Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

Discussietools
Oud 17 maart 2011, 23:44   #21
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Tja, uw perspectief hè. Wel, de resolutie is zojuist aangenomen en Gadaffi zal worden afgezet. De regering van Libië is internationaal illegaal verklaard en alle tegoeden in het buitenland zijn bevroren. En dan zou er geen momentum meer zijn bij de opstandelingen?
Het buitenland komt in actie, maar de geest van de revolutie zit bij de opstandelingen zelf.

We zullen zien wat de no-fly-zone geeft de komende dagen, maar ik zie het toch pessimistisch in voor de opstandelingen aangezien ze enorm veel terrein en manschappen verloren hebben en Kaddhafi zelfs hun stroom kan uitzetten als hij wil.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 17 maart 2011, 23:44   #22
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Ik denk niet dat het ego van Sarkozy genoeg is om te gaanbombarderen hoor, en er zijn een pak meer landen die mee beslissen over die ingreep...
Indien Frankrijk in oorlog is kan Sarkozy zeker zijn van zijn herverkiezing.
filosoof is offline  
Oud 17 maart 2011, 23:47   #23
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Hoezo? Kan de opvolger een oorlog niet verderzetten?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 17 maart 2011, 23:47   #24
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
@Piero

Vanujit Westers oogpunt moet ik je gelijk geven maar Bedu vechten als Bedu en dat kan ook zonder tanks (en benzine). Zonder een kanjer van een onderhoudsapparaat heb je weinig aan tanks in de woestijn.
De 'technical' is in dat opzicht een veel beter wapen. Alleen als de monetaire kruisbestuiving ophoudt of wordt geblokkeerd gaat het een ander verhaal worden.
De tijd zal leren of de aanhangers van Gadaffi eieren voor hun geld kiezen of dat zij een guerrilla-oorlog beginnen als de tijd daarvoor rijp is. Verder heb ik al eens voorspeld dat na het verdrijven van Gadaffi 6 miljoen gekke oliemannen zullen gaan vechten om de macht en de rijkdom. Dat werd later nog eens bevestigd door een Libiër die duidelijk maakte dat het land verdeeld is door stammen en machtige families, net als de hele Arabische wereld en dat er van de bevrijding niets goeds verwacht mag worden. Hoe dan ook, elke oplossing van het conflict is in dit stadium rampzalig. We kunnen weer een tweehonderdduizend vluchtelingen verwachten, vooral leden van de geheime dienst en moordenaars en uitbuiters.

Laatst gewijzigd door Piero : 17 maart 2011 om 23:49.
Piero is nu online  
Oud 17 maart 2011, 23:51   #25
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ook de bevoorrading van het regeringsleger zal onder vuur worden genomen. Het leger zal zonder brandstof en water na enkele dagen uitgeput raken en niet naar Bengazi kunnen optrekken.

Denk je werkelijk dat de Arabische Liga heeft ingestemd met het instellen van de no-fly zone zonder diplomatieke koehandel? De VS hebben de Liga natuurlijk de garanties gegeven dat zij zich niet zullen bemoeien met het gewelddadig onderdrukken van elk protest in Bahrein en de andere landen van de Liga.
De Arabische Liga, wie is dat midden deze zogezegde 'Arabische revolutie'? Waarschijnlijk het zootje dat momenteel op sjiieten aan het schieten is in Bahrein.

De Afrikaanse Unie is veel relevanter. Libië is een Afrikaanse land en de AU is tegen buitenlandse interventies in Libië.
Nr.10 is offline  
Oud 18 maart 2011, 00:45   #26
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Het werd tijd, het is maar de vraag of het niet te laat is.
Oud 18 maart 2011, 00:49   #27
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
De Arabische Liga, wie is dat midden deze zogezegde 'Arabische revolutie'? Waarschijnlijk het zootje dat momenteel op sjiieten aan het schieten is in Bahrein.

De Afrikaanse Unie is veel relevanter. Libië is een Afrikaanse land en de AU is tegen buitenlandse interventies in Libië.
Libië is een arabisch land, men spreekt er arabisch en de Islam is het dominante geloof. Op alle vlakken is Libië meer verbonden met de Arabische wereld dan met eender welk zwart Afrikaans land, die vaak op het vlak van mensenrechtenschendingen niet moeten onder doen voor Libië. Dus neen, wat de Arabische liga hier zegt is wat telt. In Europa hecht men toch ook meer belang aan wat Europese naties zeggen dan aan wat China zegt. Geografisch ligt China nochtans wel op hetzelfde continent (Eurazië) Maar cultureel is er amper een band. Hetzelfde gaat op voor Libië en de Afrikaanse Unie.
Oud 18 maart 2011, 01:02   #28
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Het werd tijd, het is maar de vraag of het niet te laat is.
Duizenden kilometers hier vandaan de held willen uithangen.

Maar op het thuisfront de kneuterigheid en teruggetrokkenheid op het eigen gelijk zelve.

Ik moet kotsen van uw soort.
Nr.10 is offline  
Oud 18 maart 2011, 01:07   #29
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Duizenden kilometers hier vandaan de held willen uithangen.

Maar op het thuisfront de kneuterigheid en teruggetrokkenheid op het eigen gelijk zelve.

Ik moet kotsen van uw soort.
Ik wil helemaal geen held uithangen. Ik wil dat we een tweede Rwanda voorkomen. Een genocide terwijl we er met z'n alle op staan te kijken.

Laatst gewijzigd door Pieter B : 18 maart 2011 om 01:08.
Pieter B is offline  
Oud 18 maart 2011, 01:14   #30
Neil13
Burger

Neil13's schermafbeelding

Standaard

Als ze goed voorbereid zijn, en dat denk ik wel aangezien dit er al twee weken zat aan te komen, zullen de bombardementen snel beginnen. De resolutie is rond 23.30 aanvaard laten we zeggen een half uur tot een uur om een laatste inschatting te maken en om de bevelen door te geven aan de vloot in de Middellandse zee. Een uur om een briefing voor te bereiden en deze te geven terwijl de vliegtuigen worden klaargemaakt. Het is heel goed mogelijk dat de eerste toestellen op het punt staan om op te stijgen of al in de lucht zijn.
Oud 18 maart 2011, 01:25   #31
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil helemaal geen held uithangen. Ik wil dat we een tweede Rwanda voorkomen. Een genocide terwijl we er met z'n alle op staan te kijken.
Tweede Rwanda? Volgens mij moet je dan eerder in Irak zijn dan in Libië. En je weet wie daar gebombardeerd heeft.

Libië is bij de dunst bevolkte landen ter wereld (3,6 inw. per km²), bovendien het rijkste land van Afrika.

Rwanda is met 380 inw. per km² dichter bevolkt dan België en heel arm.
Nr.10 is offline  
Oud 18 maart 2011, 01:26   #32
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neil13 Bekijk bericht
Als ze goed voorbereid zijn, en dat denk ik wel aangezien dit er al twee weken zat aan te komen, zullen de bombardementen snel beginnen. De resolutie is rond 23.30 aanvaard laten we zeggen een half uur tot een uur om een laatste inschatting te maken en om de bevelen door te geven aan de vloot in de Middellandse zee. Een uur om een briefing voor te bereiden en deze te geven terwijl de vliegtuigen worden klaargemaakt. Het is heel goed mogelijk dat de eerste toestellen op het punt staan om op te stijgen of al in de lucht zijn.
Het regime is onmiddellijk dood als een militaire supermacht dat wil.

En dan?
Nr.10 is offline  
Oud 18 maart 2011, 01:33   #33
Neil13
Burger

Neil13's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het regime is onmiddellijk dood als een militaire supermacht dat wil.

En dan?
Dus laten begaan zeg je? Of een goede exitstrategie ontwerpen voor je gaat bombarderen?
Oud 18 maart 2011, 01:42   #34
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Tweede Rwanda? Volgens mij moet je dan eerder in Irak zijn dan in Libië. En je weet wie daar gebombardeerd heeft.

Libië is bij de dunst bevolkte landen ter wereld (3,6 inw. per km²), bovendien het rijkste land van Afrika.

Rwanda is met 380 inw. per km² dichter bevolkt dan België en heel arm.
niet echt relevant. Het belangrijkste is dat in beide landen een escalerende oorlog heeft plaatsgevonden/ plaatsvindt. In Rwanda waren er duidelijk tekens dat er een genocide zou plaats vinden en de internationale gemeenschap deed niets. In Libië zijn er ook duidelijke aanwijzingen als je de dreigende taal van zoontje kadafi hoort.

Daarbij komt nog dat ik vindt dat we de bevolking in hun zelfbeschikkingsrecht moeten steunen. Een dictator gaan verdrijven zonder dat daar aanleiding toe is zoals in Irak keur ik niet goed. Maar vanaf dat duidelijk blijkt dat de bevolking achter verandering staat dan is het onze morele plicht om hen daar in te steunen. We hebben de mogelijkheid om het te doen. En er is een draagvlak. Ik zie geen enkele reden waarom we niet zouden moeten ingrijpen.

Laatst gewijzigd door Pieter B : 18 maart 2011 om 01:42.
Pieter B is offline  
Oud 18 maart 2011, 01:49   #35
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Waarom ?
den dinges is offline  
Oud 18 maart 2011, 01:49   #36
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Don't Bomb Libya: We Don't Want Another Iraq
Nr.10 is offline  
Oud 18 maart 2011, 01:54   #37
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
niet echt relevant. Het belangrijkste is dat in beide landen een escalerende oorlog heeft plaatsgevonden/ plaatsvindt. In Rwanda waren er duidelijk tekens dat er een genocide zou plaats vinden en de internationale gemeenschap deed niets. In Libië zijn er ook duidelijke aanwijzingen als je de dreigende taal van zoontje kadafi hoort.

Daarbij komt nog dat ik vindt dat we de bevolking in hun zelfbeschikkingsrecht moeten steunen. Een dictator gaan verdrijven zonder dat daar aanleiding toe is zoals in Irak keur ik niet goed. Maar vanaf dat duidelijk blijkt dat de bevolking achter verandering staat dan is het onze morele plicht om hen daar in te steunen. We hebben de mogelijkheid om het te doen. En er is een draagvlak. Ik zie geen enkele reden waarom we niet zouden moeten ingrijpen.
Om advocaat van de duivel te spelen: het is niet zeker dat "de bevolking achter verandering staat". Daarnaast hangt het ervan af wat je ziet als 'verandering', de bevolking wilde hervormingen; als je die hervormingen als veranderingen ziet, moet je als internationale gemeenschap Kadhafi aansporen die hervormingen door te voeren. Niet aansporen Kadhafi te doen aftreden.

De opstandelingen vormen zeker een grote groep in Libië, maar ik zou er niets op inzetten bij een weddenschap of de meerderheid van de Libiërs achter deze opstand staat. Lange tijd dacht ik van wel, maar als ik zie hoe relatief gemakkelijk Kadhafi alle steden terug verovert (los van de geënsceneerde beelden over de bevolking die juicht om Kadhafi), stel ik mij vragen bij die stilzwijgende meerderheid.

----------------------------

Het is geen sluitende analogie, maar ik probeer mijn standpunt toe te passen op België: in Vlaanderen zijn er heel wat Vlaams-nationalisten en naar het buitenland toe lijken ze in de meerderheid, maar uit enquêtes blijkt dat een meerderheid achter het behoud van België staat. Degene waarover het meest bericht wordt zijn dus niet automatisch in de meerderheid.

Maar deze laatste alinea is volledig terzijde ter verduidelijking van hetgeen ik wilde zeggen.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[

Laatst gewijzigd door gehuigert : 18 maart 2011 om 01:54.
gehuigert is offline  
Oud 18 maart 2011, 02:42   #38
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Yes. No-Fly-zone is aanvaard. The roof will be on fire soon, let the mothersucker burn!!!!
Grondtroepen staan voor Benghazi. Alsof het nog veel gaat uithalen?
bgf324 is offline  
Oud 18 maart 2011, 03:14   #39
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Wie en wat gaat 'bombarderen' ?

Ik begrijp wel dat Sarko graag een lesje wil uitdelen in ruil de dreiging van het openbaar maken van zijn vieze monetaire spelletjes - en wellicht nog wat meer,
maar dat neemt niet weg dat hier een 2e Irak aan het opkoken is.

Dat crazy Amerika weer staat te popelen om hun vuurwerk af te laten gaan, dat is begrijpelijk. Maar ik dacht dat de andere EU landen wel zo wijs zouden zijn om zich buiten deze kwestie te houden.
Oud 18 maart 2011, 04:04   #40
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

we had to destroy Libya in order to save it.

ministe van agitatie is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be