Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 maart 2011, 14:45   #21
Tegenlicht
Banneling

Standaard

Je kan dan wel wat tegen het kapitalistisch systeem hebben, daar is ook veel verkeerd aan.

Maar waar wil jij naartoe? Iedereen hetzelfde loon? Wat met vreemdelingen en doppers?

En ga je mijn bedrijf nationaliseren en mij van mijn eigendom beroven?

Laatst gewijzigd door Tegenlicht : 4 maart 2011 om 14:45.
Tegenlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2011, 14:46   #22
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Wel gek dat in vergelijking met de VS de levensverwachting hoger ligt, analfabetisme lager ligt, en bovendien de argumenten de jij zever noemt kloppen. Voor de argumenten die jij geeft staan er 200 andere tegenover die reëele feiten ivm het kapitalisme weergeven, maar daar sta je niet bij stil, voor u is dat de normale gang van zaken.

Bovendien gaat deze toppic niet over Cuba, ik haalde een aantal argumenten naar voor die aangeven dat Cuba ondanks het een derde wereldland is op veel gebieden beter scoort dan bvb de VS, dat tot de rijkste landen ter wereld behoort.
Het feit dat mensen niet in staat zijn om basisprodukten aan te kopen door het 'systeem' doet alle andere zaken teniet
Bollywood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2011, 14:47   #23
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Kan je die zaken bewijzen?

Kan je mij ook eens zeggen hoe de sterftegraad ligt bij kinderen als je dezelfde maatstaf gebruikt?

Graag Adrian, al wil ik erbij zeggen dat ik hoop dat het hier geen Cuba draad is.

Dus off topic

Citaat:
Het sterftecijfer in Cuba bedraagt 7 per duizend levend geboren kinderen. Op wereldvlak is het 75 en gemiddeld in Latijns-Amerika 31. Het sterftecijfer is een weerspiegeling van het levensniveau van een volk en de ontwikkeling van zijn gezondheidszorg.

Het Kinderfonds van de Verenigde Naties (UNICEF) hanteert de voorbije jaren het sterftecijfer van kinderen onder de vijf jaar als meest representatieve indicator voor de gezondheid van jongens en meisjes. Dat cijfer is een rechtstreekse weerspiegeling van het levensniveau in een land en van de ontwikkelingsgraad van de openbare gezondheidszorg.

Het Cubaanse sterftecijfer bedraagt 7 per duizend. Dat is het laagste van heel Latijns-Amerika en vergelijkbaar met dat van de Verenigde Staten. Van alle landen in beide Amerika's doet alleen Canada (6 per duizend) beter.
http://www.cubanismo.net/cms/nl/arti...atijns-amerika
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2011, 14:47   #24
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Misschien moet Wisord eens wat economie leren.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2011, 14:49   #25
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Graag Adrian, al wil ik erbij zeggen dat ik hoop dat het hier geen Cuba draad is.

Dus off topic

http://www.cubanismo.net/cms/nl/arti...atijns-amerika
Ik ben niet overtuigd. Ik wil data van onafhankelijke organisaties zelf, aub.

En ik wil bewijs dat dezelfde maatstaf wordt gebruikt.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 4 maart 2011, 14:52   #26
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben niet overtuigd. Ik wil data van onafhankelijke organisaties zelf, aub.

En ik wil bewijs dat dezelfde maatstaf wordt gebruikt.
Citaat:
Het Kinderfonds van de Verenigde Naties (UNICEF)
???
Oud 4 maart 2011, 14:59   #27
Tegenlicht
Banneling

Standaard

Geen antwoord. Verder dan holle slogans tegen het kapitalisme en communistisch gezever reikt het debat niet.
Oud 4 maart 2011, 15:05   #28
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegenlicht Bekijk bericht
Je kan dan wel wat tegen het kapitalistisch systeem hebben, daar is ook veel verkeerd aan.

Maar waar wil jij naartoe? Iedereen hetzelfde loon? Wat met vreemdelingen en doppers?

En ga je mijn bedrijf nationaliseren en mij van mijn eigendom beroven?
Wat als uw bedrijf failliet gaat? Waar sta je dan? Een bedrijf hoort een democratie te zijn waar iedereen evenveel zeggenschap en 'jawel' een gelijk loon heeft. Soortgelijk aan reeds bestaande cooperatieven. Ons politieke systeem is een schijndemocratie. Hoe kan er sprake zijn van echte democratie bij de rijkste 2% bezit meer rijkdom dan de onderste 80%? Dit laat de rijke elite toe om het politieke systeem te domineren en te manipuleren, de publieke opinie wordt eveneens gemanipuleert door middel van de massamedia.
Oud 4 maart 2011, 15:11   #29
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rizzz Bekijk bericht
Mate?
oke dan..
Fair dinkum, mate, wat een betoog, maar geen antwoord op mijn vraag.
Wie gaat dat grapje blijven financieren als iedereen met een beetje geld, ondernemingszin, een uniek talent of een waardevolle scholing vertrokken is naar oorden waar deze kwaliteiten wel nog geaprecieerd worden?
Waarom zouden mensen daar dan bij julie blijven 10-12 jaar studeren om bvb. dokter te worden en dan evenveel te verdienen als die highschool-drop-out?
Waarom zouden mensen die durven ondernemen, hun hele toekomst en alles wat ze hebben nog willen riskeren als ze er uiteindelijk nooit beter kunnen van worden dan mensen die dit niet durven/kunnen doen en gewoon brave staatsarbeider blijven? (over slaven gesproken)

(PS. het is hier bijna 23u dus je zal tot morgen op me moeten wachten als je een antwoord wil...)
En waar gaat het kapitaal naar toe ? Naar communistisch China, het failliete VS, Indië dat stinkt van de armoedezaaiers, naar Afrika met AIDS en Armoede. Het komt mij voor dat men alles al uitgezogen heeft dat er uit te zuigen valt.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2011, 15:41   #30
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
En waar gaat het kapitaal naar toe ? Naar communistisch China, het failliete VS, Indië dat stinkt van de armoedezaaiers, naar Afrika met AIDS en Armoede. Het komt mij voor dat men alles al uitgezogen heeft dat er uit te zuigen valt.
Wie zou hier de rijkdom, de welvaart en welzijn gebracht hebben?
De heikneuters?
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2011, 15:43   #31
Tegenlicht
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat als uw bedrijf failliet gaat? Waar sta je dan? Een bedrijf hoort een democratie te zijn waar iedereen evenveel zeggenschap en 'jawel' een gelijk loon heeft. Soortgelijk aan reeds bestaande cooperatieven. Ons politieke systeem is een schijndemocratie. Hoe kan er sprake zijn van echte democratie bij de rijkste 2% bezit meer rijkdom dan de onderste 80%? Dit laat de rijke elite toe om het politieke systeem te domineren en te manipuleren, de publieke opinie wordt eveneens gemanipuleert door middel van de massamedia.
Het moet mij het huidige systeem niet leren kennen. Ik spreek uw beweringen niet tegen, dat klopt allemaal wel enzo.

Maar ik vraag me af wat uw oplossing is en heb daar ook mijn bedenkingen bij.

Over die soortgelijke cooperatieven waar je het over hebt, hebben werknemers zichzelf wel ingekocht.

Hoe ga jij alle nieuwe bedrijven financiëren? Of de huidige opkopen, tenzij je tot diefstal wil overgaan?

En is er enkel ruimte voor "the common good" en niet voor innovatie of creatie want zonder prive investeerders ga jij zeggen dat dat overbodig is.

In zekere zin streef je dus naar achteruitgang.

Als alles hetzelfde qua loon oplevert waarom zou men dan jaren gaan studeren? Dan gaat ook de kwaliteit achteruit.

En ga je er van uit dat iedereen uw ideologie steunt en streeft naar the common good.

Ik, als anti kapitalist in zekere zin, ben weinig overtuigd.
Oud 4 maart 2011, 15:59   #32
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
???
Neen, Wisord. Wat je aanhaalt is een pro Cubaanse bron die claimt de resultaten van een onderzoek waarheidsgetrouw weer te geven. Je snapt het verschil vast wel - zo slim ben je wrslk nog.

Kan je dus nu een betrouwbaar iets geven?
Oud 4 maart 2011, 16:00   #33
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een bedrijf hoort een democratie te zijn waar iedereen evenveel zeggenschap en 'jawel' een gelijk loon heeft.
Waarom 'hoort' dat?
Oud 4 maart 2011, 16:44   #34
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, Wisord. Wat je aanhaalt is een pro Cubaanse bron die claimt de resultaten van een onderzoek waarheidsgetrouw weer te geven. Je snapt het verschil vast wel - zo slim ben je wrslk nog.

Kan je dus nu een betrouwbaar iets geven?
http://www.unicef.org/sowc08/report/report.php

Dank u om me het op te laten zoeken ik stel vast dat het nu nog erger gesteld is met de VS. Namelijk Cuba 7 op 1000 en de VS 8 op 1000.
Oud 4 maart 2011, 16:56   #35
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
http://www.hetgrotegeld.be/index.php...etailprint/314

Onze sociale welvaartsstaat of verzorgingsstaat kan niet overeind blijven zonder meer fiscale rechtvaardigheid.
Pleit je nu opeens voor een vlaktaks?
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2011, 17:30   #36
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En waar haalt dat rapport haar data? Hoe weet ik dat dezelfde maatstaf wordt gebruikt voor het weergeven van deze cijfers, i.e. dat appelen met appelen vergeleken wordt?

Je begrijpt toch waarom ik dat vraag? En je begrijpt toch dat je dat niet levert? Dat je gewoon wat aan't copy/pasten bent?
Oud 4 maart 2011, 20:04   #37
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Wie zou hier de rijkdom, de welvaart en welzijn gebracht hebben?
De heikneuters?
Iemand zoals jij zeker

Het is gewoon absurd om te veronderstellen dat alle bedrijven die in BE gevestigd zijn buitenlands van oorsprong.

Laatst gewijzigd door Yves38 : 4 maart 2011 om 20:05.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2011, 20:06   #38
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom 'hoort' dat?

Waarom zou men een feodaal systeem in stand houden? Is 100den jaren diefstal nog niet genoeg?
Oud 4 maart 2011, 20:09   #39
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegenlicht Bekijk bericht
En Als alles hetzelfde qua loon oplevert waarom zou men dan jaren gaan studeren? Dan gaat ook de kwaliteit achteruit.

En ga je er van uit dat iedereen uw ideologie steunt en streeft naar the common good.

Ik, als anti kapitalist in zekere zin, ben weinig overtuigd.

Waarom zou men studeren? Waarom heeft Cuba zoveel dokters?
Oud 4 maart 2011, 21:24   #40
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zou men een feodaal systeem in stand houden? Is 100den jaren diefstal nog niet genoeg?
En nu een argument?

Wat is er mis met het systeem dat mensen bepaalde risico's met daaraan verbonden voor- en nadelen opgeven in ruil voor een loon? Want dat is wat er gebeurd met een 'onderneming'? Wat is daar 'feodaal' aan?

En een 'gelijk loon' slaat op niet zoveel; de marginale productieve bijdrage van elke werknemer is niet (per se) gelijk, dus waarom zouden ze per se gelijke lonen moeten krijgen? Niet alleen is dit slecht om allerlei incentive redenen; het zorgt ook voor een moeilijkere bepaling voor de marginale waarde van verschillende beroepen waardoor het moeilijker wordt om welvaart voor de grote massa van consumenten te creëren. Waarom zouden we het moeilijker willen maken om welvaart te creëren?

Dus; argumenten, geen beweringen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be