Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 december 2010, 01:33   #21
Stulens
Vreemdeling

Stulens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht

Waarom zetten ze niet eens een nieuwe kerk?
Oud 26 december 2010, 01:55   #22
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
We mogen toch wel de geboorte van Christus herdenken en vieren. Een blijde gebeurtenis.
1) Verscheidene voorschriften van de Bijbel verplichten christenen om alle heidense overblijfselen te verbannen uit hun geloofsbelevenis (Ex 34:13, Num 33:52, Deut 7:5,25-26,12:2-3, Js 30:22).

Ga eens na wat de oorsprong van 25 december, kerstbomen, maretakken, ... is.

2) Daarnaast verplicht andere voorschriften dat christenen geen enkel feest mogen herdenken dat niet door de Bijbel is ingezegend.

Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. (Kol 2:16)

3) Kerstmis staat nergens in de Bijbel. Zie 1) en 2).
Oud 26 december 2010, 01:58   #23
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) Verscheidene voorschriften van de Bijbel verplichten christenen om alle heidense overblijfselen te verbannen uit hun geloofsbelevenis (Ex 34:13, Num 33:52, Deut 7:5,25-26,12:2-3, Js 30:22).

Ga eens na wat de oorsprong van 25 december, kerstbomen, maretakken, ... is.

2) Daarnaast verplicht andere voorschriften dat christenen geen enkel feest mogen herdenken dat niet door de Bijbel is ingezegend.

Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. (Kol 2:16)

3) Kerstmis staat nergens in de Bijbel. Zie 1) en 2).
Het geloof stopt niet bij de bijbel. Het gaat verder.

punt 2 zegt toch niet dat we niet mogen vieren. We laten het ons niet voorschrijven, we hebben het zelf beslist. Herdenk de sabbat is een 'must'.

De oorsprong van 25 december is inderdaad een ander feest.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 02:15   #24
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het geloof stopt niet bij de bijbel. Het gaat verder.

punt 2 zegt toch niet dat we niet mogen vieren. We laten het ons niet voorschrijven, we hebben het zelf beslist. Herdenk de sabbat is een 'must'.

De oorsprong van 25 december is inderdaad een ander feest.
Niet zomaar een feest, een orgie. En dat bleef het ook, zodat in aanzienlijk wat christelijke streken het Kerstfeest werd verboden.

De sabbat "herdenk" je niet, die "houd" je...? Hoe dan ook is dat inderdaad een verplichting. Wat de rest betreft: als het een voorschrift is dat je niet zomaar feestdagen mag gaan verzinnen - dan moet je je daar toch aan houden?

Wat je zegt, is overigens bizar: natuurlijk mag je vieren, wat je wil. Maar je mag niet, uit jezelf, zeggen: "Deze dag, die is bedoeld voor de herdenking van de geboorte van Jezus Christus." Ten eerste weet je helemaal niet of dat wel 25 december was (enfin, er is quasi 100% zekerheid dat het niet zo was). Ten tweede staat nergens geschreven dat jij dat moet herdenken.

In principe gaat het er dus om dat jij jezelf wel heel wat vindt, vermits je meent zomaar feestdagen voor te schrijven.

?
Oud 26 december 2010, 02:18   #25
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet zomaar een feest, een orgie. En dat bleef het ook, zodat in aanzienlijk wat christelijke streken het Kerstfeest werd verboden.

De sabbat "herdenk" je niet, die "houd" je...? Hoe dan ook is dat inderdaad een verplichting. Wat de rest betreft: als het een voorschrift is dat je niet zomaar feestdagen mag gaan verzinnen - dan moet je je daar toch aan houden?

Wat je zegt, is overigens bizar: natuurlijk mag je vieren, wat je wil. Maar je mag niet, uit jezelf, zeggen: "Deze dag, die is bedoeld voor de herdenking van de geboorte van Jezus Christus." Ten eerste weet je helemaal niet of dat wel 25 december was (enfin, er is quasi 100% zekerheid dat het niet zo was). Ten tweede staat nergens geschreven dat jij dat moet herdenken.

In principe gaat het er dus om dat jij jezelf wel heel wat vindt, vermits je meent zomaar feestdagen voor te schrijven.

?
Een orgie, dat verhaal heb ik nog nooit gehoord.

Jezus is inderdaad niet op 25 december geboren. Ik zie geen enkel probleem in dat feit. We mogen Hem herdenken, het is zelfs heel belangrijk. Het eren van zijn geboorte. Hij kan er niks tegen hebben.
Oud 26 december 2010, 02:31   #26
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een orgie, dat verhaal heb ik nog nooit gehoord.
Saturnaliën in Rome.

Citaat:
Ik zie geen enkel probleem in dat feit. We mogen Hem herdenken, het is zelfs heel belangrijk. Het eren van zijn geboorte.
Maar wie zegt dat jij dat moet? Herdenk je zijn leven normaal niet elke dag? Waarom creëer je dan een dubbele werkelijkheid? Jij bent als christen verondersteld het leven en de voorschriften van Christus in je dagelijkse leven te eren en na te leven. Maar op één dag is het écht bijzonder: dan herdenk je hem écht héél hard? Lijkt me ... tja, hypocriet zelfs?

Daarenboven: wie bepaalt dat jij dat dán moet doen? En waarom in zo'n heidense sfeer?

Citaat:
Hij kan er niks tegen hebben.
Dat weet ik nog zo niet. Ik vraag mij af wat hij van al die gebruiken, kerststalletjes van chirojongetjes en middernachtmissen zou vinden.

Pas op dat jullie hart niet afgestompt raakt door de roes en de dronkenschap en de zorgen van het dagelijks leven, zodat die dag jullie overvalt. (Luc 21:34)

Als jullie bij de wereld zouden horen, zou ze jullie hebben liefgehad als iets van haarzelf, maar jullie horen niet bij haar, want ik heb jullie uit de wereld weggeroepen. Daarom haat ze jullie. (Joh 15:19)

Trouwelozen! Beseft u dan niet dat vriendschap met de wereld vijandschap jegens God betekent? Wie bevriend wil zijn met de wereld, maakt zich tot vijand van God. (Jak 4:4)

Heb de wereld en wat in de wereld is niet lief. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem, want alles wat in de wereld is – zelfzuchtige begeerte, afgunstige inhaligheid, pronkzucht –, dat alles komt niet uit de Vader voort maar uit de wereld. De wereld met haar begeerte gaat voorbij, maar wie Gods wil doet blijft tot in eeuwigheid. (1 Joh 2:15-17)
Oud 26 december 2010, 02:35   #27
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat weet ik nog zo niet. Ik vraag mij af wat hij van al die gebruiken, kerststalletjes van chirojongetjes en middernachtmissen zou vinden.

Pas op dat jullie hart niet afgestompt raakt door de roes en de dronkenschap en de zorgen van het dagelijks leven, zodat die dag jullie overvalt. (Luc 21:34)

Als jullie bij de wereld zouden horen, zou ze jullie hebben liefgehad als iets van haarzelf, maar jullie horen niet bij haar, want ik heb jullie uit de wereld weggeroepen. Daarom haat ze jullie. (Joh 15:19)

Trouwelozen! Beseft u dan niet dat vriendschap met de wereld vijandschap jegens God betekent? Wie bevriend wil zijn met de wereld, maakt zich tot vijand van God. (Jak 4:4)

Heb de wereld en wat in de wereld is niet lief. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem, want alles wat in de wereld is – zelfzuchtige begeerte, afgunstige inhaligheid, pronkzucht –, dat alles komt niet uit de Vader voort maar uit de wereld. De wereld met haar begeerte gaat voorbij, maar wie Gods wil doet blijft tot in eeuwigheid. (1 Joh 2:15-17)
De citaten bevestigen je verhaal toch niet.
Oud 26 december 2010, 02:37   #28
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar wie zegt dat jij dat moet? Herdenk je zijn leven normaal niet elke dag? Waarom creëer je dan een dubbele werkelijkheid? Jij bent als christen verondersteld het leven en de voorschriften van Christus in je dagelijkse leven te eren en na te leven. Maar op één dag is het écht bijzonder: dan herdenk je hem écht héél hard? Lijkt me ... tja, hypocriet zelfs?

Daarenboven: wie bepaalt dat jij dat dán moet doen? En waarom in zo'n heidense sfeer?
We trachten dagelijks Jezus voorbeeld te volgen, we bidden tot Hem. We eren hem dagelijks, maar het is helemaal niet verkeerd om hem op een dag extra te eren, specifiek zijn geboorte. Dat is niet hypocriet. We vieren toch niet ieder dag feest.

Wie bepaalt dat ik dat moet doen. ik beslis daar toch zelf over of ik mee ga in die traditie. Heidense sfeer. We hebben net het heidens feest gedood en een heilig feest ter vervanging gezet.
Oud 26 december 2010, 02:39   #29
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De citaten bevestigen je verhaal toch niet.
Begrijp je ze niet?

Jij zegt dat je het toch zou mogen vieren, ook al staat het nergens voorgeschreven en staat er zelfs dat je enerzijds moet oppassen met heidense symbolen en rituelen en anderzijds dat je al beter niets viert wat niet voorgeschreven staat.

Wat de citaten aantonen is het volgende:

1) Dat er een negatieve houding is bij de historische Jezus jegens feestvieren.

2) Dat "bij de wereld horen" (jouw paapse redenering dat je toch Kerstmis mag vieren omdat het een algemeen (= werelds) opgevolgde feestdag is) afgekeurd wordt.
Oud 26 december 2010, 02:42   #30
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We trachten dagelijks Jezus voorbeeld te volgen, we bidden tot Hem. We eren hem dagelijks, maar het is helemaal niet verkeerd om hem op een dag extra te eren, specifiek zijn geboorte. Dat is niet hypocriet.
Wat is er speciaal aan zijn geboorte dan? Hij begon pas te prediken toen hij vooraan in de dertig was. Wat herdenken we dan aan zijn geboorte?

Citaat:
We vieren toch niet ieder dag feest.
Nee inderdaad, en volgens de Bijbel hoef je dat ook helemaal niet te doen.

Citaat:
Wie bepaalt dat ik dat moet doen. ik beslis daar toch zelf over of ik mee ga in die traditie. Heidense sfeer. We hebben net het heidens feest gedood en een heilig feest ter vervanging gezet.
Met heidense rituelen is het geen heilig feest.

Oud 26 december 2010, 02:45   #31
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Begrijp je ze niet?

Jij zegt dat je het toch zou mogen vieren, ook al staat het nergens voorgeschreven en staat er zelfs dat je enerzijds moet oppassen met heidense symbolen en rituelen en anderzijds dat je al beter niets viert wat niet voorgeschreven staat.

Wat de citaten aantonen is het volgende:

1) Dat er een negatieve houding is bij de historische Jezus jegens feestvieren.

2) Dat "bij de wereld horen" (jouw paapse redenering dat je toch Kerstmis mag vieren omdat het een algemeen (= werelds) opgevolgde feestdag is) afgekeurd wordt.
Jezus zelf vierde weleens feest. Hij wordt zelfs door de Farizeers beschreven als een vraatzuchtigen en wilde.

Je citaten gaan over het feit dat je van God bent en Hem op de eerste plaats moet zetten. De aarde is ons gegeven en we moeten er leven. We zijn niet van de aarde, maar van Hem. Wat er ook bedoelt wordt met de wereld is de zonde, wat bij God niet bestaat.
Oud 26 december 2010, 02:46   #32
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is er speciaal aan zijn geboorte dan? Hij begon pas te prediken toen hij vooraan in de dertig was. Wat herdenken we dan aan zijn geboorte?

De menswording van het Woord is geweldig. Zijn geboorte is één van de belangrijkste gebeurtenissen uit de geschiedenis van het helal.
Oud 26 december 2010, 02:50   #33
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vind je een fijne discussiepartner.
Oud 26 december 2010, 02:54   #34
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind je een fijne discussiepartner.
Dank u, het is wederzijds.

(ik ga er van uit dat uw vriendelijke opmerking niet cynisch bedoeld was )

Laatst gewijzigd door Inno : 26 december 2010 om 02:55.
Oud 26 december 2010, 02:56   #35
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dank u, het is wederzijds.

(ik ga er van uit dat uw vriendelijke opmerking niet cynisch bedoelt was )
Nee hoor, het was gemeend.

Maar het wordt laat en die Bijbel weegt wat veel in m'n hand, misschien moet ik eens naast mijn tedere' kruipen.

Slaapwel.
Oud 26 december 2010, 02:57   #36
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee hoor, het was gemeend.

Maar het wordt laat en die Bijbel weegt wat veel in m'n hand, misschien moet ik eens naast mijn tedere' kruipen.

Slaapwel.
hehe. Slaapwel.
Oud 26 december 2010, 03:21   #37
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Katholieken hebben zowiezo weinig vertrouwen in hun god he.
Bliksemafleiders op kerken, hun kerkvader die buitenkomt in een kogelvrij aquarium als 2 prima voorbeeldjes.

Nu, eens kijken hoeveel minaretten er een bliksemafleider hebben. Daar waar er op staan weten we dat er mensen die beslissingsmogelijkheden hebben over het plaatsen van zulke dingen , geen rein geweten hebben, en de wraak van Allah vrezen, terwijl dat toch zo'n barmhartig en vergevingsgezinde god is.
Oud 26 december 2010, 03:28   #38
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Alles is door mensen en voor mensen gemaakt
Bekijk een keer een afbeelding van Adam of Eva.
Waar komen die navels vandaan??
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 07:55   #39
Sukkelaar13
Burger

Standaard

Citaat:

?
Nooit gehoord over de geboden feestdagen?
Sukkelaar13 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 10:19   #40
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Alles is door mensen en voor mensen gemaakt
Bekijk een keer een afbeelding van Adam of Eva.
Waar komen die navels vandaan??
Een afbeelding, zo lang na hun dood gemaakt? Dat is toch geen bewijs voor wat dan ook?
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be