Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 december 2010, 14:13   #21
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Voorzichtig met zulke uitspraken.
Volgens neurowetenschappers is religie quasi onuitroeibaar.
Ik zeg niet dat religie als een concept zal verdwijnen, ik zeg dat religies, zoals christendom en islam, gedoemd zijn om te verdwijnen, met als alle andere religies die hen voor kwamen, en al die dat er nadien volgen.

Wat religie als een concept betreft, de drang voor geloof zit'm volgens mij in de genen.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2010, 14:15   #22
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Relevantie verliezen en minder volgelingen hebben, dat zal die volgelingen alleen maar fanatieker maken.
En dat zien we effectief gebeuren.

Citaat:
Welke religie is er de laatste honderd jaar gestorven?
Geen enkele grote, zoiets gebeurd niet van vandaag op morgen, maar als je ziet hoe de katholieke kerk op 100 jaar aan macht moeten inboeten heeft....
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 26 december 2010, 19:40   #23
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
De islam gaat hetzelfde 'lot' tegemoed als het christendom, namelijk een langzame dood. Het christendom is hier al een tijd mee bezig, de islam zal wel volgen.
De islam is circa 500 jaar jonger... dat betekent dat we nog de hoogtepunten van Islam gaan meemaken dan
Oud 26 december 2010, 20:28   #24
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
De islam is circa 500 jaar jonger... dat betekent dat we nog de hoogtepunten van Islam gaan meemaken dan
Niet noodzakelijk, 500 jaar is een lange tijd
Oud 26 december 2010, 22:14   #25
Caligula
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stulens Bekijk bericht
Zou bijna elk geloof uiteindelijk niet verdwijnen?
Heroine coor de zwakkeren van geest en een controlemiddel voor de iets slimmere.
Neen dus ...
May the force be with u.
Caligula is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 00:50   #26
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Hoogstwaaarschijnlijk.
Onmogelijk beste filosoof. Als je als vader een nieuw kindje krijgt, probeer het niet te indoctrineren met sofistische ideeën (er is geen hoge bestaan) en je zal merken dat het automatisch gaat geloven. Het is zo dat de mens kennelijk aangeboren is ineen hogere macht te geloven, niet alleen omdat we het nu kunnen realiseren of omdat we het antropologisch kunnen bevestigen, maar een beetje meer omdat er besef plus natuurlijke inzicht in doelgerichtheid en causaliteit bestaat. Tenzij men dat (altijd op een sofistische manier) probeert te interpreteren (iets dat zelfs bij denkers en filosofen niet gelukt is), dan is er mogelijkheid om niet te geloven; bepaalde politiek-maatschappelijke manifestaties kunnen wel een rol spelen in het afstand nemen van een bepaald geloof.

http://www.telegraph.co.uk/news/news...ic-claims.html

p.s; voor alle duidelijkheid, met deze reactie ben ik niet van plan om een discussie te gaan starten over rechtvaardiging van een bepaald geloof (de wereld is, de wereld wordt, weet het niet ..) omdat dit tot een andere discussie leidt en omdat ik in uw reactie hiervoor geen motief vind.

Een wijze zei ooit: "je kan misschien een plekje zonder café, winkel of markt tegenkomen, maar een plekje waar je geen gebedsplaats vindt, is onmogelijk". Zie bijvoorbeeld de intellectualiteitbelijdenis van de vader van het positivisme, zelfs hij kon hij niet verder geraken, noch in zijn uitsluiting van metafysica wat op zich metafysisch is, en noch in het uitsluiten van een nood aan 'een' religie. http://en.wikipedia.org/wiki/Religio...ism#Positivism

Ik zeg gewoon dat we hier bezig zijn met iets dat een natuurlijke behoefte is. Dit is al te duidelijk.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 00:53   #27
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Ik zeg niet dat religie als een concept zal verdwijnen, ik zeg dat religies, zoals christendom en islam, gedoemd zijn om te verdwijnen, met als alle andere religies die hen voor kwamen, en al die dat er nadien volgen.

Wat religie als een concept betreft, de drang voor geloof zit'm volgens mij in de genen.
Als er 2 katholieken zijn, dan bestaat de Kerk nog. Dus als je het christendom wil uitroeien, dan zul je de gelovigen moeten vermoorden.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2010, 00:55   #28
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Hoogstwaaarschijnlijk.
Ik hoop daar ook op maar ik denk niet dat we zo snel van Godsdienst verlost gaan zijn. Mensen hebben nood aan religie en simpele antwoorden op moeilijke vragen.
"Ik weet het niet" is iets dat men niet graag hoort. Al is dat vaak het enige juiste antwoord.
Oud 27 december 2010, 01:03   #29
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

http://www.telegraph.co.uk/news/news...ic-claims.html
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aidan Thomas
There is a faculty in the human mind to worship a power greater than themselves and children cannot fail to observe beauty in God's creation unless indoctrinated to the contrary.
Deze reactie vind ik zeer realistisch. Persoonlijk denk ik dat alle religies verdwenen kunnen worden, behalve dé islam want deze is de laatste boodschap met een leidraad voor de mensheid. Men moet wel open-minded zijn om iedereen het recht op interpretaties te geven in zaken die context, tijd en plaats afhankelijk zijn, dus eigenlijk in alles wat "not-spiritual sensitive" is.

Wat betreft Hamed Abdel-Samad, zijn belangrijkste idee is eigenlijk de koran niet als (letterlijk) woord van God te vatten. Dit ideetje is eigenlijk eeuwenoud; bepaalde Mu'tazili denkers en geleerden probeerden dat ook, ze waren van mening dat "de koran geschapen is", dus "geen woord van god", maar geschapen, en als je het zo mag accepteren, dan is het resultaat volledig politiek gecensureerd. Indien de koran geschapen is, dan neem jij wat je wilt en laat je wat jij wilt zonder dat geweten veroordeling of bepaalde theologische kritiek ontvangt. Water is geschapen: je gebruikt wat jij wilt, hoeveel jij wilt en hoe jij wilt.

Laatst gewijzigd door porpo : 27 december 2010 om 01:03.
Oud 27 december 2010, 01:04   #30
suqar_7loe

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Als er 2 katholieken zijn, dan bestaat de Kerk nog. Dus als je het christendom wil uitroeien, dan zul je de gelovigen moeten vermoorden.
Wat is dat eigenlijk de islam of het christendom uitroeien?

Deze idioten dwalen in de illusie dat zij denken te weten wat er zich in de harten van anderen schuilhoudt. Religie bevindt zich nu eenmaal in het hart van een persoon.. Iets dat je niet zo maar kan uitroeien.
Oud 27 december 2010, 01:06   #31
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Ik hoop daar ook op maar ik denk niet dat we zo snel van Godsdienst verlost gaan zijn. Mensen hebben nood aan religie en simpele antwoorden op moeilijke vragen.
"Ik weet het niet" is iets dat men niet graag hoort. Al is dat vaak het enige juiste antwoord.
Moet dat dan?

Waarom wilt u religies uitroeien? Zou het u niet sieren u bezig te houden met uw eigen zaken beste vlaming en anderen met rust te laten en vooral niet te belemmeren in hun denken. Maar u doet maar hoor. Hoe harder u roept, hoe sterker de gelovigen worden in hun religie.
Oud 27 december 2010, 01:08   #32
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Moet dat dan?

Waarom wilt u religies uitroeien? Zou het u niet sieren u bezig te houden met uw eigen zaken beste vlaming en anderen met rust te laten en vooral niet te belemmeren in hun denken. Maar u doet maar hoor. Hoe harder u roept, hoe sterker de gelovigen worden in hun religie.
Ik snap eigenlijk niet waarom anderen religie willen uitroeien.
Oud 27 december 2010, 01:10   #33
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Wat betreft vraag en antwoord. Er is een verschil tussen wie/wat en hoe. Ik weet op basis van mijn besef, ervaring in mijn leven en historische bevestigingen dat God Schepper is. Hoe wat geschapen? Dat weet ik niet. Ik weet in "grote lijnen" een paar antwoorden zoals schepping van Adam en Eva, in details niet, en hoe??!! Dat weet ik niet en het antwoord is er niet in de geschriften, maar in:
(29:20)
Zeg: "Trek op aarde rond en zie hoe Allah de schepping begint en daarna de latere schepping verwekt." Waarlijk, Allah heeft macht over alle dingen.
Oud 27 december 2010, 01:12   #34
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Ik snap eigenlijk niet waarom anderen religie willen uitroeien.
Je hoeft dat niet te snappen. Bepaalde idioten weten niet wat te doen met hun tijd en stoppen ze dat maar in wat gezever over religies. Maar ja, geef ze best geen aandacht. Deze zieke vechters van vrijheid van meningsuiting komen zichzelf wel op een dag tegen..
Oud 27 december 2010, 01:24   #35
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Wat is dat eigenlijk de islam of het christendom uitroeien?

Deze idioten dwalen in de illusie dat zij denken te weten wat er zich in de harten van anderen schuilhoudt. Religie bevindt zich nu eenmaal in het hart van een persoon.. Iets dat je niet zo maar kan uitroeien.
Niet in het hart.
In de hersenen.
Oud 27 december 2010, 01:24   #36
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet in het hart.
In de hersenen.
Dat komt omdat je het niet voelt
Oud 27 december 2010, 01:26   #37
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Niet in het hart.
In de hersenen.
Iemand die van zn religie overtuigd is (verstandelijk) is dat ook met het hart hoor.

Maar ik zie het al, u weet niet waarover u spreekt.
Oud 27 december 2010, 01:26   #38
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Klopt.
Oud 27 december 2010, 01:29   #39
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sommige religies zijn gevaarlijker dan andere. De islam is de ergste waar we tegenwoordig mee te maken hebben.
Oud 27 december 2010, 01:32   #40
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Sommige religies zijn gevaarlijker dan andere. De islam is de ergste waar we tegenwoordig mee te maken hebben.
Nou ja, wat maakt van iets iets gevaarlijks..

Schijtluizen bestaan nu eenmaal..
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be