Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 mei 2004, 23:13   #21
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
En ik dacht dat Solidarnosc en LSP links en progressief waren! En nu blijkt dat hij en aanklacht tegen de massale moorden en rooftochten van een koning een stunt noemt!!!
Juicht Belgen juicht, als je nog zulke verdedigers hebt.
Laat ons ernstig blijven. Dit is een stunt om de media te halen en de monarchie aan te vallen en heeft niets te maken met de misdaden van Leopold 2 aan het einde van vorige eeuw. Marxisten protesteerden tegen de misdaden van Leopold 2 toen ze plaatsvonden. Vlaams-Nationalisten hebben daar blijkbaar 100 jaar voor nodig.
Ik blijf ernstig, vriend. Want nu blijken de communisten de verdedigers van de monarchie én de genocide. Nu, dat laatste is niet nieuw (met een 100 miljoen op de teller), maar dat eerste is op zijn zachtst gezegd vreemd.
Oud 30 mei 2004, 01:24   #22
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Als ik de threads overloop die al aan dit onderwerp zijn volgeschreven, dan geloof ik niet dat de Vlamingen geïnteresseerd zijn aan de waarheid over LeoII. Zij zijn uitsluitend geïnteresseerd in HUN waarheid: Leo was een massamoordenaar. Punt uit.

Alle ernstige historici (behalve de nieuwe vlaamse lichting) zijn het er over eens dat heel het verhaal een door Groot Britannië opgezette lastacampagne is, maar de Vlaming? Neen hij weet wel beter.....
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 05:03   #23
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Vandaag eisten N-VA jongeren aan het standbeeld van massamoordenaar Leopold II dat de Belgische genocide in Congo in het onderwijspakket wordt opgenomen.

Linda Mbungu (N-VA): "Wij willen dat in het onderwijs de kinderen de waarheid weten over de geschiedenis van Leopold II, wat hij in Congo heeft gedaan. We hadden graag excuses van de monarchie gekregen."

(Radio 1 nieuws)

http://www.radio1.be/audio/mp3/nie18-HB.mp3
Welk concreet probleem probeert de always-constructive NVA hiermee op te lossen? Ik ben eens benieuwd.
Oud 30 mei 2004, 06:58   #24
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Misschien de geschiedenisvervalsing die op school nog altijd wordt aangeleerd, te doen rechtzetten?

J-M Dedecker probeert dat trouwens ook.
Oud 30 mei 2004, 08:12   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Alle ernstige historici (behalve de nieuwe vlaamse lichting) zijn het er over eens dat heel het verhaal een door Groot Britannië opgezette lastacampagne is, maar de Vlaming? Neen hij weet wel beter.....
Aha. Mr. Dorus pakt graag uit met "alle historici", "ernstige historici", "de huidige historici"... Alleen merk ik dat u ons geen namen noch verwijzingen kunt geven. Welke hedendaagse "ernstige historici" stellen in welke boeken dat alles maar een lasterverhaal is? Graag had ik eens een referentie gehad.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 09:00   #26
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bruno Yaminne?

Sophie De Schaepdrijver?
Oud 30 mei 2004, 09:02   #27
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Als ik de threads overloop die al aan dit onderwerp zijn volgeschreven, dan geloof ik niet dat de Vlamingen geïnteresseerd zijn aan de waarheid over LeoII. Zij zijn uitsluitend geïnteresseerd in HUN waarheid: Leo was een massamoordenaar. Punt uit.

Precies of jij bent de expert ... geef eens uw bronnen en we praten verder ...
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 09:10   #28
NVG
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NVG

Nee, ik pleit voor een politiek van nu voor morgen!
Vergeet het verleden?

Pech dat België dat niet doet en 60 jaar na datum nog steeds amnestie weigert. Dus zo consequent is dat "hier en nu" niet. Opportunistisch van je, vind je niet?

Wie niet leert van het verleden, maakt dezelfde fouten in het heden.
Ik heb helemaal niet gezegd dat we niet uit het verleden moeten leren of het verleden niet indachtig moeten zijn, maar Scholen hebben wel degelijk een vrijheid in programma. Ze krijgen qua programma minimumnormen opgelegd en kunnen daarnaast nog een heel pak leerstof zelf kiezen. Alleen houden sommige leerkrachten vast aan het leerplan als een dogma (of uit luiheid). Maar ze kunnen wel degelijk, nu nog willen!
NVG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 09:30   #29
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik heb helemaal niet gezegd dat we niet uit het verleden moeten leren of het verleden niet indachtig moeten zijn, maar Scholen hebben wel degelijk een vrijheid in programma. Ze krijgen qua programma minimumnormen opgelegd en kunnen daarnaast nog een heel pak leerstof zelf kiezen. Alleen houden sommige leerkrachten vast aan het leerplan als een dogma (of uit luiheid). Maar ze kunnen wel degelijk, nu nog willen!
Je moet scholen inderdaad niet verplichten om veel aandacht aan Leopold II te besteden. Maar als de leerkrachten iets over Leopold II vertellen, dan zijn ze wel verplicht om zich aan de waarheid te houden.

Ik heb destijds op school geleerd dat Leopold II de slavernij afschaftte (deed hij helemaal niet), dat hij infrastructuur uitbouwde voor de bevolking (gebeurde helemaal niet), en dat hij de kolonie aan België schonk (hij verkocht de kolonie onder zware druk). Mijn geschiedenisleraar repte met geen woord over dode Kongolezen.

Het gaat dus niet over de keuze van de leerstof, maar over de hardnekkige reflex om te tegen de leerlingen te liegen als Leopold II ter sprake komt.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 09:32   #30
NVG
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam
Citaat:

Je moet scholen inderdaad niet verplichten om veel aandacht aan Leopold II te besteden. Maar als de leerkrachten iets over Leopold II vertellen, dan zijn ze wel verplicht om zich aan de waarheid te houden.

Ik heb destijds op school geleerd dat Leopold II de slavernij afschaftte (deed hij helemaal niet), dat hij infrastructuur uitbouwde voor de bevolking (gebeurde helemaal niet), en dat hij de kolonie aan België schonk (hij verkocht de kolonie onder zware druk). Mijn geschiedenisleraar repte met geen woord over dode Kongolezen.

Het gaat dus niet over de keuze van de leerstof, maar over de hardnekkige reflex om te tegen de leerlingen te liegen als Leopold II ter sprake komt.
Ja John, je hebt gelijk. Maar toch ishet zo dat lessen geschiedenis op een school meer een soort van kapstok zijn, een soort van hoedenplank waar je kennis kan opleggen. Maar om je een goed beeld te verschaffen moet je zelf geschriften en boeken en films en ervaringen en kenni opdoen. Je kan jen iet baseren op één subjectieve bron.
Oud 30 mei 2004, 09:33   #31
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
Vandaag eisten N-VA jongeren aan het standbeeld van massamoordenaar Leopold II dat de Belgische genocide in Congo in het onderwijspakket wordt opgenomen.

Linda Mbungu (N-VA): "Wij willen dat in het onderwijs de kinderen de waarheid weten over de geschiedenis van Leopold II, wat hij in Congo heeft gedaan. We hadden graag excuses van de monarchie gekregen."

(Radio 1 nieuws)

http://www.radio1.be/audio/mp3/nie18-HB.mp3

Wat een prioriteit . Gebrek aan echte stof tot discussie?
U hebt gelijk. We kunnen dan ook maar beter de holocaust uit het onderwijspakket nemen.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 09:34   #32
NVG
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Citaat:

Wat een prioriteit . Gebrek aan echte stof tot discussie?
U hebt gelijk. We kunnen dan ook maar beter de holocaust uit het onderwijspakket nemen.
Wat er wel of niet in het onderwijspakket geschiedenis zit zal me eigenlijk een zorg zijn. Wel is het zo dat scholen grotendeels (en lkr.) zelf bepalen wat ze uitvoerig zien en wat niet.
Oud 30 mei 2004, 09:35   #33
Sam
Provinciaal Gedeputeerde

Sam's schermafbeelding

Standaard

NUja waarom dit niet op een bepaalde dag in de klas,

Goeiemorgen,
ga allemaal zitten jongens en meisjes...

Deze dag zal jullie leven veranderen,
jullie zijn nu 13 jaar,

welnu,
1. De Sint bestaat niet
2. De paashaas bestaat niet
3. Leopold was geen lieve koning, een monster met miljoenen doden op zijn naam
4. Koning Albert I, is niet van de rost gevallen, hij is afgeknalt geweest.

voilla, iemand slokje water nodig?
Sam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 09:58   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt helemaal niet. In het vrij onderwijs is het leerprogramma dwingend, d.w.z. dat men weldegelijk de leerstof moet gezien hebben die in het leerprogramma staat opgetekend. Methodisch-pedagogisch beschikt de leraar echter wel over een zekere vrijheid. Natuurlijk mag een leraar altijd meer geven, maar ik kan u verzekeren dat het al een hele kunst is om het hele programma af te werken. Veel bijkomende zaken kun je echt niet zien. De programma's zijn nu eenmaal al goed gevuld.
Oud 30 mei 2004, 10:00   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat er wel of niet in het onderwijspakket geschiedenis zit zal me eigenlijk een zorg zijn. Wel is het zo dat scholen grotendeels (en lkr.) zelf bepalen wat ze uitvoerig zien en wat niet.
Inhoudelijk hebben ze niet te bepalen wat ze juist zien (er mag natuurlijk altijd meer aangeboden worden). De doorlichting gaat evenwel ook na of men op een redelijke wijze bepaalde leerstofinhouden heeft doorgegeven. Zou een leraar bijvoorbeeld maar één les besteden aan WO II, maar een hele maand bezig zijn met de geschiedenis van de Belgische monarchie, dan zal hij daarvoor op de vingers worden getikt. Heus, scholen en leraren kunnen niet zomaar doen wat hen dunkt.

Neem dit maar aan van een... onderwijzer.
Oud 30 mei 2004, 10:02   #36
NVG
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Dat klopt helemaal niet. In het vrij onderwijs is het leerprogramma dwingend, d.w.z. dat men weldegelijk de leerstof moet gezien hebben die in het leerprogramma staat opgetekend. Methodisch-pedagogisch beschikt de leraar echter wel over een zekere vrijheid. Natuurlijk mag een leraar altijd meer geven, maar ik kan u verzekeren dat het al een hele kunst is om het hele programma af te werken. Veel bijkomende zaken kun je echt niet zien. De programma's zijn nu eenmaal al goed gevuld.

Dat sommige leerkrachten het leerprogramma niet kunnen ag-fwerken zal wel meer aan hun kleuterachtige manier van lesgeven liggen. Jongeren moeten voorbereid worden op verdere studies en niet op vb: luidop lezen. Mijn ervaringen hebben me geleerd dat vele leerkrachten enkel geven wat in het leerprog staat uit 1/ luiheid! 2/gewoonte. En dan het oude smoesje dat het leerplan al vol zit!

Ik heb ook leerkrachten gehad die snel lesgaven en dus veel vrijheid in programma hadden. Die vulden we dan op met een tentoonstellingbezoek of workshop. In ieder geval: mss. tijd om het onderwij eens grondig af te stellen op basis van de "resultaatverbintenis". Maw leerkrachten evalueren op prestaties. En dus ook geen vaste benoemingen meer, want die zijn dé hoofdreden voor de ongemotiveerde werknemers. (al mag je niet iedereen over dezelfde kam scheren)
Oud 30 mei 2004, 10:14   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan het oude smoesje dat het leerplan al vol zit!
Sommige leerplannen zitten overvol en kan men gewoon niet afwerken, zelfs als men snel les geeft. Bijvoorbeeld, het leerplan WO voor het lager onderwijs is gewoon overvol. Het is altijd een hele klus voor mij om dat naar behoren af te werken.
Oud 30 mei 2004, 10:16   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb ook leerkrachten gehad die snel lesgaven en dus veel vrijheid in programma hadden. Die vulden we dan op met een tentoonstellingbezoek of workshop. In ieder geval: mss. tijd om het onderwij eens grondig af te stellen op basis van de "resultaatverbintenis". Maw leerkrachten evalueren op prestaties. En dus ook geen vaste benoemingen meer, want die zijn dé hoofdreden voor de ongemotiveerde werknemers. (al mag je niet iedereen over dezelfde kam scheren)
Blijkbaar bent u ergens in de tijd blijven stilstaan. Er is allang controle op de resultaten. Er is nu de doorlichting die nagaat of men de einddoelstellingen bereikt. Die controle is heel streng.

Schaf de vaste benoeming af en je hebt nog meer problemen om de openstaande banen in te vullen. Nu al kampt het onderwijs met een nijpend probleem aan arbeidskrachten. U wil het dus nog onaantrekkelijker maken!
Oud 30 mei 2004, 10:17   #39
NVG
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
En dan het oude smoesje dat het leerplan al vol zit!
Sommige leerplannen zitten overvol en kan men gewoon niet afwerken, zelfs als men snel les geeft. Bijvoorbeeld, het leerplan WO voor het lager onderwijs is gewoon overvol. Het is altijd een hele klus voor mij om dat naar behoren af te werken.

Kan ik best geloven, lager onderwijs on veel minder berekend omdat er leerlingen bijzitten met een grote en leerlingen met een kleine intellectuele capaciteit. Op dat niveau is er namelijk nog geen filtratie gebeurd (zoals later ASO- TSO,...).

Ten tweede zijn leerlingen op een basisschool ook veel minder vragende partij voor actuele topics. Die laten het initiatief veel vlugger over aan de leerkracht en du is het een "voller" leerprogramma.
Oud 30 mei 2004, 10:17   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jongeren moeten voorbereid worden op verdere studies en niet op vb: luidop lezen.
Luidop lezen is weldegelijk een element dat moet geoefend worden in de lagere school alsook in de lagere graad van het middelbaar (staat trouwens uitdrukkelijk vermeld in het leerplan Nederlands). Luidop lezen helpt voor een goede articulatie, een goede inleving van de tekst... Het is zelfs een stukje logopedie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be