Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 29 januari 2011, 08:03   #21
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Dat is niet juist meen ik; in die maanden is het besef bij de vlaming dat met die FRs niet samen te werken valt s serieus gestegen. De FRs zijn zo hard de kamikaze toer aant opgaan dat we ze beter gewoon laten doen, en ondertussen redelijk blijven, maar ook het been stijfhouden.
Dikke 2.

De ganse politiek in de periode van de nota- De Wever bestond erin om de N-VA in het hoekje van de onredelijke radikalen te duwen. Had de N-VA er toen uitgestapt, dan hadden ze toen hun tegenstanders (iedereen behalve eventueel de CD&V en dan nog) een grote troef gegeven.

Door een "slap" voorstel te doen (nota De Wever) en door mee blijven te modderen ook al was het zonder hoop, heeft de N-VA de perceptie kunnen omkeren: niet zij, maar de FR waren de onredelijke extremisten. Zij waren niet het "fascistische" VB - bis, zij waren gewoon redelijke mensen die met HEEL REDELIJKE voorstellen afkwamen, zonder echter hun broek laten te zakken en dat werd telkens afgewezen.

Het ging hem om een perceptie-oorlog. Die is, denk ik, grotendeels gewonnen door de N-VA.

De N-VA is er serieus op vooruit gegaan door de onredelijkheid van de FR, en ik denk dat deze episode dat aspekt nog eens onderlijnd heeft.

Het is een werk van lange adem om de geesten te kneden. Dat is veel belangrijker dan nu een of ander akkoordje uit de brand te slepen en "iets" te realiseren. Het belangrijke werk is de Vlaamse opinie ervan overtuigen dat de FR onredelijke mensen zijn EN de FR opinie ervan te overtuigen dat de VL niet meer die doetjes zijn van vroeger en dat ze "hun verantwoordelijkheid" niet meer zullen oppakken, maar als 't moet de boel laten verrotten.

Dat zal op den duur (maar dat zal jaren duren) genoeg momentum geven aan de twee kanten van de taalgrens om er gezamelijk over akkoord te gaan dat we niet meer akkoord gaan en dat samen dingen doen niet meer werkt.
Oud 29 januari 2011, 08:34   #22
fredo2008
Burgemeester

fredo2008's schermafbeelding

Standaard

Geen paniek, we gaan gewoon weer praten hoor...

De Morgen, 29/01/2011

fredo2008 is offline  
Oud 29 januari 2011, 08:57   #23
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fredo2008 Bekijk bericht
Geen paniek, we gaan gewoon weer praten hoor...

De Morgen, 29/01/2011

Inderdaad, de slag om de publieke opinie gaat verder. Wie toont hier weer van goeie wil te zijn ? Wie gaat met de mokkende EDR proberen te praten ?

Wie "neemt zijn verantwoordelijkheid voor het land" ? Zijn "verkiezingen zijn het slechtste wat ons nu kan overkomen" is toch brilliant, niewaar Wrijf het zout er nog maar eens goed in

En ondertussen goed de betoging gerecupereerd ("vier keer meer franstaligen dan Vlamingen" )

Geef toe, dit is toch wel fantastisch spektakel

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 januari 2011 om 08:58.
patrickve is offline  
Oud 29 januari 2011, 10:58   #24
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
En bon dat geld voor Brussel werd al door Dewever beloofd aan het begin van de onderhandelingen. 500 miljoen was dat doen zonder herziening van de financieringswet!
De Wever is God niet. Die toezegging was één van zijn kapitale fouten en moet ingetrokken worden. Als het zogenaamde Brussels gewest niet kan overleven met dezelfde middelen als de andere gewesten, moet het afgeschaft worden.

Ga maar eens alle belangrijke Brusselse problemen na: die krijgen allemaal een begin van oplossing als het zogenaamde Brussels gewest verdwijnt. Dat besef zal de volgende jaren doordringen bij de gewone Brusselaar.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 29 januari 2011 om 10:59.
E. Gidius is offline  
Oud 29 januari 2011, 11:06   #25
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dat is niet juist meen ik; in die maanden is het besef bij de vlaming dat met die FRs niet samen te werken valt s serieus gestegen. De FRs zijn zo hard de kamikaze toer aant opgaan dat we ze beter gewoon laten doen, en ondertussen redelijk blijven, maar ook het been stijfhouden.
2!

dat zij maar de stekker uit belziek trekken!
Shadowke is offline  
Oud 29 januari 2011, 11:07   #26
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
De Wever is God niet. Die toezegging was één van zijn kapitale fouten en moet ingetrokken worden. Als het zogenaamde Brussels gewest niet kan overleven met dezelfde middelen als de andere gewesten, moet het afgeschaft worden.

Ga maar eens alle belangrijke Brusselse problemen na: die krijgen allemaal een begin van oplossing als het zogenaamde Brussels gewest verdwijnt. Dat besef zal de volgende jaren doordringen bij de gewone Brusselaar.
dat is al bezig behalve bij een kleine groep extremisten die denken te roepen voor heel Brussel en die ook het meest in de media komen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 29 januari 2011 om 11:07.
Shadowke is offline  
Oud 29 januari 2011, 11:28   #27
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tijd rekken? Laat ons een beetje ernstig wezen hé. NVA weigert al maanden om samen met alle partijen rond de tafel te gaan zitten om tot een akkoord te komen. NVa'ers zeggen al maanden anoniem in de media dat de formule met 7 dood is zonder ooit zelf stappen te ondernemen om op te stappen of anderen aan tafel te brengen behalve achter de rug met MR gaan praten. Om die Grote Staatshervorming te realiseren is een twee derde meerderheid nodig en een meerderheid binnen de twee gemeenschappen.

En bon dat geld voor Brussel werd al door Dewever beloofd aan het begin van de onderhandelingen. 500 miljoen was dat doen zonder herziening van de financieringswet! De ironie is dat die voornaamste eis van de Franstaligen in Brussel overigens wordt ondersteund door de Brusselse CD&V!!!!!
Het tijd rekken is al veel vroeger begonnen dan de verkiezingsoverwinning van de N-VA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Zegt de verkiezingsoverwinning van Leterme in 2007 je nog iets ?
Of het octopusoverleg ?
De frantaligen, hebben maar 1 prioriteit en dat is tijd rekken.
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline  
Oud 29 januari 2011, 11:37   #28
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
als Beke aanblijft. Ze hebben toen ook de hele Vlaamse kring rond Leterme vervangen door koekendozen-tsjeven. Misschien lukt het de belgicitische stroming nog een keer.
tja en het resultaat hebben we gezien bij de verkiezingen in 2010.

Als de "Belgische" stroming bij de tjeven de overhand krijgt bij de CD&V dan gaan ze ervan uit, we hebben zoveel stemmen verloren aan de N-VA, meer kunnen we er niet verliezen ? Zware gok, want de gemeenteraadsverkiezingen komen eraan. Trouwens ik vind dat het ACV wel andere katten te geselen heeft op dit moment !
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline  
Oud 29 januari 2011, 11:56   #29
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming Bekijk bericht
Als je ieder contact tussen een Vl partijvoorzitter en een Fr partijvoorzitter gaat interpreteren als een overwinning van Di Rupo, dan blijf je leven in een tijd voor 13 juni 2010.

Want toen was dat inderdaad zo.

En sedertdien is er een mooie kans dat het anders is. Ik wacht af, maar weliswaar hoopvol.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 29 januari 2011, 11:58   #30
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Tijd rekken? Laat ons een beetje ernstig wezen hé. NVA weigert al maanden om samen met alle partijen rond de tafel te gaan zitten om tot een akkoord te komen. NVa'ers zeggen al maanden anoniem in de media dat de formule met 7 dood is zonder ooit zelf stappen te ondernemen om op te stappen of anderen aan tafel te brengen behalve achter de rug met MR gaan praten.
het steekt he?

zalig
born2bewild is offline  
Oud 29 januari 2011, 12:01   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tijd rekken? Laat ons een beetje ernstig wezen hé. NVA weigert al maanden om samen met alle partijen rond de tafel te gaan zitten om tot een akkoord te komen. NVa'ers zeggen al maanden anoniem in de media dat de formule met 7 dood is zonder ooit zelf stappen te ondernemen om op te stappen of anderen aan tafel te brengen behalve achter de rug met MR gaan praten. Om die Grote Staatshervorming te realiseren is een twee derde meerderheid nodig en een meerderheid binnen de twee gemeenschappen.

En bon dat geld voor Brussel werd al door Dewever beloofd aan het begin van de onderhandelingen. 500 miljoen was dat doen zonder herziening van de financieringswet! De ironie is dat die voornaamste eis van de Franstaligen in Brussel overigens wordt ondersteund door de Brusselse CD&V!!!!!
De nota De Wever, waar hij nota bene 10 dagen voor kreeg (vergelijk met het gerek van Vande Lanotte ...) was ook in jouw trend zeker ??

En even voor 13 juni, dat Kleine Croo de stekker eruit trok, dat was ook de schuld van het rekkende NVA ??

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 29 januari 2011, 12:05   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
N-VA had toen er uit moeten trekken... voortdoen heeft achteraf gezien totaal geen zin gehad. Had men toen het parlement ontbonden, was er nu al (bijna?) een nieuw geweest.
Ik vind dat het Weverke en gans de partijtop het beter weten dan jij.
Daarom zal ik, wellicht en zeer waarschijnlijk, de volgende keer op op hen stemmen.

De schoofzak is offline  
Oud 29 januari 2011, 18:28   #33
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht

Ik ees dat dat lang zal duren. Mijn voorspelling is dat Brussel eerst onafhankelijk zal worden na de splitsing (ze willen geen provinciestadje van frankrijk worden, en de Walen hebben geen geld). Na een tijdje zal er een akkoord komen: Vlaanderen zal ze geld geven in ruil voor inspraak en bescherming van de Vlaamse minderheid. Een condominium over Brussel tussen de FRs in BXL en Vlaanderen.
Oud 29 januari 2011, 18:30   #34
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
Het tijd rekken is al veel vroeger begonnen dan de verkiezingsoverwinning van de N-VA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Zegt de verkiezingsoverwinning van Leterme in 2007 je nog iets ?
Of het octopusoverleg ?
De frantaligen, hebben maar 1 prioriteit en dat is tijd rekken.
Het leuke is dat hoe meer ze dat proberen hoe averrechtser het werkt!

Laatst gewijzigd door Salvadorii : 29 januari 2011 om 18:31.
Salvadorii is offline  
Oud 29 januari 2011, 18:52   #35
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind dat het Weverke en gans de partijtop het beter weten dan jij.
Daarom zal ik, wellicht en zeer waarschijnlijk, de volgende keer op op hen stemmen.
Ik vermoed ook dat zij het wel beter weten (en zeker beter geïnformeerd zijn). Ik zal ook op hen stemmen. Maar mijn indruk is dat de formule met 7 al maanden op sterven ligt en men de doodsstrijd maar blijft rekken. Indien men enkele maanden geleden naar -nu vermoedelijk onvermijdelijk geworden- verkiezingen was gegaan, hadden we nu al een nieuw parlement gehad. Nu is de economische situatie echter verslechterd en zouden verkiezingen nog veel desastreuzer zijn. In die zin was het beter om er vroeger uit te trekken. Dat is alles wat ik wou zeggen, het is achteraf ook makkelijker praten natuurlijk.
respublica is offline  
Oud 29 januari 2011, 18:55   #36
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Dat klopt. Hoe redelijker en toegeeflijker de N-VA is, hoe meer de onredelijkheid van de Franstaligen opvalt. Economisch gezien zouden verkiezingen nu echter veel schadelijker kunnen zijn dan enkele maanden geleden.
respublica is offline  
Oud 29 januari 2011, 18:56   #37
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het leuke is dat hoe meer ze dat proberen hoe averrechtser het werkt!
met de nadruk op rechtser
Oud 29 januari 2011, 19:46   #38
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Dat klopt. Hoe redelijker en toegeeflijker de N-VA is, hoe meer de onredelijkheid van de Franstaligen opvalt. Economisch gezien zouden verkiezingen nu echter veel schadelijker kunnen zijn dan enkele maanden geleden.
Misschien, maar als N-VA toen wel de stekker eruit getrokken zou hebben, denk ik niet dat dat tot verkiezingen zou geleid hebben. De FRs plus Vert! en Sp.PS hadden tegengestemd vrees ik. nu is de kans dat er over een maand of twee wel een (volledig VL) meerderheid gevonden wordt voor nieuwe verkiezingen.
Oud 29 januari 2011, 19:55   #39
Qab
Provinciaal Gedeputeerde

Qab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien, maar als N-VA toen wel de stekker eruit getrokken zou hebben, denk ik niet dat dat tot verkiezingen zou geleid hebben. De FRs plus Vert! en Sp.PS hadden tegengestemd vrees ik. nu is de kans dat er over een maand of twee wel een (volledig VL) meerderheid gevonden wordt voor nieuwe verkiezingen.
Zeker vanaf 12 maart 2011 !

Woord houden !
Qab is offline  
Oud 29 januari 2011, 20:08   #40
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming Bekijk bericht
Zou Elio het eerste-ministerschap hebben aangeboden aan Beke?
fonne is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be