![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
Bekijk resultaten enquête: Welk kartel betekent het grootste gevaar voor België? | |||
N-VA+CD&V |
![]() ![]() ![]() |
12 | 30,77% |
N-VA+Vlaamsblok |
![]() ![]() ![]() |
27 | 69,23% |
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En ik was fout in mijn eerste post; we weten wel hoeveel procent van het kader met het Vlaams kartel akkoord ging, en dus aannemelijk is dat die tegen een kartel met het Vlaams Blok zouden zijn: met name 80% (en van de tegenstanders was er zelfs een links deel, dat zeker niet met het Blok in zee zou willen gaan, mn VDB). Immers, in een democratische partij als de N-VA komt voor zulk belangrijke beslissing het partijparlement samen, met vertegenwoordigers uit alle lokale N-VA-besturen. En - dit is waarschijnlijk off-topic - de N-VA steunt het BROV dan wel niet, toch zou ik de partij democratisch noemen, omdat de volkse betekenis van die term, wel bij de partij past. De gewone mens in de straat noemt een land bvb al democratisch wanneer er eerlijke verkiezingen plaatsvinden, ook al is dit maar voor vertegenwoordigers. |
||
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Klinkt anders leuk: zetels afgeven aan een partij die op sterven na dood is en dit ten koste van het 'progressief, sociaal-Christelijk gedachtegoed'. Om van beter bestuur nog maar te zwijgen....
![]() |
#23 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een congres lijkt in die zin op een referendum. Enkel zo weet je immers zeker wat er écht gedacht wordt en niet alleen door de 'vertegenwoordigers' uit de lokale besturen. Maar we wisten al dat het hele kartel het liever houdt bij vertegenwoordigende systemen. Citaat:
Wat het 'gewone volk' anders zeer goed weet is dat het geen bal te zeggen heeft in wat er met de verkiezingsuitslag gedaan wordt! Een groot deel van het 'gewone volk' weet blijkbaar ook al dat het BROV een goede zaak zou zijn vermits bevragingen buiten het politieke circuit dit uitwijzen. Bevragingen die op een ordentelijke wijze gebeurden! Dat het 'gewone volk' niet allang veel méér weet over het BROV is uitsluitend te danken aan zijn fijne 'vertegenwoordigers' die, uit eigenbelang, verkiezen de burger daaromtrent dom te houden. Wel leuk te weten dat de politiek opeens zoveel waarde hecht aan de mening van het 'gewone volk' over wat democratie precies is. ![]()
![]() |
#24 |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Een kartel Vlaams Blok/N-VA zou een ramp zijn voor de Vlaamse beweging en ik denk dat eenieder die wat intellectuele eerlijkheid bezit het daar wel eens mee zal zijn.
Het Vlaams Blok kiest voor een rechts-radicaal en extreem conservatief programma en dat is in een democratie haar goed recht. De kiezers die ze ermee aantrekt gun ik haar zeker. Maar wanneer N-VA en het Vlaams Blok samen naar de kiezer zou stappen, geraakt het separatisme nooit ofte nimmer van het predikaat af als zou het een extreem-rechtse en conservatieve stroming zijn. Ik ga regelmatig naar scholen voor gesprekken en debatten, en het idee dat een gewone 18-jarige van het Vlaams-nationalisme heeft is om je nekhaar overeind te laten staan. De vereenzelviging van het Blok met Vlaams-nationalisme is daar een grote factor in. Pas als je met veel moeite weet uit te leggen dat Vlaams-nationalisme niét gelijk staat aan het Vlaams Blok en dat heus wel progressief en sociaal kan ingekleurd worden, bereik je iets. Ik moet er niet aan denken datzelfde te gaan doen terwijl mijn partij in een kartel zit met datzelfde Blok! Nogmaals, ik gun het Vlaams Blok haar standpunten en haar extremisme, waar ze geen afstand van wil doen. Maar ze moet beseffen dat ze zichzelf zo uitschakelt als dragende kracht voor een groot-Vlaamse overkoepeling. |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Straks is nog enkel het Vlaams Blok nog goed voor België vermits die partij toch uitgesloten wordt.
![]() Neen Hans, op de BUB zit Belgique evenmin te wachten want dan haalde jouw club spelenderwijs de volstrekte meerderheid. 8)
#27 | ||
Burger
|
![]() [/quote]Paars is dus geen haar beter voor België dan de CDenV.
Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#28 |
Burger
|
![]() In supra bericht zijn quote en reactie omgekeerd. Mijn excuses...
|
![]() |
![]() |
#29 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als het Vlaams Kartel geen gevaar zou zijn voor België, of toch minder dan een kartel VB/N-VA, waarom zou ik het dan steunen uit tactische overwegingen? Aha! Citaat:
VLD en SP.A zijn in principe voor, doch doen er geen poot voor. Dat komt grotendeels omdat directe democratie geweerd wordt door de PS, die wél veel te zeggen heeft, itt tot CD&V nu. Di Rupo en Van Cau zijn als de dood voor directe democratie, omdat het een gevaar voor België is. Het Vlaams Kartel is ook een gevaar voor België. Met een beetje geluk kan dit Kartel (maar dan zal er wel een serieuze institutionele crisis moeten komen, én zullen de Waalse politici serieus "neen" moeten blijven zeggen, iets waar ze wel goed in zijn) als het het cordon sanitaire opgeeft (dat vooral van de kant van CD&V in stand wordt gehouden) de Vlaamse onafhankelijkheid realiseren. Een waterkansje, maar het zou de eerste keer zijn sinds de koningskwestie dat het voortbestaan van België bedreigd is. In een onafhankelijk Vlaanderen zijn de drempels om directe democratie in te voeren veel kleiner. Er is zelfs een 2/3 meerderheid voor -op papier- om dat er door te krijgen, maar niet in België. Daarom kan ik toch enigszins leven met het Vlaams Kartel. Ongetwijfeld zal je wel ergens proberen hier op in te beuken, en als belgicist zou ik dat ook doen, maar veel zin heeft dat niet, want de redenering is waterproof (en dat weet je donders goed!)
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
Pfff... Precies alsof dat een zware misdaad is ![]()
![]() |
#31 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Erger: met een tripartite, met bijkomende toegevingen en kosten aan beide kanten om 'der dritte in bunde' te paaien, is het kwaad regeren in economisch barre tijden zoals ze zich heden aan ons presenteren. Ook al geen scenario dat rust brengt in ons Belgenland. In die zin is winst van het Vlaams kartel een gevaar voor België, maar niet dadelijk omdat het plots een Vlaamse reflex zou vertonen: het veroorzaakt bij eventuele regeringsdeelname eerder schisma via de economische en ideologische breuklijn links-rechts dan het Vlaams-Waalse conflict. Citaat:
![]() PS Veel CD&VA'ers roepen al "Mosseleeeeen!!!!" voor ze aan land zijn. Wat denk je in die optiek van het mogelijk scenario dat paars alsnog voldoende stemmen haalt om desnoods met behulp van Groen! de CD&VA buitenspel te zetten? ![]()
![]() |
![]() |
#32 | |||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Face it: we hebben rotpolitiekers, en als Vlamingen verdienen we momenteel ook niet beter Citaat:
![]() |
#33 |
|
![]() Maare... Over dat paarse scenario plus groen... Het valt maar af te wachten of Groen! en VLD hun eigen ruiten niet in hebben gegooid met de kiesdrempel in te voeren. Dat zou ze nog wel eens serieus kunnen spijten.
#34 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het Vlaams Blok zal nooit iets concreets kunnen verwezenlijken omdat ze altijd in oppositie blijven. Daardoor zijn ze niet gevaarlijk voor de Belgische staat. |
||
![]() |
![]() |
#35 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
#36 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Da Blacky schreef:
Citaat:
Kijk eens even bij Politiek Binnenland en 'Pinoccio Verhofstadt...' giserke schreef: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zowel de kiezers van het Vlaams Blok als de strijd om de macht van de grote 'democratische' partijen zullen dus in de nabije toekomst een nooit geziene rol gaan spelen. Het lijkt er steeds meer op dat ik nog gelijk ga krijgen met mijn voorspelling dat we nog twee, na deze dus nog één, verkiezing te gaan hebben voor de Belgische Bom definitief barst. Na de blunder van formaat om kiesdrempels in te voeren en de veroordeling van het Vlaams Blok, is er enkel nog een uitspraak van het Hof van Cassatie nodig nét op het moment dat het Vlaams Blok onmisbaar wordt voor onze, even machtswellustige Christen-democraten, en de poppetjes gaan pas goed dansen. Of waar de hang naar onwegvoeglijke macht van de 'democratische' partijen meehelpt aan wat er toch ooit gebeuren zal: het uiteenvallen van België. Het zou de mop van de pas begonnen 21ste eeuw zijn dat de twee fervenste belgicistische partijen zo hard aan de macht vasthouden dat de CD&V gedwongen wordt om, na haar kartel met de N-VA, een écht Vlaamse coalitie te vormen met het Vlaams Blok.
![]() |
#37 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind VB & N-VA te mijden als de pest (zeker in kartel!) Citaat:
Citaat:
Even onmisbaar als water in mijn schoenen. Als die ooit hun economisch programma mogen realiseren, dan staan we terug in de tijd van Daens of Quadragesimo anno, en wordt de horigheid aan de 'patrons' opnieuw groter. Het kerkhof ligt vol onmisbaren, ook politici, zelfs flaminganten. ![]() Citaat:
Daar kunnen ze zonder het land schade toe te brengen, beiden hun fundi-discours uitleven voor hen die het horen wil.
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
![]() Citaat:
En neen, jullie worden niet de grootste partij ![]() Het initiatiefrecht zal dus bij de andere partijen liggen, en het is bekend dat Verhofstadt tot alles bereid is in Vlaanderen ook paars te bewaren, en wilt zich daar wel groen voor betalen. Ik twijfel er aan of Groen! dan kan nee zeggen.
![]() |
#39 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
huh? De partijtop zit anders in financiële moeilijkheden. Wist u dat al diverse gebouwen van groen! (bestuursgebouwen) door lokale mandatarissen betaald worden omdat groen! geen overheissteun meer heeft (federaal). Als ze die nu ook mar miniem krijgen uit Vlaanderen wordt het werken helemaal moeilijk. De enige manier om positief in the picture te blijven en wat geld binnen te halen is via een ministerpost. Zeg dus niet te vlug dat groen! zeker in de oppositie gaat. |
|
![]() |
![]() |
#40 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Slaap maar op uw twee oortjes. Groen! gaat oppositie. |
||
![]() |