![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In wat voor een samenleving leven wij? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() Van dit verhaal kennen we maar de helft dus ik spreek me er niet over uit.
Die knul zou zichzelf in de kast opgelsoten hebben etc... Enfin op mijn lagere school was dit een courant gebruik om een irritant storend element eventjes te laten dimmen..(zelf heb ik er ook ingezeten ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() Hoe straf je leerlingen? Pak hun GSM af en kijk toe hoe ze leiden. Ik zie dagelijks klasgenoten die tijdens de lessen met hun GSM subtiel bezig zijn.
Geen wonder dat het weer een praktijkleraar was. Hier een relevant verhaal: vorig jaar had ik ook praktijklessen van Technologische Opvoeding. We sloegen, zoals gewoonlijk, soms een praatje of zeiden een grapje tegen elkaar, maar voor de rest waren we rustig bezig. Tot dat die leerkracht 2 klasgenoten bij hun nekvel pakt omdat ze niet geconcentreerd bezig waren. Resultaat: excuus van de leerkracht, maar voor de rest haalt hij telkens bij het begin van de praktijkles aan dat hij het niet ziet zitten om onze klas praktijklessen te geven, omwille van die situatie vorig jaar, terwijl hij in de fout was. Ik begrijp ook wel dat leerkrachten het druk hebben en moeten komen waar ze moeten komen, maar soms gaat het te ver als dit in frustratie uitmond. Maar wat is de oorzaak van deze frustratie dan? Leerlingen die het bloed onder de nagels willen halen? Mijn klas doet dat vaak, maar bij zo'n strenge leraar als dat van praktijk doen ze dat nooit. Conclusie: leerkrachten moeten strenger zijn, maar ik zie soms dagelijks dat leerkrachten er lak aan hebben dat de ene leerling eens wat zegt tegen de ander, tijdens de rij en in de klas, of als ze commentaar of een mening hebben en deze dat dan bestraffen op een onrechtvaardige manier. De gefrustreerde geeft frustratie door, waardoor er nog meer frustratie opborrelt aan beide kanten. Vitten op de jeugd van tegenwoordig? Waarom niet. Maar vergeet ook niet hoe uw eigen jeugd of dat van anderen was in die goeie ouwe tijd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan niet akkoord gaan met jouw stelling, die bovendien niets te maken heeft met toestanden in het onderwijs, die wel over het item van deze draad gaan.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien moeten ons eerst eens de vraag stellen of het juist in deze onderwijsrichtingen bij sommige praktijkleerkrachten niet ontbreekt aan kennis over de pedagogie. Wat zelfs niet onlogisch is. Laatst gewijzigd door Rudy : 5 mei 2011 om 07:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het in de kast stoppen van kinderen vind ik een belachelijke straf, maar ik kan er wel inkomen dat je na een tijdje het zo beu bent dat je naar belachelijke straffen grijpt. Vanmorgen op de radio zat de leerling er al 45 minuten in en was hij bijna gestikt in het krap kastje... Waarschijnlijk terwijl hij aan het sms'en was (...) Nu goed, dat er leerkrachten zijn die niet voor de job dienen, dat kan ik goed geloven, net zoals er in elke branche mensen zijn die er eigenlijk niet horen. Maar één ding staat vast, los van hoe het gedrag van dit kind was, de kinderen en jongeren de dag van vandaag zijn véél mondiger, arroganter en onbeleefder geworden. Dit alles is volgens mij te wijten aan het verdwijnen van de normen en waarden, en het gevolg van een vrije blije opvoeding. Misschien kunnen we de kinderen terug wat gaan opvoeden, in plaats van de leerkrachten opnieuw op te voeden.
![]() |
![]() |
#27 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Altijd moeten stilzitten op de schoolbanken, dat kan toch niet anders dan uitspattingen uitlokken bij diegenen die dat moeten ondergaan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Meen je dat nu? ![]()
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Gewoon zinloze lesuren afschaffen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Elk kind heeft het moeilijk met stilzitten. Ik herinner me bijvoorbeeld dat 40 min in de kerk zitten voor mij eerder de hel dan het goddelijke was, maar het heeft me wel geleerd dat ik als volwassene, moet kunnen stilzitten en er toch mijn focus moet bijhouden.
![]() |
![]() |
#31 |
Minister
|
![]() Dat is het net, er zijn geen zinloze lesuren
![]() |
#32 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik pleit zeker niet voor toestanden zoals vroeger, toen lijfstraffen nog toelaatbaar waren, en kinderen uiteindelijk niets te zeggen hadden. Ik pleit ook niet voor toestanden zoals kort na de zaak Dutroux toen ieder kind werd ingelepeld en de mogelijkheden kreeg om opvoeders, leerkrachten, zelfs ouders, de grond in te boren. Toen zijn er heel wat drama's gebeurd. Wat ik wel lees is dat ondertussen psychiaters, kinderpsychiaters in het bijzonder terug pleiten voor meer structuur, eufemistisch uitgedrukt. Niet enkel de jongeren zijn mondiger en arroganter. Ook de ouders. Ouders geloven niet meer blindelings in wat de leerkracht doet en vertelt. Wat het incident in Kinrooi betreft. Ik lees dat de leerling voor de straf zich eerst in diezelfde kast had verstopt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik twijfel niet aan de vakkennis van de praktijkleerkracht. Gezien er heel wat worden gerecruteerd uit de privésector, en niet genieten van de vorming zoals een leerkracht met de klassieke lerarenopleiding, mogen we niet verschieten dat er pedagogische accidenten gebeuren. Gebrek aan vorming is niet de fout van de leerkracht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |