![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. Laatst gewijzigd door Txiki : 13 februari 2011 om 15:51. |
|
![]() |
![]() |
#22 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Een analyse van de gemaakte fouten is, echter, fundamenteel anders dan diezelfde geschiedenis te gebruiken als 'bewijs' dat 'we niet kunnen samenleven'. Specifiek voor het geval van België, waar omstreeks 1970 unitaire partijen zich opsplitsen om sterker te staan in de specifieke landsdelen, is het probleem waarbij twee +/_ even grote landsdelen een democratisch model hanteren dat cultuurspecifieke propaganda beloond en cultuuroverkoepelende thema's naar de achtergrond schuift. Ik wordt als Vlaming verplicht te stemmen voor een Vlaming omwille van dit democratisch model. Een Vlaamse politicus hoeft zich enkel te profileren bij Vlamingen, omwille van dit model. Met andere woorden, vandaag weten we waar we een fout hebben gemaakt. We weten ook wat die fout is en dus kunnen we die fout rechtzetten. En, weet je, als uiteindelijk blijkt dat zowel Vlamingen als Walen een splitsing van België willen, dan zal dat zich nóg duidelijker manifesteren in een model dat echt federaal is. Dan zullen Vlamingen niet alleen stemmen op de Vlaamse partijen die voor een splitsing zijn, maar ook op Waalse partijen die voor een splitsing zijn. En dan zullen ook Walen stemmen op dergelijke partijen |
|
![]() |
![]() |
#23 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben al heel blij dat een 22-jarige weet wie dat was
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het grootste probleem dat we vandaag hebben is juist dat bepaalde interacties, en dan vooral de dominantie van de angelsaksische media aan de ene kant en de massale islam-immigratie in de westerse wereld anderzijds, er toe leiden dat we juist wel afstand doen van de eigen kultuur, van de eigen identiteit die we opgebouwd hebben. Of dat we op zijn minst met de angst daarvoor leven en daarop reageren. Citaat:
2) de gezamenlijk opgebouwde identiteit, het "wij"-gevoel van de in-groep. Citaat:
Een onafhankelijk Vlaanderen is gewoon een deel van de Europese Unie en van de grotere wereldgemeenschap. Wat zou daar in godsnaam aan veranderen? Het enige verschil is dat we tenminste zelf tijdig kunnen beslissen op welke manier we best omgaan met de veranderingen in de buitenwereld in plaats van altijd met Wallonië als blok aan het been te moeten voortploeteren. Laatst gewijzigd door fonne : 13 februari 2011 om 16:28. |
|||||||||
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#25 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Dat is net de essentie van het probleem: omdat we slechts één stem mogen uitbrengen en daarbij nog eens geografisch gelimiteerd worden, is het meer dan een logisch gevolg dat je ook regionaal gaat denken. In mijn voorstel bestaat het overkoepelende Federaal niveau uit een parlement dat bestaat uit federaal gekozen politici en regionaal verkozen politici. In plaats van het huidige systeem waarbij énkel regionaal gekozen wordt. Met nog steeds zetelverhouding op basis van grootte van de achterban. Met andere woorden: Nederlandstalige politici > Franstalige politici (er zijn meer Vlamingen). Echter, een groot gedeelte van de politici op Federaal niveau, Nederlandstalige of Franstalig, zijn door beide bevolkingsgroepen gekozen. Eenzelfde principe op Europees niveau zou inhouden dat we ook twee stemmen mogen uitbrengen: één Belgische stem (Vlaams of Waals) en één Europese stem (UK, FR, DE, NL, ...). Het systeem van 'dubbele stem' is noodzakelijk in een multi-culturele democratie. Je kan het trouwens ook toepassen op de Vlaamse verkiezingen: één stem voor je bekende Antwerpenaar en één stem voor een Vlaming waarvan jij overtuigd bent dat die Vlaanderen wat kan bijbrengen. |
|
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
![]() |
![]() |
#27 | |
Vreemdeling
|
![]() Het is een geoptimaliseerd samenwerkingsmodel voor een multi-culturele (in iedere betekenis van het woord) maatschappij waarbij zowel rekening gehouden wordt met toenemend awareness van globale problemen als met de voorkeur voor mensen met een gelijkaardige culturele achtergrond. Of anders gezegd: aan het huidige lokale/regionale denkpatroon wordt een overkoepelend globaal/federaal patroon toegevoegd. In plaats van "ik wil A voor mij" wordt het "ik wil A voor mij en B voor ons".
Bijvoorbeeld: "Ik wil een eigen Vlaams arbeidsbeleid, maar voor ons wil ik een groener België" (dubble stem hier naar N-VA en Ecolo). Alsook: Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#28 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of ze daar nu beter van gaan worden is een andere vraag. Het wegvallen van de inkomsten uit toerisme zal heel erg hard pijn gaan doen. Citaat:
En besef ook: meer informatie is meer kans op des-informatie. Als ik zo zie wat er allemaal op dat Internet te vinden is, dan vraag ik mij soms toch af wat de verbetering nu eigenlijk is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
#29 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Massman van mij heb je een pluim... ![]()
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jij dus ook niet. Eén ding is een denkoefening willen maken. Proficiat daarvoor. Ander ding is: is het haalbaar en realistisch? Nee. Dus, tja. Daar sta je dan met je mooie denkoefening. Vraag is ook: waarom is het niet haalbaar en realistisch? Ik stel voor dat Massman met zijn voorstel eens langs de politieke partijen gaat. Lang alle partijen, he. Ook de franstalige.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. Laatst gewijzigd door Txiki : 13 februari 2011 om 17:08. |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
![]() Citaat:
Ik stel voor dat jij eens terug met je voetjes op aarde terugkomt: http://www.paviagroup.be/ U vraagt wij draaien!
![]() |
![]() |
#33 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
In het programma dat zij naar voor schuiven staan een een aantal heel goeie in interessante ideeën. Misschien is het net daarom zo jammer dat de N-VA niet de kans krijgt om ook Franstalige kiezers achter zich te scharen. Want, als de plannen die zij naar voor brengen zowel voor Vlaanderen als voor Wallonië een vooruitgang betekent (= federaal denken!), zou het geen probleem moeten zijn om de Franstalige kiezers ook te overtuigen (wat BdW een aantal maanden terug ook heeft aangetoond). Maak niet de fout, die door zovele politiek actieven gemaakt wordt, om iedere kiezer van de N-VA ook te herleiden tot een separatist en anti-Belgicist. |
|
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#35 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Anti-belgicist wil zeggen dat je tegen de ondemocratische, zelfs haatzaaiende, Belgische 'cultuur' bent. Het (francophoon) establishment dat door en door corrupt is en hun activiteiten poogt voort te zetten in de naam en onder het mom van België. Ik ben dan ook van mening (zoals ik in andere topics heb aangehaald) dat iedereen die zich Belgicist noemt (of deze stellingen verdedigt) ofwel onwetend, onverschillig of parasitair is. Het eerste moet verholpen worden, het tweede aangepakt en het derde bestreden. |
|
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 13 februari 2011 om 18:32. |
|
![]() |
![]() |
#37 |
Vreemdeling
|
![]() Ik ken dit forum niet goed genoeg om een gefundeerde repliek te formuleren, maar volgens deze peiling, waarbij 96 van de 18000+ leden de moeite genomen hebben te stemmen, is 75% van die forum pro N-VA. In het beste geval, is 75% van die 18000 leden inderdaad volledig anti-Belgisch. Dat is in het beste geval 13500; een goeie 1% van alle N-VA kiezers. In het slechtste geval de 73 die hier een stem hebben uitgebracht.
@ Fonne: het aanvaarden van een kiesstelsel dat échte federale met zich meebrengt zal inderdaad een aantal moedige politici met de spreekwoordelijke ballen hun het lijf ![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
Dat pseudo-intellectueel geflirt met die federale kieskring is echt het geknipte model voor het huidige neo-belgicisme dat beseft dat het muffe royalistische belgicisme afgedaan heeft en zichzelf in een trendy outside-the-box jasje wil steken. Gedoemd om te falen, natuurlijk, want België zal steeds de reactionaire, onnatuurlijke en onwerkbare constructie blijven die het nu is. Op wishful thinking bouw je nu eenmaal geen functionerende natiestaat. Dat lijken belgicisten maar niet te beseffen. |
|
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() De overweldigende meerderheid van de Vlamingen, en dat geldt a fortiori voor de N-VA, zijn niet geïnteresseerd in wat neerkomt op een regressie naar het unitaire België van weleer. En daarbij, zelfs als het wel zo was zouden de franstaligen nooit instemmen met een politiek model dat rekening houdt met de werkelijke demografische verhoudingen. De herfederaliseerders classificeer ik dan ook bij de PVDA'ers die dromen van de communistische heilsstaat of Blood & Honour dat zich voorbereidt op de ultieme afrekening. Een betekenisloze denkoefening, een manier om jezelf een trendy uitstraling te geven in bepaalde kringen. Meer niet.
|
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar goed, het zijn in de eerste plaats Franstaligen die nooit een echte federale kieskring zullen aanvaarden met verkiezingen volgens het principe één man, één stem. Alle voorstellen van de "belgicisten" gaan altijd in de richting van een systeem dat de Franstaligen nog altijd recht geeft op een vooraf vastgelegd aantal zetels en pariteit in de regering en liefst ook in de Senaat, maar dat anderzijds de democratie aan Vlaamse kant moet uithollen. Ik ben er absoluut voorstander van (in de spijtige veronderstelling dat er morgen toch nog een België zou bestaan) dat de Senaat eens zou gekozen worden volgens een federale kieskring volgens de methode één-man, één-stem. Het zou me verbazen dat de Franstaligen dan meer dan een derde van de 75 zetels zouden halen. |
|
![]() |