Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juni 2011, 07:48   #21
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

geregistreerde kassa's zal een goede eerste stap zijn, doch onvoldoende. In essentie gaat het om ontduiking van sociale zekerheidsbijdragen, geen probleem van direkte belastingen.
Net omdat er in sommige sektoren (horeca is een van de ergste daarvan) nog steeds zoveel zwartwerk is, moet de rest van de economie te hoge % sociale zekerheidsbijdrages betalen. Een fundamentele onrechtvaardigheid toch ? In grote bedrijven, en KMO's is het probleem van zwartwerk enorm geslonken tot zelfs onbestaande. Denk je dat de ceo van een beursgenoteerde onderneming wil in de krant komen omdat zijn bedrijf gepakt is voor zwartwerk ?

In horeca werkt men nog volgens de oude code die stelt dat "iedereen het doet, dus ik ook" en "wie niet gepakt is, doet niks verkeerd"

Ik ken een bijzonder succesvolle café uitbater die drie personeelsleden full time inschrijft, en een tweetal voor het minimum inschrijft. Al de rest is zwart. Op vrijdag en zaterdag avond staat daar dan nog minimum vier man extra in t zwart te werken. Nog nooit tegen de lamp gelopen.
Rendabiliteit van echt goed draaiende horeca zaken is heel hoog, die ontdoken sociale zekerheidsbijdragen kon hij zeker betalen, maar hij gaat ervan uit dat hij "al genoeg" betaalde. Tja... Om dit mentaliteitsprobleem aan te pakken, zal enkel dwingende controle helpen. Geregistreerde kassa's zijn een stap(je) in dat proces.
Men zou verder kunnen gaan. ID-cardreaders zijn nu al spotgoedkoop. Een online systeem dat via je id-card registreert wanneer je werkt is technisch heel goed realiseerbaar. ID-card van een personeelslid zat er niet in tijdens een avondlijke controle ? Dan heb je een vaststelling van zwartwerk. Simpel. Als je dat zou kunnen integreren in het geheugen van die gecertifieerde kassa's dan vang je twee vliegen in één slag.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2011, 07:55   #22
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Ik snap niet waarom de politici het niet snappen (ik snap het eigenlijk wel ... 't zijn wouwelende advokaten die niet logisch kunnen denken. Dat was mij al lang duidelijk bij het einde van de humaniora). Schaf in godsnaam de belasting op arbeid AF en VERHOOG de BTW !!! Resultaat : de consumptieprijs blijft DEZELFDE, de fiscus int EVENVEEL en de werkgever heeft MINDER lasten.

Het is ongehoord hoe weinig politici die eenvoud verstaan. Maar ja, ze waren dan ook niet geschikt voor enig ander beroep.
dat zou maken dat de armere evenveel belastingen betaalt dan de rijkere. dat strookt niet met de gedachte dat de zwaarste lasten moeten gedragen worden door de sterkste schouders.

en wat ga je dan bij belastingsverhogingen?
luxegoederen worden dan helemaal onbereikbaar voor de minder-begoeden.

neen, dank u.
Oud 6 juni 2011, 08:21   #23
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
geregistreerde kassa's zal een goede eerste stap zijn, doch onvoldoende. In essentie gaat het om ontduiking van sociale zekerheidsbijdragen, geen probleem van direkte belastingen.
Net omdat er in sommige sektoren (horeca is een van de ergste daarvan) nog steeds zoveel zwartwerk is, moet de rest van de economie te hoge % sociale zekerheidsbijdrages betalen. Een fundamentele onrechtvaardigheid toch ? In grote bedrijven, en KMO's is het probleem van zwartwerk enorm geslonken tot zelfs onbestaande. Denk je dat de ceo van een beursgenoteerde onderneming wil in de krant komen omdat zijn bedrijf gepakt is voor zwartwerk ?

In horeca werkt men nog volgens de oude code die stelt dat "iedereen het doet, dus ik ook" en "wie niet gepakt is, doet niks verkeerd"

Ik ken een bijzonder succesvolle café uitbater die drie personeelsleden full time inschrijft, en een tweetal voor het minimum inschrijft. Al de rest is zwart. Op vrijdag en zaterdag avond staat daar dan nog minimum vier man extra in t zwart te werken. Nog nooit tegen de lamp gelopen.
Rendabiliteit van echt goed draaiende horeca zaken is heel hoog, die ontdoken sociale zekerheidsbijdragen kon hij zeker betalen, maar hij gaat ervan uit dat hij "al genoeg" betaalde. Tja... Om dit mentaliteitsprobleem aan te pakken, zal enkel dwingende controle helpen. Geregistreerde kassa's zijn een stap(je) in dat proces.
Men zou verder kunnen gaan. ID-cardreaders zijn nu al spotgoedkoop. Een online systeem dat via je id-card registreert wanneer je werkt is technisch heel goed realiseerbaar. ID-card van een personeelslid zat er niet in tijdens een avondlijke controle ? Dan heb je een vaststelling van zwartwerk. Simpel. Als je dat zou kunnen integreren in het geheugen van die gecertifieerde kassa's dan vang je twee vliegen in één slag.
Zozo, die kerel heeft tegen zijn boekhouding is uit de voeten gedaan, straf. of zijn het enkel maar veronderstellingen.
Hoe zit het met de "winkelmeisjes" op zondagvoormiddag bij de bakker?

Als we u uw zin geven betekend een avondje uit, binnenkort, eens gaan vreten bij Mac Donalds of de Lunch Garden.
Mag ik er u op wijzen dat een zelfstandige, anders dan een ambtenaar, zijn pensioen moet verdienen tijdens zijn loopbaan.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2011, 08:28   #24
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
Eigenlijk vraagt Horeca Vlaanderen gewoon een uitzonderingspositie. Dat zei gewoon mogen frauderen omdat ze "het anders niet overleven".

Hoe zit het dan met de "gewone burger" ? Dan mogen wij dat ook gewoon, ongestraft. Of niet soms?

Ik vind het verdomme sterk dat ze wel een btw-verlaging wilden, natuurlijk NIET doorgerekend voor de klant en daarna zitten zeveren over de tegenmaatregel waar ze zelf hebben mee ingestemd.

Bende maffiosi, dat is het.
Eigenlijk moesten ze die hoop afpersers gewoon in de bak gooien.

Doet me trouwens sterk denken aan 2002, toen de euro werd ingevoerd en de prijzen niet naar boven afgerond mochten worden.
Welke malafide sector deed dat toen wel? Inderdaad... Onze "vrienden" van de horeca.

Ze staan er trouwens ook als eerste om prijzen te verhogen bij "verhogingen van kostprijzen van de producten".

Maar als die prijzen weer dalen... Wie volgt dan niet... Idd... De horeca.

Gevolg dat er zal komen: Minder mensen die uit gaan eten. Dat wordt gewoon onbetaalbaar hier.

Ga gewoon eens naar Duitsland. Daar kan je je kwalitatief en kwantitatief volproppen tegen een veel lagere prijs.
Maar ja... Hier in "ons" België is er een graaicultuur die zijn gelijke niet kent.
U hebt het duidelijk niet begrepen...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2011, 08:30   #25
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:

U hebt het duidelijk ook niet begrepen...
Oud 6 juni 2011, 09:00   #26
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:

Lees misschien eens het commentaarstuk van Bart Sturtewagen (De Standaard van dit weekeinde)eens. Daar wordt het probleem (en de oplossing) zeer duidelijk geschetst...
<Dat betekent nog niet dat er geen reden is om de jammerklacht van de horeca-uitbaters te aanhoren. We willen op een zomerse dag allemaal graag iets eten op een terrasje en liefst zonder dat ons dat te veel kost. De uitbater heeft daarvoor extra personeel nodig, al is het voor enkele uren en op afroep. De mensen die bereid zijn daarvoor op te draven, willen er iets aan overhouden, wat hun goed recht is. Daarvoor is een specifiek statuut nodig dat de fraude ontmoedigt, maar de activiteit niet versmacht.
Dat vereist creativiteit en een open debat tussen overheid en sector. Maar een oplossing is mogelijk. Die aanpak heeft geleid tot diensten- en ecocheques en is toegepast in de sector van de kinderopvang. Het blijven wel lapmiddelen, want de echte boosdoener is het te hoge overheidsbeslag op onze economie. Onze schuldgraad is te hoog en onze overheden zijn te groot en te weinig efficiënt. Dat drukt onbetamelijk zwaar op de inkomsten van wie wil, kan en mag werken en wie de euvele moed heeft om te ondernemen.>

Als burger zou ik me veel meer bezorgd maken over het feit dat ons landje 30% meer ambtenaren telt dan het gemiddelde van Europa (dat al enorm hoog is)... én dat elke openbare dienst dan nog te weinig personeel heeft...
Lig daar eens van wakker en zoekt daar eens een systeem voor...
En dan is er bijna nog niets in orde...

Laatst gewijzigd door freelancer : 6 juni 2011 om 09:01.
Oud 6 juni 2011, 09:20   #27
Hoomer

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Lees misschien eens het commentaarstuk van Bart Sturtewagen (De Standaard van dit weekeinde)eens. Daar wordt het probleem (en de oplossing) zeer duidelijk geschetst...
<Dat betekent nog niet dat er geen reden is om de jammerklacht van de horeca-uitbaters te aanhoren. We willen op een zomerse dag allemaal graag iets eten op een terrasje en liefst zonder dat ons dat te veel kost. De uitbater heeft daarvoor extra personeel nodig, al is het voor enkele uren en op afroep. De mensen die bereid zijn daarvoor op te draven, willen er iets aan overhouden, wat hun goed recht is. Daarvoor is een specifiek statuut nodig dat de fraude ontmoedigt, maar de activiteit niet versmacht.
Dat vereist creativiteit en een open debat tussen overheid en sector. Maar een oplossing is mogelijk. Die aanpak heeft geleid tot diensten- en ecocheques en is toegepast in de sector van de kinderopvang. Het blijven wel lapmiddelen, want de echte boosdoener is het te hoge overheidsbeslag op onze economie. Onze schuldgraad is te hoog en onze overheden zijn te groot en te weinig efficiënt. Dat drukt onbetamelijk zwaar op de inkomsten van wie wil, kan en mag werken en wie de euvele moed heeft om te ondernemen.>

Als burger zou ik me veel meer bezorgd maken over het feit dat ons landje 30% meer ambtenaren telt dan het gemiddelde van Europa (dat al enorm hoog is)... én dat elke openbare dienst dan nog te weinig personeel heeft...
Lig daar eens van wakker en zoekt daar eens een systeem voor...
En dan is er bijna nog niets in orde...
De horecasector is bij mijn weten de enigste bedrijfstak die geen geheim maakt van zwartwerk en het daarbij horende zwart geld. Ze willen zelf dat er een eind aan komt, alleen kan het voor hen niet op de manier waarop het "arbeidssysteem" nu werkt, ze vragen een andere oplossing, wat doet de regering? Het huidige systeem nog een beetje verstrengen.
Oud 6 juni 2011, 11:58   #28
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik snap niet waarom de politici het niet snappen (ik snap het eigenlijk wel ... 't zijn wouwelende advokaten die niet logisch kunnen denken. Dat was mij al lang duidelijk bij het einde van de humaniora). Schaf in godsnaam de belasting op arbeid AF en VERHOOG de BTW !!! Resultaat : de consumptieprijs blijft DEZELFDE, de fiscus int EVENVEEL en de werkgever heeft MINDER lasten.

Het is ongehoord hoe weinig politici die eenvoud verstaan. Maar ja, ze waren dan ook niet geschikt voor enig ander beroep.
Jou voorstel is het voorstel van Vivant. Maar dit kan alleen maar werken als gans Europa dit systeem zou toepassen en daar vindt je nooit een meerderheid voor omdat het de werknemers met een laag loon, gepensioneerden en andere uitkeringstrekkers veel te erg zou treffen.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2011, 12:11   #29
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je bent dus zoals elke politieker en snapt de ballen van enige logica. Ik herhaal het daarom :

Huidig scenario :
- de kostprijs van een product bestaat uit productiekosten + belasting op arbeid + BTW21%
- de werkgever betaalt aan de overheid dus: belasting op arbeid + BTW21%
- de overheid ontvangt dus : belasting op arbeid + BTW21%

Nieuw scenario :
- vervang de belasting op arbeid door een BTW* waarbij geldt : BTW* = belasting op arbeid + BTW21%
- de staat ontvangt dus nog steeds diezelfde BTW* (= belasting op arbeid + BTW21%)
- de consument betaalt nog steeds dezelfde prijs (productiekosten + BTW* = belasting op arbeid + BTW21%)
- de werkgever betaalt aan de staat enkel nog de BTW21% en géén belasting op arbeid.
- het verschil wordt betaald door de consument, zonder dat zijn consumptieprijs stijgt.

Ik weet het, het vraagt enige carthesiaanse logica en dat is er teveel aan voor de verstokte casuïstieke juridische warhoofden. Zij kunnen dan ook nergens anders werk vinden dan in emotionele politieke middens ... ver weg van alle nuchterheid. En dat brengt dus geld op ...
1. Als werkgever betaal ik voor mijn mensen toch geen belasting op arbeid? Ik betaal enkel SZ bijdragen en deze zijn afhankelijk van het statuut van mijn werknemers en de sector waarin mijn bedrijvigheid zich situeert.
2. Waar haal jij het vandaan dat de 21% BTW voor de werkgever een kost is?
Oud 6 juni 2011, 12:20   #30
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
1. Als werkgever betaal ik voor mijn mensen toch geen belasting op arbeid? Ik betaal enkel SZ bijdragen en deze zijn afhankelijk van het statuut van mijn werknemers en de sector waarin mijn bedrijvigheid zich situeert.
2. Waar haal jij het vandaan dat de 21% BTW voor de werkgever een kost is?
Voor niet BTW plichtige ondernemingen/werkgevers?

Laatst gewijzigd door freelancer : 6 juni 2011 om 12:21.
Oud 6 juni 2011, 12:20   #31
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik begrijp niet dat verstandige mensen de noodkreet van Horeca Vlaanderen niet begrepen hebben...
In feite vragen ze enkel een personeelsbeleid dat hen toelaat te overleven...
Nu moeten ze om in bepaalde situaties mensen te werk te stellen volgens hun noden... mensen in het zwart betalen... DAT GAAT NIET ANDERS!
Wat natuurlijk meebrengt dat er (redelijk weinig) zwart moet gedraaid worden...
Enkel in eetfabrieken (baanrestaurants...) is het mogelijk om niet zwart te draaien...

En De Vlies begint dat ook te beseffen...
En waarom hebben zij dat niet gezegd toen ze twee jaar geleden akkoord gingen met het nieuwe kassysteem op voorwaarde dat de BTW zou dalen?
Hoe kan een regering verantwoorden dat er zwart wordt gewerkt?
Als één sector dat mag waarom niet de andere sectoren?
Ik ken het resultaat van de klacht van de restaurateurs al. Zij gaan waarschijnlijk gelijk halen, want dit is discriminatie, waardoor de overheid het nieuwe kassysteem in alle horecazaken zal verplichten. M.a.w met deze klacht kloten ze alle café uitbaters die bij mijn weten ook resulteren onder de horecazaken.
Oud 6 juni 2011, 12:25   #32
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
En waarom hebben zij dat niet gezegd toen ze twee jaar geleden akkoord gingen met het nieuwe kassysteem op voorwaarde dat de BTW zou dalen?
Hoe kan een regering verantwoorden dat er zwart wordt gewerkt?
Als één sector dat mag waarom niet de andere sectoren?
Ik ken het resultaat van de klacht van de restaurateurs al. Zij gaan waarschijnlijk gelijk halen, want dit is discriminatie, waardoor de overheid het nieuwe kassysteem in alle horecazaken zal verplichten. M.a.w met deze klacht kloten ze alle café uitbaters die bij mijn weten ook resulteren onder de horecazaken.
Ik zeg niet dat zij dat mogen... Ik zeg gewoon dat een heel groot gedeelte van hen niet anders kan...

Als zij een speciaal kassysteem moeten 'krijgen' dan de rest ook maar... Of gaat men ervan uit dat enkel de restaurateurs zwart doen?

Maar als overheid zou ik eerst zelf mijn eigen stal uitmesten... want, alhoewel daar waarschijnlijk niet veel in het zwart gedaan wordt (behalve met visakaarten enz. ), kost ons dat veel meer...
Oud 6 juni 2011, 12:29   #33
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor niet BTW plichtige ondernemingen/werkgevers?
Het zijn toch de klanten die mijn producten kopen die de BTW betalen die ik verreken en deels of gedeeltelijk doorstort aan de BTW administratie?

Laatst gewijzigd door speurneus : 6 juni 2011 om 12:30.
Oud 6 juni 2011, 12:36   #34
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
De horecasector is bij mijn weten de enigste bedrijfstak die geen geheim maakt van zwartwerk en het daarbij horende zwart geld. Ze willen zelf dat er een eind aan komt, alleen kan het voor hen niet op de manier waarop het "arbeidssysteem" nu werkt, ze vragen een andere oplossing, wat doet de regering? Het huidige systeem nog een beetje verstrengen.
De horeca is gewoon een soort bedrijf dat inherent verkeer bezig is, met een verkeerde prijszetting bezig is en gewoon ook vaak bevolkt wordt door incompetente mensen.

Je kan mensen contracten geven voor korte periodes per week, of je geeft ze gewoon contracten voor het aantal uren dat je verwacht. Als ze vinden dat ze te weinig verdienen, blijft er ofwel te veel geld plakken aan de pollen van de baas, ofwel is de prijs in de zaal te laag.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2011, 12:38   #35
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat zou maken dat de armere evenveel belastingen betaalt dan de rijkere. dat strookt niet met de gedachte dat de zwaarste lasten moeten gedragen worden door de sterkste schouders.
Rijke mensen kopen meer spullen dan arme mensen. Geen probleem daar dus.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2011, 12:39   #36
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De horeca is gewoon een soort bedrijf (...) vaak bevolkt wordt door incompetente mensen.
Ah; bewijs?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 6 juni 2011, 12:42   #37
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Rijke mensen kopen meer spullen dan arme mensen. Geen probleem daar dus.
nu ook al, dus daar geen verschil.

maar vooral, als je een belastingsverhoging wilt doorvoeren, om de 1 of andere reden, worden de minderbegoeden relatief zwaarder gestraft.

voor sommigen is het geld voor een brood echt niet zo maar iets dat je uit je kleingeld kunt betalen hoor. Wat als de BTW op brood verhoogt?
Oud 6 juni 2011, 12:44   #38
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

maar vooral, als je een belastingsverhoging wilt doorvoeren, om de 1 of andere reden, worden de minderbegoeden relatief zwaarder gestraft.

voor sommigen is het geld voor een brood echt niet zo maar iets dat je uit je kleingeld kunt betalen hoor. Wat als de BTW op brood verhoogt?
Het verschil zit hem in dat wie meer koopt, meer belasting betaalt. Ergo; progressief systeem blijft behouden.

Een belastingsverhoging - ook een inkomensbelastings verhoging - zal altijd disproportioneel op de 'armeren' vallen. Dus je argumenteert gewoon het overduidelijke. Het enige dat verandert is het mechanisme hoe dat gebeurt.
Oud 6 juni 2011, 12:47   #39
Hoomer

Standaard

Citaat:

De lonen zouden ook verhogen hoor, er zouden geen afhoudingen meer zijn.
Oud 6 juni 2011, 13:13   #40
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De horeca is gewoon een soort bedrijf dat inherent verkeer bezig is, met een verkeerde prijszetting bezig is en gewoon ook vaak bevolkt wordt door incompetente mensen.

Je kan mensen contracten geven voor korte periodes per week, of je geeft ze gewoon contracten voor het aantal uren dat je verwacht. Als ze vinden dat ze te weinig verdienen, blijft er ofwel te veel geld plakken aan de pollen van de baas, ofwel is de prijs in de zaal te laag.
Zou het echt allemaal zo simpel zijn?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be