Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 15 april 2011, 11:44   #21
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Een botsing tussen auto en voetganger tegen 50 km/u betekent in de helft van de gevallen de dood van de voetganger. Tegen 30 km/u is dat slechts 5 �* 10 procent. Dat zijn droge cijfers uit wetenschappelijk onderzoek. "Hysterisch", "emo", en "irrationeel" zijn integendeel diegenen die ondanks die onmiskenbare cijfers vinden dat zij het recht blijven hebben om zo hard te rijden als ze zelf willen. En als ze betrapt worden, weigeren ze nog eens te boeten ook. Het lijken wel Vangheluwes, op hun manier. Crapuul dus.
tegen 10km /u is dat 0,0001 % wat is dan de droge conclusie ?
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 11:44   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Brussel = PS = waals = laks beleid..simpel
En Brussel is een specialleke hé, daar mag zeker niet te hard opgetreden worden tegen de nieuwe Belgen. Laat ze hun zaakjes maar doen, dat komt wel goed...

Vlaams beleid betreft zone 30 lees je overigens hier, zelfs de wet wordt voor hun nadelig geïnterpreteerd; in beroep:
Citaat:
http://www.gva.be/Archief/guid/overt...7-86f1480cdab4

Overtreders zone 30 in beroep toch veroordeeld

04/01/'07 Drie personen die na snelheidsovertredingen vrijgesproken werden omdat een Gentse politierechter meende dat de borden voor de zone 30 te klein waren, zijn donderdag in beroep wel veroordeeld.
De correctionele rechtbank van Gent oordeelde dat de borden reglementair geplaatst werden en duidelijk zichtbaar waren.

De politierechtbank in Gent sprak in september drie mannen vrij die 20 tot 40 kilometer te snel reden in een zone 30, waarbij de snelheidslimiet aangeduid werd met borden van 60 op 30 centimeter. "Een bord moet volgens de wet 90 op 60 centimeter meten, bordjes van 60 op 30 kunnen alleen als er bijzondere omstandigheden gelden", oordeelde politierechter Dirk Verstuyft.

Het openbaar ministerie ging in beroep tegen de uitspraken van de politierechtbank. Het haalde de gemeentelijke autonomie aan om de plaatsing van de borden van het kleine formaat te verantwoorden.

De correctionele rechtbank, die de beroepen van de politierechtbank behandelt, kwam donderdag tot de conclusie dat de borden "reglementair geplaatst en duidelijk zichtbaar" waren.
"Het komt de rechtbank bovendien niet toe om in de plaats te treden van het bestuur in de bepaling van de minimumafmetingen van verkeersborden", motiveerde rechter Jan Van den Berghe zijn vonnis.

De rechtbank achtte de overtredingen bewezen en legde de beklaagden elk 550 euro boete op, waarvan de helft met uitstel. Twee overtreders kregen vijftien dagen rijverbod, de derde man kreeg acht dagen rijverbod.
En ik die dacht dat een "belangrijk bord" altijd zo zichtbaar mogelijk moest zijn, waarom maakt men eigenlijk wetten?

Nu nog even een paar foto´s van die kleine en soms heel onopvallende bordjes 30 zoeken, het gaat over Gent dan googlen we snel naar "zone 30 bord Gent":
(foto´s enkel uitvergrootbaar in de link)
Citaat:
http://www.gentblogt.be/2005/09/08/3...int-amandsberg

Dit is wat de automobilist ziet als hij de rode lichten ter hoogte van onze school nadert:

Weinig bord te merken, niet? We rijden iets dichterbij en gaan op het fietspad staan…

Als je héél goed kijkt merk je misschien ter hoogte van de blauwe wagen, helemaal rechts op het voetpad, een in het gebladerte verborgen bord op. Ik ga voor de blauwe wagen staan, op het voetpad. Laat eens zien wat er op het bord staat:

Ha! Hét 30 km bord!

Positief is te merken dat ik me niet hoef te schamen omdat ik het bord niet zag staan: het staat gedorie beter verdekt opgesteld dan alle flitspalen in Gent (nee, die aan onze school heb ik nog nooit weten werken). Positief is ook te weten dat mijn kinderen en 1 september géén stress veroorzaken bij mezelf. En voor de rest hoop ik dat Karin, naast het verspreiden van good news stories, zich ook af en toe op het terrein begeeft als er géén cameras bij zijn.
[Cynisch: men ziet aan de enorme opvallendheid van dat vast bord, uit het zicht van de (soms vreemde) autobestuurder, dat de (school)zone 30 zéér belangrijk is voor de veiligheid van de kwetsbare weggebruikers. En vooral 24/24 h en 7/7 d ]

voorafgaande tekst aan de foto´s:
Citaat:
30 km zone in Sint-Amandsberg
donderdag 8 september 2005 7u15 | Steven | 22 reacties
Trefwoorden: auto, onderwijs, school.

Precies een week geleden lazen we onderstaande post op de weblog van Steven Noels. Vermits er in de pers (en in onze reactiepanelen) nogal wat heisa is ontstaan over de 30km zones dachten we dat zijn post ook wel interessant zou zijn voor onze lezers. We vroegen aan Steven of we het mochten overnemen en, het mocht!

Karin Temmerman, ‘eat this’ !. Ik ben vanmorgen wat portretten gaan trekken aan de 30 km zone in de buurt van de school van mijn kinderen. U weet wel, die school waar ik op 1 september buiten wandelde en terzijde genomen werd (nou ja) door een heer met cameracrew, zonder vermelding van naam of zender evenwel, en die school die uiteindelijk in beeld verscheen, samen met mezelve, tijdens het VTM nieuws van die dag, in een item over de nieuwe 30 km zones aan scholen.

Zoals dat wellicht altijd gaat in dat soort televisiewerk, wordt er één enkele leuke, charmante, of mediawaardige sound bite uit een gesprek van een minuut of zo geplukt, in mijn geval was dat als dat ik de 30 km zone niet zou opgemerkt hebben omdat ik 1-september-stress had rond mijn bloedjes van kinderen. Mijn betoog over het onlogisch zijn van het afsluiten van de Visitatiestraat met onbereikbaarheid van de Gérardstraat tot gevolg werd niet overgenomen (logisch natuurlijk, gezien het lokale karakter). En nee, komende van de haven had ik écht geen 30 km bord zien staan – dat was alleen te zien vanuit de andere richting alwaar schepen Karin Temmerman fotogeniek trachtte te wezen.

Nu, op die dag en de volgende dagen stonden langs die invalsweg ook wat kermiskramen opgesteld (ook een wederkerig wonder van verkeersveiligheid, maar goed), dus ik ging er van uit dat het 30 km bord ergens tussen die kramen stond – onzichtbaar dus voor de verkeerskolonne dat ‘s morgens uit die richting Gent binnen rijdt en aan onze school voorbij moet. De kermis werd gisteravond opgebroken dus vanmorgen haalde ik mijn camera boven in de hoop een duidelijk 30 km bord te ontwaren.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 april 2011 om 11:47.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 11:44   #23
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
En de veroorzakers van een ongeval = automatisch krapuul?
Wie zegt dat?
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 11:45   #24
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie zegt dat?
Dat is een samenvatting van uw betoog in deze draad.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 11:47   #25
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie zegt dat?
gij...en wel héél expliciet in uw hysterieaanvallen..
Oud 15 april 2011, 11:47   #26
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En Brussel is een specialleke hé, daar mag zeker niet te hard opgetreden worden tegen de nieuwe Belgen. Laat ze hun zaakjes maar doen, dat komt wel goed...

Vlaams beleid betreft zone 30 lees je overigens hier, zelfs de wet wordt voor hun nadelig geïnterpreteerd; in beroep:

En ik die dacht dat een "belangrijk bord" altijd zo zichtbaar mogelijk moest zijn, waarom maakt men eigenlijk wetten?

Nu nog even een paar foto´s van die kleine en soms heel onopvallende bordjes 30 zoeken, het gaat over Gent dan googlen we snel naar "zone 30 bord Gent":
(foto´s enkel uitvergrootbaar in de link)

[Cynisch: men ziet aan de enorme opvallendheid van dat vast bord, uit het zicht van de (soms vreemde) autobestuurder, dat de (school)zone 30 zéér belangrijk is voor de veiligheid van de kwetsbare weggebruikers. En vooral 24/24 h en 7/7 d ]

voorafgaande tekst aan de foto´s:
En omdat ze ergens in Gent een boom hebben vergeten te snoeien zou iedere automobilist overal zo snel mogen rijden als hij wil?
Oud 15 april 2011, 11:48   #27
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
gij...en wel héél expliciet in uw hysterieaanvallen..
Is dat zo? Graag de quote, a.u.b.
Oud 15 april 2011, 11:49   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En omdat ze ergens in Gent een boom hebben vergeten te snoeien zou iedere automobilist overal zo snel mogen rijden als hij wil?
Heb je inhoudelijk ook iets ?

Of volgens jou is het voldoende om die boom wat bij te snoeien zodat het wegbeeld een veilig ingerichte zone 30 moet voorstellen ?

Laatst gewijzigd door Micele : 15 april 2011 om 11:59.
Oud 15 april 2011, 11:51   #29
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Dat is een samenvatting van uw betoog in deze draad.
Dan kunt u niet begrijpend lezen. Crapuul is voor mij de automobilist die BEWUST harder rijdt in zone-30. Crapuul is voor mij de ongevalveroorzaker die (net als een pedoseksueel) zijn slachtoffer als dader bestempelt.

Laatst gewijzigd door drosophila : 15 april 2011 om 11:56.
Oud 15 april 2011, 11:53   #30
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Heb je inhoudelijk ook iets ?
Hoe kan ik inhoudelijk reageren op een inhoudsloos bericht van u?
Oud 15 april 2011, 11:58   #31
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U geeft toe dat u te hard reed? Waarom betaalt u dan niet gewoon eerlijk uw boete? En zorgt u ervoor dat het niet meer gebeurt?
wie zegt dat die staalname eerlijk gebeurd is ? want 41 rijden waar je 30 mag rijden gemeten NA het voetpad van de school als voorbeeld
is precies niet de ferraririjder die aan 300km/u over de snelweg scheurt hé
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 11:59   #32
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hé er bestaat wel een wet die verplicht dat een bord zichtbaar moet zijn, dus als die boom het bord hindert moet je dat ook melden op uw brief en een foto'tje erbij en klaar is kees.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2011, 12:00   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila
Citaat:
Hoe kan ik inhoudelijk reageren op een inhoudsloos bericht van u?
Volgens jou is het dus voldoende om die boom wat bij te snoeien zodat het wegbeeld een veilig ingerichte zone 30 moet voorstellen ?

Kun je men eens die studie tonen hoe men op zo´n manier een zone 30 inricht ?

Laatst gewijzigd door Micele : 15 april 2011 om 12:02.
Oud 15 april 2011, 12:03   #34
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan kunt u niet begrijpend lezen. Crapuul is voor mij de automobilist die BEWUST harder rijdt in zone-30. Crapuul is voor mij de ongevalveroorzaker die (net als een pedoseksueel) zijn slachtoffer als dader bestempelt.
Een verkeersovertreding vergelijken met een pedosexuele handeling...

QED van een hysterie aanval..
Oud 15 april 2011, 12:05   #35
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
wie zegt dat die staalname eerlijk gebeurd is ?
Tja, dat kan je zeggen van werkelijk élke vaststelling van een inbreuk, misdrijf of misdaad. Topicstarter heeft alvast d�*t niet in twijfel getrokken.
Citaat:
want 41 rijden waar je 30 mag rijden gemeten NA het voetpad van de school als voorbeeld
is precies niet de ferraririjder die aan 300km/u over de snelweg scheurt hé
... wat niemand beweert. Topicstarter reed 11 km/h te snel. Een mens met een klein beetje moreel besef betaalt braaf die boete en let voortaan beter op zijn snelheid.
Oud 15 april 2011, 12:07   #36
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Toevallig ook nog van Brussel...

Citaat:
http://www.avcb-vsgb.be/nl/publicati...id=183&vID=250
De zone 30 en de zone 30 in schoolomgeving

Forum Mobiliteit - Verkeersveiligheid van 08.12.2005

Sinds 1 september 2005 moeten alle schoolomgevingen worden gesignaleerd met verkeersborden A23 en F4a.

Uit een studie uit Nederland blijkt echter dat een zone 30 die enkel gesignaleerd wordt door verkeersborden, geen verhoogde verkeersveiligheid met zich meebrengt. De inrichting van een zone 30 schoolomgeving zou dus best gepaard gaan met een fysieke herinrichting van de openbare ruimte.

Wij vonden het dus nuttig om in het kader van het Forum Mobiliteit-Verkeersveiligheid dat op 8 december 2005 plaatsvond, de inrichting van een zone 30, en meer specifieker, de zone 30-schoolomgeving, te bespreken. Mevrouw V. Lerate van het BUV heeft de stand van zaken weergeven van het programma schoolomgevingen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Vervolgens heeft mevrouw M. Guillaume van het BIVV aanbevelingen geformuleerd door middel van een reeks goede praktijkvoorbeelden.

Verwante documenten De zone 30 en de zone 30 schoolomgeving (4784.49 Kb)
Wat doet "Vlaanderen":
"Versoepeling" ...rap rap die bordjes zetten en het klaar is kees
... : zo een laksheid en onverschilligheid als het om verkeersveiligheid gaat is ondenkbaar in het buitenland

Citaat:
http://www.mobielvlaanderen.be/conve...=355&tref=Zone 30

Tegen 1 september 2005 moet aan alle scholen een zone 30 ingevoerd zijn. De inrichtingsvereisten voor zones 30 werden versoepeld om dat haalbaar te maken.

Het KB van 26 april 2004 verplicht het afbakenen van schoolomgevingen en het invoeren van de bijbehorende snelheidsbeperking van 30 km/uur in de schoolomgeving. Wanneer de school dicht bij een zone 30 ligt, kan de algemene zone 30 uitgebreid worden tot het hele verblijfsgebied rond de school. In dat geval bevindt de school zich gewoon binnen een zone 30.

•Afbakening: het bepalen van de omvang van de schoolomgeving wordt aan de wegbeheerder overgelaten. De omvang moet wel geloofwaardig zijn.
•Continu of variabel: de wegbeheerder kan kiezen voor een zone 30 in de schoolomgeving die continu geldt, of voor een variabele signalisatie.
•Overgang: wanneer een school langs een weg ligt met een snelheidslimiet van 90 km/uur, wordt de snelheid in de praktijk trapsgewijs verlaagd, eerst naar 70 km (bord C43), dan na 200 m naar 50 km (bord C43), en uiteindelijk na 200 m naar de zonale zone 30 (bord F4a).
Nieuwe inrichtingsvereisten
De inrichtingsvereisten voor het afbakenen van zones 30 zijn tot een minimum beperkt, zodat er geen obstakels meer zijn voor de wegbeheerders om systematisch de nodige gebieden af te bakenen. De wegbeheerder moet wel het evenwicht bewaken tussen de functie van de weg, de vormgeving ervan en het daadwerkelijke gebruik. De twee essentiële afbakeningsvoorwaarden zijn:

•het zone 30-statuut kan alleen voor verblijfsgebieden gebruikt worden;
•de toegang tot de zone 30 moet duidelijk herkenbaar zijn of gemaakt worden.
De zones 30 rond elke school moeten ingevoerd zijn voor 1 september 2005.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 april 2011 om 12:13.
Oud 15 april 2011, 12:08   #37
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Volgens jou is het dus voldoende om die boom wat bij te snoeien zodat het wegbeeld een veilig ingerichte zone 30 moet voorstellen ?
Volgens mij is uw reactie compleet irrelevant. Tenzij je ons alsnog vertelt waarom een anecdote van een slecht aangegeven zone-30 de topicstarter zou ontslaan van het betalen van een boete.
Oud 15 april 2011, 12:08   #38
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Ik zou willen dat iedereen zich strikt aan alle verkeersregelt hield, dan kunnen ze hun putten niet meer gevuld krijgen.

Dus om het systeem te ontwrichten, gewoon de regels opvolgen.

Ik ben extra gemotiveerd nu.
Oud 15 april 2011, 12:12   #39
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Ik zou willen dat iedereen zich strikt aan alle verkeersregelt hield, dan kunnen ze hun putten niet meer gevuld krijgen.

Dus om het systeem te ontwrichten, gewoon de regels opvolgen.

Ik ben extra gemotiveerd nu.
Alle wegen omvormen naar een zone 30..tegen 30km/u door een put rijden geeft maar 0,0024% kans op een ongeval..voila alles opgelost séh..

Citaat:
Uit een studie uit Nederland blijkt echter dat een zone 30 die enkel gesignaleerd wordt door verkeersborden, geen verhoogde verkeersveiligheid met zich meebrengt. De inrichting van een zone 30 schoolomgeving zou dus best gepaard gaan met een fysieke herinrichting van de openbare ruimte.

Spijkermatten die automatisch opklappen bij > 33 km/u
Sluipschutters die de overtredende bestuurders neutraliseren

Alle middelen zijn goed voor dat moordend krapuul met hunne mobiel

Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 15 april 2011 om 12:18.
Oud 15 april 2011, 12:13   #40
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een verkeersovertreding vergelijken met een pedosexuele handeling...
Wat moeten we dan zeggen van u? U noemt zonder enige schroom ouders die hun kinderen in een zone-30 op straat laten, 'krapuul'? Terwijl u tegelijk het levensgevaarlijke gedrag van de daders zit te verdedigen? Dat is precies wat pedo's ook doen: van de slachtoffers proberen ze mededaders te maken. In die zin gaat mijn vergelijking perfect op.

Laatst gewijzigd door drosophila : 15 april 2011 om 12:19.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be