Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2004, 22:48   #21
downloads_be
Vreemdeling

Standaard

Dat 63% tegen een Vlaamse onafhankelijkheid is wil niet zo veel zeggen, we gaan immers toch naar een groot Europa en of we daarin nu Belg of Vlaming zijn kan volgens mij een groot aantal mensen niet schelen.
downloads_be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2004, 22:57   #22
België04
Schepen

België04's schermafbeelding

Standaard

Mooi, laat ons dan een referendum organiseren.
België04 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 00:21   #23
Energy52
Vreemdeling

Energy52's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
och, ik heb het altijd gezegd, enkel 1/3 van de VB kiezers zijn separatisten, de rest zijn racisten en stemmers omdat ze moeten stemmen...
Rustig aan verzuurde medemens. Uit de stemtest bleek 60% vd VB-kiezers Vlaams-nationalistisch, waarschijnlijk aangevuld met nog een hoop confederalisten. En dan nog,wat een veralgemening en discriminatie.

En het is zoals Everytime zegt, mensen kennen helaas bitter weinig van politiek.

Maar ja, sans rancune...
Energy52 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 08:16   #24
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door België04
Mooi, laat ons dan een referendum organiseren.
Een? Neenee, laat ons maar het referendum institutionaliseren, zodat iedereen een referendum kan starten, over de begroting, over het migrantenstemrecht, over milieutaksen, en ja: ook over België.

En daar knelt nu net het schoentje. De PS -nog altijd de machtigste partij in België- is radicaal tegen, omdat dit de toekomst van België in gevaar zou kunnen brengen. Elio Di Rupo, Jean-Claude van Cauwenberghe, Claude Eerdekens, Frédéric Delcor (onbekend voor de Vlamingen, maar die leidt de studiedienst),... hebben al uitspraken gedaan in die richting.

Blijkbaar is men toch niet al te zeker dan, of niet?

Bovendien is de scheiding van de geesten zich aan het voltrekken. Vlamingen en Walen kennen nauwelijks iets van elkaar af, en interesseren zich niet meer in elkaars politiek. Men voelt zich zelfs meer aangetrokken tot de Nederlanders dan tot de Walen.

Dat vertaalt zich voorlopig echter niet in louter positieve polls. Blijkbaar is de stap van de scheiding de geesten naar een reële scheiding nog niet gezet, of zijn de polls besmet met een publication bias (dat men enkel de resultaten publiceert die de opdrachtgever zou wensen).

Referenda kunnen de mensen met de neus op de feiten drukken, dat er in Wallonië een heel andere visie is op de staat en het beleid. Geen verkeerde visie, maar niet onze visie. En dat vreest die PS nu net. Dus geen referenda... Ironisch dat juist belgicisten daarmee staan te zwaaien dus.
Oud 8 juni 2004, 09:23   #25
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Het probleem is dat de meeste mensen helemaal geen interesse voor politiek hebben. En die komen natuurlijk nog altijd met dezelfde argument "België is al zo klein". Ze beseffen niet dat Vlaanderen en Wallonië in feit twee totaal andere landen zijn. Zelfs mijn vader die Franstalig is, die nu in Vlaanderen woont en die helemaal niet nationalist is, heeft het gevoel dat wij in twee totaal andere werelden leven. Mijn vader heeft ook in Brussel en in Wallonië geleefd, hij kan dus uit ervaring spreken. En hij beschouwt al Vlaanderen als een land. Het gaat in dit geval niet over nationalisme maar wel over een vaststelling. Wat weten nog de Vlamingen over wat in Wallonië gebeurt? Niets, ze kijken liever richting Nederland. Wat weten de Walen over wat in Vlaanderen gebeurt? Niets, ze kijken liever richting Frankrijk.

Dat zijn feiten die niemand kan ontkennen.
dan kan ik je als in Limburg levende Waal vertellen dat je vader er niet veel van afweet of niet zegt wat hij echt denkt...

buiten wat extremisten van beider kanten kunnen de meeste Walen en Vlamingen aan de taalgrens het goed met mekaar vinden...

en in Wallonië zijn er minder "Frankrijk-fans" dan wat sommigen menen te moeten beweren... men is geïnteresseerd in wat er zich daar afspeelt... maar ertoe behoren???.... neen helemaal niet...
in het NL-talig gedeelte van België zijn de meeste mensen zelfs niet geïnteresseerd van wat er in Nederland gebeurt, laat staan ertoe te behoren...

en voor de rest is het industriebekken in verval meer bezig met het in stand houden van de verzorgingsstaat en zijn de meer landelijke Luxemburg, Namen, Condroz en Zuid-Henegouwen precies zoals hier in de landelijke streken nogal autarchisch aangelegd...

dat is ook een perceptie, gebaseerd op observatie van meer dan 60 jaar door een perfecte tweetalige observator die leest en luistert naar wat er aan beide kanten gebeurt...
Oud 8 juni 2004, 09:30   #26
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Energy52
Citaat:
och, ik heb het altijd gezegd, enkel 1/3 van de VB kiezers zijn separatisten, de rest zijn racisten en stemmers omdat ze moeten stemmen...
Rustig aan verzuurde medemens. Uit de stemtest bleek 60% vd VB-kiezers Vlaams-nationalistisch, waarschijnlijk aangevuld met nog een hoop confederalisten. En dan nog,wat een veralgemening en discriminatie.

En het is zoals Everytime zegt, mensen kennen helaas bitter weinig van politiek.

Maar ja, sans rancune...
hahahaha... ik verzuurd? Een goeie mop...
ik ben een levenslustige senior... niet zoals azijnpisser Bourgeois en ander nostalisten van de voor hun goeie VNV en SS'erstijd...

en ik observeer de Vlaamse beweging al van in de jaren 40-50, waar er eerst de VVU was, die vernaderde in eerst VU, daarna uiteenviel in VB en VU, waar dan het een heleboel kopstukken het afstapten naar andere partijen, dan uiteenviel in VU en Spirit, dan buiten VB bijna in mist opging... tot de azijnpisser het NVA oprichte en de VU verdween...

het enige vuurwerk van de Vlaams Nationalisten komt van media shows en zich in de kijker kloppen, etc...

"wait and see"....

ook "sans rancune" hoor...
Oud 8 juni 2004, 09:49   #27
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Tenzij de flaminganten uitsterven tegen dan... de goede Belgen zitten immers (en dat is begrijpelijk) bij de jongeren
Ik merk nochtans dat de meeste flamingenten net jonge mensen zijn, waar de oudere generaties zich reeds hebben laten verleiden opgenomen te worden in het establishment.

Zijn het niet die ouwe meekes die telkens de royalty boekskes gaan halen?
Oud 8 juni 2004, 10:09   #28
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Tenzij de flaminganten uitsterven tegen dan... de goede Belgen zitten immers (en dat is begrijpelijk) bij de jongeren
Ik merk nochtans dat de meeste flamingenten net jonge mensen zijn, waar de oudere generaties zich reeds hebben laten verleiden opgenomen te worden in het establishment.

daarom stond het gemeenteplein te Genk enkele weken geleden vol kindjes met driejkeurige papieren vlagjes te zwaaien en brachten de jongeren van het "Centrum Bethanië" een wervelende breakdance-show voor Mathilleke en haar gevolg...
buiten wat ouw matantekkes toch heel veel jonge dames in het publiek... de mannen waren uiteraard gaan werken...
Oud 8 juni 2004, 10:14   #29
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ah.
1: hoevéél volk was daar?
2: kindekes hebben geen eigen politieke mening dus kan je die niet meetellen.
3: was er gratis drank en een show of zoiets?
Oud 8 juni 2004, 10:17   #30
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De "stemmers omdat ze moeten stemmen" zal u m.i. vooral bij de SP.A en de CD&V vinden. Bij het Blok zitten denk ik eerder de mensen die willen stemmen, om te laten horen dat ze niet tevreden zijn met het gevoerde beleid.

Meteen ook de reden waarom het stemrecht op zich laat wachten, lijkt mij.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 11:44   #31
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
ah.
zoals dat gratis braadfeest bij het VB zeker....
Oud 8 juni 2004, 11:47   #32
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:
De "stemmers omdat ze moeten stemmen" zal u m.i. vooral bij de SP.A en de CD&V vinden. Bij het Blok zitten denk ik eerder de mensen die willen stemmen, om te laten horen dat ze niet tevreden zijn met het gevoerde beleid.

Meteen ook de reden waarom het stemrecht op zich laat wachten, lijkt mij.
als je wat buiten de "invloedsfeer" van het VB aan de mensen vraagt waarom ze VB stemmen... dan is het antwoord.... zomaar... hoe kunnen wij anders de boel in het honderd sturen...
prachtige motivatie, voorwaar....
Oud 8 juni 2004, 11:48   #33
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
ah.
zoals dat gratis braadfeest bij het VB zeker....
tiens, gratis braadfeest? Voor die ene keer dat ze eens iets goed doen, mis ik dat toch wel zeker...
Oud 8 juni 2004, 12:13   #34
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:

Belgicisme is niet gelijk aan royalisme!

Ik ken genoeg Vlaams Blokkers die diezelfde royaltyboekjes gaan halen hoor!
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 12:22   #35
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De peiling zei eigenlijk dat 4 op 10 blokkers tegen onafhankelijkheid is. dat geeft dus een meerderheid PRO.
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 19:29   #36
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
daarom stond het gemeenteplein te Genk enkele weken geleden vol kindjes met driejkeurige papieren vlagjes te zwaaien

Ja, het is natuurlijk zo dat kindjes van 10 jaar BIJZONDER geïnteresseerd zijn in politiek, alle partijprogramma's voorlezen aan seniele oma en opa, op familiefeesten debatten tussen Guy Verhofstadt en Jean-Luc Dehaene modereren, alle columns van Yves Desmet verslinden etc.
De Belgische beweging heeft toekomst! (NOT!)

Citaat:
en brachten de jongeren van het "Centrum Bethanië" een wervelende breakdance-show voor Mathilleke en haar gevolg...
Omdat je aan iemand een optreden geeft ga je akkoord met het al dan niet hoge democratische gehalte van de monarchie. Die gasten worden gewoon betaald door de stad Genk om Mathilde te begroeten. Punt uit!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok
buiten wat ouw matantekkes toch heel veel jonge dames in het publiek... de mannen waren uiteraard gaan werken...
Voor wat gaat men kijken? Voor de breakdance of voor de prinses?
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2004, 22:24   #37
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik vind dat een bemoedigend cijfer. Maak van de vraag 'vindt u dat vlaanderen onafhankelijk moet worden als er niet onmiddelijk iets gedaan wordt aan de transfers en de taalwetten gerespecteerd worden?' en je zit over de helft.

Trouwens voor zover ik het las was de meerderheid van de VB-kiezers voorstander in tegenstelling van wat hier gezegd werd.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 00:20   #38
België04
Schepen

België04's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Ik vind dat een bemoedigend cijfer. Maak van de vraag 'vindt u dat vlaanderen onafhankelijk moet worden als er niet onmiddelijk iets gedaan wordt aan de transfers en de taalwetten gerespecteerd worden?' en je zit over de helft.

Trouwens voor zover ik het las was de meerderheid van de VB-kiezers voorstander in tegenstelling van wat hier gezegd werd.
40% tegenstanders. Overigens was deze hele enquete zeer tendentieus, hetgeen een professor van de ULB de volgende dag meteen gezegd heeft.
België04 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2004, 09:25   #39
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Belgicisme is niet gelijk aan royalisme!

Ik ken genoeg Vlaams Blokkers die diezelfde royaltyboekjes gaan halen hoor!
Aangezien ik geen vlaams blokker ben hou ik me ook niet bezig met wat die lezen. Het is trouwens al eerder gezegd geweest dat bepaalde rechtse vlaams blokkers geen probleem hebben met monarchie op zich. Uiteraard niet want dat past perfect binnen een rechts-autoritaire ideologie, maar dat terzijde.

Belgicisme is niet gelijk aan royalisme. Uiteraard niet, maar in Belgique kunnen die twee niet zonder elkaar. De monarchie (en het hele establishment van vriendjespolitiek daarrond) is het enige dat België samenhoud. En de monarchie bestaat ook alleen maar bij de gratie van Belgique.
Oud 9 juni 2004, 09:54   #40
kempenaar
Provinciaal Statenlid

kempenaar's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar kempenaar
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door België04
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt

40% tegenstanders. Overigens was deze hele enquete zeer tendentieus, hetgeen een professor van de ULB de volgende dag meteen gezegd heeft.
Tendentieus... het eerste wat ik er van hoor, was die professor Bplus lid toevallig?

De peiling is wetenschappelijk verantwoord, uitgevoerd bij 1000 Vlamingen. En als zelfs een Waalse krant in 1996 op 34,5 % uitkomt .... is dat ook tendentieus dan?

kempenaar is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be