Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 februari 2011, 22:54   #21
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Het Prinsbisdom Luik, geregeerd door Henri I...
Dat wil dus zeggen dat ik en nog een heel deel andere Limburgers onder zijn bewind vallen?

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2011, 11:01   #22
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
Als het Reynders niet lukt ,om tot een staatshervorming te komen van een Belgische Unie ,dan kan Bart de Weever beter beginnen aan een onderhandeling met Nederland, om tot een Nederlandse Unie te komen(Vlaanderen + Nederland)
Die gedachte bevalt mij, uiteraard. We moeten evenwel rekening houden met bepaalde weerstanden. Vooreerst de Belgicistische Vlamingen. Dat die huiveren bij de gedachte aan een Nederlandse Unie is evident. Maar ook een deel van de Vlaamsgezinden wil er niet van horen. Dat zijn de dus de aanhangers van een klein autonoom Vlaanderen. Ik zou voorstellen dat we alvast beginnen met ernaar te streven dat Vlaanderen inderdaad op eigen benen gaat staan. En als autonome staat kunnen we dan zeer intens met Nederland samenwerken, op de meest uiteenlopende vlakken. Na een decennium van dergelijke nauwe coöperatie kan de bevolking van beide gebieden gemakkelijker voorbereid worden op een confederatie.
Oud 27 februari 2011, 11:11   #23
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Die gedachte bevalt mij, uiteraard. We moeten evenwel rekening houden met bepaalde weerstanden. Vooreerst de Belgicistische Vlamingen. Dat die huiveren bij de gedachte aan een Nederlandse Unie is evident. Maar ook een deel van de Vlaamsgezinden wil er niet van horen. Dat zijn de dus de aanhangers van een klein autonoom Vlaanderen. Ik zou voorstellen dat we alvast beginnen met ernaar te streven dat Vlaanderen inderdaad op eigen benen gaat staan. En als autonome staat kunnen we dan zeer intens met Nederland samenwerken, op de meest uiteenlopende vlakken. Na een decennium van dergelijke nauwe coöperatie kan de bevolking van beide gebieden gemakkelijker voorbereid worden op een confederatie.
Een pragmatische en realistische gedachte. Hier kan ik wel in meegaan.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2011, 13:57   #24
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Een pragmatische en realistische gedachte. Hier kan ik wel in meegaan.
Gaat u in alles mee wat de kans tot vergroting van uw grondgebied tot gevolg heeft ?

Denk maar niet dat je volgzame onderdanige vlamingen erbij gaat krijgen want dan denkt u verkeerd.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2011, 14:44   #25
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Een unie met Nederland... Klinkt zeer Belgisch.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2011, 14:46   #26
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Klinkt logisch maar als er geen aanpassing van de kant van Nederland komt zou ik Vlaanderen tot voorzichtigheid willen aanmanen omwille van de achterliggende annexatielogica van de noorderburen. Het is tegennatuurlijk dat een republiek (Vlaanderen) zich zou laten incorporeren in een koningshuis (Nederland). Zo iets kan moeilijk een gezamenlijk project genoemd worden en alzo dient het achterdocht op te wekken bij de Vlamingen.

Ook als het is van 'jullie mogen erbij' weet je eigenlijk al hoe ver het is, en is er niet veel te verwachten in de zin van een gezamenlijk project.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 februari 2011 om 14:48.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2011, 14:49   #27
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Een unie met Nederland... Klinkt zeer Belgisch.
't probleem is die 'met' die er nog in die zin staat.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2011, 14:58   #28
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
't probleem is die 'met' die er nog in die zin staat.
Wat is het verschil?

Laatst gewijzigd door captain jack : 27 februari 2011 om 14:58.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2011, 15:00   #29
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Gaat u in alles mee wat de kans tot vergroting van uw grondgebied tot gevolg heeft ?

Denk maar niet dat je volgzame onderdanige vlamingen erbij gaat krijgen want dan denkt u verkeerd.
Om jouw redenering te volgen, het grondgebied dat de Vlamingen 'erbij krijgen' is veeeel groter dan wat de Nederlanders 'erbij krijgen'.
Oud 27 februari 2011, 15:05   #30
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Wat is het verschil?
Het woordje 'met' vervangen door 'van'. Kwestie van perceptie.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2011, 17:04   #31
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Klinkt logisch maar als er geen aanpassing van de kant van Nederland komt zou ik Vlaanderen tot voorzichtigheid willen aanmanen omwille van de achterliggende annexatielogica van de noorderburen. Het is tegennatuurlijk dat een republiek (Vlaanderen) zich zou laten incorporeren in een koningshuis (Nederland). Zo iets kan moeilijk een gezamenlijk project genoemd worden en alzo dient het achterdocht op te wekken bij de Vlamingen.

Ook als het is van 'jullie mogen erbij' weet je eigenlijk al hoe ver het is, en is er niet veel te verwachten in de zin van een gezamenlijk project.
Vlaanderen is nog altijd geen republiek.

en Vlaanderen en Nederland zullen natuurlijk beiden water bij de wijn moeten doen om het project te doen slagen. van annexatie zal er nooit gesproken worden, tenzij natuurlijk in de belgicistische en neoflamingantische kringen vol vooroordelen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2011, 17:32   #32
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Je omzeilt de essentie van het argument. Ik zie niet veel Vlamingen bereid Koninginnedag te vieren. Ik zie Nederland geen republiek worden, en een onafhankelijk Vlaanderen kan niet anders dan een republiek zijn. de water in de wijn die Nederland zal willen doen zal heel beperkt zijn. Het blijft in essentie een houding van 'jullie mogen erbij'. Dan hoeft het voor mij niet.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2011, 18:08   #33
Hollander

Standaard

Citaat:

Ik waardeer je gedachtegang, maar Vlaanderen is geen republiek.

In feite is Vlaanderen een monarchie, net als Nederland. Dus op dat vlak moet je geen problemen zoeken die er niet zijn.

Voorkeur is een ander verhaal.
Oud 27 februari 2011, 18:15   #34
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roderik Bekijk bericht
Als het Reynders niet lukt ,om tot een staatshervorming te komen van een Belgische Unie ,dan kan Bart de Weever beter beginnen aan een onderhandeling met Nederland, om tot een Nederlandse Unie te komen(Vlaanderen + Nederland)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2011, 18:28   #35
Shadowke

Standaard

Citaat:
Je omzeilt de essentie van het argument. Ik zie niet veel Vlamingen bereid Koninginnedag te vieren. Ik zie Nederland geen republiek worden, en een onafhankelijk Vlaanderen kan niet anders dan een republiek zijn. de water in de wijn die Nederland zal willen doen zal heel beperkt zijn. Het blijft in essentie een houding van 'jullie mogen erbij'. Dan hoeft het voor mij niet.
bron waar staat dat Vlaanderen wel degelijk republikeins is.

en Vlamingen hoeven geen koninginnedag te vieren.
bron waar staat dat ze dat moeten.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 27 februari 2011 om 18:29.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2011, 18:40   #36
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is daarom dat Antwerpen de nieuwe hoofdstad zou moeten worden.

En de Ver Nlden een republiek uiteraard.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2011, 19:08   #37
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De reden waarom Nederlanders monarchistisch zijn is omdat ze het 'zo gewend zijn' en dat ze 'persoonlijk geen hinder van de Oranjes ondervinden'. Ik vraag me enkel af hoe een bevolking monarchistisch dan wel republikeins gemaakt wordt. Persoonlijk zie ik de monarchie niet als een strijdpunt, maar ook mijn voorkeur is die van een republiek.

Zelf had ik liever als huidige status gezien: Vlaanderen Zuid-Nederland, Nederland Noord-Nederland. We verschillen onderling minder van elkaar dan Noord- en Zuid-Korea. Officieel zouden onze staten respectievelijk Republiek der Nederlanden en Koninkrijk der Nederlanden kunnen heten. Twee Nederlanden die naast elkaar bestaan dus. Het was dwaas van de vroege Vlaamse beweging om de naam 'Nederlanden' op te geven.
Het liefst van al zag ik de Nederlanden verenigd, natuurlijk, maar ik ben realistisch genoeg dat de Oranjes niet snel populair zullen worden bij ons. Ik ben ook realistisch genoeg te beseffen dat diezelfde Oranjes dat wel zijn in Noord-Nederland.
De volgorde van mijn voorkeur is nog steeds: Verenigde Republiek der Nederlanden => Verenigd Koninkrijk der Nederlanden => Republiek der Nederlanden (ofte Zuid-Nederland)/Koninkrijk der Nederlanden (ofte Noord-Nederland) => Republiek Vlaanderen/Koninkrijk der Nederlanden.

Het enige nadeel is dat de Republiek nog geen volkslied heeft (misschien bestaat het reeds ergens, ons onbekend). Een vlag ontbreekt ook nog, tenzij we dat ding met dat Bourgondisch Kruis willen (wat ik een beetje als een symbool van onderdrukking zie).
Wat ik wel hoop is dat de Republiek in dit alternatief scenario niet dezelfde Hollanderhaat als identitaire vorming en zelfs steunpilaar zou kennen als la Belgique (Oostenrijk/D-Zwitserland hebben ook die houding tegenover Duitsland, en het is duidelijk uit een minderwaardigheidscomplex; zo ook Noorwegen/Denemarken tegenover Zweden).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 27 februari 2011 om 19:30.
Oud 27 februari 2011, 19:48   #38
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het is daarom dat Antwerpen de nieuwe hoofdstad zou moeten worden.

De discussie over republiek/monarchie is van een GEHEEL andere orde dan de toekomstige samenwerking tussen de lage landen.

Het is dogmatisch om te zeggen dat er geen samenwerking of integratie zou kunnen plaatsvinden omdat Nederland een monarchie is.

Dat zijn twee verschillende discussies.
Oud 27 februari 2011, 19:52   #39
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
De reden waarom Nederlanders monarchistisch zijn is omdat ze het 'zo gewend zijn' en dat ze 'persoonlijk geen hinder van de Oranjes ondervinden'. Ik vraag me enkel af hoe een bevolking monarchistisch dan wel republikeins gemaakt wordt. Persoonlijk zie ik de monarchie niet als een strijdpunt, maar ook mijn voorkeur is die van een republiek.
Wij waren een Republiek, en een tamelijk succesvolle (Belgica Foederata), totdat de verheven Franse Revolutie ons in een monarchie veranderde. Tot zover de verheven idealen van ons beider zuiderburen.

Eenmaal een monarchie zijnde hebben we dat ook in een werkbare structuur kunnen gieten. Je went er aan. Het heeft voordelen. Het heeft nadelen. Net als elke andere staatsvorm eigenlijk.

Op dit moment zie ik ons niet actief in een republiek veranderen, wat niet wil zeggen dat we dat niet zouden kunnen zijn.
Oud 27 februari 2011, 20:03   #40
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Wij waren een Republiek, en een tamelijk succesvolle (Belgica Foederata), totdat de verheven Franse Revolutie ons in een monarchie veranderde. Tot zover de verheven idealen van ons beider zuiderburen.

Eenmaal een monarchie zijnde hebben we dat ook in een werkbare structuur kunnen gieten. Je went er aan. Het heeft voordelen. Het heeft nadelen. Net als elke andere staatsvorm eigenlijk.

Op dit moment zie ik ons niet actief in een republiek veranderen, wat niet wil zeggen dat we dat niet zouden kunnen zijn.
Persoonlijk heb ik ook geen probleem met het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Onze vriend Eberhard, echter, maakt er meer een strijdpunt van. Volgens liggen mensen hier niet bepaald wakker van (tenzij ze gewoon een andere spilfiguur napraten). Wel zie ik Koninginnedag niet snel ingeburgerd raken bij ons, wat anderzijds wel een grote traditie is bij jullie (gegroeid met de moderne tijden).

Verder is de geschiedenis me wel bekend. Er is wel een nuance. De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden was dan wel geen Koninkrijk, er was wel een soort hoge ambtenaar (een stadhouder). De Oranjes zijn zowat altijd de rijkste en machtigste familie geweest in Noord-Nederland.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 27 februari 2011 om 20:07.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be