![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Burgemeester
|
![]() Ze mogen altijd in mijn tuin komen werken, of aan het huis. Mijn strijk doen, de afwas en ondertussen ervoor zorgen dat ik kan genieten van alle mogelijke achterpoortjes en kortingen op de belastingen.
|
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#23 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Geen paniek! De democratie is gered! Vanaf volgende week wordt immers het "vragenuurtje" terug in voege gebracht.
Ja, nu mag er al helemaal geen twijfel meer over bestaan dat dit land goed wordt bestuurd. |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() ik stel voor dat we die technisch werkloze parlementsleden naar het Belgisch leger sturen, kwestie van wat discipline en regelmaat te leren
![]() toch zeker de Sp-a'ers, zij zijn dit voorstel ongetwijfeld genegen. Laatst gewijzigd door Anna List : 20 januari 2011 om 13:41. |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
vragen dienen theoretisch om regeringsbeleid te controleren en eventueel bij fout antwoord regering naar huis te sturen ... maar deze regering is al tot ontslag gedwongen ... |
|
![]() |
![]() |
#27 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Interpellaties dienden en dienen nog steeds om dat beleid te controleren en eventueel, via een motie, de regering in het slechtste/beste geval wandelen te sturen. Maar dat was toch allemaal wat te moeilijk onder controle te houden. Die interpellaties die duurden bovendien zo lang, waren daarom al verbannen uit de plenaire en naar de commissies verwezen, en de uitkomst van de eventuele stemming over een eventuele motie was toch maar een riskant zaakje. Stel je voor dat een of andere minister door een democratische meerderheid werd gedwongen zijn beleid aan te passen, of erger: tot ontslag werd gedwongen. Zoiets zou al vlug in communautair vaarwater komen, nietwaar. Gevolg is dat interpellaties vrijwel onbestaande zijn geworden en de "controle" van de parlementsleden nu gewoon verloopt via totaal ongevaarlijke, vrijblijvende mondelinge en schriftelijke vragen. Ongevaarlijk en vrijblijvend omdat de democratische stok achter de deur, namelijk de motie om de regering eventueel tot ontslag te dwingen, niet kan voor die vragen. En onze vrienden, de geplucheerden, die spelen dit spelletje allemaal in mindere of meerdere mate mee. Ook de media, vooral de kranten, hebben hier een nefaste rol in gespeeld met hun "hitlistjes" van goede, en minder goede parlementsleden. Ik blijf het herhalen: democratie in dit land moet zoveel mogelijk worden vermeden want het is te lastig en te moeilijk onder controle te houden als 't echt nodig is. Laatst gewijzigd door den ambetantsten : 20 januari 2011 om 17:59. |
|
![]() |