Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2004, 22:54   #21
tuipie
Vreemdeling

Standaard

Die Van Hecke heeft weer duidelijk bewezen dat de Kerk hypocriet is en blijft.

" je mag holebi's niet discrimineren, het moet bespreekbaar zijn" versus "holebileerkrachten mogen niet trouwen"...

belachelijk dus
Oud 30 mei 2004, 23:03   #22
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cuboidz
Wat de Katholieke scholen betreft hebben ze voor mij alle recht om de stem van de Paus te doen weerklinken, indien ze volledig geprivatiseerd worden. Mijn belastingsgeld dient niet om de moraal van de verschillende zuilen in stand te houden, zelfs niet die van het humanisme. Scholen die gesubsidieerd worden door de overheid hebben niet het recht om aan morele indoctrinatie te doen. Zelfs de lessen Zedenleer gaan voor mij te ver omdat ze de jongeren een bepaalde moraal willen inlepelen. Ouders die te lui zijn om zelf hun kinderen een moraal mee te geven en dat door het onderwijs willen laten doen kunnen altijd kiezen voor geprivatiseerde alternatieven.
Het hangt er allemaal van af hoe je het onderwijsaanbod wil zien: strikt neutrale eenheidsworst die zich beperkt tot kennisoverdracht of een pluralistisme waarbij de ouders de keuze hebben voor een totaalpakket. Ik heb absoluut geen probleem met uw stelling; alleen zou het wel eens kunnen zijn dat u plots veel meer belastingscentjes zal mogen ophoesten om de door u gepromoote neutraliteit te kunnen realiseren. Bovendien vrees ik ook dat het eindresultaat de ongelijkheid van kansen in de hand zal werken. Want welke ouders kunnen zelf instaan voor het verder invullen van het pedagogische project? Of kunnen het betalen om dit uit te besteden? Met "luiheid" van de ouders heeft dit in veel gevallen heel weinig te maken; met "bekwaamheid", "ervaring" en "mogelijkheden" des te meer.
Oud 31 mei 2004, 00:19   #23
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tuipie

" je mag holebi's niet discrimineren, het moet bespreekbaar zijn" versus "holebileerkrachten mogen niet trouwen"...

belachelijk dus
Je mag de zonde bespreekbaar maken, maar je moet ze daarom nog niet toelaten !
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 00:20   #24
NVG
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader
Citaat:

belachelijk dus

Nee maar je moet de wet erkennen en toepassen,. Het is dus geen keuze maar een verplichting.
NVG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 02:15   #25
cuboidz
Lokaal Raadslid

cuboidz's schermafbeelding

Standaard

Daarstraks zei een van de aanwezige filosofen in de derde aflevering van doe-de-stem-test dat men godsdienst en zedenleer zou moeten vervangen door een algemeen vak filosofie. De tevens diep religieuze man vertelde dat in dat vak religie effectief als religie kon voorgesteld worden, in tegenstelling tot de verwaterde brok moraal dat het nu is geworden in vele scholen. Naast religie kunnen dan bijvoorbeeld ook bepaalde wijsgeren bestudeerd worden om de jongeren een breder beeld te geven (Psssst... Nietzsche ).

-- Peter Griffin --
cuboidz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 02:24   #26
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

belachelijk dus
zon·de 1 (de ~, ~n/~s)
1 overtreding van de goddelijke of zedelijke voorschriften
Dit woord kan beter uit het woordenboek geschrapt worden
Oud 31 mei 2004, 09:20   #27
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Daarstraks zei een van de aanwezige filosofen in de derde aflevering van doe-de-stem-test dat men godsdienst en zedenleer zou moeten vervangen door een algemeen vak filosofie. De tevens diep religieuze man vertelde dat in dat vak religie effectief als religie kon voorgesteld worden, in tegenstelling tot de verwaterde brok moraal dat het nu is geworden in vele scholen. Naast religie kunnen dan bijvoorbeeld ook bepaalde wijsgeren bestudeerd worden om de jongeren een breder beeld te geven (Psssst... Nietzsche ).
Een pleister op een houten been dus... Oftewel, een zeer aantrekkelijke optie voor politici die toch zo graag "de grote architecten van onze maatschappij" spelen. Ik blijf dus met m'n vraag waarom die toch oh zo vrijdenkende politici argwanend staan tegenover de vrije keuze van de burger. Bied gewoon de hele waaier aan en laat de mensen kiezen... Als het katholieke onderwijs dan toch zo gedemodeerd is, en een nieuw vak "filosofie" toch zo'n mooi en evenwichtig alternatief biedt... wel, dan zullen de ouders dat wel uitmaken zeker?

Meer algemeen: ik ben er van overtuigd geraakt dat we de politiek best met een grote dosis argwaan bekijken; politici bekijken ons als "populace" immers met evenveel argwaan. De grote rechten en vrijheden krijgen alle lippendienst totdat het politieke establishment niet gediend is met de manier waarop het "gepeupel" (u en ik) daarvan gebruik (willen) maken. D�*n moet er in naam van het "algemeen belang" of -erger nog- "de democratie" paal en perk gesteld worden aan de uitoefening van bepaalde fundamentele rechten. Het verwondert me telkenmale hoe vaak ook "intelligente" en "denkende" mensen in die val trappen.
Oud 31 mei 2004, 11:28   #28
cuboidz
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Want welke ouders kunnen zelf instaan voor het verder invullen van het pedagogische project? ... Met "luiheid" van de ouders heeft dit in veel gevallen heel weinig te maken; met "bekwaamheid", "ervaring" en "mogelijkheden" des te meer.
Citaat:
Als het katholieke onderwijs dan toch zo gedemodeerd is, en een nieuw vak "filosofie" toch zo'n mooi en evenwichtig alternatief biedt... wel, dan zullen de ouders dat wel uitmaken zeker?
Hoe gaan deze ouders die zogezegd zelf niet kunnen instaan voor het verder invullen van het pedagogische project kunnen uitmaken of een vak filosofie aan de orde is of niet ?

-- Peter Griffin --
Oud 31 mei 2004, 13:52   #29
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Die uitslag van de stemtest leek mij eerder een roep voor het herstel van de kwaliteit in het officiëel onderwijs.
Het argument van de katholieke zuil snijdt hout. Maar er is geen alternatief voor ouders die een kwalitatief onderwijs wensen voor hun kinderen.
Door allerlei redenen - en werkelijk niet alleen de toevloed van allochtonen - is het officiëel onderwijs vervallen tot bezigheidstherapie zowel voor leerlingen als leerkrachten.
Mij komt het voor dat ernstige ouders een ommekeer willen en aangezien die op korte termijn niet te voorzien is, moet het katholiek onderwijs maar zedeleer inlassen.
Dat is de quadratuur van de cirkel!

Het holebi-standpunt van Mieke Van Hecke... Vermeersch heeft de domme dame er in geluisd, dat is zeker!
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 14:45   #30
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Door allerlei redenen - en werkelijk niet alleen de toevloed van allochtonen - is het officiëel onderwijs vervallen tot bezigheidstherapie zowel voor leerlingen als leerkrachten.
Hier heb je absoluut gelijk

Citaat:
Mij komt het voor dat ernstige ouders een ommekeer willen en aangezien die op korte termijn niet te voorzien is, moet het katholiek onderwijs maar zedeleer inlassen.
En hier klets je maar wat.
Wat heeft zedenleer hier nu mee te maken??

Trouwens, zedenleer is een idioot vak dat ze voor mijn part direct mogen afschaffen, meer nog dan godsdienst.

Ideaal zou een vak zijn die geschiedenis, esthetica, godsdienst en zedenleer combineert. Een vak die lln. een overzicht geeft van gans onze geschiedenis, maatschappelijke evoluties en filosofische overgangen.

Want nu, godsdienst en zedenleer zijn lulvakken waar iedereen de mening van de leraar noteerd.
Oud 31 mei 2004, 15:27   #31
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10
Citaat:
zon·de 1 (de ~, ~n/~s)
Slecht is enkel dat wat anderen schade toebrengt.
Voor de rest dient ieder voor zich uit te maken wat hij/zij 'goddelijk' of 'zedelijk' gedrag vindt.
Oud 31 mei 2004, 16:36   #32
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Ideaal zou een vak zijn die geschiedenis, esthetica, godsdienst en zedenleer combineert. Een vak die lln. een overzicht geeft van gans onze geschiedenis, maatschappelijke evoluties en filosofische overgangen.
Als ik het niveau van de 'historici' op dit forum zie, dan vraag ik mij af of nu juist dat niet de poort opengooien is voor indoctrinatie. Als het maar anti-maatschappij is, is het goed.

Ik durf er niet aan denken.
Oud 31 mei 2004, 16:55   #33
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de scholen nu eens gewoon zelf zouden beslissen welke vakken ze geven. En de ouders de school kiezen.
Oud 31 mei 2004, 17:11   #34
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
zon·de 1 (de ~, ~n/~s)
Slecht is enkel dat wat anderen schade toebrengt.
Voor de rest dient ieder voor zich uit te maken wat hij/zij 'goddelijk' of 'zedelijk' gedrag vindt.
Hoe lang heb je daarover moeten nadenken ?
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 17:20   #35
de Vexille
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Die uitslag van de stemtest leek mij eerder een roep voor het herstel van de kwaliteit in het officiëel onderwijs.
Het argument van de katholieke zuil snijdt hout. Maar er is geen alternatief voor ouders die een kwalitatief onderwijs wensen voor hun kinderen.
Dat is de quadratuur van de cirkel!

Het holebi-standpunt van Mieke Van Hecke... Vermeersch heeft de domme dame er in geluisd, dat is zeker!
En daar leg je nu precies de vinger op de wonde, Dorus. Het officieel onderwijs werkt teveel nivellerend, te weinig resultaatsgericht, teveel "knuffelend". En dat vertaalt zich ook in een ontstellend gebrek aan discipline en respect voor de autoriteit van de leerkracht. Gevolg: burn-out en gebrek aan motivatie aan de ene kant en drop-outs en "leermoeheid" aan de andere kant. Voor een stuk is dit een karikaturaal beeld van het officieel onderwijs, maar als je veel mensen vraagt waarom liever het college dan het atheneum, dan krijg je vaak die respons.

Je mag kappen en bekritiseren naar believen op het katholieke pedagogische project, er is tenminste ergens nog de notie van een "project". En liever een half ei dan een lege dop. Het officieel onderwijs moet dringend werk maken van het motiveren van z'n onderwijzend personeel, het optrekken van de kwaliteit en het uittekenen van een duidelijke strategie en aanpak. En in dat proces is een stuk concurrentie onmisbaar; ook in het onderwijs leiden monopolies tot minderwaardige kwaliteit.

En ja, Mieke heeft zich als het eerste het beste debutantje laten "pakken" door Vermeersch.

Citaat:
Hoe gaan deze ouders die zogezegd zelf niet kunnen instaan voor het verder invullen van het pedagogische project kunnen uitmaken of een vak filosofie aan de orde is of niet ?
Ik heb veel meer vertrouwen in de werking van de markt dan in het gepreek van moraalfilosofen en politici in deze. Als een school met haar pedagogisch project goede resultaten neerzet, dan zal ze vanzelf veel leerlingen aantrekken. Een school die er een soepje van maakt, wordt gemeden. Criteria? Wel, ik zou hier willen pleiten voor zgn. "leage tables"; toetsingen aan de eindtermen, publicatie van het aantal spijbelaars en drop-outs, etc... In de UK werkt dit "harde" systeem overigens prima. Het kaf wordt daar vrij resoluut van het koren gescheiden.
Oud 31 mei 2004, 17:50   #36
cuboidz
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ik heb veel meer vertrouwen in de werking van de markt dan in het gepreek van moraalfilosofen en politici in deze. Als een school met haar pedagogisch project goede resultaten neerzet, dan zal ze vanzelf veel leerlingen aantrekken. Een school die er een soepje van maakt, wordt gemeden. Criteria? Wel, ik zou hier willen pleiten voor zgn. "leage tables"; toetsingen aan de eindtermen, publicatie van het aantal spijbelaars en drop-outs, etc... In de UK werkt dit "harde" systeem overigens prima. Het kaf wordt daar vrij resoluut van het koren gescheiden.
Ik begrijp niet wat de Katholieke moraal te maken heeft met de kwaliteit van het onderwijs in die scholen. Hoe gaat het Katholieke geloof mij helpen om integralen op te lossen of een economische depressie te verklaren ? Is de Katholieke kerk zo wanhopig dat ze goede resultaten van een bepaalde school wil associëren met de Katholieke leer om wat overtuigender over te komen ?

-- Peter Griffin --
Oud 31 mei 2004, 18:01   #37
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Laten we een kat een kat noemen: mensen willen hun kinderen naar katholieke scholen sturen omdat "krapuul" daar buitengesmeten wordt. En dat "krapuul" maakt daardoor een groter percentage uit in het officieel onderwijs. Want zij kunnen die niet weigeren. Enkel doorverwijzen naar een andere school van het gemeenschapsonderwijs.
Veel belangrijker dan de discussie over de invloed van het katholiscisme (in sommige katholieke scholen nog groot, in andere onbestaande) is eigenlijk wat we met dat "krapuul" aanvangen. Als dat is opgelost zijn er maar weinig verschillen meer tussen katholiek en gemeenschapsonderwijs
Oud 31 mei 2004, 18:03   #38
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik begrijp niet wat de Katholieke moraal te maken heeft met de kwaliteit van het onderwijs in die scholen. Hoe gaat het Katholieke geloof mij helpen om integralen op te lossen of een economische depressie te verklaren ? Is de Katholieke kerk zo wanhopig dat ze goede resultaten van een bepaalde school wil associëren met de Katholieke leer om wat overtuigender over te komen ?
Je zit weer ferm naast de kwestie te posten. Het gaat hier niet over de overdracht van kennis an sich, maar over de ruime omstandigheden waarin dat moet gebeuren.
Er is wel degelijk een onderscheid tussen een ordelijke en gedisciplineerde omgeving en een 'wild west'-sfeer, die momenteel in het officiëel onderwijs heerst.
Bij gelijk programma, zal de overdracht in het eerste geval veel efficiënter en succesvoller geschieden dan in het tweede.
Daar gaat het over.
Ik zet mij af tegen het benoemen van waarden als religieuze verwordenheden, maar ik ben er van overtuigd dat die waarden wel degelijk een primaire voorwaarde zijn voor succesvolle kennisoverdracht.
Oud 31 mei 2004, 18:09   #39
C uit W

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:
Als de scholen nu eens gewoon zelf zouden beslissen welke vakken ze geven. En de ouders de school kiezen.
Zo is het momenteel, de VLD is hiertegen (vermeersch ook)
Oud 31 mei 2004, 18:25   #40
C uit W

Standaard

vreemde dubbel

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be