Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 28 maart 2011, 10:22   #21
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Toen was Patje nog geen politieker...
Anna List is offline  
Oud 28 maart 2011, 10:25   #22
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De peiling werd tussen 9 en 20 maart uitgevoerd bij tweeduizend mensen, van wie 750 in Vlaanderen, 750 in Wallonië en 500 in Brussel. De foutenmarge bedraagt 2,19 procent.
Dat die journalisten - of de statistici zelf? - zo'n onzin blijven verkopen, dat snap ik niet. Er is geen sprake van één steekproef van 2000 man (met foutenmarge 2,19%), want het gaat overduidelijk over 3 verschillende populaties, met andere antwoordmogelijkheden. Dat betekent dat de foutenmarge in Vlaanderen en Wallonie op 3,6% ligt, en in Brussel op 4,4%.
gertc is offline  
Oud 28 maart 2011, 10:28   #23
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
50% kiesintenties voor partijen die een boedelscheiding als oplossing aanreiken betekent nog niet dat de splitsing voor de deur staat. Er is een kans dat verkiezingen vandaag een Vlaamse meerderheid (in zetels) zou geven aan N-VA + VB, maar de kans dat die partijen zouden samenwerken om er iets van te maken is bijzonder klein. Vlaamse separatisten moeten zich niet te veel illusies maken.
Is ook mijn eigen perceptie. De strategie van de N-VA is er ook meer op gebaseerd de traditionele partijen en hun belangengroeperingen te bewerken dan binnen de Vlaamsnationalistische partijen te zoeken naar 50% van de stemmen om de onafhankelijkheid uit te roepen.
SDG is offline  
Oud 28 maart 2011, 10:33   #24
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
50% kiesintenties voor partijen die een boedelscheiding als oplossing aanreiken betekent nog niet dat de splitsing voor de deur staat. Er is een kans dat verkiezingen vandaag een Vlaamse meerderheid (in zetels) zou geven aan N-VA + VB, maar de kans dat die partijen zouden samenwerken om er iets van te maken is bijzonder klein. Vlaamse separatisten moeten zich niet te veel illusies maken.
Dat klopt, maar 50% van de zetels voor N-VA,VB en LDD samen betekent wel dat N-VA 'incontournable' wordt.
gertc is offline  
Oud 28 maart 2011, 10:41   #25
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Is ook mijn eigen perceptie. De strategie van de N-VA is er ook meer op gebaseerd de traditionele partijen en hun belangengroeperingen te bewerken dan binnen de Vlaamsnationalistische partijen te zoeken naar 50% van de stemmen om de onafhankelijkheid uit te roepen.
het vel en de beer hé

mij lijkt het logisch dat pré of post electoraal daarin zwaar kunnen verschillen

maar eerst moeten de poppetjes wel in voldoende mate aan de stemknoppen geraken ... (en dat is pas 2014)

daarn�* kan doorgeduwd worden ...
Anna List is offline  
Oud 28 maart 2011, 10:44   #26
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Wie begrijpt dit nog?
Wat valt er te begrijpen ?
De Vlaming is steeds in het verdomhoekje geduwd en dit is de reactie daarop.
Het resultaat van jarenlang politiek voeren zonder naar de man in straat te luisteren.
Op een gegeven moment MOEST dit gewoon gebeuren. Het was alleen een kwestie van tijd.
De tijd van afrekenen met de bestaande politiek is gekomen en er is geen stoppen meer aan.
Of men zou de democratie moeten afvoeren, uiteraard.
(Hoewel men dat in het verleden reeds, zij het op beperkte schaal, reeds deed met het cordon sanitaire)
Stilaan is er sprake van een collectief bewustzijn in Vlaanderen. En dat werd hoog tijd !
hurricane is offline  
Oud 28 maart 2011, 10:49   #27
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

De « resultaten » van een commerciële peiling als deze van La Libre Belgique en RTL-TVI kunnen weliswaar de enen genoegen verschaffen en anderen doen walgen, maar het is en blijft voor allen nuttig om te blijven inzien dat dergelijke “resultaten” – wat ze ook voorhouden – niet al te ernstig moeten genomen worden.

Ik geloof niet in dergelijke peilingen.

Bovendien is er altijd wel een achterliggende reden waarom ze de lezer worden voorgeschoteld, en die reden moet niet gezocht worden in het register der objectieve journalistiek en/of in een streven naar openheid of democratie. Naar die precieze reden is het soms een tijdlang raden, hoewel hij mij in dit geval nogal duidelijk lijkt : nog wat extra druk steken op de publieke opinie, in een poging deze te doen aanvaarden dat er nu dringend “een regering” moet gevormd worden, want als de huidige blokkering blijft duren

1. dreigt de partij van halfgod annex gezwembroekte Adonis Elio Chérie achteruit te gaan en dus een stukje van haar overmacht te verliezen, net als deze van madammeke Non

2. dreigen de fascisten en de nazi’s, de vermaledijde Vlamingen dus, verder op te rukken

3. zo mogelijk voor het regime nog voordeliger dan Leterme, zit Verhofstadt (ja ja, hij weer) klaar om het land te redden, dus de “oplossing” ligt binnen handbereik.

Kortom, er is dus haast bij wil men niet in een “dramatische” situatie verzeild raken waarbij de flaminganten nog wat sterker worden, en er begot zouden kunnen op aandringen dat Vlaanderen in België uiteindelijk de positie kan innemen die zij sinds 1830 heeft maar - anders dan louter om de kas te vullen en braafjes onmondig te blijven - nooit kreeg, namelijk deze van de ruime meerderheid.

Want laat ons wel wezen : dat de ruime meerderheid der bevolking het in een land uiteindelijk voor het zeggen zou hebben is iets wat slechts in democratieën voorkomt, en dat is in België uiteraard nu ook weer niet de bedoeling, want anders zou België nooit in mekaar geknutseld zijn geweest, nietwaar.

Veel méér dan dat betekent de huidige “peiling” naar mijn overtuiging niet.

De enige echte peiling, met name een nieuwe verkiezing, tja…die durft men blijkbaar niet houden. Maar ook dat valt binnen de Belgische logica : waarom zou je verkiezingen nodig hebben als je achteraf geplaagd zit met resultaten die je niet bevallen ?

Dan maar liever de vriendjes van Dimarso iets uit de duim laten zuigen dat voor je achterliggende bedoelingen wat nuttiger kan zijn.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 28 maart 2011 om 10:54.
Gwylan is offline  
Oud 28 maart 2011, 12:30   #28
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Zelfs met een foutenmarge in de meest ongunstige situatie is dit de zoveelste opsteker voor de N-VA.
De 3 traditionele partijen zakken verder weg ,omdat ze de belangen van Vlaanderen verkwanselen.
Roderik is offline  
Oud 28 maart 2011, 12:38   #29
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Onlangs had ik een gesprek met een Argentijn die in Brussel werkt als computer-ingenieur. Hij woont nu bijna 3 jaar in Belgie. Hij volgt de politieke situatie. Na ons gesprek verklaarde hij: de Vlamingen moet eendrachtig steun geven aan Bart De Wever: d�*t is de leider van jullie, Vlamingen. Niemand anders !
Ik stond paf...

Laatst gewijzigd door Boduo : 28 maart 2011 om 12:39.
Boduo is offline  
Oud 28 maart 2011, 12:38   #30
freelancer
Banneling

Standaard

In La Libre Belgique wordt verklaard dat de peiling onrechtvaardig is omdat vooral PS en CDH klappen krijgen, terwijl de N-VA de grote boosdoener is...

Kan iemand zich inbeelden dat onze 'Vlaamse' kranten zouden schrijven:
"De uitslag van de peiling is onrechtvaardig omdat vooral de N-VA en de CD&V klappen krijgen, terwijl de PS de grote boosdoener is"...

http://www.destandaard.be/artikel/de...MF20110328_061

Laatst gewijzigd door freelancer : 28 maart 2011 om 12:39.
freelancer is offline  
Oud 28 maart 2011, 12:41   #31
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
In La Libre Belgique wordt verklaard dat de peiling onrechtvaardig is omdat vooral PS en CDH klappen krijgen, terwijl de N-VA de grote boosdoener is...

Kan iemand zich inbeelden dat onze 'Vlaamse' kranten zouden schrijven:
"De uitslag van de peiling is onrechtvaardig omdat vooral de N-VA en de CD&V klappen krijgen, terwijl de PS de grote boosdoener is"...

Anna List is offline  
Oud 28 maart 2011, 12:43   #32
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Onlangs had ik een gesprek met een Argentijn die in Brussel werkt als computer-ingenieur. Hij woont nu bijna 3 jaar in Belgie. Hij volgt de politieke situatie. Na ons gesprek verklaarde hij: de Vlamingen moet eendrachtig steun geven aan Bart De Wever: d�*t is de leider van jullie, Vlamingen. Niemand anders !
Ik stond paf...
onlangs een korte repliek van (ik dacht) een chinese toerist in Brugge op de situatie in B ... die Chinees kwam net achter een quote van Devadder ... en ik dacht toen ook meteen : die Chinees heeft het beter begrepen dan Devadder

soms is een beetje afstand goed om de dingen klaarder te zien ...
Anna List is offline  
Oud 28 maart 2011, 12:44   #33
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik stond paf...
Die mens heeft overschot van gelijk.
hurricane is offline  
Oud 28 maart 2011, 12:44   #34
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Die ambetante kiezers moeten het toch toch altijd verpesten, he...
SDG is offline  
Oud 28 maart 2011, 12:49   #35
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Die ambetante kiezers moeten het toch toch altijd verpesten, he...
t zal rap gedaan zijn met die peilingen

verhaal 'stemmenkampioen' http://lvb.net/item/4280

ook vermoord toen Vlaams Nationalen een meerderheid haalden
Anna List is offline  
Oud 28 maart 2011, 12:50   #36
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik stond paf...
Ongelooflijk dat die man meer politiek inzicht heeft dan mensen die hier reeds jaren op het forum zitten.
Oud 28 maart 2011, 12:51   #37
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
t zal rap gedaan zijn met die peilingen

verhaal 'stemmenkampioen' http://lvb.net/item/4280

ook vermoord toen Vlaams Nationalen een meerderheid haalden
Inderdaad, erg hé.
Oud 28 maart 2011, 12:53   #38
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, erg hé.
absoluut niet erg, de realiteit bewijst zijn gelijk nu

al hebben we daardoor wel vijf of tien jaar verloren ...
Anna List is offline  
Oud 28 maart 2011, 13:14   #39
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

In het editoriaal wordt het resultaat van de peiling ‘injuste' (onrechtvaardig) genoemd, vooral PS en CDH krijgen klappen, terwijl N-VA de grote boosdoener is. 'De lezers bestraffen ten onrechte de PS en CDH', is de boodschap. 'We weten dat als de Vlaamse partijen, met of zonder N-VA, niet bewegen geen akkoord mogelijk is. De lezers hebben het niet goed begrepen.'

Zou je nu niet omver vallen???????????????????
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline  
Oud 28 maart 2011, 13:17   #40
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het probleem volgens hem is ook dat sinds begin september Di Rupo geen initiatief meer heeft genomen.
Daar hoor je sommigen dan weer niet over...
SDG is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be