Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geert1002
Lijkt me wel een leuk boek, zal er bij mijn volgend bezoek aan de bibliotheek eens naar zoeken.
De reden dat ik deze thread heb gemaakt was na het lezen van 'In de schaduw van Thales-over de oorsprong van de wetenschap' van Jos de Man. Hij legt vaak de link tussen de oude Griekse denkers en recente wetenschappelijke ontwikkellingen. Zo zijn er veel zaken zoals de evolutietheorie, de oorsprong van het heelal enz die al met verbazend dicht bij de waarheid staan. Natuurlijk moet je er wel bij zeggen dat de oude filosofen zowat alles beweerd hebben dat je maar kunt verzinnen dus is het wel te verwachten dat ze er hier en daar klak op zitten.
|
Als je hun beweringen bekijkt kan je inderdaad stellen dat ze er dicht tegen zaten, maar ten gronde waren ze juist vaak redelijk ver van de realiteit verwijderd (Wat nu trouwens niet zoveel anders is). De relativiteitstheorie lijkt mij in ieder geval een gepast voorbeeld waar de Grieken in de verste verte niet aan gedacht hebben en de vraag omtrent oneindigheid vreesden ze zelfs. Die vraag zet het Griekse denken trouwens op zijn kop en betekende het einde van het ancien regime.