Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 februari 2011, 11:59   #21
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Met Nederlanders kan ik heeeel makkelijk communiceren, ook al verstaan zij een paar woordjes die ik gebruik (zoals frigo, microgolf en kuisen) niet.

Met franstaligen hier daarentegen helemaal niet, zij kennen meestal geen woord Nederlands (zelfs niet goeiedag of bedankt).
We gebruiken die woorden inderdaad niet, maar het lijkt me sterk dat 'we' die woorden niet zullen begrijpen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 14:22   #22
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

In een Jacobijns Groot-Olland, spreken we wel allen dezelfde taal; gewoon meer 'Ollanders op den teevee'.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 15:13   #23
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
En meer specifieke inhoud\discussie over de Coburgs hier:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=151542
Oud 25 februari 2011, 15:33   #24
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vinden de Nederlanders dat wij Vlamingen bij hen horen aan te sluiten vanwege de onze gemeenschappelijke taal?

http://www.youtube.com/watch?v=7z8so...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=FhBVO...eature=channel
Prachtig om te luisteren.
Die leraar Nederlands had wel beetje gelijk met die bemerking over de N-Nederlandse uitspraak o.a de O-klank. Die wordt aardig aangerand door bv in "oma" er een tweeklank "ouma" van te maken.
Ik denk dat we van elkaar kunnen leren op taalgebied en qua dialecten berfeft hoeren die er ook bij. Zij geven naast standaard AN kleur aan de taal en regio's.
Oud 25 februari 2011, 15:59   #25
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wilders ziet een eenmaking wel zitten.
http://www.youtube.com/watch?v=rWAdGP_X68g&NR=1
Dan zitten we met de volgende taalproblemen. Wie past zich aan aan wie.
Ik ga mij alleszins niet aanpassen aan Nederland met hun trem en cereven en hun, "HUN hebben" en dergelijke. Dat is al even erg als West Vlamingen, " ze heeft tegen IK gezegd". Ik woon al meer dan 15 jaar in West Vlaanderen en het stoort me nog steeds van dergelijke foute zegswijze te horen.
Na een tijdje in een heropvoedingskamp van de Nederlandse taalpolitie zal dit probleem voor jou niet meer aan de orde zijn.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 17:16   #26
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Allee !

Citaat:
Wilders ziet een eenmaking wel zitten.
http://www.youtube.com/watch?v=rWAdGP_X68g&NR=1
Dan zitten we met de volgende taalproblemen. Wie past zich aan aan wie.
Ik ga mij alleszins niet aanpassen aan Nederland met hun trem en cereven en hun, "HUN hebben" en dergelijke. Dat is al even erg als West Vlamingen, " ze heeft tegen IK gezegd". Ik woon al meer dan 15 jaar in West Vlaanderen en het stoort me nog steeds van dergelijke foute zegswijze te horen.
Garry, da meendje nie !
Allee !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 17:18   #27
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Bij mij gaat 's morgens op het VRT nieuws de knop van de radio onverbiddelijk op uit wanneer er zo'n Hollandse correspondent die de VRT inhuurt, een onverstaanbaar taaltje komt brabbelen en wouwelen... die mensen zouden eindelijk eens moeten zich realiseren dat taal verstaanbaar moet uitgesproken en gearticuleerd worden... ze vreten de helft van hun woorden op, stoten onverstaanbare klanken uit, hangen er allerlei sissende en ssssch-ende klanken aan, en nog van dat fraais onverstaanbaars...
ik heb het als senior met nochtans een gesofistikeerd hoorapparaat opgegeven om te trachten die onverlaten te verstaan want ze zijn niet te begrijpen...

en wie daarmee met dat volkje zou willen verenigd worden, die mag dat voor mij verdedigen, gelukkig zal dat nog langer duren dan het uitbaggeren van de Westerschelde, de heropening van de Ijzeren Rijn en de spoorwegverbinding met Maastricht, want als men van Hollanders iets moet gedaan krijgen, dan is het hopeloos....

gelukkig spreken ze op de terrasjes van het Vrijthof te Maastricht meestal nog een verstaanbaar Nederlands, taal die ik wanneer ze korrekt gearticuleerd wordt, mooi vind... alleen, heel wat opgeblazen, hooghartige Hollanders denken dat iedereen ter werled zich aan hen moet aanpassen...
Oud 25 februari 2011, 17:20   #28
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met Nederlanders kan ik heeeel makkelijk communiceren, ook al verstaan zij een paar woordjes die ik gebruik (zoals frigo, microgolf en kuisen) niet.

Met franstaligen hier daarentegen helemaal niet, zij kennen meestal geen woord Nederlands (zelfs niet goeiedag of bedankt).
Zelfs Afrikaans is begrijpelijk, soms makkelijker dan het Nederlands v.d. Noorderburen. Tenminste als ze niet te rap praten, m.a.w. als het mannen zijn...
Oud 25 februari 2011, 17:22   #29
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
Bij mij gaat 's morgens op het VRT nieuws de knop van de radio onverbiddelijk op uit wanneer er zo'n Hollandse correspondent die de VRT inhuurt, een onverstaanbaar taaltje komt brabbelen en wouwelen... die mensen zouden eindelijk eens moeten zich realiseren dat taal verstaanbaar moet uitgesproken en gearticuleerd worden... ze vreten de helft van hun woorden op, stoten onverstaanbare klanken uit, hangen er allerlei sissende en ssssch-ende klanken aan, en nog van dat fraais onverstaanbaars...
ik heb het als senior met nochtans een gesofistikeerd hoorapparaat opgegeven om te trachten die onverlaten te verstaan want ze zijn niet te begrijpen...

en wie daarmee met dat volkje zou willen verenigd worden, die mag dat voor mij verdedigen, gelukkig zal dat nog langer duren dan het uitbaggeren van de Westerschelde, de heropening van de Ijzeren Rijn en de spoorwegverbinding met Maastricht, want als men van Hollanders iets moet gedaan krijgen, dan is het hopeloos....

gelukkig spreken ze op de terrasjes van het Vrijthof te Maastricht meestal nog een verstaanbaar Nederlands, taal die ik wanneer ze korrekt gearticuleerd wordt, mooi vind... alleen, heel wat opgeblazen, hooghartige Hollanders denken dat iedereen ter werled zich aan hen moet aanpassen...
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 17:24   #30
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Die leraar Nederlands had wel beetje gelijk met die bemerking over de N-Nederlandse uitspraak o.a de O-klank. Die wordt aardig aangerand door bv in "oma" er een tweeklank "ouma" van te maken.
Ik denk dat we van elkaar kunnen leren op taalgebied en qua dialecten berfeft hoeren die er ook bij. Zij geven naast standaard AN kleur aan de taal en regio's.
Dat was ook mijn idee: die leraar sloeg de nagel op de kop !
Truttemie stond met haar mond vol tanden
Oud 25 februari 2011, 17:58   #31
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Zelfs Afrikaans is begrijpelijk, soms makkelijker dan het Nederlands v.d. Noorderburen. Tenminste als ze niet te rap praten, m.a.w. als het mannen zijn...
http://www.youtube.com/watch?v=dRsD9bDiGGM
Oud 25 februari 2011, 21:26   #32
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Nederlanders diftongeren ook andere klanken.
In Vlaanderen, Limburg niet meegerekend, monoftongeren ze dan weer zeer sterk.

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 21:28   #33
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Inderdaad,
de liefde die de vlamingen als taalpuristen koesteren voor de nederlandse taal,daar kunnen de nederlanders nog wat van opsteken
Oud 25 februari 2011, 21:30   #34
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

http://www.youtube.com/watch?v=grGorgvYTbY

De liefde is hier anders ver te zoeken...

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.

Laatst gewijzigd door Lavox : 25 februari 2011 om 21:34.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 22:01   #35
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vreselijk dat de separatisten van 1830 het land in tweeën gekapt hebben.
Het is triestiger dat ze het nog eens gaan proberen.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 25 februari 2011 om 22:02.
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 22:13   #36
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
http://www.youtube.com/watch?v=grGorgvYTbY

De liefde is hier anders ver te zoeken...
Zowel Vlamingen als Nederlanders verkrachten op regelmatige basis de Nederlandse taal. Nog een reden waarom het ongelooflijk dwaas is standaard Nederlands als iets 'Hollands' te zien, laat staan te spreken over 'het Vlaams'.

Een staatkundige eenmaking is een andere zaak, dat zie ik niet zitten.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 23:02   #37
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat een jammerlijk verbitterd relaas.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 23:02   #38
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
De top 3 havens in Europa in één Nederlandstalig land op een strategische plaats in Europa.

goed idee!

1) Rotterdam (lage landen)
2) Antwerpen (lage landen)
3) Amsterdam (lage landen)

4) Marseille (italië)
MARSEILLE IN ITALIE...heb ik iets gemist?!?!?!!?
Oud 25 februari 2011, 23:05   #39
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Niet helemaal goed opgelet. In 1830 waren het de franstaligen en fransgezinden die de Nederlanden ondermijnden, nu is het de andere kant van de taalgrens. Maar hoe dan ook, wat verwacht je nu eigenlijk bij een volkje waar het ook NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOIT goed bij is. Wen er gewoon aan!
Oud 26 februari 2011, 00:56   #40
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Daar is niets tristig aan. Het is juist tristig dat men met alle macht dit onland wil in stand houden.

Het aller eerste waar de Belgicisten mee schermen is steeds opnieuw het probleem Brussel bij een mogelijke splitsing. Wat te doen met Brussel wanneer België zou splitsen?

Ik zie Brussel veeleer een groot probleem binnen een unitair België. Wat gedaan met Brussel wanneer België niet splitst? De verfransing zal blijven toenemen. BHV is een Belgisch probleem en met gans de faciliteiten politiek hier zal zich al snel de verfransing niet langer beperken tot de huidige probleemgemeenten. De verdere Franstalige opmars zal niet te stuiten zijn binnen België.

Laatst gewijzigd door Garry : 26 februari 2011 om 00:56.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be