Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juni 2011, 21:31   #21
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Bij N-VA kunnen ze goed rekenen.

Een paar uitzonderingen achterwege gelaten, D. Pieters bijvoorbeeld.
Bij het front van belgicisten kunnen ze coherent redeneren.

Een paar uitzonderingen achterwege gelaten, Henri1 bijvoorbeeld. Enfin ja, de andere belgicisten zijn niet veel beter. Ze weten hun emotionaliteit gewoon beter te verbergen.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2011, 17:04   #22
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door White Raven Bekijk bericht
Een stand van een Vlaamse gemeenschap die beweert ook Antwerpen of Limburg te vertegenwoordigen is dan ook onaanvaardbaar. Blijf met dat voos vloms nationalisme maar even ver weg als met dat voos belgies nationalisme.
Ja, eigenlijk ben je dus niets, geen Vlaming, geen Belg. Misschien Antwerpenaar of Limburger. Je hebt bijgevolg last van dwerggroei. Je bent een bonsai.
Oud 11 juni 2011, 19:45   #23
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja, eigenlijk ben je dus niets, geen Vlaming, geen Belg. Misschien Antwerpenaar of Limburger. Je hebt bijgevolg last van dwerggroei. Je bent een bonsai.
Een mens die zijn eigenheid niet laat afhangen van enige nationaliteit zijn juist diegenen waar je het minste last van hebt. Nationalisme is een primitieve uiting van het zijn en nationalisten zijn mensen die op zichzelf te leeg zijn om zonder te kunnen.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2011, 21:15   #24
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Een mens die zijn eigenheid niet laat afhangen van enige nationaliteit zijn juist diegenen waar je het minste last van hebt. Nationalisme is een primitieve uiting van het zijn en nationalisten zijn mensen die op zichzelf te leeg zijn om zonder te kunnen.
Dat is dus het oordeel van Loki. Maar ja ... wie of wat is Loki?
Oud 11 juni 2011, 23:06   #25
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is dus het oordeel van Loki. Maar ja ... wie of wat is Loki?
Goed, leg mij dan de meerwaarde van nationalisme uit.
Een belg is juist zo uniek omdat hij het niet kent en dat is hetgeen dat mij trots maakt op mijn 'belg' zijn. Ik veracht mijn nationaliteit zoals het een goede Belg betaamt en heb dan ook lak (zoals de meeste belgen) aan diegenen die ons trachten te regeren. Vanuit dat oogpunt zijn de Vlaams-nationalisten verraders. Het is geen verraad aan België, maar een verraad aan het Belg zijn. Het belg zijn ontstaat niet uit vaderlandse trotst, maar juist uit het gebrek eraan en nu zouden we dat moeten inruilen voor een zogenaamde Vlaamse trotst. Het is een aanval op onze eigenheid en een verarming van onze identiteit.

Vergeleken worden met een belgicist is al even gortig, want zij verloochenen eveneens ons zijn door hun belachelijke trots voor België. België mag voor mijn part gerust barsten, maar niet als ik daarvoor een Vlaming zou moeten worden.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 08:28   #26
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een belg is juist zo uniek omdat hij het niet kent en dat is hetgeen dat mij trots maakt op mijn 'belg' zijn. Ik veracht mijn nationaliteit zoals het een goede Belg betaamt en heb dan ook lak (zoals de meeste belgen) aan diegenen die ons trachten te regeren. Vanuit dat oogpunt zijn de Vlaams-nationalisten verraders. Het is geen verraad aan België, maar een verraad aan het Belg zijn. Het belg zijn ontstaat niet uit vaderlandse trotst, maar juist uit het gebrek eraan en nu zouden we dat moeten inruilen voor een zogenaamde Vlaamse trotst. Het is een aanval op onze eigenheid en een verarming van onze identiteit.

Vergeleken worden met een belgicist is al even gortig, want zij verloochenen eveneens ons zijn door hun belachelijke trots voor België. België mag voor mijn part gerust barsten, maar niet als ik daarvoor een Vlaming zou moeten worden.
Mijn "nationalisme" beantwoordt volstrekt niet aan de negatieve kenmerken welke de anti-Vlaamsgezinden erover verkondigen. Ik wil doodgewoon dat het huidig Belgique een totale gedaanteverandering ondergaat. De voorkeur van het overgroot gedeelte van de Vlaamsgezinden gaat niet naar een revolutionaire onafhankelijkheidsverklaring van Vlaanderen. Wel naar het grondig hertekenen van België in een format dat er een land van maakt dat confederaal is ingericht, met beleidsautonome deelstaten welke over hun beleid ook verantwoording horen af te leggen. In die nieuwe confederale staat zal er ongetwijfeld verder nog solidariteit worden nageleefd. Maar dat zal dan horen te gebeuren op een vooraf wettelijk vastgelegde en glasheldere transparante wijze. Dat is de voorwaarde.
Het is slechts wanneer de Francofonen zich blijven verzetten tegen dergelijke hervorming dat de Vlamingen zich meer naar een volledige onafhankelijkheid zullen richten.

Als dát "nationalisme" is, dan ben ik inderdaad "nationalist".
Oud 12 juni 2011, 09:34   #27
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Gaan die Vlaamse kunstenaars een beetje verbroederen met de Franstaligen en aan het buitenland de indruk geven dat VL en FR kunnen overeenkomen.
Hoe is dat toch mogelijk; die verdomde nestbevuilers die de ideeën van de n-van onderuit proberen te halen. We zitten op lichtjaren afstand van elkaar.

en dat waarschijnlijk nog met VL geld!
Waar is Muyters? Muyteeeurs!!!

http://www.demorgen.be/dm/nl/1006/Ku...-Venetie.dhtml
Er zijn geen kunstenaars meer.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 10:26   #28
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Jawel. Daan, Tom Barman, Axl Peleman,...
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 10:37   #29
OilOnFire
Gouverneur

Standaard

Troost: Belgie maakt zich zelfs niet belachelijk in het buitenland.
Belgie, is niets meer dan een te verwaarlozen entiteit!

Is er iemand dat dit imago wel wil veranderen?. Pardon? "hoeveel dat zal opbrengen?"
OilOnFire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 10:40   #30
OilOnFire
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst Bekijk bericht
Jawel. Daan, Tom Barman, Axl Peleman,...
Wel een zeer persoonlijke opvatting van: wat is kunst?

I'm (sorry)

Laatst gewijzigd door OilOnFire : 12 juni 2011 om 10:41.
OilOnFire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 10:55   #31
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door OilOnFire Bekijk bericht
Wel een zeer persoonlijke opvatting van: wat is kunst?
Die blik in haar ogen dat is kunst !

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 11:15   #32
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waarom zou het een verarming zijn? Bij mijn weten bestaan er een verschillend aantal identiteiten...

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 11:42   #33
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Bij N-VA kunnen ze goed rekenen.

Een paar uitzonderingen achterwege gelaten, D. Pieters bijvoorbeeld.
Dat is toch die ene van het onscheidbaar duo Kwik en Flupke? Maar wie is nu Flupke? Danny Pieters of André Flahaut? Niet dat het veel uitmaakt natuurlijk. Ze bakken er alle twee niet veel van.

Laatst gewijzigd door system : 12 juni 2011 om 11:51.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 12:02   #34
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gaan die Vlaamse kunstenaars een beetje verbroederen met de Franstaligen en aan het buitenland de indruk geven dat VL en FR kunnen overeenkomen.
Hoe is dat toch mogelijk; die verdomde nestbevuilers die de ideeën van de n-van onderuit proberen te halen. We zitten op lichtjaren afstand van elkaar.

en dat waarschijnlijk nog met VL geld!
Waar is Muyters? Muyteeeurs!!!

http://www.demorgen.be/dm/nl/1006/Ku...-Venetie.dhtml
Onder de kunstenaars zijn er altijd twee tendensen geweest. Enerzijds een nationalistische tendens en anderzijds een trans-nationalistische tendens. Vergeet ook niet dat de grote voortrekkers van de Vlaamse beweging en ontvoogding in de 19e eeuw kunstenaars waren (Stijn Streuvels, Cyriel Buysse, Hendrik Conscience, Guido Gezelle, Rodenbach etc.) Naargelang de noodzaak van de tijd ontwikkelen ze één kant of de andere kant van hun persoonlijkheid. Maar hoe ze dit probleem nu aanpakken is wel, om eerlijk te zijn, intellectueel ondermaats. Het Belgisch probleem definieren als de zeven hoofdzonden is zo goed als alles en tegelijkertijd niets zeggen. Ik had vroeger een gesprek gehad met wijle Wannes Van De Velde, hij distantieerde zich heel uitdrukkelijk van het huidig Vlaams nationalisme maar wel met iets meer stijl: De flamingant ne me traîtez
Oud 12 juni 2011, 13:47   #35
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Onder de kunstenaars zijn er altijd twee tendensen geweest. Enerzijds een nationalistische tendens en anderzijds een trans-nationalistische tendens. Vergeet ook niet dat de grote voortrekkers van de Vlaamse beweging en ontvoogding in de 19e eeuw kunstenaars waren (Stijn Streuvels, Cyriel Buysse, Hendrik Conscience, Guido Gezelle, Rodenbach etc.) Naargelang de noodzaak van de tijd ontwikkelen ze één kant of de andere kant van hun persoonlijkheid. Maar hoe ze dit probleem nu aanpakken is wel, om eerlijk te zijn, intellectueel ondermaats. Het Belgisch probleem definieren als de zeven hoofdzonden is zo goed als alles en tegelijkertijd niets zeggen. Ik had vroeger een gesprek gehad met wijle Wannes Van De Velde, hij distantieerde zich heel uitdrukkelijk van het huidig Vlaams nationalisme maar wel met iets meer stijl: De flamingant ne me traîtez
Kunstenaars zijn heel vaak voorlopers; omdat het gevoelige mensen zijn die sneller voelen welke richting de toekomst uit zal gaan.
Toen de gewone VL zich nog niet met de taalkwestie bezighield waren de kunstenaars die je citeert er al wel gevoelig voor. Het heeft meer dan 100 jaar geduurd voor het volk op die lijn zat.
Nu beseffen de kunstenaars een tijdje voor het gewone volk zal volgen dat het volks-nationalisme afgedaan heeft; nu nog wachten op Jan-met-de-pet.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 14:25   #36
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kunstenaars zijn heel vaak voorlopers; omdat het gevoelige mensen zijn die sneller voelen welke richting de toekomst uit zal gaan.
Toen de gewone VL zich nog niet met de taalkwestie bezighield waren de kunstenaars die je citeert er al wel gevoelig voor. Het heeft meer dan 100 jaar geduurd voor het volk op die lijn zat.
Nu beseffen de kunstenaars een tijdje voor het gewone volk zal volgen dat het volks-nationalisme afgedaan heeft; nu nog wachten op Jan-met-de-pet.
Ik weet het niet, men kan toch moeilijk dit:
Citaat:
Kunstenaar Angel Vergara en curator Luc Tuymans verzamelden voor hun bijdrage ook beelden uit de actualiteit, die aantonen hoe de conflicten tussen de taalgemeenschappen een gevolg zijn van de zeven hoofdzonden. De dubbele vlag bewijst dat de politieke impasse kan worden doorbroken als de woordvoerders van beide taalgroepen zich niet meer schuldig zouden maken aan nijd, gramschap, jaloezie, hebzucht, hoogmoed, traagheid en lust, luidt het.
of dit:
Naam: 1.PNG
Bekeken: 215
Grootte: 252,1 KBNaam: 2.PNG
Bekeken: 227
Grootte: 191,7 KB
moeilijk visionair en constructief noemen.
Oud 12 juni 2011, 14:57   #37
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als je niet begrijpt dat het niet gaat om volks-nationalisme, maar nog steeds om taalkwestie (waar het 100 jaar geduurd heeft voor het volk op die lijn zat) zal je het wel niet meer gaan zien.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 15:48   #38
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Dat was ooit zo, maar heden ten dage zijn het de artiesten die de maatschappelijke evoluties missen, omdat ze zich vervreemd hebben van het volk, van hun publiek. Dimitri Verhulst, die zich zelfs zodanig vervreemd heeft van het volk dat hij in Wallonië is gaan wonen, heeft al waar scheldproza geschreven tegen de Vlamingen, die nochtans zijn lezers uitmaken!

Kunstenaars blijven vaker dan andere bevolkingsgroepen hangen in een verkrampte viscerale afkeer voor al wat 'Vlaams' heet, hoewel ze zelf ironisch genoeg het product zijn van een ontvoogd Vlaanderen. Hun liefde voor België is vooral een afkeer tegenover het 'bekrompen' Vlaanderen; in hun stereotype visie is een Vlaamsgezinde ALTIJD asociaal, gesloten en een cultuurbarbaar. Het intelligente en gematigde discours van iemand als De Wever en zijn partij is dan ook véél pijnlijker voor hun dan het oude discours van het VB.

Laatst gewijzigd door respublica : 12 juni 2011 om 15:53.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 16:14   #39
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Kunstenaars blijven vaker dan andere bevolkingsgroepen hangen in een verkrampte viscerale afkeer voor al wat 'Vlaams' heet, hoewel ze zelf ironisch genoeg het product zijn van een ontvoogd Vlaanderen.
Hoe zou dat komen?

Waarom hebben de artiesten in Catalonië, Schotland, Wales, Friesland, Occitanië, Bretagne, Corsica, ... geen enkel bezwaar zich als dusdanig te uiten, hoewel die culturen nog véél harder werden onderdrukt?

Ga jij mij vertellen dat de Belgische staat en "de Walen" zò veel geraffineerder zijn in het bekampen van het vijandig separatisme dan Parijs, Madrid en Londen?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 16:16   #40
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is toch die ene van het onscheidbaar duo Kwik en Flupke? Maar wie is nu Flupke? Danny Pieters of André Flahaut? Niet dat het veel uitmaakt natuurlijk. Ze bakken er alle twee niet veel van.
Klopt, weinig verschil tussen beide creaturen, of moet ik zeggen karikaturen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be