![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Frans-Nederlands ??
![]() |
![]() |
#22 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Europees Commissaris
|
![]() blah
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 april 2011 om 12:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Nee, dat het in Vlaanderen moeilijk is radicale veranderingen te bewerkstelligen en zeker in het geval dat deze ingaan tegen de officiële houding van het regime. Zie bv. ook hoe de stem van het VB in het migratie- en integratiedebat ervoor zorgde dat heel dit dossier jarenlang muurvast gezeten heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik vraag me af of het zijn echte woorden waren om 'het Frans af te schaffen'. Wat een ongelukkige bewoordingen, zeg ! Zelf vraag ik me af of meneer Van Aalst er stemmen mee hoopt te winnen. Hij had op z'n minst kunnen zeggen 'Frans als verplichte tweede taal afschaffen' of 'de keuze met betrekking tot verplichte tweede taal versoepelen', hij is toch een advocaat en politicus voor iets ? Wellicht is het dan ook PR.
Iemand uit het onderwijs (lerares Engels, ASO) heeft me trouwens eens verteld dat ze ooit de keuze tussen Frans en Engels mogelijk wilden maken in het Vlaamse onderwijs, maar dat het budget dat niet toeliet. Ik weet niet of daar iets van waar zou zijn.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 april 2011 om 13:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Men moet inderdaad gewoon het systeem van Wallonië overnemen, waar kinderen kunnen kiezen tussen het Nederlands (ins ons geval Frans) en het Engels als tweede taal. De keuze zou snel gemaakt zijn wat mijn eventuele kinderen betreft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Om maar te voorkomen dat je kinderen later gejost zijn als ze gaan soliciteren voor een gewoon normaal vlaams bedrijf waar kennis van het frans tot op heden nog steeds vereist wordt. Sla de gazet maar eens open en kijk naar "kennis frans/NL vereist". Je vindt veel vacatures zo hoor... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mij is ook totaal onduidelijk waar die tirade tegen de persoon van Van Aelst eigenlijk goed voor is. Het onderwerp van het beginbericht gaat immers over ons taalonderricht en de keuzemogelijkheid die we nu niet hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 6 april 2011 om 17:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik pleit al langer voor de afschaffing van het Frans als verplichte éérste vreemde taal, maar wat mij betreft mag in Vlaanderen i.h.a. en in Brussel in het bijzonder, ook voorzien worden in een aanbod 'vreemde talen' dat het huidige ruim overtreft: Duits, Frans, Engels, Russisch, Spaans, Turks, Arabisch, Chinees, Portugees, Italiaans, Pools, ... zouden tot de keuzemogelijkheden moeten behoren, al kan ik best begrijpen dat niet élke school ál die talen kan aanbieden.
Een systeem van 'mobiele leerkrachten' kan daar echter al één en ander aan verhelpen. In landen als Canada en Australië bestaat dat, en nochtans zijn de af te leggen afstanden ginder véél groter dan die bij ons.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik besef ook wel dat het niet van een leien dakje zal lopen, maar m.i. dringt zich een grondige hervorming van het onderwijs op, en daarin zal van de leerkrachten (zoals ik er ook een ben) ongetwijfeld wel wat 'flexibiliteit' mogen worden verwacht. Ik weet maar al te goed hoe moeilijk het opstellen van een lessenrooster is, maar zou het in dienst (mogen) nemen van extra-werknemers geen soelaas kunnen brengen? Naast die grondige hervorming is in elk geval ook een optrekken van de beschikbare budgetten broodnodig.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
|
![]() In Wallonië is men de afgelopen jaren aan ijltempo immersieprojecten aan het opstarten (voor het Nederlands, welteverstaan). Er is geen enkele behoefte aan het "opwaarderen" van het Engels, want de kennis van het Engels is bij de binnenstromende eerstekanners beduidend beter dan de kennis van het Frans. Dat is logisch, want eigenlijk leven zij voor een groot deel in een anglofone cultuur (muziek, internet, film, tv ...). Nu goed, het taalonderwijs in Vlaanderen mag wel degelijk eens deftig geëvalueerd worden, want de laatste jaren gaat het echt steil bergaf met de talenkennis van de leerlingen (zowel het Frans als het Nederlands).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Europees Commissaris
|
![]() En u bent, zoals u eerder aangaf, taalwetenschapper. Vooral dat laatste is inderdaad een droeve vaststelling. Ook op dit forum zie ik vaak mensen de raarste taalfouten maken, alsof ze op school geen Algemeen Nederlands geleerd hebben en maar wat tikken. Zolang het maar verstaanbaar is, geldt het motto. Ik vind het een dwaze redenering, alvast.
![]() |
#35 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens de eigenvolk-tv zelf, is de helft van de blanke Vlamingen onverstaanbaar. 50% wordt immers ondertiteld. Een wereldrecord! Citaat:
Wat mij betreft het héle onderwijs (je weet wel, de gevierde opleiding tot dociele kantoorapparatchik) evalueren. Maar dat zal in dit angstige Vlaanderen de eerste 50 jaar niet gebeuren. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 6 april 2011 om 21:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zet een titel onder een Nederlander, en de lompere helft van onze bevolking besluit dat hij hem niet verstaat. Doe je hetzelfde met een inwoner van Zichen, en de Bolderenaar zou hetzelfde concluderen van zijn eigen dorpsgenoot, omdat Zichen een ander gehucht is. Dwazer maken ze het niet. ![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 april 2011 om 22:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
|
![]() Bedankt voor deze bijdrage, Spinoza. Geen 'domme Belgen' moppen te maken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Het is alvast weer een mooi voorbeeld dat de N-VA niet voor een beter Vlaanderen, maar vooral voor een onafhankelijk Vlaanderen staat. Worden we daardoor wereldvreemde, arme en geïsoleerde stakkers... so be it! |
|
![]() |
![]() |