Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2011, 15:09   #21
Frost
Provinciaal Gedeputeerde

Frost's schermafbeelding

Standaard

Vroeger was het voor de kinderen niet beter. De ouders zijn tegenwoordig gewoon extreem geworden. Avondje naar de muziekschool, dan naar de jeugdbeweging, dan naar de sportclub en dan eventueel eens naar de logopedie.
Oud 18 mei 2011, 15:13   #22
giserke
Banneling

Standaard

En dan ook dat gezwets over dat je respect moet hebben voor de ouderen.
Dat werd vroeger aangeleerd. Lees: buigen voor autoriteit.

respect en autoriteit moet je verdienen. Oud jong dik of dun.
En er zijn er nog niet te veel die dat verdienen.

Laatst gewijzigd door giserke : 18 mei 2011 om 15:13.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2011, 18:32   #23
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
En dan ook dat gezwets over dat je respect moet hebben voor de ouderen.
Dat werd vroeger aangeleerd. Lees: buigen voor autoriteit.

respect en autoriteit moet je verdienen. Oud jong dik of dun.
En er zijn er nog niet te veel die dat verdienen.
Als jongeren geen respect tegenover ouderen moeten hebben omdat ze het zogenaamd moeten verdienen, dan vraag ik me af waarom men respect tegenover jongeren moet hebben die nog alles moeten verdienen in het leven.

Met andere woorden, er moet dus niemand respect tegenover anderen hebben.
Fijne vaststelling, vroeger noemden ze zulke jongeren crapuul en gelijk hadden ze. Het is vandaag nog steeds zoals toen wat dat betreft.

Laatst gewijzigd door Mambo : 18 mei 2011 om 18:33.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2011, 19:18   #24
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
sinds wanneer is het de buren verboden om vanuit hun slaapkamerraam in de tuin van de buren te kijken?

Wel straffe buren die! en dat de politie daar dan nog in meegaat! Een openbare zandweg is toch OPENBAAR.
Het volstaat de politie ostentatief te tonen dat je iets intellligenter bent. Dat is niet zo moeilijk. Maar je moet het wel duidelijk maken, en zich vooral niet onderdanig opstellen, tegenover een kwantitatieve meerderheid.

De rechterarm van de wet twijfelt niet als ze zien dat je recht in je schoenen staat.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2011, 20:18   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ah, vroeger, toen kinderen nog heerlijk avontuurlijk konden spelen in de weefgetouwen of in de vlasindustrie. Af en toe eens hard gepakt worden door de ploegbaas en vaker met een lege maag dan met een volle in hun bed mochten kruipen. De goeie, oude tijd.

Bejaarden en het internet ...
Ik ben wel "oud", maar kinderen in weefgetouwen of vlasindustrie ... dat heb ik zo niet meegemaakt.

Wat ik wel meegemaakt heb: schoolplicht tot 14 jaar.
Toch ging echt een meerderheid van niet-verder-studerende kinderen reeds minstens tot 16 jaar naar de vakschool. Sommigen in een systeem van halftime leren, halftime werken.

Ik heb in ieder geval als 14-jarige en als 15-jarige als arbeider een vakantiejob gedaan, in een 45 u werkweek. 20 fr per uur. 6 weken werken, 2 weken 'grote vakantie'. Ik kreeg 100 fr van de baas, omdat in die grote vakantie het 'kermis' was. Fysisch vaak zwaar, maar genoeg oudere vaderfiguren-arbeiders om de zaak in 't oog te houden.
Dan als 16- en 17-jarige humaniorastudent een vakantiejob van één maand op een 'bureau'. (tussen vele secretaresjes, en één secretaris ... olala).

Maar in het licht van deze draad:
voor + 15 (ongeveer) jarigen is er niet zo'n verschil (jeugdclub, jeugdbeweging ..) ; en voor kleuters is het zelfs veel beter. Maar daar tussenin ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2011, 21:40   #26
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind twee dingen:

eerstens, inderdaad, de kinderen van nu hebben amper nog avontuurlijke speelgelegenheden ...

tweedens, maar ook voor de grote mensen is het veel saaier geworden. Vroeger kon je al eens achter een aantal kwajongens-belleke-trekkers zitten en als je een kon pakken, hem/haar een draai rond zijn oren verkopen. Dat moet ge nu eens proberen.
(en wat is er nog aan, aan belleke-trek, als er nooit eens iemand achter je aan zit ??)

(ik heb vroeger zelf éénmaal zo'n draai rond mijn oren gehad, en nog erger: tegen die oude aap mij inhaalde, was ik al te dicht bij ons huis, en ons moeder had het gezien.
Dus kreeg ik in 't zicht van die humorloze oude een tweede oorveeg.
Maar nadien zei mijn moeder tegen mij dat dat toch maar een oude droge zak was, om zo zwaar te tillen aan wat belleke trek. En ik heb dan maar gezwegen dat we gezien hadden dat die aan het schilderen was achteraan zijn huis; dat is ambetant natuurlijk om iedere keer naar de voordeur te gaan ... ja, ik was een kwajongen, dat is nu heel veel gebeterd)
Perfect. We hoeven onze jeugd niet te vergelijken. Wie oud genoeg is herkent zich wel in deze schets.

De topicstarter had het over bepaalde vrijheid. En hij heeft gelijk. Kinderen zijn niet meer zo vrij. En die kinderen doen niets meer zonder het begrip risico in het achterhoofd.

Ik herinner mij het woord "politie" als iets waar je mee kon lachen. Nu is het een instituut waar je best, zelfs als kind, best rekening mee houdt.

Gewoon kind zijn is inderdaad een probleem.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2011, 22:05   #27
Trixie
Europees Commissaris

Standaard

Ik ga hier niet beweren dat het vroeger allemaal beter was. Zeker niet. Ik ben opgegroeid in de jaren '70. Heb schoolgelopen bij de nonnen (negatieve ervaring, zéér strenge opvoeding). Ik herinner mij bv. dat ik als 6-jarige (!) een hele namiddag op mijn knieën moest zitten in het klooster omdat ik tijdens de speeltijd- het was die dag vreselijk warm weer- mijn bloesje omhooggetrokken had en met mijn blote buik over de speelplaats liep. Natuurlijk had een non dat gezien en moest ik als straf, na een hele preek, urenlang geknield "boete" doen.
Anderzijds is het wel zo dat wij als kind meer vrijheid hadden en ook meer natuur ter beschikking. Mijn zomervakanties speelden zich af op de boerderij van een oud-tante. Deze vrouw had ongeveer 12 kinderen (neefjes, nichtjes) die elke vakantiedag bij haar verbleven. Ik heb ongeveer van mijn 6jaar tot mijn 12jaar op die boerderij verbleven tijdens de zomer en echt de tijd van mijn leven beleefd. Stel je voor: elke dag samen met een 10-tal vriendjes op een boerderij. In bomen klimmen, kampen maken, in velden en weiden ravotten, de dieren voederen...Wij kwamen alleen binnen om te eten. Nu spelen de hedendaagse kinderen in binnenspeeltuinen of op een pleintje onder toezicht van hun ouders. Vind dat echt wel zielig...arme, arme kinderen.
Trixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2011, 22:26   #28
Trixie
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ah, vroeger, toen kinderen nog heerlijk avontuurlijk konden spelen in de weefgetouwen of in de vlasindustrie. Af en toe eens hard gepakt worden door de ploegbaas en vaker met een lege maag dan met een volle in hun bed mochten kruipen. De goeie, oude tijd.

Bejaarden en het internet ...
Hetgeen jij hier aanhaalt is 100 j geleden ofzo. Ikzelf heb dat nooit meegemaakt, noch mijn broer, zus, neven, nichten...Ik denk dat jij het hebt over de beginjaren 1900.
Trixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2011, 07:32   #29
Dominator
Vreemdeling

Dominator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als jongeren geen respect tegenover ouderen moeten hebben omdat ze het zogenaamd moeten verdienen, dan vraag ik me af waarom men respect tegenover jongeren moet hebben die nog alles moeten verdienen in het leven.

Met andere woorden, er moet dus niemand respect tegenover anderen hebben.
Fijne vaststelling, vroeger noemden ze zulke jongeren crapuul en gelijk hadden ze. Het is vandaag nog steeds zoals toen wat dat betreft.
²

'Respect moet je verdienen' is het devies van mafioso, hufters en uitschot.

Beleefdheid is b.v. een vorm van respect. Ik zie niet in waarom iemand dat eerst moet verdienen voor je het geeft. Sociale codes waarmee je je vriendelijk en gastvrij opstelt. Het is wel waar dat je het niet moet blijven geven als het niet wordt geapprecieerd of onbeantwoord blijft.

De dag dat men dat soort omgangsvormen afdoet als overbodig, verdwijnt een belangrijk stuk beschaving.
Oud 19 mei 2011, 07:44   #30
Dominator
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trixie Bekijk bericht
Ik ga hier niet beweren dat het vroeger allemaal beter was. Zeker niet. Ik ben opgegroeid in de jaren '70. Heb schoolgelopen bij de nonnen (negatieve ervaring, zéér strenge opvoeding). Ik herinner mij bv. dat ik als 6-jarige (!) een hele namiddag op mijn knieën moest zitten in het klooster omdat ik tijdens de speeltijd- het was die dag vreselijk warm weer- mijn bloesje omhooggetrokken had en met mijn blote buik over de speelplaats liep. Natuurlijk had een non dat gezien en moest ik als straf, na een hele preek, urenlang geknield "boete" doen.
Anderzijds is het wel zo dat wij als kind meer vrijheid hadden en ook meer natuur ter beschikking. Mijn zomervakanties speelden zich af op de boerderij van een oud-tante. Deze vrouw had ongeveer 12 kinderen (neefjes, nichtjes) die elke vakantiedag bij haar verbleven. Ik heb ongeveer van mijn 6jaar tot mijn 12jaar op die boerderij verbleven tijdens de zomer en echt de tijd van mijn leven beleefd. Stel je voor: elke dag samen met een 10-tal vriendjes op een boerderij. In bomen klimmen, kampen maken, in velden en weiden ravotten, de dieren voederen...Wij kwamen alleen binnen om te eten. Nu spelen de hedendaagse kinderen in binnenspeeltuinen of op een pleintje onder toezicht van hun ouders. Vind dat echt wel zielig...arme, arme kinderen.
Het is moeilijk te geloven mss., maar dat bestaat nog steeds. Men doet precies hier alsof heel Europa een grote stad is.

Ik was trouwens vroeger een echt stadskind. De natuur was leuk voor een uitstapje, maar dat was ook alles.
Oud 19 mei 2011, 07:56   #31
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Al dat medelijden voor kinderen.

Maak er dan geen hé.
Oud 19 mei 2011, 08:05   #32
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Perfect. We hoeven onze jeugd niet te vergelijken. Wie oud genoeg is herkent zich wel in deze schets.

De topicstarter had het over bepaalde vrijheid. En hij heeft gelijk. Kinderen zijn niet meer zo vrij. En die kinderen doen niets meer zonder het begrip risico in het achterhoofd.

Ik herinner mij het woord "politie" als iets waar je mee kon lachen. Nu is het een instituut waar je best, zelfs als kind, best rekening mee houdt.

Gewoon kind zijn is inderdaad een probleem.
Het gaat inderdaad over vrijheden en beweegruimte.
Niet over zaken zoals priesters die kinderen lastig vielen, vandaag worden er ook kinderen verkracht.
Wij hadden de vrijheid en mogelijkheid om met onze fietsen veilig door dorpen te rijden, zandwegen waren zelf volledig van ons.
Een gezin dat ging fietsen moest geen angst hebben dat oudere wielerterrosisten hun kleine kinderen doodreden, omdat die gekken denken dat de baan van hen is.
Een raam die sneuvelde bij het voetballen, werd met een plank gedicht en binnen de week hersteld door de glazenmaker op kosten van de verzekering.
De wijkagent zat vaak zelf mee te voetballen of een pint te drinken en kende iedereen nog bij naam en wist welk kind waar woonde.
Mooie kleren waren voor zon en feestdagen, de rest van de week zagen de kinderen vaak zwarter dan een kompel.
Plassen diende om met beide voeten te gelijk in te springen, dat water spette dan mooi in het rond en iedereen binnen een meter afstand werd dan lekker nat en vuil.
Een stuk fruit aan een boom binnen handbereik verdween zonder genade in de maag van wie het eerst had gezien.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2011, 08:13   #33
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Wij hadden de vrijheid en mogelijkheid om met onze fietsen veilig door dorpen te rijden, zandwegen waren zelf volledig van ons.
Ieuw, fietsen.

Citaat:
Een gezin dat ging fietsen moest geen angst hebben dat oudere wielerterrosisten hun kleine kinderen doodreden, omdat die gekken denken dat de baan van hen is.
Nee, omdat fietsuitstappen met het gezin belachelijk zijn.

Citaat:
Een raam die sneuvelde bij het voetballen, werd met een plank gedicht en binnen de week hersteld door de glazenmaker op kosten van de verzekering.
Dus je mag ramen breken, de verzekering betaalt het toch? En wie betaalt de verzekering?

Al eens gezien hoe de jeugd eruit ziet in de grootsteden?

Citaat:
De wijkagent zat vaak zelf mee te voetballen of een pint te drinken en kende iedereen nog bij naam en wist welk kind waar woonde.
Ja, dronken politieagenten. Waar is de goede tijd hé.

Citaat:
Mooie kleren waren voor zon en feestdagen, de rest van de week zagen de kinderen vaak zwarter dan een kompel.
Alle dagen een goede hygiëne en propere, mooie kleren is uiteraard wel schandalig pretentieus.

Citaat:
Plassen diende om met beide voeten te gelijk in te springen, dat water spette dan mooi in het rond en iedereen binnen een meter afstand werd dan lekker nat en vuil.
Wat is er nu leuk aan vuiligheid?

Citaat:
Een stuk fruit aan een boom binnen handbereik verdween zonder genade in de maag van wie het eerst had gezien.
Ok, akkoord. Als de takken over de omheining hangen hé.
Oud 19 mei 2011, 08:15   #34
Dominator
Vreemdeling

Standaard

Nog een paar postings zoals deze en je hebt een scenario voor een Vlaamse boerenpsalm.
Oud 19 mei 2011, 10:16   #35
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Jantje heeft wel een punt. De stadsvlucht van jonge gezinnen met kleine kinderen heeft vooral te maken met het gebrek aan speelruimte voor kinderen in de stad. En die stadsvlucht zorgt op zijn beurt voor een verstedelijking van het platteland.

Oorzaken zijn volgens mij enerzijds koning auto die teveel ruimte inneemt en intolerantie als gevolg van toenemend individualisme, vergrijzing en - last but not least - het opgedrongen onveiligheidsgevoel.

Natuurlijk was alles vroeger niet beter, maar dat mag geen reden zijn om de problemen die er wel degelijk zijn van de baan te schuiven.

Laatst gewijzigd door Edina : 19 mei 2011 om 10:17.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2011, 10:25   #36
Dominator
Vreemdeling

Standaard

Het grootste probleem van deze tijd is voor alles de collectieve oplossing te zoeken, zelfs voor wat wezenlijk individuele of lokale problemen zijn.
Oud 19 mei 2011, 10:31   #37
Dominator
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Natuurlijk was alles vroeger niet beter, maar dat mag geen reden zijn om de problemen die er wel degelijk zijn van de baan te schuiven.

Vroeger? Wat is 'vroeger'? In feite duizenden jaren menselijke geschiedenis betreffende miljarden mensen die op de 5 continenten hebben geleefd. 'Vroeger' is al wat voorbij is, en dat is ontiegelijk veel.

Maar zodra een concreet persoon over vroeger begint, dan verwijst die meestal naar zijn jeugd en in dit specifieke geval het idyllische beeld dat er van in zijn hoofd is blijven hangen.

En als je dan het verschil met vandaag niet meer verwerkt krijgt, dan verhef je het tot een ideaalbeeld en ben je verwonderd dat niet iedereen dat deelt.
Oud 19 mei 2011, 10:50   #38
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dominator Bekijk bericht
Vroeger? Wat is 'vroeger'? In feite duizenden jaren menselijke geschiedenis betreffende miljarden mensen die op de 5 continenten hebben geleefd. 'Vroeger' is al wat voorbij is, en dat is ontiegelijk veel.

Maar zodra een concreet persoon over vroeger begint, dan verwijst die meestal naar zijn jeugd en in dit specifieke geval het idyllische beeld dat er van in zijn hoofd is blijven hangen.

En als je dan het verschil met vandaag niet meer verwerkt krijgt, dan verhef je het tot een ideaalbeeld en ben je verwonderd dat niet iedereen dat deelt.
Het erkennen van bestaande problemen zoals stadsvlucht en verstedelijking van het platteland heeft niets te maken met het idealiseren van een beeld uit het verleden. We zouden er beter echt iets aan doen voordat heel het land verkaveld is.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2011, 10:52   #39
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dominator Bekijk bericht

Nu, niet alles van vroeger was beter dan nu.

En ik heb het hier dan ook helemaal niet over de technische veranderingen.

Ik heb het enkel over de menselijke veranderingen.

Vroeger sprak iedereen dezelfde taal en kon iedereen iedereen verstaan.
Oudere mensen zorgden voor de kinderen en lette op de jongeren.

Zoals Lombas aanbracht, vandaag zijn onze steden overbevolkt door vreemden.
Kinderen en jongeren hebben geen ruimte meer.
Grootouders gaan liever op reis dan voor hun kleinkinderen te zorgen.
Oud 19 mei 2011, 10:55   #40
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Het erkennen van bestaande problemen zoals stadsvlucht en verstedelijking van het platteland heeft niets te maken met het idealiseren van een beeld uit het verleden. We zouden er beter echt iets aan doen voordat heel het land verkaveld is.
Een van de oorzaken van de stadsvlucht is het overaanbod aan asielzoekers en illegalen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be