Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 februari 2011, 18:11   #21
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke godsdienst claimnt van zichzelf niet de juiste te zijn?
bijvoorbeeld: ik zit op een katholieke school. De helft van de leerlingen zijn katholiek. Maar niet echt. Ze zijn wat ik noem 'soft-katholiek', ze geloven wel, maar zijn niet zeker en doen het vooral omdat ze zo opgevoed zijn. De meesten hebben nog geen seconde deftig nagedacht over geloof.

Maar ik zeg het uiteraard fout. Ik bedoel: claimen dat zij alleen juist zijn en niet kunnen aanvaarden dat anderen hun 'waarheid' niet volgen

Laatst gewijzigd door Zantiax : 20 februari 2011 om 18:12.
Zantiax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2011, 19:16   #22
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zantiax Bekijk bericht
De idiotie. Vermits godsdienst nooit zal verdwijnen zou er tenminste godsdienstvrijheid moeten zijn. Maar ja. Hoewel de meesten dit niet doen, zullen er altijd godsdiensten zijn die claimen dat zij en alleen zij juist zijn. Vandaag is dit vooral de Islam (en dan alleen nog de meest extremistische onder hen), maar morgen ontstaan misschien een nieuwe, veel radicalere godsdienst. En als mensen in één godsdienst kunnen geloven, kunnen ze dat ook met een andere. Dat is het grote gevaar.
Wat zegt de bijbel over godsdienst?

Jac. 1:27
Voor God, de Vader, is alleen dit reine, zuivere godsdienst: weduwen en wezen bijstaan in hun nood, en je in acht nemen voor de wereld en onberispelijk blijven.

Zie je dat is mijn godsdienst, niet een of andere wereldgodsdienst of sekte.
Oud 20 februari 2011, 19:49   #23
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
Wat zegt de bijbel over godsdienst?

Jac. 1:27
Voor God, de Vader, is alleen dit reine, zuivere godsdienst: weduwen en wezen bijstaan in hun nood, en je in acht nemen voor de wereld en onberispelijk blijven.

Zie je dat is mijn godsdienst, niet een of andere wereldgodsdienst of sekte.
Ik heb de mening van God de Vader niet nodig.
Ik redeneer liever met mijn eigen gezond verstand dan terug te vallen op een tweeduizend jaar oud boek.
Oud 20 februari 2011, 20:38   #24
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Ik redeneer liever met mijn eigen gezond verstand dan terug te vallen op een tweeduizend jaar oud boek.
Zeker van dat uw eigen verstand zo gezond is?
Oud 20 februari 2011, 20:57   #25
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je zijn mening weet wil ik ze wel kennen.
Maar bij mijn weten heeft hij nog geen boeken uitgegeven.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2011, 22:45   #26
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
Zeker van dat uw eigen verstand zo gezond is?
Ik vind mijn eigen verstand betrouwbaarder dan het verstand van anderen die tweeduizend jaar geleden leefden, dankjewel.
Oud 21 februari 2011, 18:54   #27
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Ik vind mijn eigen verstand betrouwbaarder dan het verstand van anderen die tweeduizend jaar geleden leefden, dankjewel.
Prediker1:4-11

Generaties gaan en generaties komen,
en de aarde blijft almaar bestaan.
De zon komt op en de zon gaat onder
en haast zich dan weer naar de plaats waar haar loop begint.
De wind waait naar het zuiden
en draait naar het noorden.
Hij draait en draait en waait,
en telkens keert hij op zijn draaien terug.
Alle rivieren stromen naar zee
en de zee raakt niet vol.
Naar de plaats waar ze begonnen zijn keren de rivieren terug
om opnieuw te gaan stromen.
Het wordt een vermoeiend verhaal
en geen mens kan er iets over zeggen.
Hij kijkt wel, maar ziet niets,
hij luistert zonder iets te verstaan.
Wat geweest is zal weer zijn.
Wat gebeurd is zal weer gebeuren:
nieuw is niets onder de zon.
Er is weleens iets waarvan men zegt: ‘Kijk, dit is iets nieuws!’
Maar dat is niet zo: vroeger was het er ook al.
Aan de mensen van vroeger wordt niet meer gedacht,
evenmin als aan die van later
zal worden gedacht door degenen die na hen komen.

Laatst gewijzigd door Argusx43 : 21 februari 2011 om 18:56.
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2011, 21:57   #28
Zantiax
Schepen

Standaard

Eum. Ja, bedankt.
Oud 11 april 2011, 21:13   #29
marjan
Burgemeester

Standaard Vervolgde christenen

In de Malediven is islam de staatsgodsdienst en zijn alle andere religies verboden. Christenen leven er ondergronds en worden er zwaar vervolgd..

Ook Oezbekistan, net zoals de meeste andere landen met een moslimmeerderheid, kent geen godsdienstvrijheid en verbiedt van rechtswege afvalligheid en bekering tot een andere religie dan islam.

Oezbekistan – Een zondagse eredienst in een verzorgingshuis voor ouderen in de buurt van de Oezbeekse hoofdstad Tashkent is op 13 maart jl. door de politie beëindigd. De politie was naar eigen zeggen bezig met een anti-terreuroperatie en beschuldigden de christenen ervan geen toestemming te hebben voor hun bijeenkomst.

Zes baptisten leidden de dienst in het verzorgingshuis. Zij zeiden een mondelinge overeenkomst te hebben met het districtsbestuur voor het houden van de dienst. De politie bleef erbij dat de dienst niet was toegestaan.

In de vier uur die na de inval volgden, werden de zes baptisten ondervraagd. Van alle aanwezigen van de kerkdienst werden foto’s gemaakt, hoewel sommige ouderen daar bezwaar tegen maakten. De agenten namen christelijke boeken, video’s en flyers in beslag. Ook een digitale camera en geld werden afgepakt. Daarna werden de zes initiatiefnemers van de dienst meegenomen naar het politiebureau.

De baptisten moesten verklaringen ondertekenen, maar weigerden dat. Ze werden pas na middernacht vrijgelaten, met de instructie de volgende dag terug te komen. Ze kwamen alle zes terug en werden opnieuw de hele dag vastgehouden. Er werden vingerafdrukken genomen en de baptisten kregen een aantal van de in beslag genomen spullen terug. Het is nog niet duidelijk of er ook een rechtszaak wordt aangespannen tegen de christenen.

In een andere regio in Oezbekistan kreeg een christen een boete opgelegd van vijftig keer het minimum maandloon vanwege het houden van een niet-toegestane bijeenkomst in zijn woning. In dezelfde regio werd begin maart nog een kerkdienst om dezelfde reden verstoord door de politie. De leider van de gemeente en twee kerkgangers kregen boetes. In de centraal gelegen regio Navoi kreeg een Oezbeek een boete, omdat hij boeken met informatie over Jehova’s getuigen bij zich had.

www.opendoors.nl
marjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2011, 21:21   #30
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marjan Bekijk bericht
In de Malediven is islam de staatsgodsdienst en zijn alle andere religies verboden. Christenen leven er ondergronds en worden er zwaar vervolgd..

Ook Oezbekistan, net zoals de meeste andere landen met een moslimmeerderheid, kent geen godsdienstvrijheid en verbiedt van rechtswege afvalligheid en bekering tot een andere religie dan islam.

Oezbekistan – Een zondagse eredienst in een verzorgingshuis voor ouderen in de buurt van de Oezbeekse hoofdstad Tashkent is op 13 maart jl. door de politie beëindigd. De politie was naar eigen zeggen bezig met een anti-terreuroperatie en beschuldigden de christenen ervan geen toestemming te hebben voor hun bijeenkomst.

Zes baptisten leidden de dienst in het verzorgingshuis. Zij zeiden een mondelinge overeenkomst te hebben met het districtsbestuur voor het houden van de dienst. De politie bleef erbij dat de dienst niet was toegestaan.

In de vier uur die na de inval volgden, werden de zes baptisten ondervraagd. Van alle aanwezigen van de kerkdienst werden foto’s gemaakt, hoewel sommige ouderen daar bezwaar tegen maakten. De agenten namen christelijke boeken, video’s en flyers in beslag. Ook een digitale camera en geld werden afgepakt. Daarna werden de zes initiatiefnemers van de dienst meegenomen naar het politiebureau.

De baptisten moesten verklaringen ondertekenen, maar weigerden dat. Ze werden pas na middernacht vrijgelaten, met de instructie de volgende dag terug te komen. Ze kwamen alle zes terug en werden opnieuw de hele dag vastgehouden. Er werden vingerafdrukken genomen en de baptisten kregen een aantal van de in beslag genomen spullen terug. Het is nog niet duidelijk of er ook een rechtszaak wordt aangespannen tegen de christenen.

In een andere regio in Oezbekistan kreeg een christen een boete opgelegd van vijftig keer het minimum maandloon vanwege het houden van een niet-toegestane bijeenkomst in zijn woning. In dezelfde regio werd begin maart nog een kerkdienst om dezelfde reden verstoord door de politie. De leider van de gemeente en twee kerkgangers kregen boetes. In de centraal gelegen regio Navoi kreeg een Oezbeek een boete, omdat hij boeken met informatie over Jehova’s getuigen bij zich had.

www.opendoors.nl
Wat is islam toch 'n geweldige, vredelievende ideologie!

Om te kotsen...en maar klagen en eisen en ònze wet op godsdienstvrijheid misbruiken...
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2011, 15:56   #31
marjan
Burgemeester

Standaard

Wat betreft vervoliing van christenen en andersgelovigen, geeft Saoedi-Arabië, het geboorteland van de profeet, de toon aan:

Twee christenen gevangen in Saoedi-Arabië
29 mrt 2011 Saoedi-Arabië

Twee Indiase christenen zitten al meer dan twee maanden gevangen in Saoedi-Arabië. Yohan Nese (31) en Vasantha Vara (28) werden gearresteerd na afloop van een gebedsbijeenkomst met andere Indiase christenen. Ze worden verdacht van het bekeren van moslims tot het christendom, maar er is nog geen uitzicht op een proces.

De Saoedische godsdienstpolitie viel op 21 januari het appartement binnen waar Nese en Vara waren achtergebleven na de gebedsbijeenkomst. Agenten ondervroegen de twee. Ze wilden weten hoeveel christenen er zijn in Riyad en uit welke landen de christenen afkomstig zijn. De twee werden volgens bronnen ook tot bloedens toe geslagen.

De volgende ochtend moesten Nese en Vara voor de rechter verschijnen, die hen 45 dagen cel oplegde. Inmiddels zitten de twee al langer dan die opgelegde termijn vast. Familie en vrienden van de twee Indiase christenen zeggen nog altijd geen officiële aanklacht te hebben gezien.

Volgens bronnen rondom Nese en Vara is hun situatie in de gevangenis verschrikkelijk. “Er is geen plek om te zitten. Als broeder Yohan slaapt, moet broeder Vasantha staan en als broeder Vasantha wil liggen, moet broeder Yohan staan.”

Jara heeft één keer telefonisch contact kunnen hebben met zijn voorganger in India. Hij vertelde verschillende keren onder druk te zijn gezet om zich te bekeren tot de islam. “Als ik hier voor mijn God moet sterven, dan sterf ik hier. God zal mij helpen”, vertelde hij tegen zijn voorganger. Vara werkte al zeven jaar in Saoedi-Arabië voor een cateringbedrijf. Hij trouwde acht maanden geleden in India. Hij en zijn vrouw verwachten binnen enkele maanden hun eerste kind.

De Indiase ambassade in Riyad is op de hoogte van de situatie van Nese en Vara. Volgens bronnen zegt de ambassadeur echter niets te kunnen doen, omdat het om een religieuze zaak gaat.

BronCompass Direct (www.opendoors.nl)
marjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2011, 18:21   #32
Neptunus
Gouverneur

Standaard

Ook op de Comoren, waar islam de staatsgodsdienst is, worden andersgelovigen en vrijzinnigen gediscrimineerd. Afvalligheid is er verboden evenals bekering tot een andere relige dan islam. Evangeliseren is er strict verboden. Wie met christelijke literatuur of een bijbel in het opbenbaar wordt betrapt, wordt stante pede het land uitgezet. Buitenlandse christenen dienen te zwijgen en moeten zich gedeisd houden. Elke poping om een moslim te bekeren, wordt gestraft met uitzetting of gevangenisstraf.
Neptunus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be