnut aan geeft, maar wat gemakkelijk te substitueren is. Ik kan mij niet indenken dat graan "afval" is, of dat olie "afval" is (jaja, ik kan mij situaties indenken waarbij graan of olie ongewenst is op die plek en in die hoedanigheid, maar in 't algemeen gesproken). Citaat:
Citaat:
Als gij met een handelaar afspreekt dat ge die in Yen betaalt, dan kunt ge dat toch ? Citaat:
Citaat:
Maar toch lijkt er ergens iets te wringen, want: als je spaart door geld uit te lenen aan een ondernemer, dan is het evident dat je investeert. Maar als je spaart door je geld in een kous te stoppen, hoe geraakt die ondernemer dan aan zijn investeringsgoed ? Die ziet dan misschien wel dat de bakkersoven nu 300 gram goud kost in plaats van vroeger 330 gram wegens de deflatie die je veroorzaakt hebt, maar hoe geraakt die aan die oven ? Er is natuurlijk deflatie die maakt dat investeringsgoederen (nominaal) goedkoper geworden zijn, maar de inkomens van bedrijven zijn ook nominaal omlaag gegaan, dus relatief gezien blijven investeringsgoederen even duur. Stel dat IEDERE spaarder zijn geld (zeg maar goud) gewoon bijhoudt gedurende 3 jaar en NIEMAND nog wat dan ook uitleent. Om dan na 3 jaar terug alles uit te geven aan consumptie. Waar is de investering dan van gekomen ? Laatst gewijzigd door patrickve : 9 december 2010 om 12:53. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Kijk, als ge akties hebt van een bedrijf in moeilijkheden, en daardoor scheurt ge uw broek, dan is dat niet de schuld van dat bedrijf, en dan moet ge uw verlies niet zien als een "steun aan dat verlieslatend bedrijf", he. Ge hebt ze zelf gekocht, ge draagt daar nu zelf uw verantwoordelijkheid van. Citaat:
Citaat:
Ierse bedrijven die solvabel zijn kunnen evengoed geld gaan lenen in een Duitse bank, he. Ja, het zal hen misschien wat meer kosten, maar die kost is minimaal in vergelijking met de stoten die ze nu uithalen ginder. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
-legal tender wetten -overheid en belastingen zijn in euro's -ik mag niet zomaar mijn eigen geld uitgeven In de vorm van bilaterale ruil mag je wel eender wat ruilen, maar op vlak van indirecte ruil zijn er toch een aantal beperkingen. Citaat:
Slaagt de bakker er toch niet in om een voldoende hoge interest aan te bieden zodat mensen niet oppotten, dan was zijn investeringsproject alhoewel boekhoudkundig winstgevend, niet economisch winstgevend (inclusief opportuniteitskosten). Theoretisch is zo een geval niet uit te sluiten, maar het lijkt wel erg ongeloofwaardig. Merk op dat zelfs bij inflaterend fiatgeld dit geval niet uit te sluiten valt. Alleen is het iets minder waarschijnlijk. Maar het is niet eens zoveel minder waarschijnlijk. Want als niemand wil investeren dan heeft de eerste euro vast een rendement van 100% zonder inflatie of een rendement van 102% met inflatie. Dat gaat hem nu niet het verschil gaan maken. Zolang sommige mensen wensen te investeren zal er een degelijke allocatie zijn. Laatst gewijzigd door Bebob : 9 december 2010 om 13:14. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maw, ik blijf erbij dat goud een groot stuk van zijn waarde heeft vanwege zijn fiat afspraak als zijnde een ruilmiddel, en niet als een intrinsiek goed. Natuurlijk kan ik dat niet echt bewijzen, want je kan nooit de "diepere bedoelingen" van de mensen hun beslissingen doorgronden en dus de reden kennen WAAROM ze iets op prijs stellen. Niettemin lijkt het mij redelijk logisch, omdat je nergens veel goud gebruikt ziet dat NIET de functie heeft van "waardevol te zijn". Goud diende en dient nog steeds "om rijkdom te etaleren". Graan of olie niet echt. Natuurlijk kan een rijke sjeik met voldoening kijken naar al die tankers en zo die "zijn" olie transporteren en geeft dat ook een "external sign of wealth", maar olie heeft veel andere toepassingen. Goud heeft zo goed als geen andere toepassingen dan "rijkdom" te etaleren of te transporteren. Laatst gewijzigd door patrickve : 9 december 2010 om 17:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Hoe waardevol is het dekken van een primaire behoefte? Toch vast veel belangrijker dan het dekken van mijn behoefte van ijdelheid. Het lijkt logisch dat ik meer wil betalen voor een kilo graan die me in leven houdt, dan voor een klein gouden ringetje dat blinkt. De reden waarom graan niet meer waard is dan goed wordt gegeven door de theorie van marginale waarde. Als ik 0kg graan heb, dan wil ik veel betalen voor 1 extra kg. Als ik 1000kg graan heb, dan wil ik niet veel meer betalen voor 1 extra kg. De combinatie van de marginale waarde en de subjectieve waarde zorgt ervoor dat het echt niet uitmaakt wat de oorsprong van iemands waardeoordeel is. En dus is de waarde van graan niet superieur aan de waarde van goud. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |