![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ja
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() eerst de kiesdrempel (die ironisch genoeg juist voor de linkse partijtjes met een groot bakkes erg dichtbij komt ), dan het cordonneke, en nu zoeken we nog naar iets anders ![]() aaaah, la belgique �* papa... zo heerlijk toch.
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum) Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad." |
|
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
#25 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat Duitsland betreft ik hoop dat iedereen blij is dat het 'kiesstelsel' daar veranderd is sinds WOII. Maar buiten goedkope Godwin punten scoren snap ik niet wat uw bedoeling of bijdrage is? En ivm Italie - behalve als ge daar nog wat uitleg bij kunt geven komt dat neer op "blah blah blah dat is niet volgens mijn denkbeeld en dus slecht/niet vergelijkbaar/fout/andere term die andersgezinden kan uitsluiten blah blah blah' Italie mag niet dienen als voorbeeld omdat het mislukt is is ongeveer uw standpunt. Feit: Knoeien aan het kiesstelsel lost niks op- ik wacht nog op een tegenvoorbeeld laat staan ene die echt geslaagd is.
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]()
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb dat gelezen, hoor. Verplichte verkiezingen afschaffen, ok. En wat daarna.?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
#28 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
#29 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Onder de vierde republiek gold het proportionele systeem. Dat zorgde (in combinatie met het parlementaire stelsel) voor heel wat instabiliteit aangezien het partijlandschap zeer versplinterd was. In de jaren 80 is men inderdaad heel even teruggekeerd naar het proportionele stelsel, maar daarna is men er weer van afgestapt uit vrees voor de opkomst van de FN. Het is wel belangrijk om hierbij te vermelden dat Frankrijk een semi-presidentieel systeem heeft gekregen na de vierde republiek. Een parlementair stelsel in combinatie met proportionele vertegenwoordiging zou vandaag misschien nog steeds op een ramp uitdraaien. Duitsland: Godwin? Weimar is nazi-Duitsland niet he. Onder de Weimar republiek gold ook een systeem van proportionele vertegenwoordiging. Ook dat zorgde voor heel wat instabiliteit. Nu werkt men met een zweistimme systeem. link: http://en.wikipedia.org/wiki/Weimar_...ion#Weaknesses Citaat:
Voor de tangentopoli schandalen was de pentapartito steeds aan de macht. Dit waren de klassieke 5 partijen die door en door corrupt waren. Nadat de schandalen plaatsvonden doken er in Italië referenda op om het kiesstelsel te hervormen. Men wou overgaan naar een tweepartijensysteem omdat dit een echte competitie tussen een links en een rechts blok zou mogelijk maken. Men hoopte dat men zo de instabiliteit en de corruptie kon tegengaan. Uiteindelijk kreeg men een afgezwakte versie van het gehoopte kiesstelsel. Nu worden electorale coalities aangemoedigd omdat de kiesdrempels voor coalities en partijen die afzonderlijk optreden verschillen. Zo krijgt men ietwat meer blokvorming. Toch is het huidige systeem niet ideaal omdat de gevormde coalities vaak zeer zwak zijn. Een artikel om aan te tonen dat het debat nog leeft in Italië: http://www.dw-world.de/dw/article/0,,3089616,00.html Citaat:
Laatst gewijzigd door captain jack : 15 april 2011 om 00:28. |
|||
![]() |
![]() |
#30 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Dit omdat bij jullie in Belgie een regering altijd een coalitie-regering moet zijn, en dus met een programma dat een compromis is van de partij-programma's. Je kan dus ten eerste een partij niet afrekenen op het volle beleid want daar zijn zij niet toe bevoegd (je kan hen enkel afrekenen op het maken van een al dan niet slecht compromis) en ten tweede weet je nooit wat het volledige regeerakkoord gaat inhouden. Dat de N-VA nu probeert een soort contract met haar kiezers te maken door te zeggen dat ze niet in een regering stappen zonder bepaalde van hun punten, wil eigenlijk zeggen dat ze die problemen van coalitie-vorming proberen te vermijden. Maar dat botst dus. Hard. Je kan zeggen wat je wil over het 'democratische' gehalte van een Angelsaksisch kiessysteem (ik woon in zo'n land, maar niet in de VS; het systeem hier is fijner) maar het is duidelijk dat het ook serieuze voordelen heeft. De partij die wint doet haar ding. Helemaal. Doen ze het slecht, dan worden ze eruit gegooid. Soms voor vele jaren. Met andere woorden, je weet als "koper" precies wat je "gekocht" hebt. Een duidelijkheid die er in het Belgische systeem niet is... Het compromis-systeem werkt niet meer. Kiezers willen beloften zien nagekomen worden. Geen foefjes als "in het belang van het land hebben we een compromis gesloten waarin ons programma slechts voor 20% verwezenlijkt is". De N-VA zou duidelijk moeten maken dat daar eigenlijk het schoentje wringt.
![]() |
#31 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dus nu gaat ge over het vierde republiek wat zeveren, om daarna toe te geven dat men in het vijfde republiek het kiesstelsel heeft aangepast met averrechtse en onvoorziene gevolgen zoals ik stelde. Zwak zou ik zeggen.
Wat Duitsland betreft - nu gaat ge beweren dat ge het over Weimar had - alsof de Nazis niet bestaan hebben. Hoe zwak kan een argument zijn? Ik weet het niet, maar doe zo voort, en we weten het straks... Uw Italiaanse nonsens bevestigt des te meer uw valsheid - een argument/bewering/principe/kiestelsel klopt pas als het uw vooroordelen en a priori verwachtingen bevestigd. Het kiestelsel is fout omdat het resultaat u niet uitkomt, kort gezegd. Awel ik moet toegeven dat dat misschien geen Godwin punten verdient, toch meen ik dat den Adolf een beetje zou opkijken naar U.
#32 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
#33 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
derp wegens derp want politics.be. Want derp en derp en derp, zei 'iemand'. Laatst gewijzigd door Salvadorii : 15 april 2011 om 01:07. |
|
![]() |
![]() |
#34 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Enfin, ik geraak uw arrogantie hier stilletjes aan beu. Ik zal u gewoon naar de duizenden boeken verwijzen die het onderwerp behandelen: http://www.google.be/search?hl=nl&sa...&aqi=&aql=&oq= Maar misschien weet gij natuurlijk veel meer... Laatst gewijzigd door captain jack : 15 april 2011 om 01:23. |
|||
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zou het niet beter zijn om de opkomstplicht bij verkiezingen af te schaffen?
Alleen de mensen die met politiek bezig zijn zouden dan gaan stemmen.
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet verplichte verkiezingen natuurlijk.
#40 |
Europees Commissaris
|
![]() In plaats van te dromen, zou je ook even wat cijfers kunnen bekijken. Als in 2010 volgens het hier voorgestelde systeem was gewerkt, dan was in de eerste ronde Groen, LDD en het kleine grut afgevallen. In Wallonie was PP en FN afgevallen.
In de tweede ronde zou N-VA, waarschijnlijk ook CD&V, en SP.A. (geholpen door het afvallen van Groen) aan de 18% komen. En in Wallonië PS, MR en heel misschien CDH. En voor de regeringsvorming betekent dat, dat je ze allemaal nodig hebt om aan een meerderheid te raken. Veel succes met de regeringsvorming! |
![]() |