Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 28 mei 2004, 20:15   #21
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Als Vivant zijn basisinkomen laat vallen en zijn passieve belgicisme (we spreken ons er niet over uit wil zeggen: we blijven in hetzelfde systeem) verruilt voor een independistisch standpunt, word ik stante pede lid. Confederalisme, en kans op mijn stem hebben ze...
Oud 28 mei 2004, 20:23   #22
Eric Verhulst
Schepen

Eric Verhulst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik moet zeggen dat ik op de forumsessies ervaren heb dat de heer Duchâtelet niet zo wereldvreemd is als de meeste politici. Hij staat dan ook met beide voeten in het bedrijfsleven.
Dit zijn ook mijn bevindingen. Ik ben verrast vast te stellen dat blijkbaar nogal wat andere partijen plotseling zo nerveus geworden zijn over de bijval die Vivant heeft. Zoals je zegt omdat wat Vivant zegt zinvol is en er geen valse pretentie aanhangt. Waarom zo nerveus doen begrijp ik niet goed. Roland wou zelfs eerst geen Partij en Vivant is nog altijd een vrijwilligers beweging met kwasi geen permanente staf. Niet slecht om zo weinig middelen zoveel te bereiken. En bij Vivant wil iedereen gewoon dat het systeem verandert, m.a.w. elke partij mag hun programma overnemen (er is trouwens voor de kartel vorming met iedereen gepraat). Maar cafebazen met linkse signatuur, groene sokken en bruine dogmatische hemden kijken zo ver niet. Als de CD&V wat minder conservatief zou doen, kan er evengoed een aliantie VLD-CD&V uitkomen.
En wat dat zogenaamde belgisisme betreft, dat is gelul. Bij Vivant staat de individuele persoon centraal. Er zijn in Wallonie ook veel mensen die van het PS juk afwillen.
... the end result is that you are left with an extremely homogenuous group that looks down on er even dispises outsiders. Cults exclude people, obey heroes, become dogmatic and develop a crocodile syndrome – no ears but really a big mouth. It happened to David Karresh and his followers in Waco, Texas. It happened to Chancellor Helmut kohl and the CDU in Germany, and it will probably happen again. Beware. (from Karaoke Capitalism – management for mankind.). www.WorkForAll.org
Eric Verhulst is offline  
Oud 28 mei 2004, 20:35   #23
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eric Verhulst
En wat dat zogenaamde belgisisme betreft, dat is gelul. Bij Vivant staat de individuele persoon centraal. Er zijn in Wallonie ook veel mensen die van het PS juk afwillen.
Vivant wil in de eerste plaats een europese partij zijn. En dat vraagt tijd als nieuwkomer . Zij is er niet om te kiezen tussen vlaams en waals maar om te kiezen tussen kortzichtige lokale politiek en duurzame continentale politiek.

Vergeef het diegenen die verder denken dan de volgende verkiezingen dat ze zich aligneren op de gangbare zeden en gebruiken om hun boodschap aan de man in de straat te kunnen brengen. En dus kiezen voor een kartel met een gevestigde partij.

Vivant is er niet voor zichzelf. Vivant is er voor onze toekomst !
Descartes Jr is offline  
Oud 28 mei 2004, 20:39   #24
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
Citaat:
Vivant wil in de eerste plaats een europese partij zijn. En dat vraagt tijd als nieuwkomer . Zij is er niet om te kiezen tussen vlaams en waals maar om te kiezen tussen kortzichtige lokale politiek en duurzame continentale politiek.
Zucht... Zo pronken met ruimdenkendheid en toch zo kortzichtig zijn. Ook de Vlaamse beweging plaatst zich in de Europese context.

Vlaanderen en Wallonië aparte lidstaten van de EU, zoals Tsjechië en Slowakije!!!

Citaat:
Vivant is er niet voor zichzelf. Vivant is er voor onze toekomst !
Please, spaar ons de slogans...
Oud 28 mei 2004, 20:40   #25
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
....
Er zijn in Wallonie ook veel mensen die van het PS juk afwillen.
Ja, maar in Wallonië is het erg gesteld met de politieke cultuur.
Ik heb gespreid over een paar contracten ongeveer anderhalf jaar werkervaring in Wallonië opgedaan. Goed, het laatste was bijna 10 jaar geleden maar toch ...
Oud 28 mei 2004, 20:45   #26
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Zucht... Zo pronken met ruimdenkendheid en toch zo kortzichtig zijn. Ook de Vlaamse beweging plaatst zich in de Europese context.

Vlaanderen en Wallonië aparte lidstaten van de EU, zoals Tsjechië en Slowakije!!!
Volledig akkoord op cultureel gebied. De vier weverkes gaan niet ter botermarkt in Praag. Maar zij zijn veiliger in een europese sociale zekerheid dan in een sociale zekerheid van Manten & Kalle uit Vlaanderen !
Descartes Jr is offline  
Oud 28 mei 2004, 20:51   #27
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

Volledig akkoord op cultureel gebied. De vier weverkes gaan niet ter botermarkt in Praag. Maar zij zijn veiliger in een europese sociale zekerheid dan in een sociale zekerheid van Manten & Kalle uit Vlaanderen !
Als Wallonië dezelfde economische vrijheid zou bezitten als Ierland én even goede politici had, zou Wallonië met al zijn troeven (niet te dun, niet te dicht bevolkt, goede infrastructuur, goede arbeiders, gevarieerd land,...) makkelijk een even groot economisch wonder kunnen worden.

Dat k�*n niet in Belgische context.
Oud 28 mei 2004, 20:57   #28
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Vlaams Blok wordt eindelijk een normale partij..

Nu nog al die criminele activiteiten naar andere sectoren proberen te verleggen en ze zijn er helemaal.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 28 mei 2004, 21:32   #29
Eric Verhulst
Schepen

Standaard

Citaat:
Als Wallonië dezelfde economische vrijheid zou bezitten als Ierland én even goede politici had, zou Wallonië met al zijn troeven (niet te dun, niet te dicht bevolkt, goede infrastructuur, goede arbeiders, gevarieerd land,...) makkelijk een even groot economisch wonder kunnen worden.
Het heeft wel gekund in Vlaanderen zo'n 50 jaar geleden en toen was het Belgische juk veel zwaarder. Alhoewel Wallonie inderdaad nu veel slechter scoort dan Vlaanderen op economisch gebied, moet je niet alle Walen over dezelfde kam scheren, net zoals we best niet alle Vlamingen over dezelfde kam scheren. Er is trouwens een nieuwe wind op komst in Wallonie (Kubla had zelfs een Vlaamse kabinetchef).
Vivant is daarin democratischer. Als er een meerderheid voor gevonden wordt (via referendum) dan mag de splitsing gerust gebeuren. Vivant kiest hier resoluut voor het Zwitserse of Deense systeem waar referenda beslissend zijn en niet de machstgreep van bepaalde groepen.
Ik zie Europa echter meer en meer als een samengaan op verschillende niveaus. Van wijk tot Europees en tussenin gemeentelijk, gewestelijk, enz.
Een volledige splitsing van Belgie gaat dan ook niet zoveel verschil uitmaken. Het zou beter zijn te ijveren voor de bevrijding van het individu, of die nu Vlaming, Waal, allochtoon, Nederlander, Frans, Engels, of gelijk welke nationaliteit is. De PS mag dan wel de plak zwaaien, ze vertegenwoordigt niet alle Walen, net zoals het VB niet alle Vlamingen vertegenwoordigt.
... the end result is that you are left with an extremely homogenuous group that looks down on er even dispises outsiders. Cults exclude people, obey heroes, become dogmatic and develop a crocodile syndrome – no ears but really a big mouth. It happened to David Karresh and his followers in Waco, Texas. It happened to Chancellor Helmut kohl and the CDU in Germany, and it will probably happen again. Beware. (from Karaoke Capitalism – management for mankind.). www.WorkForAll.org
Eric Verhulst is offline  
Oud 28 mei 2004, 21:54   #30
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:
Het heeft wel gekund in Vlaanderen zo'n 50 jaar geleden en toen was het Belgische juk veel zwaarder.
Dat kwam vooral omdat er toen EINDELIJK geïnvesteerd werd in Vlaanderen. Dat waren GEEN Belgische bedrijven als Cockerill etc, maar vooral buitenlandse (lees: Amerikaanse en ook Nederlandse als Philips) bedrijven die hier investeerden.

Die twee situaties liggen dus totaal anders: waar het in Vlaanderen eerder een gevolg was van "nous d'abord" van Wallonië, is het in Wallonië een gevolg van te weinig zelfbestuur.

Citaat:
Alhoewel Wallonie inderdaad nu veel slechter scoort dan Vlaanderen op economisch gebied, moet je niet alle Walen over dezelfde kam scheren, net zoals we best niet alle Vlamingen over dezelfde kam scheren.
Wat heeft de Waalse economie te maken met alle Walen over dezelfde kam te scheren? De Waalse economie is wat ze is en eerder gelinkt aan de wetgeving dan aan "alle Walen". Kortom: u ijlt blijkbaar...

Citaat:
Er is trouwens een nieuwe wind op komst in Wallonie (Kubla had zelfs een Vlaamse kabinetchef).
Wat heeft die Vlaamse kabinetchef te maken met de Waalse economie?

Citaat:
Vivant is daarin democratischer. Als er een meerderheid voor gevonden wordt (via referendum) dan mag de splitsing gerust gebeuren. Vivant kiest hier resoluut voor het Zwitserse of Deense systeem waar referenda beslissend zijn en niet de machstgreep van bepaalde groepen.
Vivant is dan niet echt consequent. Over zo'n standpunt neemt ze dan geen standpunt in en dan schuift men het door naar de burger onder het mom van democratie, maar ze wil wel het basisinkomen én de uitsluitende belasting op verbruik ons in de maag splitsen. Daar neemt men dan wel een standpunt over in dat per se gerealiseerd moet worden.

Citaat:
Ik zie Europa echter meer en meer als een samengaan op verschillende niveaus. Van wijk tot Europees en tussenin gemeentelijk, gewestelijk, enz.
Een volledige splitsing van Belgie gaat dan ook niet zoveel verschil uitmaken.
Weer niet consequent. De splitsing van België gaat juist wél veel uitmaken als tussenniveaus belangrijk zijn. Ten eerste omdat de Vlamingen en de Walen dan wél volwaardige gesprekspartners zijn, ten tweede omdat men binnen dat Europa zich beter kan besturen, zonder bias vanuit Wallonië.

En zeg nu eens eerlijk: wat voor nut heeft België als tussenniveau? Alle schaalvoordelen liggen bij de EU, en intern is het een lege doos. Enkel maar goed voor een paar archaïsche instituten als de koning. En voor de geldstroom van Vlaanderen richting rest EU voor 98% richting Wallonië te sturen. Van Europese solidariteit gesproken...

Citaat:
Het zou beter zijn te ijveren voor de bevrijding van het individu, of die nu Vlaming, Waal, allochtoon, Nederlander, Frans, Engels, of gelijk welke nationaliteit is.
Mooie taal, maar daar ben je niets mee. Hoe doe je dat concreet? De Vlaamse beweging formuleert daar tenminste een antwoord op: zelfbestuur voor Vlaanderen en Wallonië. Smijt daarbij directe democratie en dan zijn we halfweg. Directe democratie als je in een slechte staat woont op zich is nutteloos. Maar het vereist een beetje inzicht om dat te beseffen.

Citaat:
De PS mag dan wel de plak zwaaien, ze vertegenwoordigt niet alle Walen, net zoals het VB niet alle Vlamingen vertegenwoordigt.
Wat komt dat hier bij kijken?
Oud 28 mei 2004, 22:46   #31
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Maar zij zijn veiliger in een europese sociale zekerheid dan in een sociale zekerheid van Manten & Kalle uit Vlaanderen !
Slogans, slogans, slogans. Zo is het gemakkelijk hé?

Maar je slaagt er nog altijd niet in een antwoord te geven op de fundamentele vraag HOE jij een Europese SZ gaat bekostigen met gelijke uitstroom (want het principe van elke SZ) maar ongelijke instroom (want qua belastingheffing verschillen verscheidene Europese lidstaten als nacht en dag: Kijk bv. naar Finland en België met soms meer dan 50% aanslag van het inkomen en een financiering van de meeste sociale verworvenheden via belasting op arbeid, terwijl men in Slovakije bv. een "flat-tax"-systeem van 17% heeft ingesteld.

U wilt een spaarvarkentje aanleggen waarin ongelijk wordt ingelegd, maar gelijk wordt uitgehaald. Dat beestje zal niet vet worden...
zorroaster is offline  
Oud 29 mei 2004, 00:02   #32
Eric Verhulst
Schepen

Standaard

Simpel :

- Basisinkomen voor iedereen aangevuld met kapitalisatie op individuele basis.
Eric Verhulst is offline  
Oud 30 mei 2004, 09:13   #33
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

BRUSSEL «De winst van VLD de voorbije week is quasi volledig toe te schrijven aan haar kartelpartner Vivant. ».
Frank WILLEMSE

(bron: mediargus)
Is het niet eerder zo dat de VLD, Vivant doet winnen ? Dank zij de VLD weten de kiezers nu dat Vivant ook een 'partij' is, terwijl vroeger velen dachten dat die Vivantaffiches reclame waren voor waspoeder of zo.
Cynicus is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be