Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2011, 09:53   #21
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
3. 'worst case scenario': Het land ontaardt in chaos en wordt een stuurloos projectiel. Hier maken de extremisten en de Moslimbroederschap gebruik van om van Egypte een 'Iran +' te maken, een regulier en fundamentalistisch regime met inperking van de persoonlijke vrijheden, een anti-westers beleid en een amalgaam van nazistische maatregelen. Een bondgenootschap met Iran lijkt onvermijdelijk en samen proberen ze de stabiliteit in Israël en de Palestijnse Gebieden te ontwrichten. Hamas wordt hun interne bondgenoot binnen dit conflictgebied en via Egyptisch grondgebied worden aan de Gazastrook wapens en munitie �* volonté geleverd. Israël gaat versterkingen sturen naar zijn grens met Egypte en eventueel zal ook de Verenigde Staten zijn bondgenoot te hulp schieten. Als daar dan een conflict uitbreekt zijn we nog niet zalig. Misschien krijgen we dan een door sommigen verwachte grote Isamitisch-Arabische oorlog waar respectievelijk de USA / Israël en Egypte / Iran de uitdagers zullen zijn. Andere landen in de ganse regio zullen verplicht worden kleur te bekennen en onze welvaart hangt er ook vanaf welke kant landen als Saoedi-Arabië, Pakistan, Syrië, Jordanië, Turkije, Libië en Jemen uiteindelijk zullen kiezen.
Indien ze van Egypte een Allah-staat maken, dan hebben ze big problems: in tegenstelling tot Iran heeft Egypte geen olie en leven ze hoofdzakelijk van de inkomsten van de toeristische industrie. Die valt plat van zodra men het verplicht zwartelaken systeem invoert, inclusief de reli-politie en de stokslagen voor een topje en een shortje. Hopelijk laten ze de kunstwerken met rust, want we hebben gezien hoe de inteeltigen het met de boeddha beelden hebben gedaan. Ik zie ze nog Abou Simbel laten ploffen!

Van wat gaan de moslimbroerkes hun land dan laten leven? van de heilige adem van Allah ? Wie weet valt er weer wat manna uit de lucht - dat was in de Sinai woestijn, dat is toch ook Egypte?

Laatst gewijzigd door COCHINILLO : 11 februari 2011 om 09:54.
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2011, 10:10   #22
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Ik begrijp niet dat zo'n woedende menigte dat ook niet effectief doet (want nergens lees of hoor ik dat dat vannacht effectief zou gebeurd zijn). Het is inderdaad verstandiger om niet in te gaan op de provocaties van Moebarak (die wschl niet eens meer in dat paleis is), maar toch.

Weten we volgens mij direct aan wiens kant het leger staat...

Benieuwd wat de dag van vandaag brengt.
Afgaande op de onderstaande standpunten van de drie partijen zal Mubarak door het volk verjaagd moeten worden als zij hem niet zijn termijn willen laten uitdienen. Dat kan vandaag nog gebeuren.

1) Mubarak heeft een aantal malen zijn bedoelingen uitgesproken. 'Hij heeft dertig jaar het land gediend en zal zijn termijn volmaken om de hervormingen met o.a. een gewijzigde grondwet te begeleiden en hij zal in Egypte sterven.' Dit betekent dat Mubarak niet de geschiedenis in wil gaan als de president die het land naar ellende en chaos heeft geleid en die door het volk is verjaagd. Voor een militair is die smaad onverdraaglijk. Er zijn in zijn ogen twee opties: Hij blijft zijn termijn uitzitten of hij wordt door een militaire coupe afgezet.

2) De militaire top heeft gisteren een verklaring afgegeven en zal dit vandaag opnieuw doen. Zij hebben gezegd dat de eisen van het volk rechtvaardig zijn en dat ze het volk en hun eigendommen zullen beschermen. Dat betekent dat zij niet op eigen initiatief een coupe zullen plegen. Dat is namelijk oneervol gedrag tegenover hun gerespecteerde leider Mubarak.

3) Wat moet er dan gebeuren om Mubarak te verjagen? Het initiatief is aan het vredelievende volk. Als het volk het paleis van Mubarak gaat bezetten om hem in ballingschap te sturen dan zal het volk door de paleiswacht met geweld worden tegengehouden. Op dat moment zal het leger optreden om het volk te beschermen zodat ze hun plan kunnen uitvoeren. Als er daarna een chaos en een burgeroorlog ontstaat zullen zij een nieuwe militaire regering vormen en dan krijgen zij de geest weer in de fles.

De vraag is dus of het volk de daad bij het woord zal voegen.

Laatst gewijzigd door Piero : 11 februari 2011 om 10:13.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2011, 10:14   #23
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Het is nu wel duidelijk geworden: Mubarak stapt niet vrijwillig op.

Ofwel doet hij een Ceausescuutje, ofwel slaat hij de opstand bloedig neer. Weddenschappen?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2011, 10:16   #24
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht

Ofwel doet hij een Ceausescuutje, ofwel slaat hij de opstand bloedig neer. Weddenschappen?
Ik denk het eerste.
Ze vertonen allebei dezelfde inhalige trekjes.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2011, 10:20   #25
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik denk dat het leger Moebarak zal verwijderen en de macht zal overnemen. Daarna kan het alle kanten uit. Noem me naief maar ik acht het niet geheel onmogelijk dat er dan snel verkiezingen komen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2011, 10:23   #26
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik denk dat het leger Moebarak zal verwijderen en de macht zal overnemen. Daarna kan het alle kanten uit. Noem me naief maar ik acht het niet geheel onmogelijk dat er dan snel verkiezingen komen.
dat weet ik niet
ik denk dat men extreem schrik heeft van het moslimbroederschap bij die verkiezingen. Beetje onterecht, maar terechter elk moment dat men twijfelt.
Het leger moet inzien dat hoe vlugger ze zo handelen en hoe vlugger ze verkiezingen organiseren, hoe sterker hun macht in de toekomst. Maar ze denken het omgekeerde.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 11 februari 2011 om 10:24.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2011, 11:08   #27
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ofwel slaat hij de opstand bloedig neer. Weddenschappen?
5 euro dat het bloedig zal worden.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2011, 11:16   #28
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
5 euro dat het bloedig zal worden.
was al bloedig: 100den doden alreeds.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2011, 11:53   #29
Iteechaneega
Burger

Iteechaneega's schermafbeelding

Standaard

Hey mensen.
Had eens een aantal vragen dat ik wou stellen waarvan ik zelf al een sterk vermoeden heb wat het antwoord zou zijn.

Waar zijn plots alle politie agenten gebleven tijdens de betoging?

Hoe komt het dat er 'plots' zo een menigte pro-muburak betogers waren?

Waarom kan het internationaal recht niet ingrijpen als een regering zijn eigen bevolking terroriseert?

Waarom draait de VS zoveel? (Muburak moet weg... hij moet de macht overdragen.. hij moet blijven tot september.. hij moet de macht overdragen aan Suleiman)

Is de VS überhaupt wel voor een democratische natie in het midden-oosten?[1]

Kijken wij wel op de juiste manier naar het midden-oosten?
Die vraag lijkt me zelfs cruciaal voor velen van ons.
Ik denk niet dat wij ons goed beseffen hoe seculier de bevolking van Egypte werkelijk is.
Wie onder jullie weet bijvoorbeeld dat het moslimbroederschap ook redelijk progressieve leden heeft die NIET aan de onderhandelingstafel zaten (evenals El-Baradei AKA El-puppet). [2]

Het moslimbroederschap is weer een item dat het nieuws ongenuanceerd in beeld brengt om ons het idee te geven dat Egypte vol zit met religieuze primitievelingen.

[1]:Velen onder ons zullen goed beseffen dat de VS geen problemen heeft met dictators te steunen.
Integendeel: wapenexport, low trade barriers en het export van het economisch systeem gaat veel makkelijker als iemand een ijzere greep op de bevolking heeft.
Ik kan voorbeelden aanhalen maar dit zou futiel zijn op een politiek forum, u zult ze namelijk al 100x gehoord hebben.

[2]: Sami Zemni (UGent): “De jongere generatie (35-50) die toch bekender is met de moderne media, neemt langzaamaan de macht binnen de organisatie over, maar dat heeft nog niet direct een invloed.”
http://www.mo.be/artikel/qa-de-gevre...imbroederschap

First post by the way.
Oud 11 februari 2011, 12:30   #30
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Iteechaneega Bekijk bericht
Het moslimbroederschap is weer een item dat het nieuws ongenuanceerd in beeld brengt om ons het idee te geven dat Egypte vol zit met religieuze primitievelingen.
Welkom en goede discussies gewenst.

Je stelt zeker geen onbelangrijke vragen. Ik pik er deze uit.

Het is niet alleen mediamanipulatie ten voordele van een dictatuur, al dan niet zonder Mubarak, wat hier plaats vindt. Er speelt ook een mee onbewust element mee: de bange blanke man en zijn slecht neokoloniaal geweten, die vooral de nadruk legt op wat hij vreest...de controle te verliezen, het grotendeels zelf gecreëerde monster dat zicht tegen hem keert.

Het westen loopt hier stap achter de feiten aan te lopen. Het is de Egyptische bevolking die deze gebeurtenissen méér draagt dan het westen zou willen toegeven. Nu hoopt het westen dat de situatie onder controle is met een nieuwe dictator. Als ze echt zouden willen dan zouden ze NU ook kunnen oproepen tot spoedige vrije verkiezingen, maar voorlopig hopen ze nog dat de 'orderly transition' naar de folteraar-president Suleiman voldoende is.

Als de Egyptenaren nu opgeven hebben ze niet veel vrijheid gewonnen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 11 februari 2011 om 12:32.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2011, 12:48   #31
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

De website van Mubaraks partij is alleszins al lekker gehackt :

http://www.cairondp.org/new/

Volgens twitter al duizenden protesters aan het presidentieel paleis...
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2011, 13:29   #32
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
was al bloedig: 100den doden alreeds.
Mubarak's toespraak was vaag, maar duidelijk is dat Suleiman meer macht kreeg. En dat is geen goed nieuws. Deze sinistere figuur sprak eerder over "dark bats of the night ... to terrorize the people" als de betogers niet naar huis zouden gaan....slik.

Als ze niet beiden opstappen gaan ze nog veel meer bloed aan hun handen hebben.

En doet Obama om de democratie te steunen tegen deze voortdurende dictatuur:

Citaat:
...the closest US President Barack Obama has gone so far to unequivocally endorse people power, sort of, is this meek line in his statement post-Mubarak/Suleiman fiasco, which reads, "those who have exercised their right to peaceful assembly ... are broadly representative of Egyptian society". Mr President, the Egyptian street is watching you.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 11 februari 2011 om 13:41.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2011, 13:33   #33
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO Bekijk bericht
Indien ze van Egypte een Allah-staat maken, dan hebben ze big problems: in tegenstelling tot Iran heeft Egypte geen olie en leven ze hoofdzakelijk van de inkomsten van de toeristische industrie. Die valt plat van zodra men het verplicht zwartelaken systeem invoert, inclusief de reli-politie en de stokslagen voor een topje en een shortje. Hopelijk laten ze de kunstwerken met rust, want we hebben gezien hoe de inteeltigen het met de boeddha beelden hebben gedaan. Ik zie ze nog Abou Simbel laten ploffen!

Van wat gaan de moslimbroerkes hun land dan laten leven? van de heilige adem van Allah ? Wie weet valt er weer wat manna uit de lucht - dat was in de Sinai woestijn, dat is toch ook Egypte?

Ik heb al gezegd dat je je moet informeren. De overgrote meerderheid van de Egyptenaren willen een seculiere staat. Ten andere zijn religieuze politieke partijen verboden. Vooraleer op alles en iedereen te fulmineren dat enigszins een link heeft met de Islam, zou je je beter wat meer informeren.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2011, 14:56   #34
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Even herhalen wat reeds eerder heb gepost:

Nieuwsflash:

Citaat:
Na het vrijdaggebed hebben in de Egyptische hoofdstad Caïro honderdduizenden aanhangers van de oppositie tegen het regime van president Hosni Moebarak gedemonstreerd. In woedende spreekkoren eisten de demonstranten op het Tahrirplein in het stadscentrum het ontslag van het staatshoofd. Vroeg op de middag pakten nog meer demonstranten op het plein samen. Volgens de Arabische nieuwszender al-Jazeera had de imam tijdens het vrijdaggebed het volk opgeroepen sterk te blijven en aan zijn eisen vast te houden. (afp/tw/dea)
Een reactie van een lezer hierop:

"Na het vrijdaggebed... De Imam roept op.... enfin, duidelijk welke richting dit uitgaat, en wie er achter de protesten zit! Egypte gaat zeer duistere tijden tegemoet."

Oud 12 februari 2011, 08:58   #35
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zo zie je dat iedereen zich kan vergissen.

Gelukkig maar.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2011, 09:13   #36
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik heb al gezegd dat je je moet informeren. De overgrote meerderheid van de Egyptenaren willen een seculiere staat. Ten andere zijn religieuze politieke partijen verboden. Vooraleer op alles en iedereen te fulmineren dat enigszins een link heeft met de Islam, zou je je beter wat meer informeren.
Is verboden of was verboden... Dat gaat een groot verschil worden...
Binnen een klein jaartje verkiezingen? (als het dan nog echte verkiezingen worden) Dan valt het nog af te wachten in hoeverre men daar nieuwe en/of religieus geïnspireerde partijen zomaar gaat verbieden...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2011, 11:47   #37
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Moebarak stapt vanavond op"
Zwijg nu maar over Moebarak, of ga je er nog een paar dubbeldraden over openen?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be