Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2010, 13:49   #21
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Je zou ook gewoon op al die hellingen zout kunnen strooien met een vloeibaar sproeisysteem: een mix van alcohol en zout moet het zeker doen (geen drinkbare alcohol jongens, zeg maar een soort antivries oplossing dus) Dus je zet de sprinklers klaar, vanaf het vriest om de uur eens 1 minuutje sproeien.

je moet gewoon boetes van 250.000euro geven op alle kamions die brokken maken en technisch niet in orde waren. En niet commaneuken hé, gewoon kijken van: winterbanden ? 2x overladen ? ok dat is dan fout van de baas

Een boete geven aan een doodarme Bulgaarse chauffeur die rijdt voor een grote Duitse Transportfirma....

Ze gaan daar eens goed mee lachen,je mag in ieder geval de chauffeur houden(who cares?),en die camion zul je niet lang vasthouden voordat de advokaten van die firma met de betreffende overheid klaar zullen zijn.

Nee maat,LINEAIRE maatregelen of geen......dat zouden we onderhand al moeten weten.
Overigens,vandaag,in Vlaanderen heel "soepel" verkeer met...vrachtwagens in schaar
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 14:17   #22
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht

Een boete geven aan een doodarme Bulgaarse chauffeur die rijdt voor een grote Duitse Transportfirma....

Ze gaan daar eens goed mee lachen,je mag in ieder geval de chauffeur houden(who cares?),en die camion zul je niet lang vasthouden voordat de advokaten van die firma met de betreffende overheid klaar zullen zijn.
Nee maat,LINEAIRE maatregelen of geen......dat zouden we onderhand al moeten weten.
Overigens,vandaag,in Vlaanderen heel "soepel" verkeer met...vrachtwagens in schaar
Ni te rap zijn , remember Betz ???
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 14:40   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Ik heb het vermoeden dat u in een bandencentrale werkt ofzo.
Neen, gewoon een automobilist (nu al minder) die zich verwondert dat een beetje sneeuw in een "redelijk plat" land op ca. 51° Noorderbreedte zoveel "opstand" kan teweeg brengen.

Deze morgen - met een nieuwe sneeuwlaag van 25-30 cm - was het de eerste keer dat ik me weer in Duitsland waande waar ik xx-jaren woonde op 450 m hoogte, daar waren meestal "normale" winters, en die duurden daar ook enkele maanden langer als hier (qua winterneerslag en °C)

Natuurlijk reed daar iedereen toen al op winterbanden, ook toen de bandentechniek veel minder was als nu. (ik/anderen moesten toen nog zo´n 160 kmh max-sticker plakken op mijn snelheidsmeter, want met die winterbanden van toen mocht men niet sneller)

Ook bestonden er toen nog geen electronische hulpmiddeltjes (ABS, ESP, ASR, EDS,...) op de auto. Op mijn 2e auto had ik wel een 25% mechanisch sperdifferentieel genomen (was toen altijd optie).

En iedereen geraakte er min of meer op zijn werk...

Sneeuw - tijdens de winter - schijnt in Be wel uitzonderlijk en voorpaginanieuws.
Het lijkt hier wel ergens in Afrika waar de inwoners voor de eerste keer in hun leven sneeuw zien...

Laatst gewijzigd door Micele : 24 december 2010 om 14:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 15:45   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Blijkbaar gebeuren de meeste ongevallen momenteel juist met auto's op winterbanden omdat de bestuurders overmoedig worden.
Waarom "blijkbaar" ? Heb je daar een bron van (ook van dat bewust overmoedig worden) ?
Klinkt alleszins onlogisch, bestuurders hebben toch een rij-bewijs dacht ik.

Dan moesten ook ergens de ongevallen gestegen zijn in alle landen waar de winterbanden min of meer verplicht geworden zijn.

"Toevallig" zijn ze wel in Duitsland meer gedaald als in de voorgaande jaren/winters door die "winterbandenplicht" sinds de winter 2006-2007.

En in de Europese landen waar al langer winterbandenplicht is zijn de ongevallen/verkeersdoden ook niet gestegen sinds die wetten.

"Blijkbaar" hoe meer bestuurders met veiligere/aangepaste banden onderweg zijn hoe veiliger het wordt.
Klinkt ergens logisch.

En iemand die nog nooit zelf op winterbanden gereden heeft, kan hier moeilijk een rationeel standpunt innemen.

Citaat:
Ook met winterbanden moet men zijn snelheid aanpassen aan de weersomstandigheden.
Logisch, dat moet je met zomerbanden in de zomer ook.

(zomer) Banden moeten een minimum profieldiepte hebben van 1,6 mm, raar dat ze dat niet afschaffen, want (nieuwe) banden met profieldieptes tot 8 mm zou dan ook tot overmoed kunnen leiden op natte wegen in de andere seizoenen. Blijkbaar gebeuren dan de meeste omgevallen op natte baan door bestuurders met nog zeer goede banden. Slicks-banden toelaten dan ?

Citaat:
Bovendien kunnen we ons afvragen of de investering voor de gemiddelde bestuurder in de lage landen wel loont.
Ach, Noord-Duitsland en West-Frankrijk, en nog vele landen horen ook nog bij de Noord-Europese laagvlakte.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_Laagvlakte

En een betere (eenmalige) veiligsheidsinvestering als winterbanden bestaat er niet.
Voor elke weggebruiker hé. Spijtig dat vele "automobilisten" enkel aan hun eigen veiligheid denken.
Dat ze daarbij anderen in gevaar brengen en het verkeer (met winterbanden) hinderen vergeten ze even...

Citaat:
In ruim 40 jaar heb ik ze nog niet vaak gemist en mijn sneeuwkettingen zitten nog in de verpakking.
Mooi voor jou. Hangt er natuurlijk vanaf hoever, en naar waar, men met zijn auto wil rijden.

Ik heb totnutoe nooit sneeuwkettingen aangekocht, als ik met de auto naar wintersportgebieden (vb. Alpen) zou rijden zou ik ze wel kopen voor noodgevallen.
Alhoewel mijn collega´s (die dat wel elk jaar doen) zeggen dat winterbanden 95/100 voldoende zijn. (naja meenemen kost niets)

Winterbanden hebben een 40-jarige evolutie achter de rug en zijn tegenwoordig al gemiddeld iets beter als een goede winterband met spikes, ja zelfs op een ijspiste.

Testrapport: http://www.tirerack.com/tires/tests/...ay.jsp?ttid=94
Video: http://www.tirerack.com/tires/tests/...ay.jsp?ttid=94

Vergelijk zomerbanden/winterbanden/gansjaarbanden:

rapport: http://www.tirerack.com/tires/tests/...y.jsp?ttid=116
video: http://www.tirerack.com/tires/tests/...y.jsp?ttid=116

Veel lees- en kijkplezier.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 december 2010 om 16:04.
Oud 24 december 2010, 17:14   #25
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Waarom "blijkbaar" ? Heb je daar een bron van (ook van dat bewust overmoedig worden) ?
Een radio programma over dat onderwerp.
Citaat:
Klinkt alleszins onlogisch, bestuurders hebben toch een rij-bewijs dacht ik.
Zowat het domste dat ik hier al gelezen heb.
Citaat:
Dan moesten ook ergens de ongevallen gestegen zijn in alle landen waar de winterbanden min of meer verplicht geworden zijn.
Tenzij ze daar meer ervaring met sneeuw en winterbanden hebben.
Citaat:

"Toevallig" zijn ze wel in Duitsland meer gedaald als in de voorgaande jaren/winters door die "winterbandenplicht" sinds de winter 2006-2007.
Citaat:
Als er een duidelijke wet is gaat dat. En die is er in vele Europese landen (nog) niet.
(en voor Duitsland was die er pas op 4. 12. 2010)
Hoezit het un ?
Citaat:
En in de Europese landen waar al langer winterbandenplicht is zijn de ongevallen/verkeersdoden ook niet gestegen sinds die wetten.

"Blijkbaar" hoe meer bestuurders met veiligere/aangepaste banden onderweg zijn hoe veiliger het wordt.
Klinkt ergens logisch.
Is ook logisch.
Citaat:
En iemand die nog nooit zelf op winterbanden gereden heeft, kan hier moeilijk een rationeel standpunt innemen.
En iemand die nog nooit gevlogen heeft mag niet over duiven praten
Blijft de vraag waarom ge geen antwoorden had op de vragen #16
Citaat:
Logisch, dat moet je met zomerbanden in de zomer ook.

Wat ze dan ook allemaal doen, ze hebben toch een rijbewijs nietwaar.
Citaat:
(zomer) Banden moeten een minimum profieldiepte hebben van 1,6 mm, raar dat ze dat niet afschaffen, want (nieuwe) banden met profieldieptes tot 8 mm zou dan ook tot overmoed kunnen leiden op natte wegen in de andere seizoenen. Blijkbaar gebeuren dan de meeste omgevallen op natte baan door bestuurders met nog zeer goede banden. Slicks-banden toelaten dan ?
Citaat:
Ik zal u een geheimpje vertellen.
Er gebeuren inderdaad nog ongevallen met die goede banden.
Citaat:
En een betere (eenmalige) veiligsheidsinvestering als winterbanden bestaat er niet.
Voor elke weggebruiker hé. Spijtig dat vele "automobilisten" enkel aan hun eigen veiligheid denken.
Dat ze daarbij anderen in gevaar brengen en het verkeer (met winterbanden) hinderen vergeten ze even...
Je gaf zelf het antwoord hieronder.
Citaat:
Mooi voor jou. Hangt er natuurlijk vanaf hoever, en naar waar, men met zijn auto wil rijden.
Voor die mensen is het dus waarschijnlijk toch geen investering.
Citaat:
Ik heb totnutoe nooit sneeuwkettingen aangekocht, als ik met de auto naar wintersportgebieden (vb. Alpen) zou rijden zou ik ze wel kopen voor noodgevallen.
Alhoewel mijn collega´s (die dat wel elk jaar doen) zeggen dat winterbanden 95/100 voldoende zijn. (naja meenemen kost niets)
Het zijn nochtans geschikte alternatieven voor die ene sneeuwdag.

Laatst gewijzigd door Bobke : 24 december 2010 om 17:23.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2010, 17:36   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een radio programma over dat onderwerp.
Tiens, dan kun je ook geen link geven of iets googlen daarover.
Dacht ik al.

Citaat:
Zowat het domste dat ik hier al gelezen heb.
Maar niet onjuist.

Citaat:
Tenzij ze daar meer ervaring met sneeuw en winterbanden hebben.
Winterbanden.

Tenzij ? die is goed. Winterbanden worden overal verkocht (al xx-jaren), als men ze niet koopt kan men ook geen ervaring opdoen. Maar daar kan je weinig over meespreken, winterbanden behoeven eigenlijk weinig of geen aanpassing van de bestuurder, toch een normaal denkende bestuurder.

Want dan behoeft elke nieuwe/andere auto of andere band een aanpassing van de bestuurder. Heb jij een aanpassing nodig als de kwaliteit van je banden met het aantal kms verslechterd ? Ja hé dat gaat gelijkmatig.

En als je dan nieuwe (zomer)banden koopt ga je toch ook ca. 500 kms je banden inrijden en je langzaam aanpassen aan de betere nieuwe (zomer)band

Een gevaarlijkere aanpassing is natuurlijk als men plots op veel slechtere banden gaat rijden als men voordien had, maar hier is het natuurlijk omgekeerd winterbanden in de winter zijn (bewezen) beter als zomerbanden in de winter. Lijkt me ook heel logisch.

Filmpjes en testen bekeken ?

Citaat:
Hoezit het un ?
In 2006 was er al een beginwet (maar juristisch niet waterdicht), wat de mensen niet hinderde toch met winterbanden te rijden bij winterse neerslag.

Die wet is in 2010 duidelijker gemaakt (juristisch waterdicht) en de boetes quasi verdubbeld.

Maar dat kan je ook allemaal googlen, staat ook overal in het Nederlands te lezen.

Citaat:
En iemand die nog nooit gevlogen heeft mag niet over duiven praten
Mag hij wel, maar er zal niet veel rationeels uitkomen.

Citaat:
Wat ze dan ook allemaal doen, ze hebben toch een rijbewijs nietwaar.
Je weet wat ik bedoel.

Citaat:
Ik zal u een geheimpje vertellen.
Er gebeuren inderdaad nog ongevallen met die goede banden.
Natuurlijk, (alle soort) verkeer zonder ongevallen bestaat niet.
Men is zelden alleen op de weg...
Daarom heeft men een rijbewijs. Wat uiteraard niets bewijst dat men een "veilige chauffeur" is.

Vele weggebruikers hebben helemaal geen rijbewijs, ttz ze moeten nergens kunnen bewijzen dat ze ooit geprobeerd/bewezen hebben de voornaamste verkeersregels te begrijpen, laat staan ze dan ook op te volgen.

Citaat:
Voor die mensen is het dus waarschijnlijk toch geen investering.
Ge leest mss verkeerd.

Toch wel want die rijden allemaal al met winterbanden.
Zo onverantwoordelijk zijn die ook weer niet.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 december 2010 om 17:50.
Oud 24 december 2010, 17:50   #27
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tenzij ? die is goed. Winterbanden worden overal verkocht, als men ze niet koopt kan men ook geen ervaring opdoen.
Niet goed gelezen.
Niet overal ligt regelmatig sneeuw.
Citaat:
In 2006 was er al een beginwet (maar juristisch niet waterdicht), wat de mensen niet hinderde toch met winterbanden te rijden bij winterse neerslag.
Die wet is in 2010 duidelijker gemaakt (juristisch waterdicht) en de boetes quasi verdubbeld.
Ik blijf op mijn honger zitten.
Waarom halen ze niet alleen de overtreders van de baan ?
Of wilt ge niet toegeven dat winterbanden niet altijd voldoende zijn ?
Citaat:
Mag hij wel, maar er zal niet veel rationeels uitkomen.
Meer dan uit de duif.
Citaat:

Je weet wat ik bedoel.

Natuurlijk, (alle soort) verkeer zonder ongevallen bestaat niet.
Men is zelden alleen op de weg...
Daarom heeft men een rijbewijs. Wat uiteraard niets bewijst dat men een "veilige chauffeur" is.
Precies.
Citaat:
Vele weggebruikers hebben helemaal geen rijbewijs, ttz ze moeten nergens kunnen bewijzen dat ze ooit geprobeerd/bewezen hebben de voornaamste verkeersregels te begrijpen, laat staan ze dan ook op te volgen.
.
Dan wordt het tijd dat de politie zijn werk begint te doen en we een rijbewijs met strafpunten invoeren..

Laatst gewijzigd door Bobke : 24 december 2010 om 17:57.
Oud 24 december 2010, 18:16   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet overal ligt regelmatig sneeuw.
Waarom enkel sneeuw ? WINTERbanden hebben ook met de WINTER te doen, Weet ge, temperatuur van het wegdek, de lucht, temperatuur van het bandoppervlakte enz... alles ideale werktemperaturen waar een bepaalde rubbermengeling en ...bandenopbouwtechniek/profiel de beste grip en het meeste kontakt geeft met het wegoppervlakte op droog, nat, besneeuwd, beijzeld, ijzelplekken, enz... geeft.

Ik rij ook op winterbanden als er helemaal geen sikkepit sneeuw valt hoor.

Als je eens googled op KMI dan kunt ge zien hoeveel dagen in de "3 maanden winter" + ca 1+1 v/na-maanden onder de 5°C daalt in gemiddeld-Be, moet zowat 90 % van die 150 dagen zijn, dan zijn winterbanden al beter op eender welke wegdektoestand.

Citaat:
Ik blijf op mijn honger zitten.
Waarom halen ze niet alleen de overtreders van de baan ?
Preciseer welk land ? Welke wet ? Wie is bevoegd overtreders van de baan te halen ?

Citaat:
Of wilt ge niet toegeven dat winterbanden niet altijd afdoende zijn ?
Niet altijd ? Afdoende ? wat is dat nu weer ? blijf jij altijd zo vaag ?
En wil je me woorden in de mond leggen ?

Waarom verplicht Duitsland - een van de meest "verkeerskundige" landen van Europa - hun auto´s en vrachtwagens en bussen + 3,5 T minstens met winterbanden uit te rusten in de winter ?
En dat overal hé stad ook, of eenderwaar ook waar de temperaturen niet veel verschillen van Vlaanderen.

Waarom verplicht bijna de helft van Europese landen (ook zuidelijkere) bestuurders met aangepaste banden te rijden in de winter (en/of desnoods sneeuwkettingen) ?

Citaat:
Dan wordt het tijd dat de politie zijn werk begint te doen en we een rijbewijs met strafpunten invoeren..
vooraf : ik schreef weggebruikers hé, dat zijn ook (jeugdige) fietsers... voetgangers... kinderen... senioren ...

Dat wordt idd hóóg tijd.

[Maar weet ge Be neemt niet graag maatregelen die in het buitenland al xx-jaren succes hebben
(in D sinds 1974* ) , en als het uit Duitsland komt nog minder [grapje] (zoals die winterbandverplichting, en waar ze onbestraft "sneller" mogen rijden) ]

* http://www.sueddeutsche.de/auto/gebu...chtet-1.624745

Die Belgische wet is er al bijna 20 jaar ( ontwerp/idee J-L Dehaene)

Maar in Be heet dat niet verkeersveiligheid maar wel verkeersvuiligheid heb ik al 20 jaar de indruk...

Citaat:
http://asp.hbvl.be/dossiers/ > verkeersveiligheid > rijbewijs op punten

Rijbewijs op punten

Durant wil, maar mag niet

Mobiliteitsminister Isabelle Durant van de eerste paarse regering is vastbesloten het aantal verkeersdoden naar beneden te halen. Om dat te realiseren, denkt ze in augustus 2001 onder meer aan de invoering van een rijcontract. Dat contract zou worden verbroken wanneer een nieuwe automobilist in de twee jaren na het behalen ervan een ernstig ongeval veroorzaakt. Wie in dat tijdsbestek een ongeval veroorzaakt met een overlijden of een blijvende onbekwaamheid tot gevolg, wordt verplicht om beter te leren rijden en een nieuw examen af te leggen. Zo wil Durant kersverse automobilisten ertoe aanzetten om het defensief rijgedrag langer aan te houden dan tot na het praktische examen. In Oostenrijk werd dit systeem al in 1992 ingevoerd. Het aantal ongevallen daalde er meteen met 18,7%.
Met dit 'rijcontract' geeft Durant het oude 'rijbewijs met punten' een nieuw kleedje. Dat is er, ondanks jaren van gepraat erover, nooit van gekomen. Nochtans pleit de VLD begin 2001, bij monde van senator Iris Van Riet, nog voor de invoering van het rijbewijs met punten. Hiervoor is al tien jaar een wettelijk kader aanwezig, zegt zij. Tien jaar geleden keurde het parlement het puntenrijbewijs goed. Er moet echter dringend werk worden gemaakt van de uitvoeringsbesluiten. Van Riet ziet het rijbewijs met punten eerder educatief dan repressief: overtreders worden aangemoedigd of verplicht om een veiligheidscursus te volgen; alleen wie dat weigert, ziet zijn rijbewijs voor een tijdje ingetrokken.
Toch slaagt paarsgroen er niet in het rijbewijs op punten in te voeren. In het verkeersveiligheidsplan dat minister Durant in juli 2000 voorstelt, ontbreekt het zelfs helemaal. Volgens de minister is er nog overleg nodig tussen de verschillende betrokken kabinetten, maar zij wil wel dat het rijbewijs op punten er nog tijdens deze legislatuur komt. Niet dus.

Een oud idee
In februari 2000 sprak Durant zich onomwonden uit voor invoering van het systeem. Iets wat zij in september '99 ook al deed. Overigens stond het ingeschreven in het paarsgroene regeerakkoord.
Durant wou voortbouwen op de op 18 juli 1990 goedgekeurde wet, waarvan de uitvoering op knelpunten stootte, zoals de ermee gepaard gaande investeringen (o.a. de informatisering van de parketten. De overheid beschikt inmiddels wel al sinds '95 over een 300 miljoen frank dure computer die de rijbewijspunten kan registreren.) Ook was er de tegenstand vanuit de transportsector. Die wil garanties dat beroepschauffeurs, die meer op de baan zitten dan iemand anders, niet de dupe van het systeem worden.
In '98 stelt Hugo Van Dienderen (Agalev) dat er al lang een strafpuntensysteem zou zijn, als Vlaanderen daar zélf over had kunnen beslissen, omdat het dichter bevolkt is en er veel meer vrachtverkeer is.
Het rijbewijs met punten is oorspronkelijk een idee uit 1989 van toenmalig verkeersminister Jean-Luc Dehaene. Het principe is eenvoudig: wie bij herhaling overtredingen begaat, verzamelt strafpunten. Hoe hoger de score, hoe zwaarder de sancties. Elke verkeersinbreuk is goed voor een aantal punten met een maximum van drie. Wie daarna drie jaar lang op geen enkele fout betrapt wordt, mag weer met een schone lei beginnen. Als een bestuurder met vier of vijf strafpunten opgezadeld zit, kan hij een cursus verkeersveiligheid volgen. Dat stelt hem in staat, terug te gaan tot het niveau van 'slechts' twee punten. De dag dat hem het zesde strafpunt wordt toegekend, is het volgen van zo'n cursus verplicht om zijn strafniveau te verlagen. Als hij in de vijf jaren die daarop volgen toch weer op niveau zes aanbelandt, wordt zijn rijbewijs voor drie maanden ingetrokken.
Voor de 'nieuwe autorijders', ongeacht hun leeftijd, dat wil zeggen de bestuurders die minder dan achttien maanden voordien hun rijbewijs hebben gehaald, is de wet nog strenger: voor hen ligt het fatale niveau niet op zes maar op vier strafpunten. Een vrijwillig gevolgde cursus verkeersveiligheid kan niet helpen om het strafniveau te verlagen. Deze categorie riskeert dus vlugger een intrekking van het rijbewijs.
In Duitsland heeft de invoering van het rijbewijs met punten voor jonge chauffeurs gezorgd voor een daling van het aantal ongevallen bij jonge mannen met 6%, en met 5% bij jonge vrouwen. In Frankrijk, waar het systeem vanaf juli 1992 werd ingevoerd, wordt bij verlies van alle 12 punten het rijbewijs voor 6 maanden ingetrokken en moet de chauffeur, wil hij of zij een nieuw rijbewijs bekomen, eerst verschijnen voor een medische commissie en een proef over de wegcode afleggen, of een nieuw rijexamen als de chauffeur minder dan drie jaar houder is van een rijbewijs. In vergelijking met de periode tussen juli en december 1991 daalde in dezelfde tijdsspanne in 1992 (toen het strafpuntensysteem werd ingevoerd) het aantal ongevallen in Frankrijk met 15%, het aantal gekwetsten met 16% en het aantal doden met 12%.

Rijbewijs in stappen
Begin 2003 wordt de wetgeving op het rijbewijs aangepast. Jonge chauffeurs zijn nu gehouden aan een 'rijbewijs in stappen': na het behalen van het rijbewijs moeten zij nog een bijscholing volgen alvorens een volwaardig rijbewijs te krijgen. Gedurende het doorlopen van die 'stappen' is de chauffeur gehouden aan nog niet nader bepaalde beperkingen, o.a. op het aantal passagiers (of zelfs het helemaal verbieden van meenemen van passagiers), op het promille alcohol (in Nederland mogen bestuurders de eerste jaren na het behalen van hun rijbewijs maar 0,2 promille alcohol in hun bloed hebben, tegenover 0,5 voor ervaren chauffeurs), snelheidsbeperkingen (o.a. in Italië, Spanje en Portugal), strafpunten (in Frankrijk krijgen jonge chauffeurs voor een overtreding meer strafpunten dan ervaren chauffeurs) of verzekering (Vlaams economieminister Moerman en de verzekeraars hebben plannen om jonge chauffeurs te verbieden te rijden tijdens de weekendnachten, om hun premie betaalbaar te houden).
Het principe levert het nodige protest op van jongerenorganisaties. Mede hierdoor is de uitvoering van dit rijbewijs in stappen een jaar later echter nog niet zover, al belooft mobiliteitsminister Anciaux er werk van te maken.
Eind oktober 2004 komt het rijbewijs met punten weer ter sprake: nieuw federaal verkeersminister Renaat Landuyt wil er weer werk van maken. De VLD - ooit voorstander - is er nu bij monde van JM Dedecker echter sceptisch tegenover. De senator (die zich al eerder liet opmerken in het belang van de - onbeperkte - automobilist, bv. als tegenstander van de superboetes) wil dat de verkeerswet eerst geëvalueerd wordt en verwijst naar Frankrijk, waar het systeem al bestaat en waar het aantal gevallen van vluchtmisdrijf er enorm door is toegenomen. Automobistenvereniging Touring wijst erop dat in Frankrijk weliswaar een groot aantal rijbewijzen zijn ingetrokken, maar dat dit niet belet dat vele chauffeurs zonder rijbewijs op de baan zijn en er een lucratief handeltje in valse rijbewijzen de kop heeft opgestoken.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 december 2010 om 18:36.
Oud 24 december 2010, 18:34   #29
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom enkel sneeuw ? WINTERbanden hebben ook met de WINTER te doen, Weet ge, temperatuur van het wegdek, de lucht, temperatuur van het bandoppervlakte enz... alles ideale werktemperaturen waar een bepaalde rubbermengeling en ...bandenopbouwtechniek/profiel de beste grip en het meeste kontakt geeft met het wegoppervlakte op droog, nat, besneeuwd, beijzeld, ijzelplekken, enz... geeft.

Ik rij ook op winterbanden als er helemaal geen sikkepit sneeuw valt hoor.
Omdat het hier over sneeuw gaat.
Bij mijn weten worden er geen vrachtwagens van de baan gehaald omdat het winter is.
Citaat:
Preciseer welk land ? Welke wet ? Wie is bevoegd overtreders van de baan te halen ?
De landen die nu vrachtwagens van de baan halen tiens.
Citaat:
Niet altijd ? Afdoende ? wat is dat nu weer ? blijf jij altijd zo vaag ?
En wil je me woorden in de mond leggen ?
Ik had te laat verandert in "voldoende" zie ik.
Leg ik u woorden in de mond ?
Ik had toch de indruk dat ge de schuld graag in de schoenen van de weggebruikers wilde schuiven.
Citaat:
Waarom verplicht Duitsland - een van de meest verkeerkundige landen van Europa - hun auto´s en vrachtwagens en bussen + 3,5 T minstens met winterbanden uit te rusten in de winter ?

Waarom verplicht bijna de helft van Europese landen bestuurders met aangepaste banden te rijden in de winter (en/of desnoods sneeuwkettingen) ?

Dat wordt idd hoog tijd.

[Maar weet ge Be neemt niet graag maatregelen die in het buitenland succes hebben, en als het uit Duitsland komt nog minder [grapje] (zoals die winterbandverplichting, en waar ze onbestraft "sneller" mogen rijden) ]

Die wet is er al bijna 20 jaar (J-L Dehaene)

Maar in Be heet dat niet verkeersveiligheid maar wel verkeersvuiligheid heb ik al 20 jaar de indruk...
Omdat ze daar meer met winterse toestanden af te rekenen hebben denk ik?

Laatst gewijzigd door Bobke : 24 december 2010 om 18:36.
Oud 24 december 2010, 18:43   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat het hier over sneeuw gaat.
Bij mijn weten worden er geen vrachtwagens van de baan gehaald omdat het winter is.

De landen die nu vrachtwagens van de baan halen tiens.
En daar heb ik op geantwoord in post 16:

De Belgische Politie blijkbaar wel, maar daarvoor hebben ze ook een speciale toelating gekregen denk ik toch.

Citaat:
Citaat:
Waarom dan niet alleen deze zonder sneeuwkettingen.
Dat weet ik niet, zal wel ergens niet solidair zijn en niet op de wegcode baseren...
Oud 25 december 2010, 12:58   #31
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Micele:
misschien eens het concept van een winterband uitleggen: winterbanden is een rubbersoort die zachter blijft waardoor de sneeuw tussen te groeven niet blijft plakken. Die functie van zachter blijven werkt vanaf 10° tot -20° en geeft dus een betere grip op de weg omdat wielen altijd sneeuwvrij blijven, maar bovendien werkt dat beter zelfs gewoon bij 4° celcius.

ALs je dus kijkt naar deze gemiddele temperatuurcurves
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/36...ml#ppt_4285694

kom je tot de conclusie dat winterbanden goed werken in Belgie voor de maanden oct, nov, dec, jan, feb, maa, apr of zeg maar 50% van het jaar.

Voila: dus wie gaat er nu nog beweren dat winterbanden alleen maar nuttig zijn als het sneeuwt ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2010, 15:00   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Micele:
misschien eens het concept van een winterband uitleggen: winterbanden is een rubbersoort die zachter blijft waardoor de sneeuw tussen te groeven niet blijft plakken. Die functie van zachter blijven werkt vanaf 10° tot -20° en geeft dus een betere grip op de weg omdat wielen altijd sneeuwvrij blijven, maar bovendien werkt dat beter zelfs gewoon bij 4° celcius.

kom je tot de conclusie dat winterbanden goed werken in Belgie voor de maanden oct, nov, dec, jan, feb, maa, apr of zeg maar 50% van het jaar.

Voila: dus wie gaat er nu nog beweren dat winterbanden alleen maar nuttig zijn als het sneeuwt ?
Logisch Paul, mij moet ge het zeker niet uitleggen.

Ik rij sinds ik mijn rijbewijs had quasi al op winterbanden (gependeld van Duitsland/Sauerland <> België) ; anders geraakt men soms eenvoudigweg niet op zijn werk, en ook niet naar huis.

En iedereen ondervindt die luchttemperaturen, en kan ze vinden op de KMI-website, zoals jouw link. Ook het klimaat in ons land over meer dan 100 jaar als het moet.

En vooral niet vergeten, de temperaturen zijn luchttemperaturen gemeten in een * thermometerhut op 1,5 m boven de grond * . En in Ukkel, in het midden van het land.
Uiteraard zijn de Kempen (zandgrond) en zeker de Ardennen nog een stuk kouder, respect. van ~ 2 ° tot ~ 6 ° kouder en meer, ook doorgaans nog eens extra kouder wegens de hoogte. Enkel de kuststreek is meestal wat warmer (de zee heeft een thermische inertie). (alles te lezen in onderstaande link)

Wat denkt ge dat de wegdektemperatuur is ´s morgensvroeg (bij zonsopgang) als sowieso de luchttemperatuur al het laagste is van de dag ?
(ook droge weg hé), en als er een koude oostenwind er bovenop komt ?

Wat denkt ge hoe koud de bandentemperatuur is van een auto die `s nachts buiten staat, of in een aparte buitenshuis garage met goede verluchting ?

Alles extra temperatuurverminderende factoren die nog niet eens onderzocht worden op het KMI als het om "autorubbercontact" gaat met het (extra-koude) wegdek.

Ik * citeer *:

http://www.meteo.be/meteo/view/nl/36...tml#ppt_505707
Citaat:
De luchttemperatuur

De verdeling van de gemiddelde luchttemperatuur in België, wordt bepaald door twee factoren : de afstand tot de zee en de hoogteligging.

....
onderaan:

De luchttemperatuur verandert snel nabij de grond: de minima waargenomen door een thermometer op grasniveau, zijn meestal 3 tot 5°C beneden de minima onder thermometerhut op 1,5 m boven de grond.

Het verschil kan 10°C bereiken, zodanig dat, zelfs midden in de zomer het minimum op het gras beneden 0°C kan dalen. Zo kunnen ook de maxima in de onmiddellijke nabijheid van de bodem (op ongeveer 2 cm) licht hoger zijn dan deze in de vrije lucht op 1,5 m.
Een moderne winterband is zeker beter als een moderne zomerband bij " officiële luchttemperaturen/thermometerhut" vanaf # gemiddeld + 5 °C # , hoe lager hoe groter het verschil. (de luchttemperatuur net boven een weinig bereden wegdek kan dan al 3-5°C lager zijn)

(# + 7° C # is niet meer zo exact, eerder "oude reclame" van vroegere jaren, hangt uiteraard van band tot band af, maar kan zeker nog gelden)

En vooral koop degelijke bandenmerken (geen Chinese rubber !), het internet staat vol van "objectieve" winter- en zomerbandentesten.
En bestel ze desnoods in september als ze nog het goedkoopste zijn (kan 20-30 % uitmaken) ten laatste eind oktober, in november liggen ze er dan al op en gaat men ook niet bij de eerste sneeuwval of echte vrieskou (ijzel) verrast worden.

Edit: natuurlijk worden ijskoude zomerbanden bij het rijden op droge weg navenant wat warmer naargelang "rijstijl" en aantal km´s, en het wegdek eventueel ook (maar veel minder). De wind en rijwind speelt ook een rol en doet de banden weer afkoelen op rechte baan aan hogere snelheden)

Maar daarvoor moet men toch al redelijk veel kms (pakweg minstens 10) rijden. Elke band heeft een ideale werktemperatuur, bij zomerbanden is dat navenant veel hoger als bij een winterband. Dat voelt men trouwens ook als men met een koude zomerband op vochtig wegdek rijd bij warmer weer, een opgewarmde zomerband zal xx% meer grip hebben.

Een koude band die wat langer gestaan heeft kan ook een onbalance hebben totdat hij enigzins op temperatuur is (voelt men aan het stuur).

Laatst gewijzigd door Micele : 25 december 2010 om 15:27.
Oud 25 december 2010, 15:38   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Even nagerekend:
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/12...ige+maand.html

volgens KMI was de gemiddelde minimum-t° van de lucht (beschutte thermometerhut 1,5 m hoogte) voor december 2010 totnutoe -4,3 °C in Ukkel ! (het record is 1933 met -5,3 °C sinds 1901)

Laatst gewijzigd door Micele : 25 december 2010 om 15:45.
Oud 25 december 2010, 18:45   #34
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Micele:

Betwist dat iemand ?
De vraag is of die banden het strooien kunnen vervangen ?
In dat geval mogen ze direct verplicht worden.
Oud 25 december 2010, 20:14   #35
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Betwist dat iemand ?
Ik hoop van niet.

Citaat:
De vraag is of die banden het strooien kunnen vervangen ?
Natuurlijk kunnen ze dat altijd, auto´s rijden OP de sneeuw, als de sneeuw een beetje geruimd wordt kan men gewoon door de sneeuw rijden. (er zijn uitzonderingen (ijs/en redelijk stijl bergop)

Desnoods kan men de sneeuw zelfs ruimen met de voorspoiler van de auto, zolang die sneeuw los genoeg is.

In het buitenland worden soms gekleurde paaltjes langs de weg gezet zodat men nog kan zien dat men op een vers besneeuwd landschap nog boven de rijbaan zit.

Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen in geval van heel zwaar vervoer die uit stilstand x % bergop moeten vertrekken, al aangeduid in mijn eerste post.

Zolang dat vrachtwagens enigzins voldoende snelheid halen kunnen ze overal tegenop op snelwegen en expresswegen, waar uiteraard geen haarspeldbochten liggen.
(ik heb een rijbewijs C+E én camion-ervaring op besneeuwde wegen, ook met scherpe bochten)

Citaat:
In dat geval mogen ze direct verplicht worden.
Voila.

Nu een tegenvraag op jou tweede vraag.

Denk je nu echt dat strooien (altijd) helpt ?
(waarom die vraag: " moeten banden strooien vervangen ? " )

En-en gaat toch ook.
Dus doordacht strooien enkel op hoofdassen en bepaalde plaatsen: http://www.wegenenverkeer.be/nl/home.html?view=category

Er zijn (heuvelachtige) wegen waar nooit gestrooid wordt; bvb. buitenland/Ardennen) daar rijden ze ook hoor.

Kijk eens na hoeveel kg zout ge nodig hebt om bij een temperatuur van -5°C
een aangereden sneeuwlaag (verijsd) van pakweg 2 cm te smelten en hoelang dat duurt...

Of gemakkelijker: hoeveel is de verhouding in kg NaCL tov de verhouding kg ijs om dit te doen smelten bij -5 °C ?
(is te googlen)

Helpt normaal strooizout (NaCl) nog bij temperaturen van -10 ° C ?

Grondtemperaturen die we zeker een 5-tal dagen in december gehaald hebben. En in de Ardennen een 15-tal dagen.

Dus:
winterbandenplicht kunnen het zoutstrooien enorm beperken, zodat er nooit een tekort gaat zijn bij "normale" zoutvoorraden bij strenge winters.

En het gaat gewaarborgd zijn dat op kritieke plaatsen er altijd zout genoeg is zodat het strooien ook echt effect heeft.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 december 2010 om 20:41.
Oud 25 december 2010, 20:45   #36
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu een tegenvraag op jou tweede vraag.
Denk je nu echt dat strooien (altijd) helpt ?
Weinig bij sneeuwval maar voor zover ik weet slagen we er meestal in onze wegen berijdbaar te houden.
Citaat:
(waarom die vraag: " moeten banden strooien vervangen ? " )
Het zou toch mooi zijn als er niet moet gestrooit worden ?
Zout heeft veel nadelen.
Citaat:
En-en gaat toch ook.
Dus doordacht strooien enkel op hoofdassen en bepaalde plaatsen: http://www.wegenenverkeer.be/nl/home.html?view=category
Natuurlijk, maar zonder wintebanden lukt het de meeste jaren ook.
Citaat:
Er zijn (heuvelachtige) wegen waar nooit gestrooid wordt; bvb. buitenland/Ardennen) daar rijden ze ook hoor.
Ik zag er ook al die afgesloten waren.
Citaat:
Helpt normaal strooizout (NaCl) nog bij temperaturen van -10 ° C ?
Grondtemperaturen die we zeker een 5-tal dagen in december gehaald hebben. En in de Ardennen een 15-tal dagen.
En dat gebeurde eenmaal op 40 jaar.

Laatst gewijzigd door Bobke : 25 december 2010 om 20:48.
Oud 25 december 2010, 20:57   #37
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weinig bij sneeuwval maar voor zover ik weet slagen we er meestal in onze wegen berijdbaar te houden.
Wegen zijn altijd berijdbaar als ge met aangepaste banden rijd.

Onberijdbaar worden ze met onaangepaste banden.

Citaat:
Het zou toch mooi zijn als er niet moet gestrooit worden ?
Zout heeft veel nadelen.
Idd, zou mooi zijn, maar op steile wegen en ijsregen moet men strooien ook met winterbanden, al hebben die tot 4 maal meer tractie als zomerbanden.

Citaat:
Natuurlijk, maar zonder wintebanden lukt het de meeste jaren ook
En wat is uw punt ? Verkeersveiligheid is toch belangrijk of niet ?

Citaat:
Ik zag er ook al die afgesloten waren.
Logisch, bij teveel windverwervelingen kan de sneeuw zich meterhoog opstapelen, heb ik al meegemaakt, dan zet ik in achteruit en rij achteruit terug of probeer ergens te draaien.

Citaat:
En dat gebeurde eenmaal op 40 jaar.
Rond jouw kerktoren wslk

Be is groter als een dorp/stad in plat Vlaanderen hoor.
Ik vraag me soms af waarom mensen zo dure auto´s kopen, als ze nog geen 1 % over hebben voor veilige winterbanden.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 december 2010 om 21:00.
Oud 25 december 2010, 21:28   #38
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Rond jouw kerktoren wslk
Inderdaad, dat is voor de meeste mensen de plaats waar ze in de winter rondrijden.
Citaat:
Be is groter als een dorp/stad in plat Vlaanderen hoor.
Ik vraag me soms af waarom mensen zo dure auto´s kopen, als ze nog geen 1 % over hebben voor veilige winterbanden.
Niet alle mensen kopen zo'n dure auto's dat 1000 € 1% van hun aankoopprijs is.
Oud 26 december 2010, 09:53   #39
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, dat is voor de meeste mensen de plaats waar ze in de winter rondrijden.
Ach, de slaafjes van hun eigen "domheid" dan.
"Rond de eigen kerktoren" de verkeerstroom ophouden en weggebruikers in gevaar brengen.

Citaat:
Niet alle mensen kopen zo'n dure auto's dat 1000 € 1% van hun aankoopprijs is.
Ik reken natuurlijk het totale kostenplaatje van de auto, op een autoleven van pakweg 10 jaar is kan dat 3 maal de aankoopprijs zijn.

Winterbanden voor een 25.000 € auto kosten maar 500 € velgen inbegrepen, toch als men ze ten laatste begin november besteld. (september oktober kunnen ze nog goedkoper zijn)

De (staal)velgen verslijten uiteraard niet. En de opgeborgen velgen met zomerbanden ook niet.

Ik neem het voorbeeld van een VW Golf.
Dit is een past/copy van 16 november 2010 (PM) toen ik iemand met een nieuwe Golf raad gaf qua winterbanden (beste merken referte ADAC winterbandentest 2010) :
Na een online bestelling moest hij maar 3 dagen wachten tot ze thuis geleverd waren, daar komen dus nog portokosten bij en kosten bij voor het opleggen, indien hij het niet zelf doet.

Citaat:
Verzonden aan: Rafael Gepost op: Dinsdag 16 November 2010 - 23:02:31 (GMT-1) »
--------------------------------------------------------------------------------
Citaat van: Rafael op Dinsdag 16 November 2010 - 20:06:43 (GMT-1)
Citaat:
Kan jij me even helpen bij de keuze van winterbanden?
Ik heb gezien dat bij zoeken naar velgen+ banden voor jouw Golf, zoals je ook aangaf, er wel de Dunlop Winter Sport bijstaan, die zijn wel iets duurder als de Winter Response, maar wel beter imho:

even de uiteindelijke p/c , en waaruit ik zou kiezen (mijn rangschikking):

Complete wielen 15 inch
6 x 15 5 x 112.00 x 57.00 ET: 47.00 5-gaten stalen velg (9165)
195/65 R15 91T (max 190 km/h)

(5) * Bridgestone Blizzak LM-30 M+S keurmerk EUR 98,60
(3) * Continental WinterContact TS 810 met velgbescherming, M0 EUR 107,00
(4) * Continental WinterContact TS 830 EUR 105,50
(2) * Dunlop SP WINTER SPORT 3D M+S keurmerk EUR 107,10
(6) * Dunlop SP Winter Response M+S keurmerk EUR 104,30
(1) * Goodyear ULTRA GRIP 7+ M+S keurmerk EUR 105,00

Michelin en Pirelli is er ook nog van de "topmerken" maar is niet mijn keus, liggen meestal in de subtop of zijn soms middelmaat.

Met de Wintercontact TS810 heb ik goede -eigen- ervaring, lggen nog op de Mazda thuis.
Dus 105 € gemiddeld x 4 = 420 € + portokosten + eventuele x-kosten.
Dus 500 € is dan nog afgerond.

En door met winterbanden te rijden vermijdt men zeer kostelijke ongevallen, maar ik beperk me nu op die met blikschade.
Dus men doet dikwijls 20-25% winst op de aankoopprijs van een wagen.

Natuurlijk vermijdt men met winterbanden ook nog dat de bonus-malus niet omhoog gaat moest men zich een dure omniumverzekering nemen, dus moest iemand dat excuus vermelden, dit is het antwoord.

En ik spreek natuurlijk van 40 jaar ervaring, ik ken er heel veel die na de eerste domme blikschade met zomerbanden pas winterbanden gekocht hebben, sommige konden het zelfs niet navertellen...

Laatst gewijzigd door Micele : 26 december 2010 om 10:22.
Oud 26 december 2010, 10:30   #40
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

vervolg, hier heb ik een foutje gemaakt,het moet 7 dagen wachttijd zijn ipv 3 dagen na die online bestelling
(ik heb de laatste PM toch nog teruggevonden *)
Citaat:
Na een online bestelling moest hij maar 3 dagen wachten tot ze thuis geleverd waren, daar komen dus nog portokosten bij en kosten bij voor het opleggen, indien hij het niet zelf doet.
*
Citaat:
Citaat van: Rafael op Donderdag 25 November 2010 - 16:16:37 (GMT-1)
Citaat:
****** ,

moest je er ooit willen bestellen, de firma werkt uitstekend! 18 november besteld, 19 november betaald en vandaag al geleverd, desondanks de verwachte levertijd 1 december was en ze gisteren om 22u50 nog op 333 km van hier zaten in het depot in Melle (DE). Fantastische service dus! Straks of morgen onder de auto steken!

Nog eens bedankt voor de hulp!

Groeten
Rafael
Net op tijd dus voor de eerste winterprik dit WE.

Wie weet kun je einde volgende week al je winterbandenervaring neerpennen op het forum.

Groeten

Laatst gewijzigd door Micele : 26 december 2010 om 10:36.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be