![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Gouverneur
|
![]() Dat wil dus zeggen dat ik en nog een heel deel andere Limburgers onder zijn bewind vallen?
![]()
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die gedachte bevalt mij, uiteraard. We moeten evenwel rekening houden met bepaalde weerstanden. Vooreerst de Belgicistische Vlamingen. Dat die huiveren bij de gedachte aan een Nederlandse Unie is evident. Maar ook een deel van de Vlaamsgezinden wil er niet van horen. Dat zijn de dus de aanhangers van een klein autonoom Vlaanderen. Ik zou voorstellen dat we alvast beginnen met ernaar te streven dat Vlaanderen inderdaad op eigen benen gaat staan. En als autonome staat kunnen we dan zeer intens met Nederland samenwerken, op de meest uiteenlopende vlakken. Na een decennium van dergelijke nauwe coöperatie kan de bevolking van beide gebieden gemakkelijker voorbereid worden op een confederatie.
![]() |
#23 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Denk maar niet dat je volgzame onderdanige vlamingen erbij gaat krijgen want dan denkt u verkeerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Gouverneur
|
![]() Een unie met Nederland... Klinkt zeer Belgisch.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook als het is van 'jullie mogen erbij' weet je eigenlijk al hoe ver het is, en is er niet veel te verwachten in de zin van een gezamenlijk project. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 februari 2011 om 14:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Gouverneur
|
![]() Wat is het verschil?
Laatst gewijzigd door captain jack : 27 februari 2011 om 14:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Om jouw redenering te volgen, het grondgebied dat de Vlamingen 'erbij krijgen' is veeeel groter dan wat de Nederlanders 'erbij krijgen'.
![]() |
#30 |
Europees Commissaris
|
![]() Het woordje 'met' vervangen door 'van'. Kwestie van perceptie.
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
en Vlaanderen en Nederland zullen natuurlijk beiden water bij de wijn moeten doen om het project te doen slagen. van annexatie zal er nooit gesproken worden, tenzij natuurlijk in de belgicistische en neoflamingantische kringen vol vooroordelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je omzeilt de essentie van het argument. Ik zie niet veel Vlamingen bereid Koninginnedag te vieren. Ik zie Nederland geen republiek worden, en een onafhankelijk Vlaanderen kan niet anders dan een republiek zijn. de water in de wijn die Nederland zal willen doen zal heel beperkt zijn. Het blijft in essentie een houding van 'jullie mogen erbij'. Dan hoeft het voor mij niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
In feite is Vlaanderen een monarchie, net als Nederland. Dus op dat vlak moet je geen problemen zoeken die er niet zijn. Voorkeur is een ander verhaal.
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
en Vlamingen hoeven geen koninginnedag te vieren. bron waar staat dat ze dat moeten. Laatst gewijzigd door Shadowke : 27 februari 2011 om 18:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de Ver Nlden een republiek uiteraard. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Europees Commissaris
|
![]() De reden waarom Nederlanders monarchistisch zijn is omdat ze het 'zo gewend zijn' en dat ze 'persoonlijk geen hinder van de Oranjes ondervinden'. Ik vraag me enkel af hoe een bevolking monarchistisch dan wel republikeins gemaakt wordt. Persoonlijk zie ik de monarchie niet als een strijdpunt, maar ook mijn voorkeur is die van een republiek.
Zelf had ik liever als huidige status gezien: Vlaanderen Zuid-Nederland, Nederland Noord-Nederland. We verschillen onderling minder van elkaar dan Noord- en Zuid-Korea. Officieel zouden onze staten respectievelijk Republiek der Nederlanden en Koninkrijk der Nederlanden kunnen heten. Twee Nederlanden die naast elkaar bestaan dus. Het was dwaas van de vroege Vlaamse beweging om de naam 'Nederlanden' op te geven. Het liefst van al zag ik de Nederlanden verenigd, natuurlijk, maar ik ben realistisch genoeg dat de Oranjes niet snel populair zullen worden bij ons. Ik ben ook realistisch genoeg te beseffen dat diezelfde Oranjes dat wel zijn in Noord-Nederland. De volgorde van mijn voorkeur is nog steeds: Verenigde Republiek der Nederlanden => Verenigd Koninkrijk der Nederlanden => Republiek der Nederlanden (ofte Zuid-Nederland)/Koninkrijk der Nederlanden (ofte Noord-Nederland) => Republiek Vlaanderen/Koninkrijk der Nederlanden. Het enige nadeel is dat de Republiek nog geen volkslied heeft (misschien bestaat het reeds ergens, ons onbekend). Een vlag ontbreekt ook nog, tenzij we dat ding met dat Bourgondisch Kruis willen (wat ik een beetje als een symbool van onderdrukking zie). Wat ik wel hoop is dat de Republiek in dit alternatief scenario niet dezelfde Hollanderhaat als identitaire vorming en zelfs steunpilaar zou kennen als la Belgique (Oostenrijk/D-Zwitserland hebben ook die houding tegenover Duitsland, en het is duidelijk uit een minderwaardigheidscomplex; zo ook Noorwegen/Denemarken tegenover Zweden).
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 27 februari 2011 om 19:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
Het is dogmatisch om te zeggen dat er geen samenwerking of integratie zou kunnen plaatsvinden omdat Nederland een monarchie is. Dat zijn twee verschillende discussies.
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
Eenmaal een monarchie zijnde hebben we dat ook in een werkbare structuur kunnen gieten. Je went er aan. Het heeft voordelen. Het heeft nadelen. Net als elke andere staatsvorm eigenlijk. Op dit moment zie ik ons niet actief in een republiek veranderen, wat niet wil zeggen dat we dat niet zouden kunnen zijn.
![]() |
![]() |
#40 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Verder is de geschiedenis me wel bekend. Er is wel een nuance. De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden was dan wel geen Koninkrijk, er was wel een soort hoge ambtenaar (een stadhouder). De Oranjes zijn zowat altijd de rijkste en machtigste familie geweest in Noord-Nederland.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 27 februari 2011 om 20:07. |
|
![]() |
![]() |