Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: BTW OP ENERGIE
Afschaffen en deze markt terug in overheidshanden 4 36,36%
Afschaffen die btw!! 0 0%
Het is nodig, iedereen moet bijdragen 3 27,27%
Anders 4 36,36%
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 mei 2011, 17:17   #21
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Ga dat maar eens aan Groen vragen, die hebben zich altijd en nu nog, verzet tegen een verlaging van BTW op de energieprijzen.
Ik vraag niets aan de pipo's van groen, hun groen gehalte zit in de portemenee van de leeggezogen werkende klasse.
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 17:34   #22
Trixie
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Dat lijkt me een goed gedacht, ik kijk al uit naar de reactie's. Is het bvb normaal dat een doorsnee gezin 2000 euro per jaar aan energie moet betalen?? Reken eens uit wat dat aan BTW is? Ziekelijk gewoon!
Ik kom er echt niet met 2000 euro per jaar hoor. Nochtans proberen we zo zuinig mogelijk te zijn: geen onnodige lampen laten branden, verwarming zo laag mogelijk, toestellen niet in stand-by laten staan ...Ik kom ondanks dat aan een jaarlijks bedrag van ong. 2600 euro. Is idd. ziekelijk!
Trixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 17:40   #23
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trixie Bekijk bericht
Ik kom er echt niet met 2000 euro per jaar hoor. Nochtans proberen we zo zuinig mogelijk te zijn: geen onnodige lampen laten branden, verwarming zo laag mogelijk, toestellen niet in stand-by laten staan ...Ik kom ondanks dat aan een jaarlijks bedrag van ong. 2600 euro. Is idd. ziekelijk!
Reken daar is 1/5 af? 520 euro BTW.... en dan nog zijn die prijzen te hoog!! Ik ga dit week end mijn schouw terug bruikbaar maken, ik ga terug met hout stoken.... ik gun die vuile parasieten (electrabel en co)mijn zuur verdient geld niet.
Oud 12 mei 2011, 17:50   #24
Trixie
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Reken daar is 1/5 af? 520 euro BTW.... en dan nog zijn die prijzen te hoog!! Ik ga dit week end mijn schouw terug bruikbaar maken, ik ga terug met hout stoken.... ik gun die vuile parasieten (electrabel en co)mijn zuur verdient geld niet.
Op den duur gaan wij werken voor die profiteurs! Reken eens hoeveel u per jaar wij moeten arbeiden, gewoon om die luxe-BTW te betalen...schandalig.
Trixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2011, 17:54   #25
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trixie Bekijk bericht
Op den duur gaan wij werken voor die profiteurs! Reken eens hoeveel u per jaar wij moeten arbeiden, gewoon om die luxe-BTW te betalen...schandalig.
Zeer juist en wat er helemaal over gaat is dat die vetzakken belastingsvermindering krijgen???... Waarom?? Zijn zij arm mss? Onrechtstreeks draaien wij daar voor op! Genoeg is genoeg, niet dan?

0,04% Wat betalen wij?
Oud 12 mei 2011, 19:54   #26
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb net mijn afrekening gekregen 1.400 euro!!! Ik vraag me af waarom er dan nog eens 280 euro BTW bij zit. Wat is de toegevoegde waarde aan energie, dit is een basisbehoefte..., niet dan? Los daarvan zijn de prijzen belachelijk hoog.
Hoe wil je dat ze je anders leren om minder te gaan verbruiken?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2011, 03:44   #27
Wisord
Banneling

Standaard

Door ze arm te maken?
Oud 13 mei 2011, 04:24   #28
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

1) electriciteit is geen basisbehoefte (er zijn nog steeds 2 tot 3 miljard mensen die geen dagelijks verbruik van electriciteit hebben)
2)Armen kunnen geen electriciteit/gas betalen, dus kunnen ze het ook niet verbruiken.
3) BTW is geen winstmechanisme voor de industrie/handel, maar schaf de BTW af, en de prijzen zullen niet dalen.
4) Hout is een dure brandstof, tenzij je zelf verbouwd/droogt, kapt, verzaagt, splijt en droogt.
5) Electrabel betaald weinig tot geen belastingen, maar moet wel een hele hoop geld doorsluizen naar hun loopjongens binnen de overheid. Maar dat doorgesluisde geld pakt Electrabel/Suez wel terug van de kleine man.
6) Die BTW op de distributietoeslag, de milieutax, de BTW op die milieutax, de BTW op de btw etc etc... Uiteindelijk is electriciteit (of een m² gas) zo duur nog niet... maar het gaat echt wel de richting uit dat zelf maken een optie word, al is het maar met een stoommachine op kolen.

Laatst gewijzigd door maddox : 13 mei 2011 om 04:25.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2011, 07:45   #29
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb net mijn afrekening gekregen 1.400 euro!!! Ik vraag me af waarom er dan nog eens 280 euro BTW bij zit. Wat is de toegevoegde waarde aan energie, dit is een basisbehoefte..., niet dan? Los daarvan zijn de prijzen belachelijk hoog.
energie is niet alleen een basisbehoefte hé.

je hebt energie nodig om te koken, om je te wassen, om het wasmachine te laten draaien. laten we die als basisbehoefte benoemen, er zullen er nog zijn natuurlijk.

maar je hebt ook energie nodig om je tv, pc, laptop, gsm, enz... laten draaien, op te laden, enz. of om je droogkast te laten werken, of je zwembad te verwarmen, of je airco te laten draaien, enz.....

maw, je kan er ook luxebehoeftes mee voldoen, en die verhouding zal verschillen tussen arm en rijk. bij rijkeren zullen de luxebehoeftes meer energie vragen dan de basisbehoeftes, ze zullen sowieso al een hogere energierekening hebben, in absolute cijfers toch, niet in verhouding met hun loon.

en je moet ook rekenen dat energie niet eindeloos is, hoe lager de prijs, hoe meer er zal verbruikt worden want hoe minder er zal gekeken worden om energie te besparen.

maw, een afschaffing van de BTW op energie gaat vooral de rijkeren helpen, en vooral, het zal het energieverbruik verhogen. Vanwaar gaat die energie komen? van nieuwe kerncentrales?
Oud 13 mei 2011, 07:49   #30
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Meer concurrentie zou natuurlijk beter zijn...
iedereen wist dat die concurrentie er niet ging komen, en ze zal er ook niet komen, dat is utopisch.
Oud 13 mei 2011, 09:00   #31
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Hout kost u gemakkellijk 50 euro/ m3. Niet zo goedkoop.

En als ge er aan denkt om in een bos hout te gaan verzamelen: ge moogt enkel dood hout meenemen. Vaak is dit rot, vochtig en ongeschikt om direct te stoken. Ge zult het dus eerst moeten drogen. Ook brandt het verre van goed.

Laatst gewijzigd door Tavek : 13 mei 2011 om 09:02.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2011, 09:36   #32
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom stel je dan de BTW in vraag ? Als de basisprijzen stijgen, stijgt ook de te betalen BTW. Een BTW-verlaging is enkel een uitstel van executie zolang de basisprijzen stijgen. Energie wordt duurder, zelfs met 0 % BTW.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2011, 09:37   #33
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
iedereen wist dat die concurrentie er niet ging komen, en ze zal er ook niet komen, dat is utopisch.
Ik vrees het ook...

Dan maar wachten op Vlaanderen...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2011, 09:53   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gij zijt nu toch ook echt niet van de slimste hé.

Als ge van uw gat maakt dat uwe portefeuille leeggeroofd wordt, gaat gij dan eerst kijken wie er met de kleine rosse muntjes van door gaat ?

Wel, ik niet.

Ik kijk eerst wie er met de heel grote brieven van door gaat.
En die situeert zich ook in de basisbehoefte !!

De allergrootste basisbehoefte is ... werk.
Het bezorgt je een inkomen, eigenwaarde, recht om mee te spreken enz.

En dat wordt nog veel zwaarder belast dan jou w energie, die wellicht ook dient in sommige huishoudens voor de verwarming van de jacouzie, het zwembad, de zonnebanken, de sauna ...

Door af te komen zoals jij, met één onderdeeltje en verder zonder samenhang, èn dat gecombineerd met jouw intelligentie, doet mij besluiten dat je er alleen maar op uit bent om je dubbele agenda te bedienen. (en die is dan nog niet eens populistisch-groen, want dan zou je een vervuilingstax er bovenop moeten leggen ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2011, 10:05   #35
Tavek
Banneling

Standaard

Probeer uw huis goed te isoleren. Rockwool kost niet zo dramatisch veel en vaak kan je zelf de isolatie op zolder aanbrengen. Zeker met de premies die er voor zijn is het interessant. Wij hebben onlangs nieuwe ramen laten steken, en we trekken een heel deel terug van de belastingen er voor !

Met de huidige kosten van energie betaalt zich dat snel terug.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2011, 10:15   #36
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Ik vrees het ook...

Dan maar wachten op Vlaanderen...
maw, de staat?
Oud 13 mei 2011, 12:21   #37
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Gij zijt nu toch ook echt niet van de slimste hé.

Als ge van uw gat maakt dat uwe portefeuille leeggeroofd wordt, gaat gij dan eerst kijken wie er met de kleine rosse muntjes van door gaat ?

Wel, ik niet.

Ik kijk eerst wie er met de heel grote brieven van door gaat.
En die situeert zich ook in de basisbehoefte !!

De allergrootste basisbehoefte is ... werk.
Het bezorgt je een inkomen, eigenwaarde, recht om mee te spreken enz.

En dat wordt nog veel zwaarder belast dan jou w energie, die wellicht ook dient in sommige huishoudens voor de verwarming van de jacouzie, het zwembad, de zonnebanken, de sauna ...

Door af te komen zoals jij, met één onderdeeltje en verder zonder samenhang, èn dat gecombineerd met jouw intelligentie, doet mij besluiten dat je er alleen maar op uit bent om je dubbele agenda te bedienen. (en die is dan nog niet eens populistisch-groen, want dan zou je een vervuilingstax er bovenop moeten leggen ...)

Wel slimme de energiemarkt moet terug in handen komen van de overheid, wat je zegt klopt idd... sauna's enz.. verbruiken veel. Je kan perfect een deel (normaal gebruik) BTW vrij maken om de gezinnen te ontlasten.
Oud 13 mei 2011, 12:23   #38
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Hout kost u gemakkellijk 50 euro/ m3. Niet zo goedkoop.

En als ge er aan denkt om in een bos hout te gaan verzamelen: ge moogt enkel dood hout meenemen. Vaak is dit rot, vochtig en ongeschikt om direct te stoken. Ge zult het dus eerst moeten drogen. Ook brandt het verre van goed.
Ik heb zo mijn bronnen. ... Het zal rond de 10 euro per / m³ komen. Geen probleem dus.
Oud 13 mei 2011, 12:28   #39
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maw, de staat?
Persoonlijk vind ik inderdaad dat als er te weinig (eerlijke) concurrentie is de staat alles wat met de basisbehoeften te maken heeft minstens onder controle moet hebben... en alles moet doen om zo vlug mogelijk fatsoenlijk concurrentie mogelijk te maken...
(de rol van onze netbeheerders in de kostprijs wordt ook veel te weinig belicht)
Oud 13 mei 2011, 12:30   #40
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb zo mijn bronnen. ... Het zal rond de 10 euro per / m³ komen. Geen probleem dus.
Toch niet in het zwart?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be