Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 maart 2011, 19:27   #21
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Gij en Uw 27 dubbelnicks ook nie precies!
11e post van de draad en 1e post van u en al direct weer ad-hominem.
Oud 23 maart 2011, 03:55   #22
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Ik vind een moraal gebaseerd op een logische redenering superieur aan een moraal opgelegd door dreigementen.
Dan zit je nog met het probleem: wat de een logisch vind is dat voor de ander niet. Integendeel zelfs.

Neem nu drugs. Er zijn mensen die vinden dat ze harde drugs in het openbaar zouden moeten mogen nemen. Dat vinden ze de logica zelve, omdat het hun keuze is, en keuze is heilig en mag niks in de weg gelegd worden, ongeacht wie er zich door beledigd voelt.

Voor anderen is het omgekeerde waar.

Wie is dan het meest logisch, het meest moraal?

Logica is bijzonder subjectief. Onderhevig aan persoonlijke ervaringen. Maar dat wil men over het algemeen niet erkennen, in geen geval.

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 09:35   #23
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Als met religie het christendom bedoeld wordt, ben ik wel geneigd dat aan te nemen, maar wat betreft andere religies en als religies verpakte rigide, totalitaire ideologieën zoals de islam bijvoorbeeld, heb ik daar een zeer hard hoofd in.
Het klopt dat in Europa en voor een stuk ook in Noord-Amerika het Christendom serieus onder druk staat. Wat de Islam betreft, ik zou eerder spreken van een ruimere spreiding over een groter geografisch gebied dan voorheen. Niet zozeer over een échte groei. Vooral door de migratie vanuit Noord-Afrika en het Midden-Oosten richting Europa.

Meer bepaald wat het Christendom betreft is er iets merkwaardig aan de gang. Een terugkeer naar de bron: het Noachisme. Daarbij wordt teruggekeerd naar de Godsbeleving van het Judaïsme door studie van de Torah. Zonder dat hiervoor een echte bekering tot het Jodendom vereist is, integendeel zelfs. Die stroming krijgt volle steun van het Orthodox Judaïsme.
Oud 23 maart 2011, 11:00   #24
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Als met religie het christendom bedoeld wordt, ben ik wel geneigd dat aan te nemen, maar wat betreft andere religies en als religies verpakte rigide, totalitaire ideologieën zoals de islam bijvoorbeeld, heb ik daar een zeer hard hoofd in.
Als er ooit één grote ideologie is geweest in de loop van de geschiedenis, dan is het wel het christendom. En dit in dienst van de wereldlijke machthebbers en zichzelf.

Maar hier in Europa (op enkele Roomse enclaves na zoals in Polen) is het christelijk machtslied uitgespeeld. Voor goed hoop ik.

Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2011 om 11:02.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 13:24   #25
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht
http://www.nu.nl/wetenschap/2473966/...tsterven-.html

En Nederland is daarmee niet alleen, vast en zeker niet. Zowat alle Europese landen zullen vroeg of laat dezelfde trend volgen.
Ik vind dat een nogal vreemde redenering. De meeste mensen geloven omdat ze door hun ouders zijn gehersenspoeld, niet omdat er een maatschappelijk voordeel mee te behalen is.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 13:40   #26
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik vind dat een nogal vreemde redenering. De meeste mensen geloven omdat ze door hun ouders zijn gehersenspoeld, niet omdat er een maatschappelijk voordeel mee te behalen is.
Jouw redenering is even vreemd.

Er is niks van 'de meeste mensen'. Velen hebben het geloof meegekregen van hun ouders, vroeger was het geloof er ook soms vanwege sociale druk of economisch voordeel (ik stel me voor dat dit in Nederland ook zo was), en dan heb je nog de bekeerlingen.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 13:58   #27
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als er ooit één grote ideologie is geweest in de loop van de geschiedenis, dan is het wel het christendom. En dit in dienst van de wereldlijke machthebbers en zichzelf.
Correct, samen met de islam welteverstaan.

Citaat:
Maar hier in Europa (op enkele Roomse enclaves na zoals in Polen) is het christelijk machtslied uitgespeeld. Voor goed hoop ik.
Ik hoop dat met u mee. Ik ben dolblij dat onze ouders en grootouders eindelijk dat christelijke juk van zich af hebben kunnen werpen, en ben er dan ook op geen enkele manier van gediend om dat vervangen te zien worden door een islamitisch juk. Want dat is namelijk wél waar de EU-elites op aansturen. Nu het christendom nagenoeg op zijn laatste benen loopt, wordt in het aloude adagio "hou jij ze dom, dan hou ik ze arm" de rol van de pastoor steeds vaker overgenomen door de imam.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 14:23   #28
dale
Partijlid

dale's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als er ooit één grote ideologie is geweest in de loop van de geschiedenis, dan is het wel het christendom.
Afgezien van het Confuscianisme en het Hindoeisme enz. enz.

Eurocentrisme is ook een vorm van simplisme...
dale is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 21:08   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zantiax Bekijk bericht
Als ik rondvraag aan leerlingen uit mijn school kom ik tot de vaststelling dat het veel mensen gewoon niet kan schelen. Ze ontkennen godsdienst niet, maar hangen zich er ook niet aan vast. Ze hebben er gewoon nog niet over nagedacht.
Heel veel jongeren geloven in 'iets' of 'Iets'. Het 'ietsisme' beleeft hoogtijden in onze dagen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 21:45   #30
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Correct, samen met de islam welteverstaan.

Ik hoop dat met u mee. Ik ben dolblij dat onze ouders en grootouders eindelijk dat christelijke juk van zich af hebben kunnen werpen, en ben er dan ook op geen enkele manier van gediend om dat vervangen te zien worden door een islamitisch juk. Want dat is namelijk wél waar de EU-elites op aansturen. Nu het christendom nagenoeg op zijn laatste benen loopt, wordt in het aloude adagio "hou jij ze dom, dan hou ik ze arm" de rol van de pastoor steeds vaker overgenomen door de imam.
Pastoors en priesters mogen er voor mijn part gerust zijn. Want zij verrichten ook veel goed werk. Wie in onze tijd priester wordt, verdient respect. Zoveel is zeker.

Laatst gewijzigd door system : 23 maart 2011 om 21:46.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2011, 22:03   #31
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
18 minuten. Niet slecht.
Ja, over de islam beginnen in een topic over religie, dat is echt de waanzin nabij.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be