![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
sin otra luz y guía sino la que en el corazón ardía. Laatst gewijzigd door Visjnu : 20 januari 2011 om 11:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar je kan van haar ook niet zeggen dat ze monotheiste was. Het kan, maar je kan dat niet concluderen uit het feit dat ze neoplatonische filosofie doceerde. Een term die toen trouwens niet eens bestond.
![]() |
![]() |
#23 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#24 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Hoe u het in uw hoofd haalt om de 100-jarige oorlog aan religie toe te schrijven? En de Spaanse burgeroorlog is een perfecte illustratie van de wreedheid van anti-religieuze regimes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Europees Commissaris
|
![]() Wel van gehoord. Maar nooit gehoord dat zij opriepen om mensen te vermoorden uit naam van het atheisme.
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Europees Commissaris
|
![]() Ah, dat wist ik niet. Weer bijgeleerd. En Hitler hoort eigelijk bij de religieuzen thuis. Niet dat die katholiek was, al deed hij wel alsof. Maar hij verkondigde ook een geloof (ein volk, ein reich, ein furher) dat hij er van jongsafaan inklopte (hitlerjugend).
Eigelijk leunde hitler dicht aan bij de joden. Uitverkoren volk enzo ![]()
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 20 januari 2011 om 19:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Inderdaad. Jij kent mij niet, maar ik ken jij wel. En ik weet veel meer over Hitler, Stalin, Lenin, Pol Pot, Mao, Robespierre en Napoleon dan jij. En ja, ik weet dat jij Geschiedenis hebt gestudeërd etc. etc. etc. Maar ik ben een bekende professor van Geschiedenis met publicaties, etc. (die anoniem maar toch beleefd kies te blijven) en jij niet. Ik lees jouw posts al lang en ben verbaasd hoe sarcastisch, akelig en onbeleefd jij altijd klinkt! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Maar je hebt gelijk als je zegt "geloof staat niet gelijk met terreur", geloof (religieus of een ideologische overtuiging zoals bv communisme) kan echter wel aanleiding geven tot "terreur". Je kan over deze stelling(en) niet in absolute termen spreken, het is veel genuanceerder. Volgens mij had en heeft iedere oorlog/onderdrukking/genocide voor de aggressor een bepaald wereldlijk doel waarbij een religie of een ideologie als tool werd gebruikt om de achterban te verenigen en de oorlog/onderdrukking/genocide te verantwoorden. Theisme of atheisme zijn op zich geen religie, ze geven slechts het standpunt van een persoon weer over 1 onderwerp. Namelijk heb "bestaan" of "niet bestaan" van een intelligente bovennatuurlijke entiteit. Verder kan maar hoeft dit standpunt niet ingevuld te worden door een religie (zoals bv het katholiek geloof) of een ideologie (zoals het nazisme). Daardoor meen ik dat de actie tot oorlog/onderdrukking/genocide steeds gevoed word door een clash tussen ideologieën en/of religies. Sterker nog ik twijfel maar durf toch te stellen dat een "theist zonder religie" en een "atheist zonder ideologie" geen reden heeft om oorlog/onderdrukking/genocide te plegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
|
![]() aan de ene kant is geloof terreur, aan de andere kant doden wapens geen mensen, maar doden mensen mensen.
De hele discussie over welk machtsmisbruik nu de meeste doden heeft gemaakt is ridicuul. Denkt ge dat het voor de doden iets uitmaakt of ze gedood zijn in naam van een al dan niet fictieve god, een maatschappelijke visie of raciale reden?
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Fred. Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 21 januari 2011 om 09:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Spijtige van de zaak blijft dat misbruik van een wapen bestraft kan worden. Misbruik van religie niet, dat wordt beloond in de hemel zogezegd. Alle controle is weg.
![]() |
![]() |
#36 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Leiders hebben altijd een bepaald doel bij het voeren van oorlog, mocht religie of ideologieën niet bestaan of geen draagvlak zou hebben, dan zou de gewone mens/soldaat ook niet zo snel achter de oorlogsverklaring van de leiders staan. In deze gedachtegang lijkt me dat religie of ideologie dodelijker is dan de mens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
Overigens, waar hebt u Nederlands geleerd? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
Ten tweede is het een beetje belachelijk om elke politieke ideologie ook als "geloof" te gaan bestempelen. Dan wordt het begrip "geloof" inhoudsloos. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Langs de andere kant: leiders kunnen niet veel beginnen als het volk niet meewil hé. Fred. |
||||
![]() |
![]() |