![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Europa steelt op dit moment 750 miljard.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hoe functioneertr fraude en waarom is er zo weinig over geweten ?
In de eerste plaats is er de fraude die niet als dusdanig ervaren wordt. Een voorbeeld dateert van nogal wat jaartjes geleden... Vroeger moesten er nogal wat douanedocumenten "tijdig" vervangen worden of omgezet in iets anders. Het douanekantoor waar dit gebeurde had daarvoor 24 uur tijd nodig en soms zelfs 48. dit kon "versneld" worden door een vijffrankstuk bij de papieeren te voegen... tot er in een douane en expeditiebedrijf een opvolging door een jongere generatie plaatsvond. Die man schreef over deze praktijk een briefje naar de algemene directie & het "misbruik" stopte. Of de salarissen van de douanebeambten van de lagere echelons ooit als compensatie opgetrokken werden vertelt het verhaal niet. Ik wil maar zeggen "kleine corruptie" bestaat in feite niet en menigeen maakt zich er schuldig aan zonder het eigenlijk te beseffen. Naar het schijnt bezitten de douaniers in Indonesië allemaal mooie villa's - ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat de directeur van Douane en Accijnzen in Annaba me ooit eens een VW golf als "geschenk" vroeg (hij heeft die niet gekregen). anderzijds heb ik een ferme kistt sigaren gekocht voor de commissaris van grenscontrole op het vliegveld van Annaba en heb ik ook een zeer lage ambtenaar van de Douyane een koffer vol met stofjes om kleedjes te maken voor zijn 7 dochters cadeau gedaan (maar ik heb hem nooit iets gevraagd dat qua invoer "onwettelijk" was.) Wat het toekennen van publieke werken betreft is het inderdaad zo dat er daar nogal stringente regels bestaan.. die bijna altijd omzeilt worden (tot het te flagrant is), wat blijkt uit het regelmatig publiek worden van schandalen. Een van de voordelen van "democratie" is dat dergelijke schimmigheden ŭberhaupt kunnen uitkomen. Een kenmerk van corruptie is dat het ofwel publiek aanvaard is, ofwel dat het goed verborgen is.
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat het allemaal zo goed verborgen is dat betwijfel ik. Dat men er geen ruchtbaarheid aan geeft en geen navolging of met andere woorden dat men stilzwijgend goedkeurt dat betwijfel ik niet.
Wie hebben we zoal gehad? Die dictator alias generaal Noriega? (denk ik) die de grootste drugshandelaar ter wereld was...iedereen wist en liet hem doen o.a. de geheime Amerikaanse diensten. De dictator Mobutu die in België univ heeft gedaan op onze kosten wist ook aardig wat opzij te schuiven en iedereen wist dat ook. De Tunesische, de Egyptische...van de russen ook al niet veel goeds ...en de lijst zal ongetwijfeld veel langer zijn dan wat ik amper daarvan weet. Maar ieder staatshoofd, bank en alles wat macht heeft grijpt nooit in! Dus er speelt veel meer mee dan enkel wat vriendschappelijk stilzwijgen.
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar gaat de discussie trouwens over. Waarom geven de bronnen geen ruchtbaarheid? Wie zit er allemaal in dat systeem dat ze dat kunnen stilhouden en wat is hun aandeel?
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Berlusconi schijnt ook al aardig wat spaarcenten te hebben...via de achterdeur.
Ook door iedereen geweten. Ook geen mens die daar een probleem van maakt.
![]() |
#26 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
VDB... van beenhouwer tot miljardair springt natuurlijk als eerste voor de geest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.gva.be/nieuws/buitenland/...ij-elkaar.aspx Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() Het is overduidelijk dat dergelijke fraude internationaal gedoogd wordt en waarschijnlijk heel wat navolging kent in hoogstaande kringen in zeer veel landen.
En hoe zit het bij ons? je moest s weten ongeveer 16% van moeba |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Moebarak zijn fortuin slinkt met de dag...lees overgeschreven op rekeningen buiten Europa met medeweten van alle staats en andere heethoofden.