![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Vreemdeling
|
![]() Dat 63% tegen een Vlaamse onafhankelijkheid is wil niet zo veel zeggen, we gaan immers toch naar een groot Europa en of we daarin nu Belg of Vlaming zijn kan volgens mij een groot aantal mensen niet schelen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Schepen
|
![]() Mooi, laat ons dan een referendum organiseren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
En het is zoals Everytime zegt, mensen kennen helaas bitter weinig van politiek. Maar ja, sans rancune... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En daar knelt nu net het schoentje. De PS -nog altijd de machtigste partij in België- is radicaal tegen, omdat dit de toekomst van België in gevaar zou kunnen brengen. Elio Di Rupo, Jean-Claude van Cauwenberghe, Claude Eerdekens, Frédéric Delcor (onbekend voor de Vlamingen, maar die leidt de studiedienst),... hebben al uitspraken gedaan in die richting. Blijkbaar is men toch niet al te zeker dan, of niet? ![]() Bovendien is de scheiding van de geesten zich aan het voltrekken. Vlamingen en Walen kennen nauwelijks iets van elkaar af, en interesseren zich niet meer in elkaars politiek. Men voelt zich zelfs meer aangetrokken tot de Nederlanders dan tot de Walen. Dat vertaalt zich voorlopig echter niet in louter positieve polls. Blijkbaar is de stap van de scheiding de geesten naar een reële scheiding nog niet gezet, of zijn de polls besmet met een publication bias (dat men enkel de resultaten publiceert die de opdrachtgever zou wensen). Referenda kunnen de mensen met de neus op de feiten drukken, dat er in Wallonië een heel andere visie is op de staat en het beleid. Geen verkeerde visie, maar niet onze visie. En dat vreest die PS nu net. Dus geen referenda... Ironisch dat juist belgicisten daarmee staan te zwaaien dus. ![]()
![]() |
![]() |
#25 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
buiten wat extremisten van beider kanten kunnen de meeste Walen en Vlamingen aan de taalgrens het goed met mekaar vinden... en in Wallonië zijn er minder "Frankrijk-fans" dan wat sommigen menen te moeten beweren... men is geïnteresseerd in wat er zich daar afspeelt... maar ertoe behoren???.... neen helemaal niet... in het NL-talig gedeelte van België zijn de meeste mensen zelfs niet geïnteresseerd van wat er in Nederland gebeurt, laat staan ertoe te behoren... en voor de rest is het industriebekken in verval meer bezig met het in stand houden van de verzorgingsstaat en zijn de meer landelijke Luxemburg, Namen, Condroz en Zuid-Henegouwen precies zoals hier in de landelijke streken nogal autarchisch aangelegd... dat is ook een perceptie, gebaseerd op observatie van meer dan 60 jaar door een perfecte tweetalige observator die leest en luistert naar wat er aan beide kanten gebeurt...
![]() |
![]() |
#26 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
ik ben een levenslustige senior... niet zoals azijnpisser Bourgeois en ander nostalisten van de voor hun goeie VNV en SS'erstijd... en ik observeer de Vlaamse beweging al van in de jaren 40-50, waar er eerst de VVU was, die vernaderde in eerst VU, daarna uiteenviel in VB en VU, waar dan het een heleboel kopstukken het afstapten naar andere partijen, dan uiteenviel in VU en Spirit, dan buiten VB bijna in mist opging... tot de azijnpisser het NVA oprichte en de VU verdween... het enige vuurwerk van de Vlaams Nationalisten komt van media shows en zich in de kijker kloppen, etc... "wait and see".... ook "sans rancune" hoor...
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zijn het niet die ouwe meekes die telkens de royalty boekskes gaan halen?
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
buiten wat ouw matantekkes toch heel veel jonge dames in het publiek... de mannen waren uiteraard gaan werken...
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ah.
1: hoevéél volk was daar? 2: kindekes hebben geen eigen politieke mening dus kan je die niet meetellen. 3: was er gratis drank en een show of zoiets?
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Meteen ook de reden waarom het stemrecht op zich laat wachten, lijkt mij.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#32 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
prachtige motivatie, voorwaar.... ![]()
![]() |
![]() |
#33 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ken genoeg Vlaams Blokkers die diezelfde royaltyboekjes gaan halen hoor!
![]() |
![]() |
#35 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Ja, het is natuurlijk zo dat kindjes van 10 jaar BIJZONDER geïnteresseerd zijn in politiek, alle partijprogramma's voorlezen aan seniele oma en opa, op familiefeesten debatten tussen Guy Verhofstadt en Jean-Luc Dehaene modereren, alle columns van Yves Desmet verslinden etc. ![]() De Belgische beweging heeft toekomst! (NOT!) Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik vind dat een bemoedigend cijfer. Maak van de vraag 'vindt u dat vlaanderen onafhankelijk moet worden als er niet onmiddelijk iets gedaan wordt aan de transfers en de taalwetten gerespecteerd worden?' en je zit over de helft.
Trouwens voor zover ik het las was de meerderheid van de VB-kiezers voorstander in tegenstelling van wat hier gezegd werd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Belgicisme is niet gelijk aan royalisme. Uiteraard niet, maar in Belgique kunnen die twee niet zonder elkaar. De monarchie (en het hele establishment van vriendjespolitiek daarrond) is het enige dat België samenhoud. En de monarchie bestaat ook alleen maar bij de gratie van Belgique.
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
De peiling is wetenschappelijk verantwoord, uitgevoerd bij 1000 Vlamingen. En als zelfs een Waalse krant in 1996 op 34,5 % uitkomt .... is dat ook tendentieus dan?
![]() |